Gå til innhold

Mannen min har ikke egne venner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Har aldri forbydd min mann sosial kontakt med andre. Ikke ekser heller.

Det handler om at kvinner gjør det i starten av forhold, uten at det merker det selv engang. Et psykologisk spill der kvinnen gir mannen skyldfølelse for å ikke prioritere henne.

Da faller vennskapene raskt bort. Alle menn vil jo imponere kvinnen de dater.

Anonymkode: d7bb5...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det handler om at kvinner gjør det i starten av forhold, uten at det merker det selv engang. Et psykologisk spill der kvinnen gir mannen skyldfølelse for å ikke prioritere henne.

Da faller vennskapene raskt bort. Alle menn vil jo imponere kvinnen de dater.

Kan ikke huske å ha gjort noe sånt. Disse kvinnene er enten kontrollerende psykopater eller så er dette jenter som støtt og stadig blir nedprioritert til fordel for kompiser. Evt velger mannen selv å nedprioritere kompiser pga henne.. det er iallefall helt feil at alle kvinner gjør dette som du sier.

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er mye rarere å ikke anse den du faktisk tilbringer mest tid med, bor sammen med og er intim med som nummer to, tre eller lavere i rekka over vennene dine.

Det er jo i stor grad kvinner sin skyld! Hvilken mann kritiserer dama si for at hun er for mye med venninnene sine? Så og si ingen! Hvor mange tråder ser man ikke her inne om at mannen er altfor opptatt, og ikke prioriterer henne? Hele tiden.

Du er jo helt blind for problematikken, og dermed en del av problemet.

Jeg er absolutt ikke blind for problematikken, jeg står i den. Derfor har jeg nå etter et langt samliv mer eller mindre ansvaret for min manns sosiale liv, i tillegg til mitt eget. Fordi han ikke har ivaretatt sitt. 

Det er ikke fordi jeg har nektet ham noe. Helt faktisk hadde jeg absolutt ingen alenetid flere år da barna var små, mens han hadde 2 1/2 time hver ettermiddag/kveld i ukedagene. De benyttet han imidlertid til å trene individuelt. Ja til og med når han valgte å jobbe overtid insisterte han på å likevel MÅTTE trene, slik at jeg ble alene med barna hele dagen og kvelden. 

Yngste var 10 år før jeg fikk anledning til å begynne å trene igjen, fordi da var det ok for barna å være litt alene. 

Så fikk dessverre mine venninner barn en god del senere enn meg, så da ting løsnet sosialt for meg hadde de småbarn. 

Vet du hvor mange venninner jeg mistet gjennom dette? Ingen. Vennskap ble likevel bevart gjennom å holde kontakten på sosiale medier, telefon og ved at besteforeldre innimellom kunne stille som barnevakt ved sosiale anledninger. Hvilket jeg fikset for oss begge. Han ba aldri om barnevakt til noe for egen del, men jeg gjorde og dro ham med på sosiale tung. Dessuten jaget jeg ham nærmest ut innimellom, med klar beskjed om at å prioritere tid med venner er viktig. 

Vet du hvor mange venner han mistet gjennom dette? Alle. Han ble så fraværende i deres liv at de gled unna, og han så ikke engang et problem med det. Han hadde jo meg, familien og mine venner. Alle hans opprinnelige venner var det visst etterhvert noe galt med. De hadde glidd fra hverandre ved at han ikke vedlikeholdt vennskapene.  

Han er en rimelig typisk mann angående dette. Hans egne valg og prioriteringer medførte at han ble venneløs. Noen bekjente har han, ganske mange også, men ingen det er naturlig å ringe til eller be med seg på noe. Han regner seg imidlertid ikke som venneløs, for vi har jo et godt sosialt liv med mine venner nå når barna er store. Hadde vi gått fra hverandre hadde han imidlertid ikke hatt noen venner. Det er ikke mindre enn tre menn som var i vennekretsen som nå er i den situasjonen, for enn så hyggelige tilskudd til omgangskretsen de har vært i mange år er omgangskretsen basert på oss kvinner, og ved brudd er det selvsagt kvinnen som fremdeles har omgangskretsen. Så drar hun etterhvert gjerne med seg en ny kjæreste, men ikke ekser. 

