Kløsegibarten Skrevet 15. juli 2011 #41 Skrevet 15. juli 2011 Gjør ryddingen moro, kast lekene oppi kassa så det virkelig skrangler. Det hjalp med mine
Arkana Skrevet 15. juli 2011 #42 Skrevet 15. juli 2011 Jeg synes kanskje du forventer litt mye av en toåring. Skulle vi tviholdt på rydding for vår eldste for et halvt år siden hadde det blitt mye dårlig stemning i huset. Å straffe ryddenekt tror jeg også hadde vært helt verdiløst all den tid han ikke forstod poenget med rydding og at et gulv fullt av leker som må ryddes også virker fullstendig overveldende for et så lite barn. Etterhvert som han har nærmet seg 2½ har han kunnet rydde litt og han aksepterer også ting som at han ikke får ta ut et nytt puslespill før det forrige er lagt i boksen sin og satt på plass. Samtidig er det fremdeles for tidlig å forlange at han skal rydde rommet sitt eller stuegulvet når han har lekt med mye forskjellig i løpet av en dag og det flyter leker overalt. Han rydder litt og så tar vi resten og jeg regner med at økt ryddelyst kommer av seg selv i hans eget tempo.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #43 Skrevet 15. juli 2011 Denne tråden er fra 2006, så den toåringen har vel blitt 7 år nå. Og har vel forhåpentligvis blitt flinkere til å rydde 3
Gjest frøken am Skrevet 15. juli 2011 #44 Skrevet 15. juli 2011 Vel, det kan sikkert være bra å dytte den litt opp igjen haha! Ikke alle forstår ha man kan og bør forvente av en liten på 2 år... Her hjemme har vi en på to og et halvt og vi rydder ikke i det hele tatt (tingene på rommet hans). Kall oss teite, men vi ser ikke hensikten. Han er med å rydde ellers, superflink å dekke av og på, flink med vasking av potte, skoene er på sin plass, klærne henger han opp osv. Dette liker han. Men hvordan han styrer sitt eget rom skal få bli hans valg. Klart han er liten enda, men innføring av at leker har en viss verdi mener vi er viktigere. Han har et par leker han får dra med seg hit og dit, og ellers kan det som er få være. Han får så mye rart fra alle hold og kanter at det ville være han forvirrende å skulle forholde seg til alle på en gang.
Gjest Emo Fisk Skrevet 16. juli 2011 #45 Skrevet 16. juli 2011 Tråden er fra 2006, men jeg så faktisk noe av det samme på TV i dag. En mor som skjelte ut ungen fordi han kastet lekene ut av lekekassen. Han og virket til å være rundt to år. Min syns kasting av leker er knallgøy. Ungen er snart to, og er ikke bortskjemt, men jeg innser da virkelig at jeg ikke kan forvente at ho skal skjønne konseptet ryddig, eller straff, enda. Her blir ho satt i lekebingen ved biting eller slåing. Rydding er virkelig ikke noe jeg fokuserer på så tidlig.
Redbull Skrevet 16. juli 2011 #46 Skrevet 16. juli 2011 Jeg syns ikke du forlanger for mye TS! Syns virkelig en 2åring skal lære seg at når man er ferdig med noe, da rydder man etter seg. Vet om flere på 1.5 som setter talerkenen i oppvasken eller bærer den bort på disken. Her skal jenta mi lære seg til å henge/legge jakker og sko på plass osv med en gang hun begynner å kle av seg selv. Jeg har ingen råd til deg, bare støtte
Redbull Skrevet 16. juli 2011 #47 Skrevet 16. juli 2011 Her blir ho satt i lekebingen ved biting eller slåing. Rydding er virkelig ikke noe jeg fokuserer på så tidlig. Så barnet ditt skal få kose seg i lekebingen etter slåing og biting? Det var straffen sin...
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #48 Skrevet 16. juli 2011 Jeg syns ikke du forlanger for mye TS! Syns virkelig en 2åring skal lære seg at når man er ferdig med noe, da rydder man etter seg. Vet om flere på 1.5 som setter talerkenen i oppvasken eller bærer den bort på disken. Her skal jenta mi lære seg til å henge/legge jakker og sko på plass osv med en gang hun begynner å kle av seg selv. Jeg har ingen råd til deg, bare støtte Lykke til. 1
Gjest Emo Fisk Skrevet 17. juli 2011 #49 Skrevet 17. juli 2011 Så barnet ditt skal få kose seg i lekebingen etter slåing og biting? Det var straffen sin... Le om du vil, men dette fungerer helt ypperlig. Straffen ligger i at ungen blir fjernet fra oss, og plassert på ett sted hvor hun kan trasse fra seg, men uten å få springe vilt rundt. Samtidig pleier så små barn å kaste seg vilt rundt under trassanfall, og i lekebingen er det mykt og trygt dersom hun gjør dette.
SummerJoy Skrevet 17. juli 2011 #50 Skrevet 17. juli 2011 Syns ikke noe om å straffe så små barn i det hele tatt, men det er nå meg. 1
Gjest frøken am Skrevet 17. juli 2011 #51 Skrevet 17. juli 2011 Syns ikke noe om å straffe så små barn i det hele tatt, men det er nå meg. Skriver under på den.
Kløsegibarten Skrevet 17. juli 2011 #52 Skrevet 17. juli 2011 Bedre at hun trasser ifra seg i lekebingen, enn at hun skal ligge å slå hodet sitt mot et hardt gulv sier nå jeg.
Gjest Emo Fisk Skrevet 17. juli 2011 #53 Skrevet 17. juli 2011 Bedre at hun trasser ifra seg i lekebingen, enn at hun skal ligge å slå hodet sitt mot et hardt gulv sier nå jeg. Er derfor det blir gjort. Ho kaster seg rett ned når ho trasser, uansett hva ho kan treffe med hodet. Lekebingen er myk og god. Pluss at jeg syns det er helt riktig å fjerne ho fra den/de ho vil bite eller slå. Og dette har faktisk gjort at vi nesten aldri har bite/slå-hendelser lenger
SummerJoy Skrevet 17. juli 2011 #54 Skrevet 17. juli 2011 Bedre at hun trasser ifra seg i lekebingen, enn at hun skal ligge å slå hodet sitt mot et hardt gulv sier nå jeg. Hadde ungen mitt slått hodet sitt hardt i gulvet hadde jeg tatt henne på fanget mitt, holdt rundt henne og roet henne. Hadde iallefall ikke straffet henne. Angående biting så fjerner man heller den som blir bitt og gir oppmerksomheten til den.
Kløsegibarten Skrevet 17. juli 2011 #55 Skrevet 17. juli 2011 Jeg satte mine i sprinkelsenga når de slo hodet i gulvet, han ene når han ble sint å plassert i senga så sto han i enden å hoppet sengen bortover gulvet. Samme gutten var en liten orm på stellebordet og i barnevognen. Han måtte holdes godt fast under bleieskift eller så rullet han seg selv av å slo slo seg. Veldig moro å ta på tøybleier på han, du viste aldri om du kom til å stikke ungen med nålene. Å i barnevogn så ålet han seg nedover og tilslutt ut av vogna. Han ble da festet til vogna med seler å da ble det mye mer morsomt å henge i hjulene.
Gjest Emo Fisk Skrevet 17. juli 2011 #56 Skrevet 17. juli 2011 Hadde ungen mitt slått hodet sitt hardt i gulvet hadde jeg tatt henne på fanget mitt, holdt rundt henne og roet henne. Hadde iallefall ikke straffet henne. Angående biting så fjerner man heller den som blir bitt og gir oppmerksomheten til den. Selvsagt gjør man det, men her snakker jeg om forebygging. Dersom hun allerede har slengt seg ned og slått seg blir det en helt annen ting. Og med mitt barn så fungerer det ikke å holde henne på fanget gjennom trassen. Det forverrer seg kraftig om man gjør det. Jeg tar henne på ett trygt sted når det kommer, og lar henne roe seg ned der. Grunnen til at ordet straff i det hele tatt ble brukt var som ett direkte tilsvar til Redbull. Jeg er helt uenig i at man skal fjerne den som har blitt bitt, da viser du barnet at det er den som ble bitt som har gjort noe galt.. Men dette er det jeg gjør, og det fungerer ypperlig hos oss. Om du syns det er galt at mitt barn blir plassert i lekebingen så får du synes det.
SummerJoy Skrevet 17. juli 2011 #57 Skrevet 17. juli 2011 . Jeg er helt uenig i at man skal fjerne den som har blitt bitt, da viser du barnet at det er den som ble bitt som har gjort noe galt.. Men dette er det jeg gjør, og det fungerer ypperlig hos oss. Om du syns det er galt at mitt barn blir plassert i lekebingen så får du synes det. Jeg mener fjerne som i å ta vekk fra situasjonen og gi postitiv oppmerksomhet/trøst til den som ble bitt. Er det noe som lærer et barn å ikke bite igjen så er det nettopp det. Tror jeg. Ja, vi får bare være enig om at vi er uenige
Gjest Ine Skrevet 17. juli 2011 #58 Skrevet 17. juli 2011 Jeg ser poenget ditt. Jeg er selv livredd fo å skape en lat møkkunge som ikke gidder å rydde etter seg, og poden min er 2 år nå han og. Men jeg ber han faktisk ikke rydde jeg da. Jeg sier bare: "nå er det ryddetid" også starter jeg selv. Som regel hiver han seg rundt og er med, da koser vi oss noe innmari og han får masse skryt. Han løper rundt og samler leker for å legge de i kassene sine. Noen ganger må jeg invitere han med. Han liker at jeg hjelper han i hverdagen, og han liker helgidvis å hjelpe meg også. Andre dager vil han ikke rydde, da er han ofte fryktelig opptatt med en spesiell leke eller noe annet spennende. Hvilken rett har jeg til å bryte av dette bare fordi det passer MEG at han skal avlsutte og rydde? Det er jo heller ikke slik at ungen på 2 år kan klokka, så om man blir 15-30 min forsinket, så ser jeg ikke det som noe krise heller. Stopp opp og spør deg selv HVORFOR han ikke vil rydde mer? Jeg synes en 2 åring er alt for liten til å forstå konsekvenser som innebærer fjerning av goder, nekting av barneTv o.l.
Gjest mamma Skrevet 17. juli 2011 #59 Skrevet 17. juli 2011 Syntes ikke vi forlanger for mye. Vil ikke ha en bortskjemt unge som bare blir værre og værre slik fler av venninnene mine har. Vi hjelper han alltid, men han skal lære å rydde etter seg, og ikke stå å se på at vi ryder for ham. I barnehagen og hos besteforeldre er han kjempe flink, og vi har prøvd samme metoder som de. Det kommer seg, men det er vanlig at de prøver seg hjemme hos seg selv. Hjelp han med rydding, la han se hva dere gjør evnt gjør det sammen med han ved å holde hånden hans så han må plukke opp lekene. Det hjelper! Bare ikke straff han , det er ikke sikkert han forstår hvorfor. Små barn lever i nuet! Ryddet han ikke opp for 15 min siden og derfor ikke får se barnetv?? Isåfall ser de ikke sammenhengen selv om du sier hvorfor..
Sophie-Ann Skrevet 18. juli 2011 #60 Skrevet 18. juli 2011 Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg forteller min 2,5 åring at hvis hun ikke rydder opp etter seg, så tar jeg lekene fra henne. Hun får to advarsler før jeg tar dem. Og rydder hun, hjelper jeg til og skryter masse og forteller hvor flink hun er. Barna rydder i barnehagen, så det er ingen grunn til at de ikke kan rydde hjemme også. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå