Gå til innhold

Husarbeid/plikter/ansvar for 8-åring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

8 (snart 9) åringen må gjøre mer enn det ja, og gjort det en stund. Har selv ansvar for skolesekk, pakke både ut og inn, samt ting som pakke til svømming eller andre aktiviteter. Lage egen matpakke. (Leksefri skole.) Sko og jakke er selvsagt eget ansvar, men det må selv 2 åringen faktisk. Må holde eget rom ryddig, og støvsuge det. Må ta ansvar for å vaske det og skifte på sengen og, men der hjelper vi til, da er vi alltid sammen med henne og veileder og hjelper. Men de må jo faktisk lære. Dekker på bordet og rydder av og inn i oppvaskmaskin (2 åringen må rydde av eget). Hjelper til med middag (kutte grønnsaker foreks). Går ut med søpla. 

Anonymkode: b2698...6e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har ei vimsete frøken på straks 8. Syns hun gjør så lite sammenlignet med hva jeg forventet. Syns det er så vanskelig å vite hvor mye man kan forvente. Ting jeg prøver å innføre,  men hun protesterer mot: tømme sekke  for matpakke og vannflaske etter skolen, henge jakke på plass og sette sko på plass, hjelpe til å dekke på/av bordet, stelle seg selv, 15 minutter med lekser helst hver dag.  Hun får til endel av dette, men ikke alt på samme dag og sjeldent uten mas. Er dette så høye krav

Anonymkode: 4f22a...4c7

Dette er helt normalt for alderen tenker jeg. Noen er ryddigere enn andre osv. Hva tenker du om å introdusere en liten ukepenge mot at det mest basic blir gjort? Henge opp jakke,  ta ut matpakke osv, kaste skitne klær riktig sted etc. Ta det derfra. Ikke stille for mange krav og lag konflikt. Det kommer så mange krav etterhvert av seg selv.

Endret av Knocks
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn på snart 7 og 9 år tar matpakken ut av sekken uten beskjed, tømmer den og setter den inn i oppvaskmaskinen. Henger opp jakke og sko på plass, setter alle kopper etter mat inn i oppvaskmaskinen, tømmer oppvaskmaskinen når de får beskjed, dekker bord når de får beskjed, legger på plass klær fra vaskerommet når de får beskjed, legger alltid klær til vask ved kveldsstell i riktig beholder, går ut med søppel ved behov, hjelper til med ting generelt når de får beskjed om det. Synes ikke det er for mye å forlange at de rydder opp matpakke og kopper etter måltid uten at de trenger beskjed om det. Ellers får de som regel beskjed om div oppgaver. 

Anonymkode: 86f8a...d05

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min 8-åring vasket huset hver uke, gikk 3 daglige turer med hundene og laget middag 3 ganger i uken. Han bidro også til familiens inntekt ved å gå avisrunde hver morgen. 

Anonymkode: 6f742...977

Morsomt provokasjon. Dessverre ulovlig.

AnonymBruker
Skrevet

Har ei vimsete frøken på straks 8. Syns hun gjør så lite sammenlignet med hva jeg forventet. Syns det er så vanskelig å vite hvor mye man kan forvente. Ting jeg prøver å innføre,  men hun protesterer mot: tømme sekke  for matpakke og vannflaske etter skolen, henge jakke på plass og sette sko på plass, hjelpe til å dekke på/av bordet, stelle seg selv, 15 minutter med lekser helst hver dag.  Hun får til endel av dette, men ikke alt på samme dag og sjeldent uten mas. Er dette så høye krav

Er ca samme krav som jeg har til min niåring. Pluss at han må rydde rommet innimellom. Får litt ukelønn da. 

Anonymkode: 6acc9...dd1

Skrevet

Absolutt ok å komme med forventninger om at barnet ditt skal gjøre dette. De trenger ansvar og krav for å vokse og få mestringsfølelse. 

Du må være konsekvent, tar de ikke ut av sekken så blir det ikke rent vann eller mat i matpakka. 

Får ikke frokost eller se på tv osv før man har stelt seg ferdig (alt av hår, sokker mm) om morgenen. 

Har man ikke gjort leksene så får man ikke gå ut å leke med venner. 

Rydder man ikke opp så må barna minnes på hva man forventer av dem fordi det blir ekstraarbeid på dere andre og lite hyggelig med et rotete hjem der man ikke får brukt bord og plass på ønsket vis fordi det er fylt av annet rot. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sånn minus lekser og matboks så har mine gjort det siden de var 4. Nå går de i 1 og 3 å gjør alt det du sier her pluss endel mer. Du krever absolutt ikke for mye.

Anonymkode: 21a6b...f2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...