AnonymBruker Skrevet 2. mai 2025 #81 Skrevet 2. mai 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva har det med saken å gjøre? Anonymkode: 3d206...f75 😆sikkert bare en som sitter og drekker🤣 Anonymkode: 41d02...384 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2025 #82 Skrevet 2. mai 2025 Oldefaren min også. Tysk soldat, min mormor er det som ble kalt «tysker-unge». Tenker ikke noe særlig på det altså. Det er jo ikke min feil. Anonymkode: ee60f...1d6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2025 #83 Skrevet 3. mai 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Min oldefar var tysk og var vakt i en konsentrasjonsleir i Polen under andre verdenskrig Hadde aldri klart å ikke spore opp alt jeg kunne finne hadde det vært i min familie. Anonymkode: 0668c...ec2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2025 #84 Skrevet 3. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 18.08): Har du søkt på Nasjonalbiblioteket? www.nb.no. I søkefeltet bruker du " fornavn etternavn" - legger du på "uendeligtegnet + tall". Da får du opp treff om det skulle være flere ord mellom. Type " Per Hansen"~2, så får du også "Per Arne Hansen"/"Per Bjarne Hansen" etc. Rett etter krigen var det mange lokalaviser som gjenga dommene, så ikke umulig at du finner noe. Anonymkode: 61a1c...432 Må bare si at dette var et fantastisk godt tips. Fant ut nøyaktig hva oldefar ble dømt for og hva straffen hans var gjennom å lese avisartikler fra 1947! Så hvis noen andre skulle være i lignende situasjon er dette virkelig å anbefale. Man må søke om innsyn for å få tilgang i mange av avisutgavene, men det var gjort med et tastetrykk, trengte ingen begrunnelse, og det ordnet seg på noen timer 😊 Ts Anonymkode: 2e557...0a8 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2025 #85 Skrevet 3. mai 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hadde aldri klart å ikke spore opp alt jeg kunne finne hadde det vært i min familie. Anonymkode: 0668c...ec2 Har funnet det meste jeg kan om ham 😊 Anonymkode: 74a99...4ec 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #86 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 20.37): Hva har det med saken å gjøre? Anonymkode: 3d206...f75 Ganske mye. Det var ikke mange innvandrere til Norge før 2 verdenskrig, mest utvandrere. Jøder har alltid vært på vandring da. Det var ikke så mange jøder i Norge . Hvorfor ? Fordi det lenge var forbudt. Hvis du stemmer Høyre eller er i mot innvandring i dag- er det da grunn til og tro at du ikke hadde stemt Høyre og vært imot innvandring for 100 år siden ? Jeg synes dette var et godt spørsmål som en godt kan reflektere over. Anonymkode: b95be...4dc
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #87 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 20.42): Først må jeg spørre deg hva i all verden det er for slags spørsmål? Ts Anonymkode: 2e557...0a8 Veldig relevant. Sannheten er at det fantes folk som var i mot innvandrere ( jøder ) i Norge for 100 år siden og. Som din oldefar. hvis du hadde svart « ja « så hadde det ikke nødvendigvis hatt noe med rase og gjøre. Videre kunne man spurt hvorfor. Vi glemmer historien, vi snakker ikke om det. Snart må vi leve den om igjen , nettopp fordi vi er så likegyldige . du må ikke sove. Anonymkode: b95be...4dc
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #88 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 23.32): Oldefaren min også. Tysk soldat, min mormor er det som ble kalt «tysker-unge». Tenker ikke noe særlig på det altså. Det er jo ikke min feil. Anonymkode: ee60f...1d6 Selvfølgelig er det ikke din feil. Hvordan ble hun straffet? Hvorfor gjorde hun det ( voldtatt , økonomisk vinning, forelsket seg i fienden? ) Hvordan ble livet hennes? Hvordan ble livet til barnet hennes, din mor- mor , tyskerungen ? Har hun fått en unnskyldning og oppreising fra staten? synes det er helt fascinerende at folk ikke « tenker på « sin egen slekt og historie. hva ville DU gjort i dag. 3 verdenskrig kan være skremmende nær. Anonymkode: b95be...4dc
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #89 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 16.06): Oi, fikk du det fra Landssvikarkivet? Mener jeg leste de ikke har anledning til å gjøre sånt? Anonymkode: 2e557...0a8 Ja. Det er noen år siden da Anonymkode: bf08c...e22
Beneath the Moon Skrevet 4. mai 2025 #90 Skrevet 4. mai 2025 (endret) Man er ikke ansvarlige for hvordan forfedrene var, eller hva de gjorde. Endret 4. mai 2025 av Phoenix Heart
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #91 Skrevet 4. mai 2025 Det var mange som ikke ble straffet etter 2. verdenskrig. Bl.a. hørte jeg om et ektepar i byen vår som anga/tipset statspolitiet om en jødisk familie som hadde gått i skjul i påvente av flukt til Sverige. Den jødiske familien ble arrestert, fraktet med båten over til Polen og gasset ihjel samme dagen de ankom Auschwitz. Ekteparet som anga de fikk gode jobber etter krigen og var respektable borgere i byen. Når jeg spurte noen i byen hvorfor de aldri ble straffet sa de at det bare var snakk om jøder. Hadde det vært nordmenn som hadde lidd samme skjebne ville de blitt straffet. Anonymkode: a61a5...c5a
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #92 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Veldig relevant. Sannheten er at det fantes folk som var i mot innvandrere ( jøder ) i Norge for 100 år siden og. Som din oldefar. hvis du hadde svart « ja « så hadde det ikke nødvendigvis hatt noe med rase og gjøre. Videre kunne man spurt hvorfor. Vi glemmer historien, vi snakker ikke om det. Snart må vi leve den om igjen , nettopp fordi vi er så likegyldige . du må ikke sove. Anonymkode: b95be...4dc Det er absolutt ikke relevant for emnet, men siden du virker fryktelig dømmende så kan jeg fortelle at jeg stemmer Rødt. Så kan du jo sikkert tenke deg hva jeg mener om saken. Ts Anonymkode: 2e557...0a8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #93 Skrevet 4. mai 2025 Snok1 skrev (På 2.5.2025 den 13.56): Barna av landssvikerne er i ferd med å dø, og med dem dør hostoriene om hvordan krigen rammet dem og deres oppvekst. Ja, men de vil som regel bare glemme det selv. Anonymkode: f3474...439
Snok1 Skrevet 4. mai 2025 #94 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja, men de vil som regel bare glemme det selv. Anonymkode: f3474...439 Det stemmer nok i mange tilfeller dessverre. De er uskyldige ofre, og deres historier fortjener å løftes.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #95 Skrevet 5. mai 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er absolutt ikke relevant for emnet, men siden du virker fryktelig dømmende så kan jeg fortelle at jeg stemmer Rødt. Så kan du jo sikkert tenke deg hva jeg mener om saken. Ts Anonymkode: 2e557...0a8 Det var ikke meg som stilte spørsmålet opprinnelig , men var uenig i at det var urelevant. Hvorfor mener du jeg er dømmende? Ønsker du og forstå oldefaren din og din historie? Hva har fått deg til og stemme Rødt? selv er jeg som nevnt tidligere fra en familie med 2 stk nazi. Sannheheten er at hele familien var borgerlige høyrevelgere , og var ikke så veldig engasjert i og oppheve jødeforbudet i Norge . Allikevel ble de engasjerte når hitler startet sin rasekamp. Mine besteforeldre ble med i motstandsbevegelsen og skiftet parti. 2 andre i familien ble engasjerte nazister og dømt . Etter krigen var familien splittet. Jeg stemmer også Rødt. Er det tilfeldig ? Jeg tror ikke det er det for meg, historien har preget meg. Jeg synes som nevnt dette med arv og miljø og hvordan våre forfedres liv preger oss er interessant. Jeg synes også som sagt historieforfalskningen i Norge er interessant . og om du hadde vært i mot innvandring, så hadde jeg som sagt spurt hvorfor, ikke dømt , for det kan være mange grunner. Rase og religion er noens grunn. Så hvis vi hadde stått i samme situasjon som for 85-88 år siden hvordan hadde det sett ut? Ganske likt tror jeg. Muligens verre. det var ikke meningen og fornærme deg. Anonymkode: b95be...4dc
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #96 Skrevet 5. mai 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det var ikke meg som stilte spørsmålet opprinnelig , men var uenig i at det var urelevant. Hvorfor mener du jeg er dømmende? Ønsker du og forstå oldefaren din og din historie? Hva har fått deg til og stemme Rødt? selv er jeg som nevnt tidligere fra en familie med 2 stk nazi. Sannheheten er at hele familien var borgerlige høyrevelgere , og var ikke så veldig engasjert i og oppheve jødeforbudet i Norge . Allikevel ble de engasjerte når hitler startet sin rasekamp. Mine besteforeldre ble med i motstandsbevegelsen og skiftet parti. 2 andre i familien ble engasjerte nazister og dømt . Etter krigen var familien splittet. Jeg stemmer også Rødt. Er det tilfeldig ? Jeg tror ikke det er det for meg, historien har preget meg. Jeg synes som nevnt dette med arv og miljø og hvordan våre forfedres liv preger oss er interessant. Jeg synes også som sagt historieforfalskningen i Norge er interessant . og om du hadde vært i mot innvandring, så hadde jeg som sagt spurt hvorfor, ikke dømt , for det kan være mange grunner. Rase og religion er noens grunn. Så hvis vi hadde stått i samme situasjon som for 85-88 år siden hvordan hadde det sett ut? Ganske likt tror jeg. Muligens verre. det var ikke meningen og fornærme deg. Anonymkode: b95be...4dc Det er irrelevant fordi emnet handler om hvor jeg kan finne ut mer om min oldefars sak, og jeg inviterte ikke til noe debatt om verken mitt eller andres politiske ståsted. Er forøvrig enig i at det absolutt er interessant det du nevner, men jeg er ikke her for å diskutere det Anonymkode: 2e557...0a8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå