Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Boetica
Skrevet

Jeg skjønner godt at dette er interessant å finne ut av for deg.  Jeg ville ikke spurt ut besteforeldre om dette. Disse forholdene var svært skambelagt i årene etter krigen og vi må respektere at de som følte dette på kroppen vil ha ro om det. 
Jeg vil anbefale boken «Morfar, Hitler og jeg» av Ida Jackson, hvor hun skriver om sin egen oppdagelse av at en elsket bestefar hadde vært SS-soldat. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts «må» ingenting. Det er vel en indikator på at det har påvirket dem negativt dersom det aldri snakkes om? Hvorfor skal en besteforelder tvinges til å rippe opp i gamle sår?

Anonymkode: 6a64f...682

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Heelt ærlig ville jeg latt det ligge og IKKE mast på evt gjenlevende slekt så sant ikke oldefar fortsatt er nazist.. 

Anonymkode: 0a567...6a5

Barna av landssvikerne er i ferd med å dø, og med dem dør hostoriene om hvordan krigen rammet dem og deres oppvekst.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts «må» ingenting. Det er vel en indikator på at det har påvirket dem negativt dersom det aldri snakkes om? Hvorfor skal en besteforelder tvinges til å rippe opp i gamle sår?

Anonymkode: 6a64f...682

Må ikke. Bør. Arv og miljø greia. Samt og ikke glemme historien. 
broren til bestefar har samme historie som ts sin oldefar. Det hadde vært vanskelig og forstå familien uten og kjenne historien. 

han er jo nå noens oldefar. De har jo spurt mye. 

Anonymkode: b95be...4dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Barna av landssvikerne er i ferd med å dø, og med dem dør hostoriene om hvordan krigen rammet dem og deres oppvekst.

Så enig. I vår familie er det full åpenhet om hvorfor tante x og onkel x ikke har klart seg så bra. Og om hvordan familien ble splittet. Jeg hadde hatt så mye spørsmål og mine ikke hadde svart før de døde. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Heelt ærlig ville jeg latt det ligge og IKKE mast på evt gjenlevende slekt så sant ikke oldefar fortsatt er nazist.. 

Anonymkode: 0a567...6a5

Han er 130 år og står fortsatt og kjemper med det som er igjen av den tyske troppen ? 
og la historien ligge uten og prøve og forstå den blir og måtte leve den om igjen. Det er kanskje i ferd med og skje i dagens likegyldige samfunn. Ikke la det skje! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

viktig å vite om sin egen historie tenker jeg. Ikke noe som man bør legge lokk på. 

Anonymkode: 41d02...384

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han var NS-medlem og ble dømt for landssvik og det hele. Dette har tydeligvis vært en godt bevart hemmelighet i familien, før jeg tilfeldigvis kom over det. Har fått innsyn i saken hos Landssvikarkivet, men har ikke hatt anledning til å møte opp fysisk der ennå, og dokumentene er ikke digitalisert. Noen andre steder man kan finne mer informasjon?

Anonymkode: 2e557...0a8

Ikke den første oldefaren som har vært NS-medlem,  omtrent like mange meldte seg ut av NS i 1944 som meldte seg inn i Milorg høsten 1944. Folk flest er opportunistiske 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg fant ut at min bestefar var politibetjent for Statspolitiet og bestemor var Hirdleder så var det mange i familien som fikk seg en overraskelse. 

Bestefar fikk straff etter krigen og døde ikke lenge etterpå. Bestemor slapp unna grunnet de riktige forbindelse til makta. 

