Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det koster ikke allverden. Husker ikke helt men tror jeg betaler 2-3 tusen ish for hele pakka med regnskap, faktura, timemodulen, og årsoppgjørsmodulen. Den siste koster rundt tusenlappen tror jeg, men gjør at du integrerer Fiken med Altinn og gjør at Fiken genererer og sender alle nødvendige vedlegg. Utrolig enkelt og tidsbesparende og for meg er det verdt hver eneste krone. 

Men har du ikke over 50 k, så er du heller ikke bokføringspliktig. Da kan du levere forenklet. Det har aldri vært relevant for meg så jeg er usikker på kravene. Fiken og lignende er nok ingen nødvendighet da. Det er nok vanskelig for andre enn deg å vurdere. Kommer litt an på hva du føler du trenger av funksjonaliteter, oversikt, fakturering osv... 

Jeg kan i alle fall varmt anbefale det om du skulle trenge et relativ enkelt program. 

Anonymkode: 8e5e6...f92

Takk for godt svar, kan jeg spørre hvilken bransje du driver? 

Jeg har vel mest lyst til å ha fullstendig oversikt over alt etter et par år med planlegging. Kommer ikke over 50000 nei. 

Anonymkode: f4465...0b3

Videoannonse
Annonse
Gjest Calaska
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 19.42):

Jeg har hatt et enk i mange år, og sjøl om jeg tjente noen hundre tusen et par-tre år klarer jeg meg fint ut regnskapsfører. Pluss og minus, og evn mva hvis du selger mer en 50k i løpet av et år. Skatteetaten har noen veldig fine kurs, jeg gikk på ett en kveld om mva og lærte det jeg trengte. 

Anonymkode: ce70a...5f6

Jeg har meldt meg på! 😄

Men lurer på om jeg bare skal kjøpe papirgiroer så den biten er på plass og så bare skrive ned absolutt alt i excel. 

Ikke aktuelt med mva. 

Gjest Calaska
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 9.09):

Nei og Nei.

Det er krav om at man leverer skattemelding fra system nå.

Med mindre man har omsetning under 50 k og kan levere forenklet. 

Jeg har omsetning under 50 000. Dvs kanskje jeg kan få betalt over 50 ", men har mye fratrekk. 

Gjest Calaska
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 12.52):

Og en godkjent måte å føre inntekter på. Kasse eller fakturaprogram.

Anonymkode: 17ccf...10a

Jeg kan vel bruke godkjente ferdig trykte giroer også, kjøpes med fakturanr på.? 🤔😄. 

Gjest Calaska
Skrevet

Takk for at dere svarer meg og er tålmodige med at jeg har lite greie på d. 🥰 

AnonymBruker
Skrevet
Calaska skrev (1 time siden):

Jeg kan vel bruke godkjente ferdig trykte giroer også, kjøpes med fakturanr på.? 🤔😄. 

Ser ut som om disse fortsatt finnes, ja. Bare pass på at de faktisk er nummerert, for det er et krav, og jeg ser en del selger uten ...

Selv slår jeg et slag for Fiken. 200 kroner i måneden. 1200 for å levere årsoppgaven direkte til selvangivelsen, basert på det du har fakturert gjennom Fiken. Jeg syns det er vel verdt 3600 i året, selv om jeg i utgangspunktet ikke selger for veldig mye per år. Men det er noe med timelønn også. Hvis man må bruke lang tid på å skrive faktura for hånd, poste, purre osv, så er det ikke sikkert det er verdt det :) 

Anonymkode: cf049...d0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for godt svar, kan jeg spørre hvilken bransje du driver? 

Jeg har vel mest lyst til å ha fullstendig oversikt over alt etter et par år med planlegging. Kommer ikke over 50000 nei. 

Anonymkode: f4465...0b3

Jeg driver innen kulturbransjen. Mest fastpris per oppdrag, men selger også timer innimellom Derfor har jeg også timeføringsmodulen fra Fiken. Det er ingen nødvendighet, men gjør bare faktureringen litt enklere. 

Jeg har også økonomiutdanning. 

Calaska skrev (7 timer siden):

Jeg har omsetning under 50 000. Dvs kanskje jeg kan få betalt over 50 ", men har mye fratrekk. 

Det er omsetningen som avgjør, ikke hva du sitter igjen med etter fratrekk for kostnader.  Er du over har du bokføringsplikt. Det kan gjøres i Excel. Men det er noen krav. jeg har ikke satt meg inn i det. Men jeg tviler sterkt på at dette vil gjøre livet ditt særlig enklere enn å bruke Fiken i alle fall. 

Det kan du. Men pass på at de er nummererte. Og pass på fullstendighet. Sikreste veien til hassel ved bokettersyn er om det skulle mangle noen fakturaer i en nummerserier. 

Takk for at dere svarer meg og er tålmodige med at jeg har lite greie på d. 🥰 

Bare hyggelig.. Spurte mye spm selv når jeg startet opp for mange år siden, og mange spørsmål er jo veien til å lære mye :)

Om du tenker å drive med dette en stund, og tenker et visst omfang, så vil jeg egentlig bare anbefale å bruke et enkelt regnskapssystem altså. Da har du ting i orden og det vil spare deg for mye tid, helt sikkert. Jeg har referert til Fiken i mine poster fordi det er det jeg bruker og kjenner. Jeg har brukt det i 11 år og aldri sett meg tilbake. Men det finnes alternativer som sikkert fungerer like bra. Jeg vet om folk som bruker eAccounting og Tripletex. Det fine med Fiken er at det er utrolig enkelt om man har et snev av innsyn i hva bokføring går ut på. Hvor mye man bør kunne for å gjøre ting selv i de to andre alternativene vet jeg ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS, 50 000 er omsetning, ikke overskudd. Med andre ord, det spiller ingen rolle hvor mye du trekker fra, så lenge du har salg for mer enn 50 000. Men du er kanskje ikke i en bransje med mva uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

Conta er veldig bra, og etter min erfaring enklere og mer ryddig enn Fiken. Du kan helt klart føre regnskap der uten forhåndskunnskap. Der kan du også med Fiken, men personlig liker jeg Conta mye bedre, det Er mer intuitivt og med bedre søk-/hjelpesider enn Fiken, og enklere integreringer med Skatteetaten.

Anonymkode: e5622...a35

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS, 50 000 er omsetning, ikke overskudd. Med andre ord, det spiller ingen rolle hvor mye du trekker fra, så lenge du har salg for mer enn 50 000. Men du er kanskje ikke i en bransje med mva uansett. 

Merk at dette er to ulike grenser på 50 k. Det ene er mva grensen. Har du mva omsetning, må du over 50 k i året for å kunne registrere deg i mva registeret. 

Det andre er grensen for bokføringsplikt, og som gjør at du ikke kan levere forenklet skattemelding for næringsdrivende. Den er også på 50 k, men det er uavhengig av om man driver med eller uten mva. Så dersom man har 70 k i omsetning må man levere ordinær skattemelding for næringsdrivende, selv om all omsetningen er fritatt mva. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merk at dette er to ulike grenser på 50 k. Det ene er mva grensen. Har du mva omsetning, må du over 50 k i året for å kunne registrere deg i mva registeret. 

Det andre er grensen for bokføringsplikt, og som gjør at du ikke kan levere forenklet skattemelding for næringsdrivende. Den er også på 50 k, men det er uavhengig av om man driver med eller uten mva. Så dersom man har 70 k i omsetning må man levere ordinær skattemelding for næringsdrivende, selv om all omsetningen er fritatt mva. 

Man kan være måtte være registrert i mva-registeret uten bli pålagt bokføringsplikt.

Anonymkode: 382bd...963

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Conta er veldig bra, og etter min erfaring enklere og mer ryddig enn Fiken. Du kan helt klart føre regnskap der uten forhåndskunnskap. Der kan du også med Fiken, men personlig liker jeg Conta mye bedre, det Er mer intuitivt og med bedre søk-/hjelpesider enn Fiken, og enklere integreringer med Skatteetaten.

Anonymkode: e5622...a35

Hvordan er integreringen med Skatteetaten enklere? Jeg logger inn, filer sendes, og så er det ferdig hos Fiken. 

Jeg kan ikke helt se hvordan det kan bli så mye enklere enn det? :P 

Jeg brukte Conta for noen år siden, men valgte å gå over til Fiken fordi det var enklere. Men nå har sikkert begge endret seg en del i løpet av årene, da. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er en grunn til at regnskapsfører er en utdanning altså… 

TS - spør en kollega i samme bransje om vedkommende har en regnskapsfører du kan be om hjelp fra i oppstartsfasen (mot betaling ofc…). 

Du kan ikke vite om rådene du får her er korrekte. Hvis du skal drive proft, må du faktisk VÆRE proff. 

Anonymkode: ce23f...86a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Man kan være måtte være registrert i mva-registeret uten bli pålagt bokføringsplikt.

Anonymkode: 382bd...963

Ja jeg vet det. Orket ikke å skrive alt for detaljer bare da jeg ikke antok det var relevant. Men man kan f.eks bli forhåndsregistrert under gitte forutsetninger. Det kan også være at man er mva registrert fordi man tidligere har hatt høy nok omsetning, men nå har så lav omsetning at man ikke er bokføringspliktig lenger. Da vil man fremdeles være mva registrert. 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvordan er integreringen med Skatteetaten enklere? Jeg logger inn, filer sendes, og så er det ferdig hos Fiken. 

Jeg kan ikke helt se hvordan det kan bli så mye enklere enn det? :P 

Jeg brukte Conta for noen år siden, men valgte å gå over til Fiken fordi det var enklere. Men nå har sikkert begge endret seg en del i løpet av årene, da. 

Selv har jeg ikke brukt Conta. Det er sikkert vel og bra. Men har de gjort integreringen enklere enn Fiken så har de i alle fall vært svært dyktige. For det er utrolig enkelt i Fiken. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er en grunn til at regnskapsfører er en utdanning altså… 

TS - spør en kollega i samme bransje om vedkommende har en regnskapsfører du kan be om hjelp fra i oppstartsfasen (mot betaling ofc…). 

Du kan ikke vite om rådene du får her er korrekte. Hvis du skal drive proft, må du faktisk VÆRE proff. 

Anonymkode: ce23f...86a

Dette er sant. Jeg har noen regnskapsfag så jeg vet en del om hva dette går i, men har aldri jobbet som regnskapsfører og er ikke oppdatert på alt mulig som ikke er relevant for min egen drift. 

Fiken har også regnskapsførere tilgjengelig som du kan be om hjelp til å komme i gang, eller spørre underveis om det er konkrete ting man lurer på. Det er selvsagt safere enn å spørre på KG. 

Gjest Calaska
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2025 den 12.01):

Dette er sant. Jeg har noen regnskapsfag så jeg vet en del om hva dette går i, men har aldri jobbet som regnskapsfører og er ikke oppdatert på alt mulig som ikke er relevant for min egen drift. 

Fiken har også regnskapsførere tilgjengelig som du kan be om hjelp til å komme i gang, eller spørre underveis om det er konkrete ting man lurer på. Det er selvsagt safere enn å spørre på KG. 

Ja, jeg skjønner. Det er greit å høre erfaringer ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...