Gå til innhold

Ekstrem jern- og vitaminmangel

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt jernmangel og vitamin D mangel så lenge jeg kan huske. Jeg tar tabletter for dette hver dag men jeg ser ikke noe merkbar forskjell. Jeg spiser sunt også så dette er veldig frustrerende.

Hvor mulig er det å få denne næringen intravenøst? Hjelper dette langsiktig? 

Anonymkode: d9d4d...8a0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva som er å spise sunt har folk veldig forskjellige syn på... 

Spiser du kjøtt? Det er det første jeg ville forsøkt om du f.eks. følger plantebasert kost

Anonymkode: f64fe...863

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk jern intravenøst etter fødsel med blodprosent på 9, hadde vært på 9 igjennom hele svangerskapet, og for st jeg skulle få litt mer energi osv etter fødsel og ikke være så svimmel, så fikk jeg intravenøst jern 2 dager etter fødselen. Men hvor enkelt det er utenom fødsel osv, det vet jeg ikke, helt ærlig har jeg sjelden hørt om det.

Anonymkode: 73257...fa8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har hatt jernmangel og vitamin D mangel så lenge jeg kan huske. Jeg tar tabletter for dette hver dag men jeg ser ikke noe merkbar forskjell. Jeg spiser sunt også så dette er veldig frustrerende.

Hvor mulig er det å få denne næringen intravenøst? Hjelper dette langsiktig? 

Hva vil ekstrem mangel si? Hva sier legen?

Anonymkode: 9865d...39b

AnonymBruker
Skrevet

Får du ikke hjelp av lege?

Noen har veldig lavt opptak på grunn av for eksempel tarmproblemer. Kanskje det gjelder deg? Hvis ikke, spis mer kjøtt og kutt ut planter som hemmer opptak. Dette er planter med mye oksalater, fytater eller fiber. Noen av de verste er spinat, rabarba, bringebær, kiwi, rødbeter, korn, belgvekster, nøtter (men særlig mandel), te og sjokolade.

Anonymkode: dfdef...57e

• Nyttig 1
Skrevet

Kor mykje kjøt et du? Kjøt, spesielt raudt kjøt og innmat, inneheld hemjern som lettare blit tatt opp i kroppen. Absorpsjonsgraden for hemjern er 15 - 35%, medan absorpsjonsgraden for ikkje-hemjern er 2 - 20%. Kombiner gjerne med appelsinjuice som inneheld vitamin C. Dette er spesielt viktig om du et mykje ikkje-hemjern (frå planteriket). Men det som har høgast biotilgjengelegheit er raudt kjøt og innmat. Kjøt og innmat inneheld i tillegg ein "kjøtfaktor" som gjer at mineral som jern og sink frå planteriket lettare blir tatt opp i kroppen

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags andre vitaminer mangler du? Har legen snakket til deg om kosthold?

Rødt kjøtt er den viktigste kilden. I tillegg er det viktig å unngå for mye ultraprosessert mat og "hvit" mat som sukker og fin hvete for best mulig opptak. 

Hvis du likevel spiser sunt og i teorien får i deg nok næringsstoffer fra mat, så bør du utredes for cøliaki/tarmsykdom med gastroskopi og koloskopi. 

Anonymkode: 5b132...8c2

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva slags andre vitaminer mangler du? Har legen snakket til deg om kosthold?

Rødt kjøtt er den viktigste kilden. I tillegg er det viktig å unngå for mye ultraprosessert mat og "hvit" mat som sukker og fin hvete for best mulig opptak. 

Hvis du likevel spiser sunt og i teorien får i deg nok næringsstoffer fra mat, så bør du utredes for cøliaki/tarmsykdom med gastroskopi og koloskopi. 

Jeg har det. Jeg spiser for det meste grønt men også noe med kjøtt et par ganger i uka. Jeg spiser jernrikt også, som f.eks lever, men det hjelper ikke.

AnonymBruker
Skrevet
buskrose skrev (20 minutter siden):

Kor mykje kjøt et du? Kjøt, spesielt raudt kjøt og innmat, inneheld hemjern som lettare blit tatt opp i kroppen. Absorpsjonsgraden for hemjern er 15 - 35%, medan absorpsjonsgraden for ikkje-hemjern er 2 - 20%. Kombiner gjerne med appelsinjuice som inneheld vitamin C. Dette er spesielt viktig om du et mykje ikkje-hemjern (frå planteriket). Men det som har høgast biotilgjengelegheit er raudt kjøt og innmat. Kjøt og innmat inneheld i tillegg ein "kjøtfaktor" som gjer at mineral som jern og sink frå planteriket lettare blir tatt opp i kroppen

Takk for rådet, skal evt ta dette opp med lege. Jeg har også vært hos ernæringsfysiolog og forklart henne mitt daglige kosthold, men hun ga ikke så gode råd.

Jeg har aldri tenkt noe positivt om rødt kjøtt, så nå lærte jeg noe nytt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har det. Jeg spiser for det meste grønt men også noe med kjøtt et par ganger i uka. Jeg spiser jernrikt også, som f.eks lever, men det hjelper ikke.

Det er rødt kjøtt som er viktig her, kylling er ikke en god kilde til jern. Fet fisk og egg er viktig for d vitamin. Er du utredet for tarmsykdom? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for rådet, skal evt ta dette opp med lege. Jeg har også vært hos ernæringsfysiolog og forklart henne mitt daglige kosthold, men hun ga ikke så gode råd.

Rødt kjøtt er faktisk en av de viktigste næringskildene våre. Det som også er viktig er å unngå mat som hemmer opptak, f.eks sukker, fint mel, frityr. 

Hvordan er fordøyelsen din? Forstoppet, refluks, etc, noe problemer?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er rødt kjøtt som er viktig her, kylling er ikke en god kilde til jern. Fet fisk og egg er viktig for d vitamin. Er du utredet for tarmsykdom? 

Jeg ble utredet for cøliaki for flere år siden, men jeg kjenner så vidt noe forbedring etter år av oppfølgning.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ble utredet for cøliaki for flere år siden, men jeg kjenner så vidt noe forbedring etter år av oppfølgning.

Du ble utredet og fikk diagnosen? Det er veldig viktig for tråden hvis du har påvist cøliaki. Jeg antar du har kuttet ut alt av gluten, og er ekstremt nøye med å ikke få i deg spor av gluten fra ting som kan inneholde gluten? 

Hvis så, og du spiser nok rødt kjøtt og fet fisk/egg for d vitamin, og du fortsatt ikke får opp nivåene med tilskudd, så må det enten gjøres noe med tilskuddene du tar, eller du må få injeksjoner. 

Hva spiser og drikker du i løpet av en normal dag? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Både lege og ernæringsfysiolog har aldri fortalt deg i løpet av de ørten årene at du bør spise mye mer rødt kjøtt? Det har jeg vanskelig for å tro... Og hvis det faktisk stemmer, finn deg ny lege og ny ernæringsfysiolog. De må være helt ubrukelige hvis de ikke har informert deg om du burde spise mye mer rødt kjøtt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har hatt det hele livet og det er medfødt kan man vel få jerntabletter eller -injeksjoner med høyt innhold av (hem)jern.

Hemjern finnes forøvrig i storfe, blod og lever fra dyr, og er lettere for kroppen å absorbere enn ikke-hemjern som finnes i kjøtt, men også mye i vegetabiler. Vitamin C hjelper absorbsjonen av ikke-hemjern, så innta vegetabiler (korn, frukt og grønnsaker) med vitamin C-rik mat som f.eks rød paprika, kiwi, kålrot og appelsin.

Anonymkode: caf3c...0a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

D-vitamin og jerntilskudd må du ha høy nok dose av for å komme opp. Hva slags dosering har du? tar du det hver dag som avtalt med lege? 
Jerntabletter skal du helst ikke ta sammen med mat, spesielt melkeprodukter og kaffe. Det skal tas på tom mage. Om du må spise frokost tidlig, så må du heller ta dem før lunsj/kvelds. 

D-vitamin kan du få som injeksjon hos legen. Jeg tviler for at du får jern som intravenøst uten videre, det er ikke uten risiko og må utføres på sykehuset. 

Anonymkode: 671fa...81c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

D-vitamin og jerntilskudd må du ha høy nok dose av for å komme opp. Hva slags dosering har du? tar du det hver dag som avtalt med lege? 
Jerntabletter skal du helst ikke ta sammen med mat, spesielt melkeprodukter og kaffe. Det skal tas på tom mage. Om du må spise frokost tidlig, så må du heller ta dem før lunsj/kvelds. 

D-vitamin kan du få som injeksjon hos legen. Jeg tviler for at du får jern som intravenøst uten videre, det er ikke uten risiko og må utføres på sykehuset. 

Anonymkode: 671fa...81c

Og viktig å ikke ta andre tilskudd som sink samtidig med jern. Jern er et tilskudd jeg tar for seg selv, og alltid mellom måltider og langt unna måltider med meieri. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Både lege og ernæringsfysiolog har aldri fortalt deg i løpet av de ørten årene at du bør spise mye mer rødt kjøtt? Det har jeg vanskelig for å tro... Og hvis det faktisk stemmer, finn deg ny lege og ny ernæringsfysiolog. De må være helt ubrukelige hvis de ikke har informert deg om du burde spise mye mer rødt kjøtt.

Nei det har de aldri fortalt meg. Da jeg ble henvist til ernæringsfysiologen, så var det beste rådet at jeg burde bake mitt eget brød, for å få i meg nok fiber osv, hun ga meg noen oppskrifter og til mine andre spørsmål så svarte hun at tarmen min ikke er god til å ta opp næring og at jeg bare burde være tålmodig og fortsette mitt glutenfrie kosthold. Delv etter en detaljert beskrivelse av mine gjennomsnittlige måltid iløpet av uken.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det har de aldri fortalt meg. Da jeg ble henvist til ernæringsfysiologen, så var det beste rådet at jeg burde bake mitt eget brød, for å få i meg nok fiber osv, hun ga meg noen oppskrifter og til mine andre spørsmål så svarte hun at tarmen min ikke er god til å ta opp næring og at jeg bare burde være tålmodig og fortsette mitt glutenfrie kosthold. Delv etter en detaljert beskrivelse av mine gjennomsnittlige måltid iløpet av uken.

Du bør jo bytte ut fastlege og ernæringsfysiologen sporenstreks hvis de ikke har snakket med deg om hvordan få i deg jern (og andre næringsstoffer) fra maten. 

Dropp bønner og linser (inneholder stoffer som svekker opptak av næringsstoffer og er uheldig for fordøyelsen), spis rødt kjøtt, fet fisk, egg. Dropp de glutenfrie erstatningsproduktene som er laget av maismel osv, i hvert fall kutt ned på det hvis du spiser mye sånt. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oi... finn deg en ny ernæringsfysiolog... Fiber hemmer opptak av jern så du bør ikke få i deg mye av det. Fullkorn er verre enn fint mel faktisk. Over ti ganger verre. Ikke bare hemmer det opptaket fra kornet, men fra kjøttet og det andre du spiser også.

Spis mye rødt kjøtt. Gjerne litt lever hver dag hvis du klarer. Et godt tips er å kverne litt lever oppi kjøttdeig. Spis et måltid med minst noen hundre gram med rødt kjøtt hver dag uten så mye til. Ikke noen grønnsaker og ikke noen meieriprodukter til. Hvis du trenger saus så kan du rå eggeplomme som saus, eller sky, eller litt smeltet meierismør (meierismør hemmer ikke opptak av jern).

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...