Anonymkode: 3458f...2c6

AnonymBruker
Skrevet
Apis skrev (4 minutter siden):

Ikke den første oldefaren som har vært NS-medlem,  omtrent like mange meldte seg ut av NS i 1944 som meldte seg inn i Milorg høsten 1944. Folk flest er opportunistiske 

Også et godt poeng, og synes Norge har drevet litt historieforfalskning. Ennå en grunn til og snakke med familie om det. 
allikevel, « vanlige « opportunister ble ikke dømt for landssvik. 
fortsatt ikke den første oldefaren, det var flere som ble dømt for landssvik. De som skiftet side i 1944 og ikke ble dømt for noe har nok gått såpass stille i dørene at familiene ikke er særlig preget, og historiebøkene kan velge og glemme dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tipsene :) Besteforeldrene mine på den siden er døde for lenge siden, og det er oldefar også. Om faren min vet om det i det hele tatt, er det ikke så mye å hente fra ham heller siden visse valg han har gjort har støtt ham bort fra familien. Han er uansett fryktelig vanskelig å snakke åpent med, så å få vite noe fra familien utgår. 

Det jeg fant ut om oldefar kan kanskje være en forklaring på at alle sønnene av oldefar flyttet langt bort fra hjembygda og etablerte seg på andre siden av landet, så naturligvis er jeg jo nysgjerrig. Oldefar hadde et fremtredende verv for NS i kommunen, så de fleste visste jo hvilken side han holdt med. Kan ikke ha vært lett å vokse opp med det for min farfar.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han var NS-medlem og ble dømt for landssvik og det hele. Dette har tydeligvis vært en godt bevart hemmelighet i familien, før jeg tilfeldigvis kom over det. Har fått innsyn i saken hos Landssvikarkivet, men har ikke hatt anledning til å møte opp fysisk der ennå, og dokumentene er ikke digitalisert. Noen andre steder man kan finne mer informasjon?

Haha leste «landssvikararkivet». Det hadde vært et mye bedre navn 😎

Anonymkode: c9740...aa5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk tilsendt dokumentene på epost. De scannet dem inn. 

Gjaldt min morfar, som var nazist i NS. Ganske høyt oppe i systemet og sonet på Grini etter krigen 

Anonymkode: bf08c...e22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk tilsendt dokumentene på epost. De scannet dem inn. 

Gjaldt min morfar, som var nazist i NS. Ganske høyt oppe i systemet og sonet på Grini etter krigen 

Anonymkode: bf08c...e22

Oi, fikk du det fra Landssvikarkivet? Mener jeg leste de ikke har anledning til å gjøre sånt? 

AnonymBruker
Skrevet

Har du søkt på Nasjonalbiblioteket? www.nb.no. I søkefeltet bruker du " fornavn etternavn" - legger du på "uendeligtegnet + tall". Da får du opp treff om det skulle være flere ord mellom. Type " Per Hansen"~2, så får du også "Per Arne Hansen"/"Per Bjarne Hansen" etc. 

Rett etter krigen var det mange lokalaviser som gjenga dommene, så ikke umulig at du finner noe. 

Anonymkode: 61a1c...432

AnonymBruker
Skrevet

Har du søkt på Nasjonalbiblioteket? www.nb.no. I søkefeltet bruker du " fornavn etternavn" - legger du på "uendeligtegnet + tall". Da får du opp treff om det skulle være flere ord mellom. Type " Per Hansen"~2, så får du også "Per Arne Hansen"/"Per Bjarne Hansen" etc. 

Rett etter krigen var det mange lokalaviser som gjenga dommene, så ikke umulig at du finner noe. 

Anonymkode: 61a1c...432

Takk!! Fant ham faktisk der, riktignok i en sak fra før krigen. Håper å finne mer 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS - hva tenker du om innvandrere idag?

Anonymkode: f812a...602

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hæ?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min oldefar var tysk og var vakt i en konsentrasjonsleir i Polen under andre verdenskrig. Bestefaren min og faren min ville ikke ha noe med min Oldefar å gjøre etter krigen, han fikk sin straff og vi i familien prater ikke noe om det. 

Søk på navnet til din slektning i gamle aviser i nasjonalbiblioteket kanskje? Kanskje det kommer opp noe? 🤔

Anonymkode: 74a99...4ec

AnonymBruker
Skrevet

Hva har det med saken å gjøre? 

Anonymkode: 3d206...f75

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Først må jeg spørre deg hva i all verden det er for slags spørsmål?

Ts

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...