Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi storhandler to ganger i måneden og bare supplerer resten av måneden. Lager mesteparten fra bunn. Brød har jeg gitt opp å lage, synd siden det er blitt helt vanvittig dyrt! Vi har kuttet ut energidrikker og hverken snuser, røyker eller drikker. Kjøper lite godteri og snacks.

Vi er 2 voksne og 1 ungdom og vi bruker ca. 10.000 i måneden i matbutikken! 

Hvor mye bruker dere og hvordan holder dere forbruket nede?

Anonymkode: dea4a...0ab

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi er to voksne og to barn. Bruker 8500 på mat i mnd.

Mannen får gratis lunsj på jobben, yngste er i fullkost-barnehage. Eldste spiser kun niste på skole/sfo, og han er småspist på skolen(kresen). Så ingen av oss spiser frokost 😛 jeg spiser frokost på jobb, knekkebrød og noe pålegg. 

Vi får gratis brød, og noe viltkjøtt. Men ellers spiser vi lite kjøtt. Går mest i kylling, osv. og kyllingkjøttdeig er jo billigere enn storfe. Blander kjøttdeig med bønner, og har egentlig bønner i det meste. Men ser at vi nok må kjøpe to kjøttdeig snart, da matinntaket til barna har begynt å gå opp 😄 så dere som har ungdom, og spesielt hvis ubgdommen og dere selv driver med idrett, så er kanskje ikke så mye med 10 000. Går mer mat de dagene største har vært på fotball eller svømming, helt klart. Og han er bare 8.

vi prøver å lage det meste hjemme. Feks lagde vi indisk i går. Da bruker vi krydder og kokosmelk, istedenfor å kjøpe de kryddermiksene på butikken(Saritas eller hva det enn heter). 

Anonymkode: 94808...77f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Storhandler hver 3.uke. Er vi tom for noe før det har gått 3 uker så er vi tom. Det handles ikke inn nytt. 

Har spart mange tusen kroner på det, har veldig lite matsvinn og er blitt mer kreativ i matlagingen

Anonymkode: 2062f...124

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

vi prøver å lage det meste hjemme. Feks lagde vi indisk i går. Da bruker vi krydder og kokosmelk, istedenfor å kjøpe de kryddermiksene på butikken(Saritas eller hva det enn heter). 

Anonymkode: 94808...77f

Hva slags krydder bruker dere?

AnonymBruker
Skrevet

Spiser ikke brødmat 🤑 

Handler etter sesong.

Storkok og fryser inn

Handler mye på kampanje og fryser inn hvis det ikke er tørrvarer. 

Aldri snacks eller brus/saft/drikke. Guttungen får ca 100g smågodt i uka. Vi drikker vann, noen ganger melk. 

Vi bruker i snitt 6500kr i måneden på 2 voksne og 1 barn på 7 år. 

Anonymkode: 0d7d5...c9b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi baker brød, kjøper aldri brød. Baker IKKE etter sunne oppskrifter med mye protein (cottage cheese og kesam) eller speltmel, eller glutenfri eller med honning istedenfor sukker - alt dette vil fordyre brødet, og noe veldig . Men vanlig hvetemel, sukker, salt, gjær + ryggmel + havre (som er billigste grove meltyper), så blir det billig. Bruker brødbakemaskin, så det tar 5 minutter, baker brød 3 ganger i uka. 

når vi skal lage middag, tenker vi sjeldent «hva har vi lyst på i dag» men tenker istedenfor «hva har jeg i kjøleskapet/fryseren som må brukes. Erstatter alltid halvparten av kjøttdeigen i oppskrifter med bønner/linser/kikkerter eller noe slikt. Kjøper aldri karbonadedeig, fordi den er dyr. Kjøper aldri skivet ost.. kjøper aldri dyr pålegg.. Kjøper avokadoer i innvandrerbutikk, fordi de er jo veldig dyre på REMA 😅 Vi kjøper aldri merkevarer slik som Gilde, Jacobs eller Norvegia, bare butikker sine egne varer. Kjøper aldri dyre ting som ferske bær, dyre ferdig kuttete salater. Kjøper vanlig billig Tune yogurt og ikke de dyrere med mindre sukker. Men altså, det er ganske kjedelig i grunn 😅🫣

også gjelder det å passe seg for markedsføring og trender. Den nyeste proteinrike Norvegia ost har 1 gramm mer protein enn Rema sin ost (31 gramm istedenfor 30 gram pr 100 g produkt). Men koster det dobbelte! Så må man jo tenke seg om det er verdt det å betale mer for 1 gram ekstra protein.. Og ost er fantastisk proteinkilde, også billig ost, og en brødskive med helt vanlig brød med ost på, er like bra proteinkilde som en fancy brød bakt med cottage cheese.. Men mye billigere! 

Okey beklager min rant men jeg begynner å lure på om folk handler dyrt fordi de tror de må, etter å ha falt for markedsføring.. 

Anonymkode: c2c28...a8a

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ca 5000 i måneden. En voksen og to barn på 4 og 6. 

Anonymkode: 7b70b...7c5

AnonymBruker
Skrevet

To voksne og tre tenåringer her, bruker fryktelig mye på mat og er innom tråden for gode råd.

Anonymkode: 906cd...0b3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vi prøver men får det ikke til. Her er det glutenfritt og laktosefritt kost i tillegg, vi bruker 20.000 på en måned. 2 tenåringer, en barneskole og 2 voksene. 
Vi har kapitulert.  

Anonymkode: 4bc27...8b4

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager egen yoghurt og granola, om vi skal ha brødmat så baker jeg det selv. Vi ser på kilopris, meterpris osv. 

Anonymkode: 54523...477

AnonymBruker
Skrevet

Månedshandler,det er gull! Holdbarhet er jo lang på det meste. Baker det meste av brødmat,lager mat fra bunnen og bruker alle rester. Har ikke mye penger så det sier seg selv at jeg ikke kan bruke mye heller. Er innom 40%disk og kjøper hvis det er noen gode tilbud av og til. Holder meg under 5000 i mnd for 1,7 voksne. 

Anonymkode: 9858b...b07

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vi baker brød, kjøper aldri brød. Baker IKKE etter sunne oppskrifter med mye protein (cottage cheese og kesam) eller speltmel, eller glutenfri eller med honning istedenfor sukker - alt dette vil fordyre brødet, og noe veldig . Men vanlig hvetemel, sukker, salt, gjær + ryggmel + havre (som er billigste grove meltyper), så blir det billig. Bruker brødbakemaskin, så det tar 5 minutter, baker brød 3 ganger i uka. 

når vi skal lage middag, tenker vi sjeldent «hva har vi lyst på i dag» men tenker istedenfor «hva har jeg i kjøleskapet/fryseren som må brukes. Erstatter alltid halvparten av kjøttdeigen i oppskrifter med bønner/linser/kikkerter eller noe slikt. Kjøper aldri karbonadedeig, fordi den er dyr. Kjøper aldri skivet ost.. kjøper aldri dyr pålegg.. Kjøper avokadoer i innvandrerbutikk, fordi de er jo veldig dyre på REMA 😅 Vi kjøper aldri merkevarer slik som Gilde, Jacobs eller Norvegia, bare butikker sine egne varer. Kjøper aldri dyre ting som ferske bær, dyre ferdig kuttete salater. Kjøper vanlig billig Tune yogurt og ikke de dyrere med mindre sukker. Men altså, det er ganske kjedelig i grunn 😅🫣

også gjelder det å passe seg for markedsføring og trender. Den nyeste proteinrike Norvegia ost har 1 gramm mer protein enn Rema sin ost (31 gramm istedenfor 30 gram pr 100 g produkt). Men koster det dobbelte! Så må man jo tenke seg om det er verdt det å betale mer for 1 gram ekstra protein.. Og ost er fantastisk proteinkilde, også billig ost, og en brødskive med helt vanlig brød med ost på, er like bra proteinkilde som en fancy brød bakt med cottage cheese.. Men mye billigere! 

Okey beklager min rant men jeg begynner å lure på om folk handler dyrt fordi de tror de må, etter å ha falt for markedsføring.. 

Anonymkode: c2c28...a8a

Gud bedre meg å takknemlig jeg er for å ha høy lønn slik at jeg kan kjøpe friske bær, lage meg brød med det jeg vil det skal inneholde, bruker karbonadedeig mm og kjøper svært sjeldent billigmerkene da mye av det smaker høgg. Å leve som dere gjør hadde jeg kun gjort hvis jeg økonomisk absolutt måtte.

Anonymkode: aa195...ff6

• Liker 9
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Ser på tilbudsavisene mandag morgen og ukeshandler ut fra det. Hamstrer litt hvis det er ekstra gode tilbud på holdbare ting. 

Anonymkode: b88c5...862

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forsøker å få minst 10% på alt vi kjøper. 
Bruker aktivt Rema, Kiwi, Meny, apper, og tilbudsaviser.

Anonymkode: fb19c...44f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser mindre mat ute og mindre take away 

Anonymkode: a4104...e10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dropp frukost, evt. lunsj. Spis 1 max 2 ggr per dag.

Havregryn er billig og godt!

Kjøp storpakk ris fex, trenger ikke vare så fancy.

Let etter tilbud.

Dette får dere til. ☝️

Anonymkode: bed11...dd7

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har matkasse . Gjør at vi ikke kommer hjem med annet vi ikke trenger. 4-5 middager inuk, baker mye selv da jeg liker det.

AnonymBruker
Skrevet

Familie på fem, budsjett på 12.000 i måneden (mat, drikke, forbruksvarer, bleier, snacks, noe take away). 

Har ikke det laveste budsjettet, men har klart å holde det stabilt til tross for økte priser. 

Kjøper det vi liker, men kjøper nesten alt til redusert pris (fra 10-40% avslag). Det meste kommer på tilbud med jevne mellomrom, og da hamstrer vi. Leser nøye gjennom tilbudsavisene hver søndag. Har funnet ut hvor alt vi kjøper har den billigste «standardprisen» og kjøper der. F.eks. er tanntrådstikker billigst 3 for 2 på trippel trumf på Meny. Har mange forskjellige kjeder rett i nærheten. Kjøper meieriprodukter datostemplet når jeg kommer over det. Bruker kuponger og personlige priskutt. Benytter oss av trippel trumf o.l. Flotter oss sjelden med fancy mat, men spiser sunt og variert. Skeier ut i blant. Det er vanskelig å komme under 3000 i snitt i uka fordi feiringer og høytider trekker opp. Da slipper jeg litt mer taket.

Anonymkode: 81367...425

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi storhandler to ganger i måneden og bare supplerer resten av måneden. Lager mesteparten fra bunn. Brød har jeg gitt opp å lage, synd siden det er blitt helt vanvittig dyrt! Vi har kuttet ut energidrikker og hverken snuser, røyker eller drikker. Kjøper lite godteri og snacks.

Kjøper KUN brød og kjøtt altså fryse varer på 40 eller 50% dato varer😀

Anonymkode: ab885...b1e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi bryr oss ikke om kostnadene, vi kjøper det vi trenger og ønsker. 
Mat og god mat både til hverdags og i helgene er viktigere, enn å sitte og gni på pengesedlene. 

Anonymkode: a5b8b...dcc

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...