AnonymBruker Skrevet 4. mai #21 Skrevet 4. mai Ja de fleste har bunad. Hvor gammel er jenta di? Har hun vært konfirmant enda? Du skulle begynt å spare så fort du viste det var en jente som lå i magen din. Anonymkode: dede5...4e9
AnonymBruker Skrevet 4. mai #22 Skrevet 4. mai Jeg var i konfirmasjon i går, og kun en av jentene der hadde ikke bunad. Hun skilte seg jo selvfølgelig ut, men jeg tenkte ikke noe negativt om det. Aner ikke om det var konfirmantens ønske, eller om det var økonomi som var årsaken, men uansett ikke noe jeg bryr meg om. Jeg synes alle var nydelige og fulgte uansett mest med på «min» konfirmant. Anonymkode: 66183...c5f
AnonymBruker Skrevet 4. mai #23 Skrevet 4. mai 20kr mnd i 14 år er 3360kr. Else festdrakt på obd: 2390kr. Solveig festdrakt på obs: 1990kr Bunadsko på obs: 399kr Bluse på obs: 399 kr. Søljer: masse brukt på finn. Det er mulig uten å måtte spare tusenvis i mnd og gå for lut og kaldt vann. Anonymkode: 3ff92...9cc
AnonymBruker Skrevet 4. mai #24 Skrevet 4. mai Jeg kjøpte Rondastakk med rutaliv til min datter. Den er mye billigere enn andre bunader. Den er også veldig fin, og det høres ikke til veske eller noe særlig sølv til den. Kan også fås veldig billig på Finn. Anonymkode: 4470e...bb3 2
Uanonym bruker Skrevet 4. mai #25 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Var nettopp i humanistisk konfirmasjon i Stavanger. Ikke en eneste konfirmant (jente) uten bunad/festdrakt (svært få festdrakter)! Over 100 konfirmanter. I den alderen er det å passe inn i mengden viktigere enn noen gang. Jeg ville gjort alt i min makt for å enten leie en bunad, eller kjøpe en festdrakt. Anonymkode: a5d27...892 Hva med å heller gjøre alt i din makt for at ungdommen din skal bli trygg, selvstendig, klare å stå i egne valg og tørre å skille seg litt ut? Det er ikke sånn at å være den eneste/en av få uten bunad blir et stort traume i livet, liksom (at noen seriøst mener det, viser jo bare hvor priviligerte og virkelighetsfjerne mange nordmenn er). Kanskje det blir litt kjipt, men da er det en lærdom å ta med seg, og noe ungdommen vil vokse på. 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #26 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har man begynt eller sparer når man kan så har man kommet et stykke. Og da kan man se hvor langt man kommer, bunad eller festdrakt. I løpet av 14/15 år klarer de aller fleste å spare opp til en festdrakt hvertfall. Anonymkode: 3ff92...9cc Festdrakt var ikke en greie da jeg var konfirmant. Og om noe uforutsett skjer når barnet er 4 år gammelt, hvor mye tenker du at man har rukket å spare da? Jeg vokste opp med at jeg fikk nye klær når jeg trengte det, altså hvis jeg hadde vokst ut av noe, eller noe var utslitt. Moren min havnet på AAP, og hadde mer enn nok med å betale husleie, mat og andre nødvendigheter. Det var ikke noe til overs for å sette av til sparing. Å ha en bunad eller en festdrakt er virkelig ingen menneskerett, og en tenåring lider ingen nød om de ikke får det til konfirmasjonen sin. Tipper konfirmanten setter mer pris på at hun får en fest, og mest sannsynlig pengegaver fra gjestene. Da kan hun spare disse pengene å kjøpe en egen bunad eller en festdrakt om hun vil det. Anonymkode: e6184...cd4 3
visp Skrevet 4. mai #27 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 20kr mnd i 14 år er 3360kr. Else festdrakt på obd: 2390kr. Solveig festdrakt på obs: 1990kr Bunadsko på obs: 399kr Bluse på obs: 399 kr. Søljer: masse brukt på finn. Det er mulig uten å måtte spare tusenvis i mnd og gå for lut og kaldt vann. Anonymkode: 3ff92...9cc Når man leser denne tråden her, så skjønner man jo at en festdrakt fra obs ikke holder mål. Herregud, ikke rart at ungdommen er redd for å skille seg ut når foreldrene har gjort alt så veldig stramt at bunad MÅ til. Den alderen er jo vanskelig; er det virkelig krise om ungdommen føler på litt annerledeshet? 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #28 Skrevet 4. mai visp skrev (2 minutter siden): Når man leser denne tråden her, så skjønner man jo at en festdrakt fra obs ikke holder mål. Herregud, ikke rart at ungdommen er redd for å skille seg ut når foreldrene har gjort alt så veldig stramt at bunad MÅ til. Den alderen er jo vanskelig; er det virkelig krise om ungdommen føler på litt annerledeshet? Er det verre å være annerledes for at man har en fin festdrakt enn å ha vanlig kjole da? Det er ikke noe herregud det. Anonymkode: 3ff92...9cc
