Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Calaska
Skrevet

Jeg har startet ENK og har ganske enkle inn og utposter i et regnskap, men lite peiling! 

Noen som har tips til hvor jeg får best hjelp og oversikt!? 

Gratis nettsider eller evt linker til youtube /andre? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fiken.no

Anonymkode: 2933f...a5f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Støtter Fiken...  Svært enkelt om du har grunnleggende kunnskap om hvordan et regnskap foregår. 

Hvis ikke du har det bør du bruke regnskapsfører uansett. 

Anonymkode: 8e5e6...f92

AnonymBruker
Skrevet

Du vil jo være regnskapspliktig? Om det er noen regnskapsprogram som er gratis - så må du sannsynligvis betale for årsregnskap/ligningspapir. 

Velg ett regnskapsprogram som har årsregnskap/ligningspapir, se på om det er ekstra kostnader for transaksjoner etc. 

For generell informasjon - Bedrift og organisasjon - Skatteetaten

Anonymkode: c8264...9e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du vil jo være regnskapspliktig? Om det er noen regnskapsprogram som er gratis - så må du sannsynligvis betale for årsregnskap/ligningspapir. 

Velg ett regnskapsprogram som har årsregnskap/ligningspapir, se på om det er ekstra kostnader for transaksjoner etc. 

For generell informasjon - Bedrift og organisasjon - Skatteetaten

Anonymkode: c8264...9e0

Neppe regnskapspliktig. Da må man levere årsregnskap. De som starter et lite ENK med enkle inn og utposter har vel sjelden så stor aktivitet at de er regnskapspliktig. 

Men bokføringsplikt vil man ha. Og man må levere skattemelding fra regnskapssystem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt et enk i mange år, og sjøl om jeg tjente noen hundre tusen et par-tre år klarer jeg meg fint ut regnskapsfører. Pluss og minus, og evn mva hvis du selger mer en 50k i løpet av et år. Skatteetaten har noen veldig fine kurs, jeg gikk på ett en kveld om mva og lærte det jeg trengte. 

Anonymkode: ce70a...5f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger strengt tatt bare et regneark og litt grunnleggende kunnskap om bokføring. Ingen grunn til å gjøre det mer komplisert enn nødvendig.

Anonymkode: 054d1...e54

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt meg en kassadagbok. Funger fint til mitt bruk. Har ingen regnskapsplikt, men bokføringsplikt. 

Anonymkode: 2ea3a...568

Skrevet (endret)

Gratis programvare til regnskap er:

https://bas21.no/

Bas21 fungerer fint til regnskap og fakturering.

Fiken og tilsvarende har mye ekstra funksjonalitet. Gir også hjelp til hvordan føre ulike typer poster i regnskapet.

Og, ikke minst Fiken har sikkerhetskopi av regnskapet. Bas21 er installert lokalt på pc eller Mac. 

Endret av TBL12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du trenger strengt tatt bare et regneark og litt grunnleggende kunnskap om bokføring. Ingen grunn til å gjøre det mer komplisert enn nødvendig.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har kjøpt meg en kassadagbok. Funger fint til mitt bruk. Har ingen regnskapsplikt, men bokføringsplikt. 

Anonymkode: 2ea3a...568

Nei og Nei.

Det er krav om at man leverer skattemelding fra system nå.

Med mindre man har omsetning under 50 k og kan levere forenklet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Calaska skrev (18 timer siden):

Jeg har startet ENK og har ganske enkle inn og utposter i et regnskap, men lite peiling! 

Noen som har tips til hvor jeg får best hjelp og oversikt!? 

Gratis nettsider eller evt linker til youtube /andre? 

Conta og Fiken egner seg trolig svært godt til ENK'et ditt, er godt fornøyd med begge.

Anonymkode: 5cbff...d02

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Og en godkjent måte å føre inntekter på. Kasse eller fakturaprogram.

Anonymkode: 17ccf...10a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei og Nei.

Kan du henvise til hvor dette står? Når jeg leter får jeg beskjed om at det er valgfritt. Siden jeg også driver ENK hadde det vært greit å vite om jeg har gjort noe feil de siste årene.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kan du henvise til hvor dette står? Når jeg leter får jeg beskjed om at det er valgfritt. Siden jeg også driver ENK hadde det vært greit å vite om jeg har gjort noe feil de siste årene.  

Beklager… legger meg aldeles flat her. Ser at dette kun gjelder om man har regnskapsplikt. 
Er nesten sikker på at det skulle gjelde for alle ENK da disse reglene ble innført for et par år siden. Men jeg har ikke fulgt med helt i timen her 😅

Når det er sagt så anbefaler jeg Fiken eller lignende foran Excel på det groveste. Det gjør livet svært mye enklere. 

Gjest Calaska
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 13.50):

Beklager… legger meg aldeles flat her. Ser at dette kun gjelder om man har regnskapsplikt. 
Er nesten sikker på at det skulle gjelde for alle ENK da disse reglene ble innført for et par år siden. Men jeg har ikke fulgt med helt i timen her 😅

Når det er sagt så anbefaler jeg Fiken eller lignende foran Excel på det groveste. Det gjør livet svært mye enklere. 

Det koster vel litt? 

Gjest Calaska
Skrevet
TBL12 skrev (På 6.5.2025 den 21.19):

Gratis programvare til regnskap er:

https://bas21.no/

Bas21 fungerer fint til regnskap og fakturering.

Fiken og tilsvarende har mye ekstra funksjonalitet. Gir også hjelp til hvordan føre ulike typer poster i regnskapet.

Og, ikke minst Fiken har sikkerhetskopi av regnskapet. Bas21 er installert lokalt på pc eller Mac. 

🤗 Takk! 

Gjest Calaska
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 9.09):

Nei og Nei.

Jeg må sette meg inn i dette ser jeg, men skal ikke over 50000 nei. 

Gjest Calaska
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 12.52):

Og en godkjent måte å føre inntekter på. Kasse eller fakturaprogram.

Anonymkode: 17ccf...10a

Der har jeg en jobb å gjøre, jeg har tatt betalt på vipps så langt. Ikke laget faktura. 

AnonymBruker
Skrevet
Calaska skrev (På 11.5.2025 den 9.50):

Det koster vel litt? 

Calaska skrev (På 11.5.2025 den 9.54):

Jeg må sette meg inn i dette ser jeg, men skal ikke over 50000 nei. 

Det koster ikke allverden. Husker ikke helt men tror jeg betaler 2-3 tusen ish for hele pakka med regnskap, faktura, timemodulen, og årsoppgjørsmodulen. Den siste koster rundt tusenlappen tror jeg, men gjør at du integrerer Fiken med Altinn og gjør at Fiken genererer og sender alle nødvendige vedlegg. Utrolig enkelt og tidsbesparende og for meg er det verdt hver eneste krone. 

Men har du ikke over 50 k, så er du heller ikke bokføringspliktig. Da kan du levere forenklet. Det har aldri vært relevant for meg så jeg er usikker på kravene. Fiken og lignende er nok ingen nødvendighet da. Det er nok vanskelig for andre enn deg å vurdere. Kommer litt an på hva du føler du trenger av funksjonaliteter, oversikt, fakturering osv... 

Jeg kan i alle fall varmt anbefale det om du skulle trenge et relativ enkelt program. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...