Den situasjonen havner ikke menn i på grunn av kvinnene, men på grunn av egne valg og prioriteringer. 

Menn må bli flinkere til å ivareta sine vennskap de også. I det minste ta ansvar selv for at de ikke gjør det. Ja kone, familie og barn må man ta hensyn til, og det er ikke ulikt for oss kvinner, men vi ivaretar likevel våre vennskap bedre. 

Voksne mennesker må helt faktisk ta ansvar for sine egne valg og prioriteringer. Ikke bare skylde på andre. Det er umodent og ugreit. 

Anonymkode: f2095...d70

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg stilte et enkelt spørsmål, men du ror det ut. Du klarte ikke svare på det.

Spørsmålet var om du hadde valgt mannen i stedet for dine venner, om du måtte velge.

Anonymkode: 75bc1...a77

Man velger jo ikke i et vakuum. Man velger ut fra  situasjonen der og da. I min omgangskrets har vi for lengst vokst fra «hvem vil navn komme til?»-leken. Og du, det er det samme for mannen min, han velger også ut fra omstendighetene, noe annet er jo fullstendig absurd. 

Anonymkode: 58a39...862

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Rart å oppfatte det slik. Jeg har mange venner, men jeg er en av de heldige som fant romantisk partner OG bestevenn i samme menneske. Har likevel en bestevenninne, men typisk vennegreier liker jeg aller best å gjøre med partner. Det er utrolig herlig å ha et slikt forhold.

Anonymkode: 10579...3d9

Det er mange måter å ha et forhold på. Jeg tror nok en av grunnene til at det ikke funket mellom meg og ekser var at deres drøm var et mer symbiotisk forhold der man helst vil gjøre alt sammen så mye som mulig - og jeg likte dem men ikke det. Jeg drømmer nettopp ikke om å finne 1 person som skal være "alt", jeg liker at ulike personer har ulike roller i mitt liv som til sammen vever et teppe jeg kaller livet. Heldigvis har jeg vært så heldig å finne min ensomme ulv som er den første kjæresten jeg overhodet ikke oppfatter som klengete. I dette forholdet har vi mer luft og gjør mer våre egne ting, og det jeg oppfatter som frihet. Og jeg var faktisk sammen med en nær-venn-som-ble-ektemann tidligere, som kjente meg utrolig godt og mye overlapp i felles interesser. Den enes drøm er den andres ikke fullt så drøm. 

Endret av Virrevirrevapp
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virrevirrevapp skrev (1 minutt siden):

Det er mange måter å ha et forhold på. Jeg tror nok en av grunnene til at det ikke funket mellom meg og ekser var at deres drøm var et mer symbiotisk forhold der man helst vil gjøre alt sammen så mye som mulig - og jeg likte dem. Jeg drømmer nettopp ikke om å finne 1 person som skal være "alt", jeg liker at ulike personer har ulike roller i mitt liv. Heldigvis har jeg vært så heldig å finne min ensomme ulv som er den første kjæresten jeg overhodet ikke oppfatter som klengete. I dette forholdet har vi mer luft og gjør mer våre egne ting, og det jeg oppfatter som frihet. Og jeg var faktisk sammen med en nær-venn-som-ble-ektemann tidligere, som kjente meg utrolig godt og mye overlapp i felles interesser. Den enes drøm er den andres ikke fullt så drøm. 

Ja og selv om man da skulle være partnerens bestevenn så blir det ikke samme type vennskap som med en bestevenninne eller venninnegjengen. Er en helt annen dynamikk

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man velger jo ikke i et vakuum. Man velger ut fra  situasjonen der og da. I min omgangskrets har vi for lengst vokst fra «hvem vil navn komme til?»-leken. Og du, det er det samme for mannen min, han velger også ut fra omstendighetene, noe annet er jo fullstendig absurd. 

Du klarte fortsatt ikke å svare på et enkelt spørsmål.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

det er ikke lett for ham å føle at han hører til et miljø, han kjeder seg lett, og han kan være mistenksom og skeptisk til andres intensjoner. 

Anonymkode: eb1bc...b95

Håper du ikke planlegger barn med ham.

Anonymkode: f6a19...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

.

Det er jo i stor grad kvinner sin skyld! Hvilken mann kritiserer dama si for at hun er for mye med venninnene sine? Så og si ingen! Hvor mange tråder ser man ikke her inne om at mannen er altfor opptatt, og ikke prioriterer henne? Hele tiden.

Du er jo helt blind for problematikken, og dermed en del av problemet.

Dette er ikke så uvanlig som du tror. Jeg hadde en sånn mann… Dvs han kritiserte det veldig indirekte, ble sur og furten når jeg skulle treffe venner, «tok igjen» osv. Og jeg er IKKE alene om den erfaringen. Kvinner føyer seg nok også oftere enn menn, og det føles ofte ikke som noe ille i starten. Etter hvert ser man mønsteret…

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men i alle dager da… Her er det nok du som har tungt for det. Jeg skal ta det med teskje.

Du: «Å, du sier at mannen ikke er din beste venn, da setter du vennene dine foran ham da, bare innrøm det!»

Men venner og kjæreste er to ulike kategorier. Hva tenker du om barna eller foreldrene til vedkommende? Lillegutt på to eller gamle far vil hun sannsynligvis heller ikke kalle sine beste venner. Tror du det betyr at hun prioriterer bestevenninna foran barnet sitt?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men i alle dager da… Her er det nok du som har tungt for det. Jeg skal ta det med teskje.

Du: «Å, du sier at mannen ikke er din beste venn, da setter du vennene dine foran ham da, bare innrøm det!»

Men venner og kjæreste er to ulike kategorier. Hva tenker du om barna eller foreldrene til vedkommende? Lillegutt på to eller gamle far vil hun sannsynligvis heller ikke kalle sine beste venner. Tror du det betyr at hun prioriterer bestevenninna foran barnet sitt?

Du er jo helt på jordet, trenger ikke noe med teskje jeg. 

Jeg stilte et enkelt spørsmål, så starter du å røre om helt andre ting.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er jo helt på jordet, trenger ikke noe med teskje jeg. 

Jeg stilte et enkelt spørsmål, så starter du å røre om helt andre ting.

Nei, vedkommende har helt rett. Du har fått svar av meg på spørsmålet ditt mange ganger, du godtar bare ikke svaret.

For du godtar ene og alene ja/nei svar. Tydeligvis er verden fullstendig sort/hvitt i ditt verdensbilde, mens jeg, og mange med meg, ser en uendelighet av nyanser. 

Slår du fremdeles din kone, forresten? Forventer ja eller nei-svar 🤪🤣

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, vedkommende har helt rett. Du har fått svar av meg på spørsmålet ditt mange ganger, du godtar bare ikke svaret.

For du godtar ene og alene ja/nei svar. Tydeligvis er verden fullstendig sort/hvitt i ditt verdensbilde, mens jeg, og mange med meg, ser en uendelighet av nyanser. 

Klovn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klovn.

🤣🤣🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Håper du ikke planlegger barn med ham.

Håper ikke det er du som bestemmer dette med hvem som får barn og ikke? Det ville jo vært veldig rart. Både når ert gjelder vårt valg av barn, og andres valg av barn. 

Anonymkode: eb1bc...b95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nei, ikke fått noe svar på spørsmålet. Du er jo treg, klarer ikke svare på et ja eller nei spørsmål.

Verden er ikke sort/hvit for meg, men klarer å forholde meg til et enkelt spørsmål :) 

usaklig er du også.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fellesnevneren er alle mennene som har sagt det samme i tråden….?

Hvis en og samme mann har opplevd  samme problematikk i alle sine forhold, tenker jeg at det høyst sannsynlig har med ham selv og hans valg av partner å gjøre. At flere menn har tilsvarende erfaringer, endrer ikke på det.

Anonymkode: 8658b...b5d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann har heldigvis flere venner, og det unner jeg ham. Men, jeg ser jo det at de er mye dårligere på å kommunisere med hverandre, enn jeg er med mine venninner. Jeg ser nok mine venninner like lite som han gjør, men forskjellen mellom oss er at jeg chatter og holder kontakten med mine venninner mye mer enn han har med sine kompiser. De avtales å møtes via e-post liksom. 

Det er jeg som må sparke han litt i rumpa, og si "jeg synes du skal invitere til en spillkveld" eller lignende. Å ta vare på sine venner er viktig. Spesielt når han er så heldig å ha en hel kompisgjeng, i tillegg en bestekompis. 

Det skal sies, mannen min og jeg er hverandres bestevenner også, så vi har både felles venner og vennepar vi møtes, samt at han går godt overens med mine venninner, og jeg med hans kompiser. 

Så er det nok noe i det at enkelte damer styrer nok for mye vennskapsrelasjonene til sine partnere, men mitt inntrykk er, i hvert fall blant mine venninner, at de verdsetter at deres menn har egne venner. Men, det er som min mann sier da, han foretrekker jo å være med meg, og gjøre ting med meg. Og det er jeg enig i, mye av grunnen til at vi er en så god match er jo fordi vi også deler mange interesser og har et dypt vennskapsbånd oss i mellom. Men, jeg prøver å gjøre det lettere for han å faktisk velge venner ved å si at: jeg unner deg å ha gode vennskap med dine venner.

Eneste som er veldig synd er at han nok er veldig preget av sin eks, som nektet han å finne glede hos andre. Med andre ord var det ikke rom for vennskapsrelasjoner av særlig art. Heldigvis hadde han gode og rause venner som ventet på han til han kom ut av det forferdelige vennskapet. Da han nylig fylte rundt år inviterte jeg alle kompisene hans i overraskelsesselskapet, nettopp fordi jeg ønsker at han skal ha et godt forhold til sine venner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvem man prioriterer? 

Min prioritering er grunnfast i meg. 

Mine barn. 

Min partner og vår relasjon. 

Meg selv. 

Mine venninner. 

Øvrig familie. 

Så er det også grunnleggende i meg at dette både kan og vil jeg snu om på dersom partner ikke lenger er en god partner som tilfører meg og barna noe godt. Han må være et godt element i livet til meg og barna for å opprettholde sin prioritering, for ellers må det bli:

Mine barn

Meg selv 

Mine venninner 

Øvrig familie. 

Jeg og min partner har hatt noen diskusjoner opp gjennom årene, for jeg tror ikke han er like grunnfestet i sine prioriteringer. De virker å vakle noe mer, i at han oppriktig ønsker å være en god far og partner, men likevel tenderer noe mer til å sette seg selv først. Ja også til å sette meg og vår relasjon over barna. Jeg tror han ønsker å ha nøyaktig samme prioriteringer som meg, men så føler han ofte på behov for annet, uten å i nuet klare å se at i praksis har hans prioriteringsliste for ofte vært slik:

Seg selv 

Meg og vår relasjon 

Barna (For de har det jo for det meste bra liksom. Hvorfor må de bestandig prioriteres først?)

Sin familie 

Mine venner.

Egne venner. (Kanskje!)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvem man prioriterer? 

(Masse tekst med rør her..)

Kvinner flest er kjent for å komplisere ting, det ser vi på svarene her.

Jeg stiller et enkelt spørsmål, velger du mannen din foran alle dine venner? Dette er jo et enkelt ja eller nei spørsmål, men jammen klarte man ikke svare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...