AnonymBruker Skrevet 4. mai #29 Skrevet 4. mai Når jeg leser enkelte svar i denne tråden, så er det ikke rart at mange av dagens ungdom er veike. Det er tydeligvis mange foreldre der ute som gjør alt i sin makt for at barna aldri skal kjenne på et snev av en negativ følelse. Dere gjør dere selv og barna deres, en enorm bjørnetjeneste ved å beskytte dem fra alt som er litt kjipt eller annerledes. Anonymkode: e6184...cd4 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai #30 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når jeg leser enkelte svar i denne tråden, så er det ikke rart at mange av dagens ungdom er veike. Det er tydeligvis mange foreldre der ute som gjør alt i sin makt for at barna aldri skal kjenne på et snev av en negativ følelse. Dere gjør dere selv og barna deres, en enorm bjørnetjeneste ved å beskytte dem fra alt som er litt kjipt eller annerledes. Anonymkode: e6184...cd4 Jeg sparer ikke til bunad til jentene for at de ikke skal føle på negative følelser. Jeg gjør det fordi jeg selv fikk bunad til min konfirmasjon som jeg bruker enda, og vil gi mine jenter et festplagg de vil få mye glede av lenge. Anonymkode: 7b53e...144 1
visp Skrevet 4. mai #31 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det verre å være annerledes for at man har en fin festdrakt enn å ha vanlig kjole da? Det er ikke noe herregud det. Anonymkode: 3ff92...9cc Nei, jeg personlig syns ikke det, men utifra kommentarene i denne tråden forøvrig, så virker det som om bunad er det eneste som gjelder. Det er jo foreldrene som har lagt opp til dette. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #32 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg sparer ikke til bunad til jentene for at de ikke skal føle på negative følelser. Jeg gjør det fordi jeg selv fikk bunad til min konfirmasjon som jeg bruker enda, og vil gi mine jenter et festplagg de vil få mye glede av lenge. Anonymkode: 7b53e...144 Det er supert det, men om du leser andre svar i denne tråden, så fremstår det som at noen foreldre er villig til å selge en nyre, bare så tenåringen ikke føler seg utenfor og annerledes. Anonymkode: e6184...cd4 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #33 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jentungen er redd hun skiller seg ut, da jeg ikke har råd til bunad/festdrakt til henne. Hun har en nydelig kjole på seg, men venner legger ut bilder av seg selv i bunad. Er det slik at omtrent alle har bunad nå for tiden? Er så redd hun skal føle på dette 😥 Anonymkode: d7f31...538 Hva slags bunad er det snakk om og hvor høy er hun? Mulig jeg kan hjelpe 🙂 Anonymkode: 17e0a...56d 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #34 Skrevet 4. mai Jeg synes festdraktene fra Spar kjøp er kjempefine. Har du mulighet til å låne 3000 kr hos noen , for å kjøpe en sånn? Så er jo det et alternativ. Anonymkode: e8dd3...e45 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #36 Skrevet 4. mai Uanonym bruker skrev (49 minutter siden): Hva med å støtte datteren din i at hun er like fin uten? Du gjør det jo mye vanskeligere for henne når du går rundt og fortviler over noe sånt tull. Ingen av mine unger (gutter og jente) hadde bunad til konfirmasjonen, og vi lever alle veldig fint med det. Men da var det ikke samme problemstilling for deg og du kan lett si det, for de som har vært i samme situasjon så gjør man det ikke vanskeligere for jenta om man ser etter løsninger, men derimot om man bare presser på det du får er bra nok så vil datteren føle seg verre. Vi følte oss ganske dritforeldre som ikke engang leide bunad, vi trodde jo festdrakt var bra nok. Skal sies at vi bor i Asker, men var i konfirmasjon to andre byer hvor det kun var bunad/festdrakt. Det er IKKE en tullete ting å fortvile seg over, det handler om identitet, status, passe inn osv og vil føles ekstra om det er økonomien som setter stopper. Ja, noen bryr seg ikke, men for noen er det å skille seg ut når det er 100 andre konfirmanter og hundrevis i salen en ekstrem stor påkjenning som kan unngås. Anonymkode: 23537...ebc 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #37 Skrevet 4. mai Hvor stor er jenta di? Passer hun fortsatt en størrelse 170? I såfall har Cubus festdrakt på salg. Det vil selvfølgelig trengs et par sko og ei sølje også. Anonymkode: f6cfa...add
