Gå til innhold

Husarbeid/plikter/ansvar for 8-åring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei vimsete frøken på straks 8. Syns hun gjør så lite sammenlignet med hva jeg forventet. Syns det er så vanskelig å vite hvor mye man kan forvente. Ting jeg prøver å innføre,  men hun protesterer mot: tømme sekke  for matpakke og vannflaske etter skolen, henge jakke på plass og sette sko på plass, hjelpe til å dekke på/av bordet, stelle seg selv, 15 minutter med lekser helst hver dag.  Hun får til endel av dette, men ikke alt på samme dag og sjeldent uten mas. Er dette så høye krav

Anonymkode: 4f22a...4c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei dette er lave krav. På den alderen laget mine barn skolemat selv (jeg la frem og skar opp skivene), de ryddet sine rom og ryddet opp etter seg, bidro til å lage middag, bidro til å rydde opp etter måltider, gikk ut med søppel, tømte oppvaskemaskin, og annet om jeg ba om det. 

For min del var det del av oppdragelse at de fra tidlig skulle være inneforstått med at å bidra er selvfølgelig. De lærte å rydde sine leker fra de var rundt 2 år. Riktignok lagt opp som lek. Alle leker i kassen og si godnatt, for lekene skulle sove. 

Synes foreldre i dag er slappe, og reddere for å sette krav enn for å ende opp med barn som kan ingenting. 

Nå er jeg ikke hauggammel heller. Barna bor fremdeles hjemme. 

Da jeg var 8 laget jeg skolemat til både meg og min søster, og fulgte henne til forskolen før jeg gikk på skolen. 

Hver generasjon virker å fordumme barn mer og mer. 

Anonymkode: 2cd05...d89

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Da min gutt var 8 tok han selv av sengetøy annenhver uke og hjalp med å ta det på. Tror han hovedsakelig holdt hjørner og tok på putetrekk. Han kunne flytte klær fra vaskemaskin til tørketrommel og sette på (men jeg måtte si hvilken program), han la egne klær i skittentøyskurv (vi har 40⁰ mørk, 40⁰ lys, ull og 60⁰. Kurvene er merket og han sorterte selv).

Han hadde ansvar for å henge opp yttertøy og sko/hjelm på fast plass samt gi fra seg matboks og drikkeflaske (det er det første han blir bedt om når han kommer hjem fra skolen. Så spiste vi middag, og så gjorde vi lekser sammen). Han hadde ansvar for å rydde egne kopper/tallerken i oppvaskmaskin etter måltider.

Han hadde ansvar for å rydde opp egne leker i lekestua oppe slik at storesøster kunne støvsuge der oppe annenhver uke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei dette er lave krav. På den alderen laget mine barn skolemat selv (jeg la frem og skar opp skivene), de ryddet sine rom og ryddet opp etter seg, bidro til å lage middag, bidro til å rydde opp etter måltider, gikk ut med søppel, tømte oppvaskemaskin, og annet om jeg ba om det. 

For min del var det del av oppdragelse at de fra tidlig skulle være inneforstått med at å bidra er selvfølgelig. De lærte å rydde sine leker fra de var rundt 2 år. Riktignok lagt opp som lek. Alle leker i kassen og si godnatt, for lekene skulle sove. 

Synes foreldre i dag er slappe, og reddere for å sette krav enn for å ende opp med barn som kan ingenting. 

Nå er jeg ikke hauggammel heller. Barna bor fremdeles hjemme. 

Da jeg var 8 laget jeg skolemat til både meg og min søster, og fulgte henne til forskolen før jeg gikk på skolen. 

Hver generasjon virker å fordumme barn mer og mer. 

Så jeg er ikke noe spes streng? Har fått høre det av flere med barn i samme klasse

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så jeg er ikke noe spes streng? Har fått høre det av flere med barn i samme klasse

Nei, du er ikke det. Ungen MÅ forberedes på krav og må lære seg å gjøre helt vanlige og dagligdagse oppgaver. De lærer mer enn å gjøre selve oppgave, de lærer å ta hensyn, de lærer seg at verden ikke går rundt de. Det er en del av å leve. Hva andre barn måtte mene, er helt irrelevant. Du har faktisk altfor lite krav i mine øyne. 

Anonymkode: 64135...2f5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, du er ikke det. Ungen MÅ forberedes på krav og må lære seg å gjøre helt vanlige og dagligdagse oppgaver. De lærer mer enn å gjøre selve oppgave, de lærer å ta hensyn, de lærer seg at verden ikke går rundt de. Det er en del av å leve. Hva andre barn måtte mene, er helt irrelevant. Du har faktisk altfor lite krav i mine øyne. 

Anonymkode: 64135...2f5

Hvilke andre krav har du til 8-åringen din?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei du er ikke streng angående det du skriver her iallefall. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 6 åring(gutt) henger jakken på plass, sekken henges på knagg i gangen, han tar ut matboksen og legger den ved vaske. Finner frem skolesakene han trenger til leksene. Ellers, bidrar med dekking av bord dersom jeg spør. Tar også tallerk og glass til vasken når ferdig spist. Leker må ryddes før skjerm på kvelden. 
Ingenting av dette har jeg tenkt på som strengt, men mer som en selvfølge😳 

Anonymkode: 9c8c5...94d

AnonymBruker
Skrevet
luxifine skrev (1 time siden):

Da min gutt var 8 tok han selv av sengetøy annenhver uke og hjalp med å ta det på. Tror han hovedsakelig holdt hjørner og tok på putetrekk. Han kunne flytte klær fra vaskemaskin til tørketrommel og sette på (men jeg måtte si hvilken program), han la egne klær i skittentøyskurv (vi har 40⁰ mørk, 40⁰ lys, ull og 60⁰. Kurvene er merket og han sorterte selv).

Han hadde ansvar for å henge opp yttertøy og sko/hjelm på fast plass samt gi fra seg matboks og drikkeflaske (det er det første han blir bedt om når han kommer hjem fra skolen. Så spiste vi middag, og så gjorde vi lekser sammen). Han hadde ansvar for å rydde egne kopper/tallerken i oppvaskmaskin etter måltider.

Han hadde ansvar for å rydde opp egne leker i lekestua oppe slik at storesøster kunne støvsuge der oppe annenhver uke. 

Min 8-åring vasket huset hver uke, gikk 3 daglige turer med hundene og laget middag 3 ganger i uken. Han bidro også til familiens inntekt ved å gå avisrunde hver morgen. 

Anonymkode: 6f742...977

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fontenehuset ❤️ 

Anonymkode: 2199f...564

AnonymBruker
Skrevet

Da våres var 8 år.

Dekket på og av bordet 

Ryddet eget rom, skiftet sengetøy tøy på eget rom, gikk ut med søppel, hjalp til med å stable ved, kunne sette inn og ut av oppvaskmaskinen og sette den på, hjalp til med å henge opp klær , la sine egene klær i skapet. Laget niste selv, tok matboks og drikke ut av sekken, pakket gym tøy

Deltok og ellers på ting: i fjøset,  hagen, skrudde bil osv

Anonymkode: 47ecf...b52

Skrevet

Vår 5 åring gjør det du nevner her, bortsett fra lekser, så syns ikke du har høye krav. Tømmer også oppvaskmaskinen 1-2 ganger i uken

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er dette så høye krav

Dette er forventet av en 8-åring.

Anonymkode: 31a02...5f0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man kan lære de å gjøre alt dette, men å forvente at hun skal gjøre det på egenhånd uten at du ber henne om det - syns jeg er for mye forlangt. 

Anonymkode: 4b05d...cb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her må 9 åringen være med å rydde rommet sitt og skifte på senga, dekke på og hjelpe til å dekke av, gå med søpla, komme med matbokser o.l, legge tøy på vaskerommet etter dusj, tømme oppvaskmaskin og støvsuge nede når han får beskjed. Matpakker lager jeg til alle mine til de flytter ut, det gjorde min mamma og allikevel er jeg oppegående den dag i dag;) og kommer de hjem i ferier o.l og skal på tur, veel så lager jeg matpakker til de da også. 

