AnonymBruker Skrevet 11. mai #1 Skrevet 11. mai Hvor fort kom du ned i vekt etter fødsel? Jeg går opp så sinnsykt mye i mine svangerskap! Forrige gang i 2022 gikk jeg opp 22 kg. Nå er jeg godt i rute for å kom opp på amme skala, og kanskje enda mer. Brukte lang tid på å gå ned igjen forrige gang og håper å komme ned i vekt litt raskere denne gangen. Kommer til å fullamme og gjøre det jeg kan på kostholdsfronten. Trening skal jeg prøve å få til så godt jeg kan, men er jo ikke så enkelt å trene mye når man har baby. Noen tips? Hva gjorde du og hvor raskt gikk det? Anonymkode: 82ecc...595
AnonymBruker Skrevet 11. mai #2 Skrevet 11. mai Gikk opp 14kg, fra 50-64. Fødte for 9 mnd siden og veier nå 56. Kroppen vil ikke slippe de siste 6 kiloene.. irriterende. Det andre gikk jeg ned ganske fort, ila de første åtte ukene tror jeg Anonymkode: 7722a...ab4
AnonymBruker Skrevet 11. mai #3 Skrevet 11. mai Trillet hver dag og passet på maten. Gikk på 25 kg, 2 kilo igjen, jenta er fem mnd Anonymkode: fff37...9c2
AnonymBruker Skrevet 11. mai #4 Skrevet 11. mai La ikke på meg noe i svangerskapet, gikk bare opp det nødvendige og litt væske. Men raser av en hel haug med kg pga amming uansett, stabiliserer seg senere etter noen mnd. Anonymkode: f9765...5f5
AnonymBruker Skrevet 11. mai #5 Skrevet 11. mai Gikk vel opp 15kg i svangerskapet. Snart 5 måneder siden og veier nå 17 kg mindre. Anonymkode: 93296...b95
AnonymBruker Skrevet 12. mai #6 Skrevet 12. mai Føler det er noe som er utrolig vanskelig å kontrollere og at kroppen bare lever sitt eget liv. Gikk opp 10kg, og var tilbake til startvekt 6uker etter fødsel. Etter noen måneder var jeg ned 5 kg til (ikke med vilje)😔 Fullamming krever mye av kroppen ! Anonymkode: ba9a7...ce8
AnonymBruker Skrevet 12. mai #7 Skrevet 12. mai Med mine to første barn gikk jeg opp i hvertfall 16-17 kg. Alt raste av og mere til i løpet av kort tid. Tror det krevde mye av kroppen å fullamme. Jeg trente ingenting (utover å trille turer med babyen). Nå er jeg 32 uker på vei med nummer 3, har hittil gått opp 7 kg. Tror det er mindre enn med de andre, men kan jo gå opp mye på slutten. Er uansett ikke veldig bekymret for vektøkning eller -nedgang. Anonymkode: 0e878...de3
AnonymBruker Skrevet 12. mai #8 Skrevet 12. mai Slanker meg ikke aktivt siden jeg ammer og ikke ønsker at barnet mitt skal få helseproblemer i voksen alder som følge av miljøgifter fra morsmelka, noe det blir store mengder av hvis man slanker seg aktivt. Hadde startvekt på 62 og veier nå 65 kg 5 mnd etter fødsel. Spiser når jeg er sulten og i normale mengder. Fokus på sunn og næringsrik mat. Går mye turer og trener litt. Anonymkode: 3866a...5eb
AnonymBruker Skrevet 12. mai #9 Skrevet 12. mai Jeg gikk opp 12-14 kg i to svangerskap. Var overvektig fra før. Fullammet begge. Etter første fødsel så var jeg tilbake til startvekt etter ca 5 mnd, men passa ikke på, så da jeg slutta å amme så gikk jeg opp 4 kg. Etter andre fødsel hadde jeg gått ned 2 kg mer enn jeg la på meg etter bare 2,5 uke. Helt uten å gjøre et snev av innsats. Men da var mye av vektoppgangen antagelig vann. Det er bare 2 mnd siden fødsel nr 2, og jeg har gått ned et par kg til, men jeg vet ikke hvordan det blir når jeg slutter å amme…. Om jeg da går opp igjen. Anonymkode: 6190b...ae7
boblevann Skrevet 12. mai #10 Skrevet 12. mai Min erfaring er at så lenge man ammer er hormonene helt kokkelimonke og det spiller liten rolle for vekta hva en gjør egentlig 🤪 Med førstemann la jeg på meg 8 kg totalt, og gikk ned nesten 15 kg i løpet av barselperioden (6 uker). Derifra gikk vekta opp igjen selv om jeg spiste sunt og var aktiv (ungen sov jo kun i vogn i bevegelse så det var mange timer turgåing hver dag og da jeg begynte å jobbe igjen etter et års tid var jeg +10 kg fra startvekt 😅 Sluttet å amme omtrent samtidig og de kiloene forsvant sakte men sikkert selv om jeg spiste det samme og gikk mye mindre tur. Kroppen bare levde sitt eget liv på den tiden 🤷🏽♀️ Er 28 uker på vei med nr 2 nå og har bare lagt på meg to kilo selv om jeg synes jeg spiser som en hest, og er omtrent ikke i aktivitet pga bekkenløsning og travel hverdag.. Skjønner ikke det heller, særlig ikke når ungen nettopp ble estimert til 1,2 kg - ergo har ikke jeg selv lagt på meg noen ting egentlig 😅 Like uforståelig som vekta etter første svangerskap.
AnonymBruker Skrevet 12. mai #11 Skrevet 12. mai Førstemann la jeg på meg 15-20 kilo. (Lå mellom 60-65 kg før jeg ble gravid. Har alltid gått litt opp og ned 5 kilo) Jeg var sykemeldt 2 mnd før termin og måtte være i ro. Satt bare hjemme og så på tv. Etter fødsel spiste jeg mye usunt. Gikk ned rundt 5-10 kilo etterpå. Da jeg ble gravid igjen ett år senere var jeg 8 kilo under fødselsvekta. Så hadde egentlig ikke gått ned så veldig mye. Med nr 2 fikk jeg svangerskapsdiabetes og spiste derfor ekstremt sunt. Gikk opp 5 kilo i svangerskapet fra vekta jeg hadde første svangerskapskontroll. Disse kiloene forsvant med en gang etter fødsel, så det var jo bare babyvekt. Alle sier at man legger på seg mer med nr 2, spesielt om man ikke gjør noe for å gå ned i vekt før man blir gravid. Så det som funka for meg var rett og slett et sunt kosthold. Jeg spiser LITT mer usunt nå etter fødsel, men tenker å fortsette med et relativt sunt kosthold. Jeg var og er også mer i aktivitet denne gangen fordi vi har et barn fra før. Jeg tror nok egentlig det er kosthold og aktivitet som avgjør om du går ned i vekt/ikke legger på deg så mye. Og gener. Amming har aldri hjulpet for meg. Anonymkode: 5088f...3d7 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #12 Skrevet 12. mai Jeg la på meg 30 kg. Gikk ned ca 6 kg ifbm fødsel og de neste ukene. Så gikk jeg saaakte ned 3 kg til, og der stoppet det. Jeg hadde skikkelig ulvehunger hele tiden og det føltes helt uaktuelt å påføre seg selv slanking på toppen av alt jeg følte jeg stod i og skulle mestre. Første da jeg slutta å fullamme, når baby var syv mnd, droppa jeg 10 kg til, veldig plutselig. Da barnet var 16 mnd var jeg neesten tilbake på startvekt (2 kg unna), uten at jeg hadde gjort noe spesielt for å slanke meg. Men da ble jeg gravid igjen da, så nå går det bare opp opp opp! Anonymkode: 46c35...149
AnonymBruker Skrevet 12. mai #13 Skrevet 12. mai Med første gikk jeg opp 11 kg i svangerskapet (fra 60 til 71). Jeg gikk ned ca 0,5kg rett etter fødsel (altså mindre enn det baby veide til og med), og der holdt det seg i 6 mnd. Selv om jeg trente og spiste sunt (og ikke for mye). Etter 6 mnd begynte det gradvis å gå sakte nedover, og etter 1,5 år var jeg tilbake på startvekt. Da ammet jeg fortsatt. Jeg ble gravid på nytt før jeg stoppa å amme, så vet ikke hvordan kroppen ville ha reagert på ammeslutt. Med nr 2 gikk jeg opp 13 kg (61-74). Skjedde det samme denne gangen, gikk ned 0,5 kg rett etter fødsel og holdt meg der i ca 7 måneder. Nå etter 10 måneder mangler jeg ca 8 kg før jeg er tilbake på startvekt. For meg har altså amming, kosthold eller aktivitet null å si, virker det som. Tror hormonene mine klussser til alt her. Anonymkode: b1108...f91
EmiraFrost Skrevet 12. mai #14 Skrevet 12. mai Periodisk faste og bevissthet rundt hva jeg spiser har funket bra. La på meg ca 20 kg i svangeskapet og veier nå mindre enn da jeg ble gravid
AnonymBruker Skrevet 12. mai #15 Skrevet 12. mai Har født tre barn for noen år siden og veier i dag 7 kg mer enn før barn. Har et helt annet liv nå, så det er nok derfor. Ammet ikke, så fikk ikke noen gratis hjelp der. Er fortsatt normalvektig, men savner å være slank og at det var lett å finne klær som satt pent. Anonymkode: d0dbd...d20
AnonymBruker Skrevet 13. mai #16 Skrevet 13. mai Med første var jeg 5 kg under startvekt etter to uker. Med andre var jeg tilbake til startvekt etter et par uker, men gikk gradvis opp igjen til det samme som jeg var da jeg fødte. Nr 2 kunne ikke utstå vogn eller bæresele så det ble en mye mer inaktiv permisjon enn med første, noe som jeg tror er sterkt medvirkende til at vekten gikk oppover igjen. Fullammet begge to. Anonymkode: a91c6...f30
AnonymBruker Skrevet 13. mai #17 Skrevet 13. mai Ikke tenk vekt, tenk at du skal. bli sterkere. Spis næringsrik mat, men ikke tell kalorier. Ta tiden til hjelp, og start trening ettersom hva du er klar til. Første tiden er det å gå med barnevogn god trening. du løfter også barnet mye, og trener egentlig mer enn du tror, samtidig som du knytter bånd til barnet 😊 Anonymkode: de1ed...4ce
AnonymBruker Skrevet 13. mai #18 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke tenk vekt, tenk at du skal. bli sterkere. Spis næringsrik mat, men ikke tell kalorier. Ta tiden til hjelp, og start trening ettersom hva du er klar til. Første tiden er det å gå med barnevogn god trening. du løfter også barnet mye, og trener egentlig mer enn du tror, samtidig som du knytter bånd til barnet 😊 Anonymkode: de1ed...4ce Joda, men alt dette gjorde jeg også med førstefødte. Han er nå en aktiv 3-åring som trener mammaen godt 😂 likevel går vekten min bare opp og opp. Håper så inderlig å komme litt tilbake til meg selv etter dette svangerskapet, føler jeg har vært helt uformelig i flere år nå 🤔 Anonymkode: 82ecc...595
AnonymBruker Skrevet 13. mai #19 Skrevet 13. mai Gikk fra 51 til 62 kg i første svangerskap, men fikk ikke av meg de kiloene to år senere. Så for meg blir det nok å sulte seg en periode. Anonymkode: e4829...0e1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #20 Skrevet 13. mai Det viktigste er vel å ikke spise godteri, potetgull eller sjokolade når ungen har sovnet på kvelden. Spis ordentlig mat og prioriter søvn. Søvnmangel påvirker sultfølelsen og viljestyrken Anonymkode: 104fd...6bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå