Gå til innhold

Dere som utsatte og fikk barn sent - angrer dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 35, og omstendigheter gjør at vi nok kommer til å vente enda et år med å begynne å prøve. Er det noen som ventet med barn til sent i trettiårene, som vil dele litt? Angrer du? 

Anonymkode: a5564...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynte å prøve da jeg var 34. Ble gravid etter noen måneder, men ble spontanabort. Så bruke kroppen noen uker på å komme seg og slippe nye egg. Har nå prøvd noen måneder til og fortsatt ikke fått positiv test. «Plutselig» har det gått et år siden vi begynte å prøve. Veldig glad jeg ikke ventet lenger. Ideelt sett burde vi nok begynt litt tidligere, men vi møttes i 30-årene og ville være sammen noen år før vi aktivt begynte å prøve.

Om du er 35 år og har partner som du ønsker å få barn med, ville jeg tenkt meg nøye om før dere utsatte prøvingen. Du aner ikke hvor lang tid det tar å bli gravid og opplever du som meg spontanabort, så rykker du på en måte tilbake til start og da går måneder og år fort.

Har dere testet fertiliteten deres? Det ville jeg hvert fall sjekket før jeg tok en avgjørelse om å utsette prøvingen. 

Vurder også hvor viktig det er for dere å få barn og hvor mange dere ønsker. Om det ikke er så viktig, kan dere jo selvfølgelig utsette.

Anonymkode: f8179...f5c

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er noe yngre (32) og vi begynte å prøve for rett under 1 år siden. Nå hadde det vært ganske upraktisk å få barn før, men jeg angrer litt på at vi venta så lenge. Altså jeg er jo bare litt over 30, men mannen fyller 40 om ikke så mange år og tenker litt på det. Men som den over skriver her så bør dere vurdere å sjekke fertilitet (hos begge) før dere avgjør det. Nå er jo du over 35 så dere trenger ikke vente 1 år før dere kan få hjelp, men prøving og assistert befruktning kan ta tid og dere kan risikere at det ikke blir barn. 

Anonymkode: 610cd...8b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter ikke med vilje, men traff mannen da jeg var 35 og og ble gravid da med en gang, neste fikk vi da jeg var 38, den satt også så og si med en gang. 

Anonymkode: 64bc7...6ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk som 22-åring, 33-åring og venter nå som 35-åring. Jeg fant jo ikke mannen før jeg var 30 så jeg angrer jo ikke, men fy søren så mye lettere det var som 22-åring. Alt gikk som en lek sammenlignet med nå.

Anonymkode: 3ccf6...d46

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er 35, og omstendigheter gjør at vi nok kommer til å vente enda et år med å begynne å prøve. Er det noen som ventet med barn til sent i trettiårene, som vil dele litt? Angrer du? 

Jeg var 35 da jeg fikk første. Kan på en måte ikke angre fordi jeg traff samboer sent og vi ventet under et år før vi begynte å prøv, men hadde jeg truffet ham tidligere i livet hadde jeg definitivt fått barn tidligere. Helst i 20-årene. 

Anonymkode: d7765...098

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste jeg «angrer» på med å starte så sent er at jeg er for gammel til flere. Har to tette og skulle jeg fått en til måtte det ha blitt enda en tett og det hadde jeg ikke kapasitet til. 

Ble gravid på første forsøk som 39 og 40 åring.

Anonymkode: 7fcef...971

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skulle gjerne hatt tre barn. Ble bare to på meg. Siste fikk jeg som 40 åring. Nå valgte jeg ikke å vente, slet med å bli gravid i mange år. Så jeg kan ikke angre sånn sett, men skulle ønske jeg rakk å lage tre 😊

Anonymkode: bf2db...6b9

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk som 22-åring, 33-åring og venter nå som 35-åring. Jeg fant jo ikke mannen før jeg var 30 så jeg angrer jo ikke, men fy søren så mye lettere det var som 22-åring. Alt gikk som en lek sammenlignet med nå.

Anonymkode: 3ccf6...d46

Har helt motsatt erfaring her🙂synes det va kjempetøft å få det første barnet i 20-årene. Men nå sitter jeg her med en baby som snart 39-åring og har erfaring og ro som gjør at dette er veldig trivelig! Men det tok tid og jeg mistet to runder før denne satt. 

Anonymkode: 08967...93d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen ville vente, jeg var klar lenge før jeg møtte han i slutten av 20-årene 😅 Første barn kom da jeg akkurat var fylt 34, venter nestemann nå og har akkurat fylt 37 når han kommer.

Vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt jeg skulle ønske jeg gjorde dette for 10 år siden. Jeg har ikke den energien jeg en gang hadde. På plussiden synes jeg vi drar fordel av at vi har godt med livserfaring og var etablert før barna kom :) 

Med det sagt, dersom det ikke er tvingende nødvendig ville jeg aldri i verden utsatt prøving etter 35. Husk at barna skal være små noen år og du blir bare eldre og mer sliten 😅

Endret av Anononyma
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ventet til vi var 32 år, og brukte to år på å bli gravide

Anonymkode: 26617...a1d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk andre da jeg var 33 år. Synes det er sent. Skjønner ikke folk som fortsatt ikke er klare når de bikker halvveis i 30 årene. Til og med 40 årene. Da er det sent å begynne.

Anonymkode: ad346...09c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Det er ikke det at jeg ikke har "følt meg klar" tidligere, men det er en del omstendigheter jeg ikke ønsker å utlevere som gjør at det ikke har vært mulig å gjennomføre, og de er fortsatt litt tilstede, så vi må nok vente et år til. Vi ønsker bare ett barn da, heldigvis kanskje. Skal vurdere fertilitetstest, det var et godt tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk mine noen dager etter 37 årsdagen min. Jeg hadde av ymse grunner aldri håndtert dette i de ti årene tidligere. Nå har jeg aldri opplevd å bare ha én, som garantert er ganske mye enklere. Men jeg vet at å få to på en gang hadde jeg ikke taklet.

For meg var det passe alder, og har selvsagt ikke angret på at jeg ventet til jeg var i stand til å ivareta dem❤️

Anonymkode: 1fa15...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fikk mine 34 og 36 år gammel.

Angrer?

ja: fordi energien strekker ikke helt til alt…barna har prioritet, men da må annet skortes på. Skulle så gjerne hatt barna med 20-årenes energi!!

nei: for vi har kjempegod økonomi, trygge gode jobber, vel-etablerte, og levde livet på en måte jeg aldri hadde kunnet om jeg fikk barna tidligere. Reisene, festene, storbylivet… studietiden!!! Ville ikke vært den samme uten.

Så, totalt sett, nei jeg angrer ikke, selv om jeg gjerne skulle hatt mer energi. Men får ikke alltid i pose og sekk, og ville valgt å gjøre det slik igjen.

Anonymkode: 1050c...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei. 😜

Jeg har en mann som er noe eldre enn meg og møtte han dessuten litt «sent» (jeg var 30, han nærmere 40). Så vi hadde ikke så mye valg akkurat der da ingen av oss ville fått barn som singel uansett. Og de to årene vi var bare oss var en fin tid for å bli kjent og knytte et bånd. 

Men som mange andre i dag så slet vi med å få barn naturlig. Vi slet også med å få barn via IVF, det tok faktisk nesten 6 år. Vi bor i Oslo, og mange her er litt «eldre» når de får barn, så min alder er kanskje ikke så oppsiktsvekkende, men mannen er vel garantert å være eldste far i huset i ganske mange sammenhenger 😅

Vi endte opp med to tette. Trives veldig med barna, men merker at vi ikke er 20 år lengre… Søvnmangel, støy og alt annet føles tyngre enn det jeg tror det ville ha vært hadde vi fått barn en 10 år tidligere.

Og tanken på at vi kommer til å fortsatt være grunnskoleforeldre når vi passerer 50 føles litt sykt… Det vil nok holde oss unge, men jeg kan nesten ikke noe for at jeg misunner mine venner som har 8-12-åringer nå, mens jeg har småbarn i barnehage. De har på en måte litt mer frihet nå som barna klarer seg mer selv, kan følge opp og gjøre ting med skolebarn på en annen måte enn vi med små barn. 

Har nylig vært i syden med et vennepar nå som kunne slappe av i solsengen mens barna badet og gå ut og spise «sent» på kvelden mens jeg er stuck med overtrøtte toddlers som må fotfølges og våkes over rundt bassenget. Hver alder har sin sjarm og jeg elsker småbarna mine masse, men biologisk sett så føles det som jeg burde hatt større barn, hvis det gir mening.

Anonymkode: 23899...33d

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alle mine venninner som starter rundt 87-40 mistet minst 1-2 barn hver i spontanaborter. Sjansen øker mye med alderen for dette. Virker som det er like vanlig som uvanlig i denne alderen, så jeg ville vært forberedt på at det tar lenger tid før spiren sitter enn man tror. Ville startet nå. Hva venter du på?:) 

Anonymkode: 00318...304

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle mine venninner som starter rundt 87-40 mistet minst 1-2 barn hver i spontanaborter. Sjansen øker mye med alderen for dette. Virker som det er like vanlig som uvanlig i denne alderen, så jeg ville vært forberedt på at det tar lenger tid før spiren sitter enn man tror. Ville startet nå. Hva venter du på?:) 

Haha, 36-40 skulle det stå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skilte meg og traff ikke han jeg ville ha barn med før 30 årene. Fikk barn når jeg var 36 og 37(nesten 38). Lyst på en til... Angrer jo ikke, ville ikke ha barn med eksen. Synes svangerskap og nyfødttiden gikk bra!

Anonymkode: dc693...342

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gravid med min første 41,6 år. Tok 6 mnd. Trenger ikke bli vanskelig .

Anonymkode: e20d4...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...