Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i to konfirmasjoner i Trondheim det siste året, en humanistisk og en kirkelig. Alle jentene bortsett fra en hadde på seg bunad eller festdrakt. Jeg synes det er synd at det er blitt sånn. På den alderen vil jo de fleste passe inn/være som de andre og jeg tipper at bak disse vandrende tusenlappene står det er haug med foreldre som har brukt penger de ikke har og hjemme sitter en del ungdom som har valgt å ikke ha konfirmasjon fordi de ikke har råd til bunad/festdrakt.

Selv er jeg interessert i klær og liker å pynte meg til slike anledninger. Det jeg synes er synd er at nordmenn generelt ikke er så flinke til å pynte seg til anledninger som konfirmasjon om de ikke skal ha bunad. Jeg tror dermed de som vokser opp kanskje også manger «bunadsfrie» forbilder i klesveien og ikke aner hva annet man kan kle seg i. Den ene jenta som ikke hadde på seg bunad/festdrakt hadde f.eks. på seg et antrekk jeg ville si ikke var særlig passende til en konfirmasjon. Her synes jeg det er interessant å se hva f.eks. utenlandske kongelige velger å kle seg i på konfirmasjonsdagen. Prinsesse Isabelle hadde et veldig fint og passende antrekk synes jeg. 

Jeg har ikke bunad selv. Da jeg konfirmerte meg hadde ikke foreldrene mine råd, og jeg kan heller ikke huske at jeg hadde så lyst på det. Vi var flere den gangen som ikke hadde bunad i konfirmasjonen. I årene etter konfirmasjonen har jeg i perioder hatt lyst på bunad, i andre ikke. Nå 20 år etter konfirmasjonen ønsker jeg ikke bunad. Har 3-4 antrekk som jeg kan synes passer for anledningene som andre bruker bunad i, og liker å ha på meg disse klærne. Om jeg hadde hatt bunad, når skulle jeg ellers bruke dem? I tillegg må jeg si at «bunadshysteriet» jeg har vært vitne til de siste årene har gjort at jeg ønsker bunad enda mindre enn før. Den er blitt en sånn klassemarkør for meg som gjør meg kvalm. Kommer selv fra arbeiderklassen, men vil om noen år ha millionlønn og har enebolig i et av byens dyreste strøk. Økonomisk sett vil jeg kunne kjøpe bunad til mine barn, men jeg kommer ikke til å legge opp til det. Jeg heller lære barna mine å kle seg fint uten bunad.

Ble langt innlegg dette. Ville bare dele mine tanker. Et stort JA til noen annet enn bunad/festdrakt - både i konfirmasjon og ellers - kommer fra meg. Håper datteren din får en fin konfirmasjonsdagen uansett hva hun går i!

Anonymkode: fb4c7...6cb

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jentungen er redd hun skiller seg ut, da jeg ikke har råd til bunad/festdrakt til henne. Hun har en nydelig kjole på seg, men venner legger ut bilder av seg selv i bunad.  Er det slik at omtrent alle har bunad nå for tiden?  Er så redd hun skal føle på dette 😥

Anonymkode: d7f31...538

Dere som kommer med tips og råd til ts ang å få tak i bunad, jeg har inntrykk av at konfirmasjonen er idag. 

Anonymkode: 2fc6c...609

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere som kommer med tips og råd til ts ang å få tak i bunad, jeg har inntrykk av at konfirmasjonen er idag. 

Det har du sikkert rett i. Tipper hun er nydelig i kjolen sin, jeg! Synd det ikke ble bunad/festdrakt, men sånn er det. Noen ganger blir ikke ting slik man håpte på. 

Anonymkode: f6cfa...add

Skrevet

Lån eller lei er rådet. datteren ble konfirmert i fjor og var også i 2 andre konfirmasjoner. Samtlige jenter i alle tre konfirmasjonene hadde bunad/festdrakt, ingen i vanlige penklær.  Vår datter følte seg til og med annerledes som kun hadde festdrakt og ikke bunad enda det var flere festdrakter der. 

Se på finn etter billig festdrakt eller søk på utleie, det er ikke verdt å ødelegge dagen på å føle seg annerledes for visse steder så vil hun det uten bunad/festdrakt så enkelt er det.

Anonymkode: 23537...ebc

Hva er så ille med å være annerledes, hvorfor støtter du som forelder opp unner disse holdningene? 

Håper virkelig ikke det er sånn om 13 år for vår del. Eller vi er ikke religiøse uansett så kommer ikke til å delta på dette spillet for galleriet. 🙂

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har jentekonfirmant både i 2026 og 2027 og etter nylig å ha brukt 60 tusen til regulering, egenandel på begge to og har gjort det klart for de at vi ikke har anledning til å kjøpe bunad til dem. De er innefotstått med det og takler det greit. 

Eldste som har et år igjen har begynt å se etter festdrakter på finn og Tise så får vi se hva vi lander på. Jeg synes også det er spesielt at alle «må» ha et plagg til mange titusner av kroner når de er 15 år. Selv har jeg aldri hatt eller ønsket meg bunad og foreldregenerasjonen har ikke. Min søster ønsket seg Oslos jubileumsdrakt til 30 års dagen og det virker mye mer fornuftig ifh til passform og økonomi synes jeg. 

Anonymkode: 95757...b44

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Leie en bunad for en dag koster ikke så mye 1500,- kanskje ,  men du må nok regne ett depositum oppå der men de får du jo igjen. Evt om noen i slekten vil låne ut☺️ Utover det så vil jeg tro at man legger mer i betydning av det en det faktisk blir, den dagen konfirmasjonen er så er det så mye annet som står på at de tenker over det😅 

Anonymkode: 45161...64a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Queen19 skrev (1 time siden):

Dette er så godt poeng, jeg forstår ikke hvorfor bunad er så normalisert når kroppen så vidt har startet å utvikle seg. Da jeg var konfirmant så var alle bunadene for store på jentene, de ble åpenbart sydd med kroppslige forandringer i tankene. Så de færreste bunadene satt så veldig fint, alt for romslige over brystet og ved hoftene 😄 tok 6-10 år før bunadene satt som de skulle. 

Tror det er litt annerledes i dag «før i tiden» når jeg var barn så ble klærne og skoene kjøpt for å vokse inn i de, bunader ble lånt av familie. Nå har folk, stort sett bedre råd og kan kjøpe eller sy bunader til konfirmasjonen man passer inn i nå og som kan legges ut etter som man vokser. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Klart, alle bør kunne spare litt til en festdrakt. Og til selve festen. Og til lappen og bil. Og til egenkapital til bolig.

Alle vet jo at disse dagene kommer....

Det er ganske lett å si at man bare burde spare fra tidlig av, hvis man aldri har måtte velge mellom sparing til bunad eller smør på skiva...

Anonymkode: 59bf8...320

Hva vet du om mitt liv da? Det har virkelig ikke alltid vært mye penger, er ikke akkurat overflod nå heller. Men jeg har nå fått det til. Har prioritert bort mye, kun kjøpt det aller mest nødvendige eller brukt. Så ikke kom her og si at alt har vært lett for meg. Det har det virkelig ikke!

Anonymkode: 7b53e...144

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jentungen er redd hun skiller seg ut, da jeg ikke har råd til bunad/festdrakt til henne. Hun har en nydelig kjole på seg, men venner legger ut bilder av seg selv i bunad.  Er det slik at omtrent alle har bunad nå for tiden?  Er så redd hun skal føle på dette 😥

Anonymkode: d7f31...538

99% hadde bunad her når alle mine døtre konfirmerte seg. Mine døtre også. Noen hadde "fake" bunad la jeg merke til. Du kan jo låne? For den ene dagen. Hadde jeg 100% gjort om økonomi tilsa det. 

Anonymkode: dd079...d33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uforutsette ting kan skje, plutselig står man kanskje alene om alt og har ikke lenger muligheten til å sette av de pengene. Det er et ganske privilegert syn du har på det. 

Anonymkode: e6184...cd4

Sparing fra de er født, trenger ikke være mye pr måned . Putt de i fond, så i løpet av 15 år så  har man råd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva vet du om mitt liv da? Det har virkelig ikke alltid vært mye penger, er ikke akkurat overflod nå heller. Men jeg har nå fått det til. Har prioritert bort mye, kun kjøpt det aller mest nødvendige eller brukt. Så ikke kom her og si at alt har vært lett for meg. Det har det virkelig ikke!

Folk er jo helt desillusjonerte over disse bunadene. De tror det er det viktigste i verden. Jeg synes bunad er nydelig, men på en måte litt kvalmt og fordi jeg synes det representerer disse kaksene som har for mye å rutte med, og ser ned på dem som ikke har råd. Jeg hadde nok hatt råd til både meg selv og min datter om jeg hadde spart, men jeg har virkelig ikke lyst å prioritere det lille ekstra vi har på et dyrt klesplagg som kommer til å brukes en dag i året. Det er helt hinsides. Mannen min kaller det for en spade, altså ren og skjær idioti.

Tenk å bruke flere månedslønner for å kjøpe et klesplagg+tilbehør+sølv for flere hundre tusen bare for å passe inn?? Helt for jævlig tullete rett og slett hvis man har under gjennomsnittet god råd.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

99% hadde bunad her når alle mine døtre konfirmerte seg. Mine døtre også. Noen hadde "fake" bunad la jeg merke til. Du kan jo låne? For den ene dagen. Hadde jeg 100% gjort om økonomi tilsa det. 

Bryt ut av denne massesykosen hvor bunad=normalen og alle som ikke har det er avvik og utskudd!!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sparing fra de er født, trenger ikke være mye pr måned . Putt de i fond, så i løpet av 15 år så  har man råd. 

Tenk på alt annet FORNUFTIG disse pengene kunne gått til! Galskap.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her vi bor har alle jentene bunad, det samme gjelder for mine venninners babrn og familie generelt. så det er veldig vanlig

Anonymkode: 3bafb...82f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er frekt å be om å låne. Som her hos oss så har datteren 2 bunader, å da tror enkelte at det bare er å komme å låne. Men har folk som ikke har råd til en festdrakt fra Sparkjøp råd til å erstatte det hvis de mister en sølje eller bunaden blir ødelagt og trenger reparasjon?

Dessuten så lages det mye ekstra arbeid for meg, for jeg må sørge for nystrøket skjorte og bunad da jeg ikke vil at andre skal gjøre det med bunadene. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Klart, alle bør kunne spare litt til en festdrakt. Og til selve festen. Og til lappen og bil. Og til egenkapital til bolig.

Alle vet jo at disse dagene kommer....

Det er ganske lett å si at man bare burde spare fra tidlig av, hvis man aldri har måtte velge mellom sparing til bunad eller smør på skiva...

Anonymkode: 59bf8...320

Ja, og når man ikke har ubegrensede midler å bruke til sparing, så vil jeg si det er et ekstremt mye mer fornuftig valg å spare til egenkapital til bolig enn til bunad - og jeg vil tro barnet også kommer til å være takknemlig for det på sikt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2025 den 10.20):

Hvorfor begynner ikke folk å spare tidlig til bunad eller festdrakt? Får man unger, vet man jo at den dagen kommer.  Jeg begynte å spare til ungas konfirmasjon da de var babyer, og har derfor mulighet til å gi dem bunad til konfirmasjon dersom de ønsker seg det. Vil de ikke ha bunad, får de pengene i gave. 

Mange har det trangt økonomisk, og bunad står ikke øverst på lista over ting df trenger å spare til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2025 den 12.19):

Det meste er uansett made in China, kun satt sammen her i Norge. Bunad har blitt et kvalmende statussymbol. Jeg heier på de som går for noe annet!

Anonymkode: c32d8...26f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bunadspresset er gått over stokk og stein. Det er et vakkert plagg, men føler at det er blitt mer et "skryteplagg" de siste årene. Min eldste valgte bunad til sin konfirmasjon, men yngste ville heller ha en fin kjole. Ja hun var blant de få som ikke hadde bunad, men jeg fikk ikke inntrykk av at det var noe reaksjoner verken ene eller andre veien. 

Er det viktig for din datter å ha bunad ville jeg kanskje ha leid, men dersom hun ikke har så store tanker så velg en fin kjole heller.  Egentlig synes jeg det er trist at konfirmasjonen nå handler om hvem som har en fin bunad........hele poenget med konfirmasjon er i ferd med å gå opp i liminga. 

Mvh
Mamma til 2 jenter

Anonymkode: 6d509...ac2

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...