Anonymkode: 2cd67...fc3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har ei vimsete frøken på straks 8. Syns hun gjør så lite sammenlignet med hva jeg forventet. Syns det er så vanskelig å vite hvor mye man kan forvente. Ting jeg prøver å innføre,  men hun protesterer mot: tømme sekke  for matpakke og vannflaske etter skolen, henge jakke på plass og sette sko på plass, hjelpe til å dekke på/av bordet, stelle seg selv, 15 minutter med lekser helst hver dag.  Hun får til endel av dette, men ikke alt på samme dag og sjeldent uten mas. Er dette så høye krav

nei ikke i det hele tatt, min første klassing gjør det samme,men hn liker det da og liker også lekser så langt

Anonymkode: 22663...b48

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er enda en av disse håpløse trådene der foreldre tror de skal lære store barn noe de burde fått inn, nesten, med morsmelken. 
Du må invitere til dialog, ikke holde på som en diktator! For å ta to ytterpunkter. 

Gi beskjed om at dere skal ha familiemøte x da, klokken y, og at hele familien skal være tilstede. Der tar dere opp hva som er problemer i as familien, hva som er bra, og hva som kan bli bedre, som på et vanlig personalmøte. 
Bestem og at familiemøte skal dere ha en gang i uka inntil alle er fornøyde med sine oppgaver og at andre gjør sine oppgaver. 
Lag gjerne og et referat, som er tilgjengelig på papir for alle. Der kan både hun på 8, og dere andre sjekke hva som skal gjøres av hvem når. 
Det må og være mulig å si at i dag vil jeg bytte z oppgave mot x oppgave. 
Skal sås tore barn forstå, så må de og få synliggjort alle usynlige oppgaver mamma og pappa gjør i as familien. 
Forklar og at det er vanlig at man rydder etter seg selv i en familie. 

Anonymkode: 89ad5...717

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine 9 og 11 åringer må gjøre:

ta ut matboksen 

Sette sko, jakke og sekk på plass.

gjøre lekser minst 20 min hverdag.

rydde rommet 

legge klær til vask

Rydde av borde etter mat

henge opp ukeplan på kjøleskapet 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min 8-åring vasket huset hver uke, gikk 3 daglige turer med hundene og laget middag 3 ganger i uken. Han bidro også til familiens inntekt ved å gå avisrunde hver morgen. 

Anonymkode: 6f742...977

Så flott for dere! 

Min (nå 12 åring) støvsuger og vasker rommet sitt annen hver uke selv, han skifter sengetøy selv (men trenger enda litt hjelp med dyna ellers blir det ofte en klump inni trekket). Han og storesøster bytter på å støvsuge stua oppe, men han må fremdeles rydde egne leker uansett hvem sin tur det er til å støvsuge. Storesøster vasker/støvsuger sitt rom og badet oppe og skifter sengetøy selv.

Alle har ansvar for å bære ned skittentøy og sortere det. Eldste kan hjelpe til med å fylle på og starte vaskemaskin og tørketrommel uten hjelp av oss  voksne. Begge legger eget tøy på plass i skuffer/skap (jeg bretter det og legger det i en kurv som de tar med seg og tømmer).

De hjelper med annet når vi spør (vi gjør det sammen): de tømmer oppvaskmaskinen, rydder av bordet, de hjelper til med ved når det skal stables og nå sist hjalp de oss med å vaske husveggen ute.

Sier ikke at det blir perfekt, eller bra en gang, men de vet det har plikter og de gjør dem. De klager og prøver å sluntre unna, men de får det gjort det som skal gjøres. De vet de får hjelp av oss om de trenger det, og de hjelper oss når vi trenger det. Ser ikke noe problem med at barna blir vant til å bidra i huset? De er ikke profesjonelle og ofte går jeg over gulvene en gang når de er på skolen, men de prøver i det minste og det syntes jeg er viktig.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at man kan lære de å gjøre alt dette, men å forvente at hun skal gjøre det på egenhånd uten at du ber henne om det - syns jeg er for mye forlangt. 

Anonymkode: 4b05d...cb7

👆👆👆

(Mine gjør ingenting av seg selv, de må fortelles her og. Heldigvis er det meste såpass innarbeidet at det holder å si at "det er søndag, hva betyr det"? Og de vet så godt at da skal alle rydde sitt og at det er førstemann til mølla for den "gode" støvsugeren..)

voksne bør ikke forvente at barn er tankelesere, men det er helt innenfor å gi dem faste oppgaver i hjemmet.

Endret av luxifine
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...