AnonymBruker Skrevet 4. mai #38 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men da var det ikke samme problemstilling for deg og du kan lett si det, for de som har vært i samme situasjon så gjør man det ikke vanskeligere for jenta om man ser etter løsninger, men derimot om man bare presser på det du får er bra nok så vil datteren føle seg verre. Vi følte oss ganske dritforeldre som ikke engang leide bunad, vi trodde jo festdrakt var bra nok. Skal sies at vi bor i Asker, men var i konfirmasjon to andre byer hvor det kun var bunad/festdrakt. Det er IKKE en tullete ting å fortvile seg over, det handler om identitet, status, passe inn osv og vil føles ekstra om det er økonomien som setter stopper. Ja, noen bryr seg ikke, men for noen er det å skille seg ut når det er 100 andre konfirmanter og hundrevis i salen en ekstrem stor påkjenning som kan unngås. Anonymkode: 23537...ebc Herre min hatt… det er ikke en ekstrem stor påkjenning, men fordi dere foreldre bidrar med å bygge oppunder disse følelsene, så blir det verre enn det egentlig er. Jeg blir helt paff over hvor mye disse barna skal skånes. Anonymkode: e6184...cd4 4
Uanonym bruker Skrevet 4. mai #39 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men da var det ikke samme problemstilling for deg og du kan lett si det, for de som har vært i samme situasjon så gjør man det ikke vanskeligere for jenta om man ser etter løsninger, men derimot om man bare presser på det du får er bra nok så vil datteren føle seg verre. Vi følte oss ganske dritforeldre som ikke engang leide bunad, vi trodde jo festdrakt var bra nok. Skal sies at vi bor i Asker, men var i konfirmasjon to andre byer hvor det kun var bunad/festdrakt. Det er IKKE en tullete ting å fortvile seg over, det handler om identitet, status, passe inn osv og vil føles ekstra om det er økonomien som setter stopper. Ja, noen bryr seg ikke, men for noen er det å skille seg ut når det er 100 andre konfirmanter og hundrevis i salen en ekstrem stor påkjenning som kan unngås. Anonymkode: 23537...ebc Var ikke i samme situasjon? Jo, jeg har vært i samme situasjon - jeg har hatt konfirmanter, og jeg bor også en plass der det er vanlig at konfirmantene har bunad, spesielt jentene. At bunad ikke var viktig for mine barn, er jo trolig et resultat av at jeg både har forberedt dem på at det ikke blir aktuelt hos oss (ikke fordi vi ikke har råd, men fordi jeg synes det er en tullete ting å bruke så mye penger på, og jeg ønsker heller ikke bidra til presset for andre), og at vi har oppmuntret ungene til å være seg selv og ikke alltid gjøre det "alle andre" gjør. Jo, det er en tullete ting å fortvile over, og når foreldrene fortviler, blir jo selvfølgelig ungdommene mer fortvilte! Da framstiller jo foreldrene dette som noe livsviktig, mens de heller kunne inntatt en annen holdning, så hadde det blitt lettere for ungdommene. Det bunads-desperate foreldre gjør, er jo å bidra til å sementere dette "kravet" om at alle må ha bunad, og gjøre hele greia verre. Ser du virkelig ikke det? 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai #40 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor begynner ikke folk å spare tidlig til bunad eller festdrakt? Får man unger, vet man jo at den dagen kommer. Jeg begynte å spare til ungas konfirmasjon da de var babyer, og har derfor mulighet til å gi dem bunad til konfirmasjon dersom de ønsker seg det. Vil de ikke ha bunad, får de pengene i gave. Anonymkode: 7b53e...144 Klart, alle bør kunne spare litt til en festdrakt. Og til selve festen. Og til lappen og bil. Og til egenkapital til bolig. Alle vet jo at disse dagene kommer.... Det er ganske lett å si at man bare burde spare fra tidlig av, hvis man aldri har måtte velge mellom sparing til bunad eller smør på skiva... Anonymkode: 59bf8...320 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå