Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke noe spesielt dette. Norge hadde mange landssvikere under WW2. Og skulle det bli krig igjen er jeg ganske sikker på prosentandelen landssvikere kommer til å bli mye høyere. Da folk føler mindre tilhørighet, forpliktelse og fellesskapfølelse til Norge enn før. Mer vanlig å kjøre sitt eget ego løp og meg meg først. 

Anonymkode: 3b546...94b

Det tror jeg de fleste vet. Fortsatt helt naturlig å være nysgjerrig når man finner ut sånt om familiemedlemmer. Hva med å heller svare på spørsmålet?

Anonymkode: 1d6de...991

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Står han der er det mest sannsynlig at han var det, min bestefar står også der og han var det 100%

Anonymkode: ea8df...615

Kan anbefale deg å se De siste Dødsdømte på nrk, der fremkommer det at ikke alle nødvendigvis var landssvikere, selvom de ble ansett for å være det rett etter krigen. 

Anonymkode: b1bab...913

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det tror jeg de fleste vet. Fortsatt helt naturlig å være nysgjerrig når man finner ut sånt om familiemedlemmer. Hva med å heller svare på spørsmålet?

Spørsmålet? Om han var landssviker? Tja. Er jo forskjellige alvorlighetsgrader. Du kunne f.eks. være landssviker for å ha gjort noe så lite som å ha tilbudt snekkertjenester til tyskerne. Og etter landssviker oppgjøret fått bot for dette.

Det mange kanskje ikke visste er at 33 landssvikere (under etterforskning/påvente av dom) greide å rømme til Argentina før de ble dømt i Norge. Noen av de gjorde handlinger som førte til at landsmenn ble drept av nazistene. Noen av de var også torturister. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts, der står jo informasjon om hvordan du får tilgang inne på nettsiden til Digitalarkivet som det lenkes til over. 

Anonymkode: 10eec...344

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Spørsmålet? Om han var landssviker? Tja. Er jo forskjellige alvorlighetsgrader. Du kunne f.eks. være landssviker for å ha gjort noe så lite som å ha tilbudt snekkertjenester til tyskerne. Og etter landssviker oppgjøret fått bot for dette.

Det mange kanskje ikke visste er at 33 landssvikere (under etterforskning/påvente av dom) greide å rømme til Argentina før de ble dømt i Norge. Noen av de gjorde handlinger som førte til at landsmenn ble drept av nazistene. Noen av de var også torturister. 

Hmm ja, får bare vente på tilgang til dokumentet :)

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts, der står jo informasjon om hvordan du får tilgang inne på nettsiden til Digitalarkivet som det lenkes til over. 

Anonymkode: 10eec...344

Jepp, har søkt innsyn.

Skrevet

Ikke døm dine forfedre. Et kjempeproblem i dagens samfunn er historieløshet. Vi kan prøve å gjøre det bedre, men vi har ingen anelse hvordan det var å leve på den tiden.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Gratis skrev (5 minutter siden):

Ikke døm dine forfedre. Et kjempeproblem i dagens samfunn er historieløshet. Vi kan prøve å gjøre det bedre, men vi har ingen anelse hvordan det var å leve på den tiden.

...jeg er bare nysgjerrig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

...jeg er bare nysgjerrig?

Det skjønner jeg veldig godt 💕 Slektsforskning i seg selv er jo interessant 😉

• Liker 1
Skrevet (endret)

Lov å være nysgjerrig:) 

Endret av anonymLala
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev nettopp inn navnet på min bestefar, og fikk treff. Stemmer med dato for dødfall og fødested så er rimelig sikker…men etter hva min far har fortalt jobbet han aktivt MOT tyskerne. Står det ikke spesifisert noe sted årsaken til at de står i arkivet? Tør ikke spørre min far…

Anonymkode: c6ea2...333

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skrev nettopp inn navnet på min bestefar, og fikk treff. Stemmer med dato for dødfall og fødested så er rimelig sikker…men etter hva min far har fortalt jobbet han aktivt MOT tyskerne. Står det ikke spesifisert noe sted årsaken til at de står i arkivet? Tør ikke spørre min far…

Kanskje faren din ikke er helt ærlig og skammer seg litt? Du vet…barn som vokset opp med foreldre som var landssvikere fikk også gjennomgå. Dette kan være et ømt punkt for din far som vekker dårlige minner. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er sikker på at det er i Landssvikarkivet og ikke bare i Digitalarkivet du har fått treff? Sistnevnte inneholder helt vanlige, sivile greier, som giftemål, farskap, folketelling osv.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Søkte du i riktig arkiv? Søker du på digitalarkivet vil du jo finne de fleste, men de hører jo ikke til Landssvikararkivet. Jeg gjorde samme "feil", du må gå inn i riktig lenke. :)

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (1 time siden):

Søkte du i riktig arkiv? Søker du på digitalarkivet vil du jo finne de fleste, men de hører jo ikke til Landssvikararkivet. Jeg gjorde samme "feil", du må gå inn i riktig lenke. :)

Stemmer, jeg har søkt i digitalarkivet. Takk gud for det! 😅

AnonymBruker
Skrevet

Så rart at ingen har snakket om det? Vi hadde en landssviker i vår familie. Var et lite helvete for datteren hans i oppveksten. Familien vår ble også splittet, men vi holdt noe kontakt med kona av hensyn til datteren. Oldebarna hans kjenner selvsagt til dette. 

Anonymkode: 1d0b3...b90

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Gratis skrev (7 timer siden):

Det er ikke så lenge siden da? Jeg dømmer min bestefars bror igjen og igjen og igjen. Slik familien gjorde det den gang.  Vel, det var vel såre enkelt? Det var vanskelig og leve på den tiden, så og svike egne landsmenn for kaffe og mat var sikkert fristende det. Eller? 
i dagens « meg « samfunn så hadde vært interessant og se hvordan folk hadde oppført seg i en lignende situasjon. Kanskje dugnad generasjonen hadde kommet tilbake? Joa , det vil alltid være noen som sender naboen i fangeleir for en god middag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så rart at ingen har snakket om det? Vi hadde en landssviker i vår familie. Var et lite helvete for datteren hans i oppveksten. Familien vår ble også splittet, men vi holdt noe kontakt med kona av hensyn til datteren. Oldebarna hans kjenner selvsagt til dette. 

Tipper det var veldig tabu? Og sønnen hans (min bestefar) flyttet til andre siden av landet, så jeg har alltid hatt lite kontakt med den siden av familien. Det kan jo ha vært derfor de flyttet, men det kan også bare ha vært pga. jobb. Oldefar døde før jeg ble født også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tipper det var veldig tabu? Og sønnen hans (min bestefar) flyttet til andre siden av landet, så jeg har alltid hatt lite kontakt med den siden av familien. Det kan jo ha vært derfor de flyttet, men det kan også bare ha vært pga. jobb. Oldefar døde før jeg ble født også.

Kan jo godt være derfor han flyttet, og det at du ikke vet hvorfor han flyttet tyder jo på at det ikke var mye åpenhet i din familie. Så ja, mulig han skammet seg og skjulte, allikevel rart at ingen spurte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kom tilfeldigvis over at han er oppført i Landssvikararkivet, men han er kun oppført med fullt navn og fødselsdato. Betyr det at han er oppført der, at han definitivt var landssviker under krigen, eller kan det være noe annet? Dokumentene hans er dessverre ikke digitalisert (ennå?), men går det an å få tilgang uansett? Ble utrolig nysgjerrig jeg nå 😅

Selvsagt! Man er ikke registert der om man ikke var landssviker… sier seg selv! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...