Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Med første gikk jeg opp 11 kg i svangerskapet (fra 60 til 71). Jeg gikk ned ca 0,5kg rett etter fødsel (altså mindre enn det baby veide til og med), og der holdt det seg i 6 mnd. Selv om jeg trente og spiste sunt (og ikke for mye). Etter 6 mnd begynte det gradvis å gå sakte nedover, og etter 1,5 år var jeg tilbake på startvekt. Da ammet jeg fortsatt.

Jeg ble gravid på nytt før jeg stoppa å amme, så vet ikke hvordan kroppen ville ha reagert på ammeslutt. 

Med nr 2 gikk jeg opp 13 kg (61-74). Skjedde det samme denne gangen, gikk ned 0,5 kg rett etter fødsel og holdt meg der i ca 7 måneder. Nå etter 10 måneder mangler jeg ca 8 kg før jeg er tilbake på startvekt. 

For meg har altså amming, kosthold eller aktivitet null å si, virker det som. Tror hormonene mine klussser til alt her. 

Anonymkode: b1108...f91

Her er det selvfølgelig noe som ikke stemmer, hvis ungen veide 3 kg, så veier du 3 kg mindre rett etter fødsel en når du er i fødsel. Noe annet et helt umulig.

Anonymkode: 70ead...2df

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gikk også opp rundt 22 kilo i 2022 da jeg fikk første. Gikk ned over halvparten første måned og så gradvis ned til 1-2 kilo mindre enn startvekt innen 6 måneder etter fødsel. Gikk mye turer og trente alt fra 30-60 minutter fra rundt 8 uker etter fødsel. Spiste normalt og skeiet ut i helger. Ammet forøvrig til barnet var over 2 år så noen kilo snek seg på igjen. 

Nettopp født igjen og har gått opp 27 kilo. Spiste mye dritt 1 trimester pga kvalme, og vært mye inaktiv. Selv om jeg prøvde spise sunt og trene i perioder så raste kiloene på. 

Nå har jeg gått ned 12 kilo på en uke og spent på hva neste uke viser. Føler meg lettere dag for dag men klar over at denne gangen kan bli vanskeligere.

Anonymkode: b392c...89b

AnonymBruker
Skrevet

Gått opp 24 kilo alle tre gangene. Første to brukte jeg halvannet år på å komme tilbake til min vanlige vekt. Nå fyller sistemann straks ett år, og jeg er ett par kilo unna. Har alltid trent mye, men det merkes først på vekta når jeg passer godt på kostholdet. Går litt i rykk og napp fordi jeg tar litt pauser mtp å begrense matinntaket. 

Jeg fikk forresten ikke til ammingen med siste, så da har jeg ikke trengt å ta hensyn til det å ikke skullegå ned for fort. 

Anonymkode: 97127...913

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Joda, men alt dette gjorde jeg også med førstefødte. Han er nå en aktiv 3-åring som trener mammaen godt 😂 likevel går vekten min bare opp og opp. Håper så inderlig å komme litt tilbake til meg selv etter dette svangerskapet, føler jeg har vært helt uformelig i flere år nå 🤔

Anonymkode: 82ecc...595

Det forstår jeg. Og jeg har vært der selv. Men for meg var det viktig å fokusere på trening og riktig mat, uten å telle kalorier, og uten å veie meg. Fokus var på at jeg klarte mer og mer trening. Men nå var ikke jeg i spesielt god form da. Endte opp med å veie noe mer enn utgangspunktet før graviditeter, men i bedre form, og sterkere enn før. Det tok sin tid. Det  viktigste er ikke å gå ned raskt, men å snu  uvaner. Jeg veier ca 10 kg mer nå enn før graviditeter, men kroppen er i bedre form og sunnere. Ikke sult deg. Det er et råd jeg fikk. Hvis man sulter seg vil det bare rase opp igjen.

Anonymkode: de1ed...4ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er det selvfølgelig noe som ikke stemmer, hvis ungen veide 3 kg, så veier du 3 kg mindre rett etter fødsel en når du er i fødsel. Noe annet et helt umulig.

Tro meg, jeg forstår det ikke selv heller. Begge barna veide ca 3 kg, jeg mista mye blod begge gangene, hadde masse fostervann som forsvant ol. Hvorfor det ikke synes på vekta virker umulig, men det har altså vært tilfelle. Fastlegen min sier det er hormonelt, og at det skyldes en blanding av melk, mer blodvolum og vann i kroppen. Men jeg syns det virker veldig rart selv. 

Jeg ble forøvrig fulgt opp tett av jordmor på sykehuset både før og etter fødsel pga komplikasjoner, så vekta er dokumentert av jordmor i journalen derfra. Vekt dagen før fødsel står som 74,1kg. Vekt både seks timer etter fødsel og fire dager etter fødsel står som 73,6kg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tro meg, jeg forstår det ikke selv heller. Begge barna veide ca 3 kg, jeg mista mye blod begge gangene, hadde masse fostervann som forsvant ol. Hvorfor det ikke synes på vekta virker umulig, men det har altså vært tilfelle. Fastlegen min sier det er hormonelt, og at det skyldes en blanding av melk, mer blodvolum og vann i kroppen. Men jeg syns det virker veldig rart selv. 

Jeg ble forøvrig fulgt opp tett av jordmor på sykehuset både før og etter fødsel pga komplikasjoner, så vekta er dokumentert av jordmor i journalen derfra. Vekt dagen før fødsel står som 74,1kg. Vekt både seks timer etter fødsel og fire dager etter fødsel står som 73,6kg. 

Ja det er jo litt av et mysterium.

AnonymBruker
Skrevet

Med de to eldste gikk jeg ned alt med en gang. Med yngste er jeg fire kg tyngre enn før graviditet, men nå er han bare én måned gammel da 😅

Anonymkode: ba9ab...abb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Måtte du veie deg etter fødsel på sykehuset?

Anonymkode: f412a...904

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg veide faktisk mer da jeg kom hjem fra sykehuset enn før jeg dro 😅 Var borte etter noen dager, gikk ned 10 kg ila et par døgn, så sikkert vann som hadde samlet seg i kroppen. Men absolutt mulig å veie mer etter fødsel enn før!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Måtte du veie deg etter fødsel på sykehuset?

Anonymkode: f412a...904

Ja, men det er jo absolutt ikke normalt. Men hos meg var det komplikasjoner kombinert med en sykdom jeg har fra før som har årsaken. Hvis jeg forsto det rett så gikk det på medisindose (at dosen ble beregnet ut fra kroppsvekt). 

AnonymBruker
Skrevet

Gikk opp 20 kilo, ammet i 2 år. Tok like lang tid å komme tilbake til startvekt, tror ikke kroppen begynte å slippe før fast føde ble hovednæring.

Ved ammeslutt begynte jeg å trene igjen og gikk ned noen kilo til uten å endre kosthold.

Orket ikke stresse, og virker som kroppen min synes det var det beste da jeg har lite løs hud og den fysiske formen hadde rask progresjon da jeg var klar for å starte.

Anonymkode: aa386...4d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...