nallemaja Skrevet 14. mars 2006 #21 Skrevet 14. mars 2006 Kommer jo an på om ungen akkurat har blitt 2 eller er 2,5 eller nærmere 3 år. Jeg grøsser IKKE med tanke på at dere straffer ungen når han ikke vil rydde. Selv måtte vi gjennom noen runder med begge ungene våre. De var kjempeflinke å rydde fra de var i stand til å bære ting på plass, i 2 års alderen tok ryddeinteressen seg en ferietur, og jeg måtte rydde etter dem. Det likte jeg ikke. så jeg sa at hvis det ikke ble ryddet opp så tok jeg lekene. Da det ikke ble ryddet opp, til tross for at jeg hjalp dem, så tok jeg ALLE lekene i esker og satte dem på loftet. De første dagene syns ungene det var greit, men så begynte det å bli kjedelig, og de spurte etter enkelte leker. Da fikk de tilbake utvalgte leker hvis de feks.var flinke å rydde etter seg når vi hadde spist. Det gikk veldig bra, og nå både rydder de(stort sett, ikke når de er trøtte og slitne, men da lar vi det ligge til dagen etter) OG de rydder av etter maten og setter glass og fat i oppvaskmaskina. Men, altså, stort sett så har de ikke fått straff og straff og straff, de har fått ros for å være flinke, og av og til belønning. Men å rydde skal være en selvfølge, så å få belønning hver gang de rydder er uaktuelt. Men masse ROS. Og så sier jeg tusen takk for hjelpen, og da blir de så stolte! 1
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2006 #22 Skrevet 14. mars 2006 Stakkars 2 åring. Skal ikke kjefte på så små unger da. Høres nå veldig strengt ut å forlange at et så lite barn skal rydde etter seg. Og ja,jeg har barn selv.
Leo Skrevet 14. mars 2006 #23 Skrevet 14. mars 2006 Jeg er 35 og har fremdeles ikke lært å rydde.... (Min mor er forresten spesialpedagog og er regnet som en usedvanlig dyktig lærer gjennom nærmere 40 år...). Hun (Og jeg!) tror det kanskje kan handle litt om arv og modenhet...
marta Skrevet 15. mars 2006 #24 Skrevet 15. mars 2006 Jeg er 35 og har fremdeles ikke lært å rydde.... (Min mor er forresten spesialpedagog og er regnet som en usedvanlig dyktig lærer gjennom nærmere 40 år...). Hun (Og jeg!) tror det kanskje kan handle litt om arv og modenhet... ← Håper dere har rett! Men jeg tenkte også at det var litt mye forlangt av en 2 åring at han skulle rydde etter seg. Men nå vet jeg joi ikke om han er to eller nermere tre år, da.
Gjest |H| Skrevet 15. mars 2006 #25 Skrevet 15. mars 2006 synest d er litt tidlig å forlange at en 2-åring skal rydde opp etter seg jeg da..
Gjest LoisLane Skrevet 15. mars 2006 #26 Skrevet 15. mars 2006 Da lurer jeg på hvordan dine barn vil vokse opp, uten regler og vanlige normer??? Du kan da ikke mene at å lære å rydde etter seg er høye forventninger??? ← Målet ditt er flott - han skal lære seg å rydde opp etter seg selv. Helt enig i at regler og normer er viktige - men han er for liten til å klare å gjennomføre dette 100 % ennå! Prøv med det gode, og bli strengere etterhvert.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #27 Skrevet 15. mars 2006 Jeg har en gutt på 2 år,(ble det i januar) og vi har også lurt på det med å rydde, hvordan vi skal få ham til å lære at dette er naturlig når han er så liten. Vi har prøvd å gjøre en lek ut av det,hjelper ham og roser ham når han er flink. Dette fungerer veldig godt noen dager og ikke i det hele tatt andre dager.Jeg syntes å at det kan være slitsomt og skjønner at du blir frustrert over at du ikke finner en metode som fungerer. Vi har å inndratt leker for å se om dette fungerer, og det er både og det også. Syntes ikke det er feil at du vil lære barnet ditt å rydde i så tidlig alder. Lykke til Lykkeliten
Gjest LoisLane Skrevet 15. mars 2006 #28 Skrevet 15. mars 2006 Syntes ikke det er feil at du vil lære barnet ditt å rydde i så tidlig alder. ← Det er absolutt ikke feil, men å stille krav til at han skal klare å gjennomføre det hver gang, synes jeg blir for tøft.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #29 Skrevet 15. mars 2006 Huff det var å forlange vel mye synes jeg. Og dette med rydding bør jo starte som en lek sammen med mor eller far og bli skryti opp i skyene fordi han/hun er flink. Ikke lag noe prob ut av dette i alle fall. Han er da bare 2 år.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #30 Skrevet 15. mars 2006 Jeg kan ikke huske at jeg ble mast på om rydding hjemme, ryddet sikkert ikke da jeg var liten, heller. Er veldig ryddig nå. Sønnen min har vært umulig å få til å rydde, jeg har mast og kjeftet og truet og tatt fra ham ting uten at noe har hjulpet. Nå er han 15 og rydder på eget initiativ. Skjønner ikke at dere orker å styre så mye med ungene deres. En toåring er da et VELDIG lite barn. Kos dere i stedet. Om han blir ryddig eller ikke som voksen tror jeg går på gener og personlighet.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #31 Skrevet 15. mars 2006 Det er absolutt ikke feil, men å stille krav til at han skal klare å gjennomføre det hver gang, synes jeg blir for tøft. ← Men hun var vel ute etter tips for å få ham til å lære å rydde?? Syntes selvsagt ikke at en skal ha krav når de er så små!!!
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #32 Skrevet 15. mars 2006 Min gutt er 17 md, og han har allerede ryddet i flere måneder! Han kan putte togskinnene og togene oppi eska uten at jeg ber han om det nå; noen ganger. Andre ganger er han opptatt og har ikke tid/ gidder ikke komme hvis jeg spør om han vil rydde. Jeg roser han når han rydder, og sier ingenting negativt hvis han ikke vil rydde. det er han for liten til, synes jeg. Når han har lekt med legoklossene, spør jeg om han vil hjelpe mamma å putte klossene i boksen. Som regel sitter vi sammen og putter klosser oppi, og jeg sier f eks, "oi, så flink gutt! Ja, den må du også putte oppi! Og der borte er en. Så flink å rydde!". Om kvelden sier jeg f eks at nå er vi ferdig å leke, nå skal vi rydde! Kom å hjelp mamma, putt oppi lekekassen! Og han er stolt, og putter oppi, og er visst glad for å kunne klare det, og for at han får oppgaven "å rydde". Når vi har lest bok, går han tilbake til hylla med boka når han er ferdig. En sjelden gang blir boka liggende, og jeg sier "legg den i hylla", på en oppmuntrende måte. Overser han bare boka, og leker videre med andre ting, går jeg med boka og sier "så flink mamma var å rydde!". Eller jeg gir han boka og sier "vil du putte den i hylla? Så flink gutt!" Så går han med boka. Poenget er å fokusere på det positive, gi dem oppgaver de blir stolte av og glade for å være med på. Gi dem følelsen av å mestre. Ingen vits å bli sint og fokusere på det dem ikke gjør iallefall! Overse negativ atferd,- unger vil jo gjerne ha oppmerksomhet, og får dem det bare på pos. atferd, så blir det jo ikke noe spennende å gjøre negative ting. Dem skjønner det nok etterhvert! Høres enkelt ut, -men det er jo ikke alt som er enkelt i praksis, når man er sliten, det er stress rundt en, unger skriker osv osv. Men lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #33 Skrevet 15. mars 2006 Velkommen etter min 2 åring var ingen rydder han heller, men det var heller ingen stress med det. I barnehagen deimot var han er reser på rydding, er ikke det typisk da :ler Nå er han 3 år, og synes det er stas med et fint og ryddig rom! Han har alltid fått hjelpe meg med f.eks. støvtørking, støvsuging, vinduspuss, Han får vaske lekene sine av og til(de blir jo skitten), enkle ting som han klarer. Og han er alltid kjempestolt når han ser resultatet av arbeidet vårt!! Så nå går både rydding og vasking som en lek, og jeg har en fornøyd og stolt gutt i huset!! Lykke til.
la Flaca Skrevet 15. mars 2006 #34 Skrevet 15. mars 2006 Jeg tror cluet er at alt sånt skal oppleves positivt når ungene er så små, og senere også. Jenta vår er 1,5 og gjør en masse "plikter" i huset som i utgangspunktet var hennes egen idé. Når hun ser at mamma og pappa blir glade og får masse skryt fortsetter hun med det. For eksempel rydder hun konsekvent av bordet etter seg og setter skittent i vaskemaskina etter at vi har spist. Men å kjefte eller straffe henne når hun ikke har lyst tror jeg absolutt virker mot sin hensikt. Da kommer man lengre med å gjøre pliktene sammen med ungen og gjerne "leke" litt samtidig!
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #35 Skrevet 15. mars 2006 Har en liten pjokk på 2år som nekter å rydde for tiden....Det er veldig frustrerende Vi har prøvd både å forklare hvorfor han må rydde opp etter seg,ta fra ham leker, nekte å se barnetv osv som straff, men ingenting fungerer.Da han er såpass liten, vet jeg ikke hvor mye han forstår mtp. konsekvenser av det han gjør og syntes det er vanskelig å takle. Noen som har noen gode tips???? Mamma som er lei av å "kjefte" hele tida... ← kjefte på en toåring som ikke vil rydde? tror du forventer mye av et barn på to år. De forstår ikke helt meningen med å rydde. Kan du sette deg ned på gulvet før han er trett og sia t nå skal vi samle sammen lekene i kassen eller lignende. Kjøp deg en bok om barns ferdigheter. nekter barnetv som straff? tror du trenger veiledning selv. Barnet ditt kan vel ikke skjønne mye av metodene dine. hvilke straffemetoder vil du bruke da barnet er 4 år? 6 år+ må ærlig si at ditt innlegg forbauset meg 1
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #36 Skrevet 15. mars 2006 Hvis du vil at barnet ditt skal bli ryddig som voksen, må du ihvertfall ikke få ham til å avsky rydding. Aldri tving ham til å rydde, aldri bruk straff eller belønning. Hvis han skal få et godt forhold til rydding, må han skjønne HVORFOR man faktsik rydder. Det er han alt for liten til å skjønne nå. Og det vil ha bare skjønne hvis han får lære i sitt eget tempo. Vis ham hva du gjør, og hvorfor du gjør det. Barna vil være som oss. Han vil ta etter deg, og etterhvert rydde på eget intiativ. Straff og belønning er svært destruktivt i forhold til barn og ansvarsfølelse. Hilsen tobarnsmamma 1
Furstina Skrevet 15. mars 2006 #37 Skrevet 15. mars 2006 Jag tror på lek, härmning och rutiner. Vår son är drygt 2 år och har hittils varit duktig på att städa/rydde. Vi har alltid plockat undan dagens och kvällens leksaker innan sängdags så han ser vad vi gör. Han ska hjälpa till, så är det bara. Jag försökte lägga honom i sängen för någon månad sen för att SEDAN ta bort tågbanan. Det gick inte. Stora protester från sonen. "måste städa mamma" "bort tåget". Han gör som vi. Han härmar det mesta i både ord och handling. I bland säger han till och med till oss att det är dammigt under sängen och att vi måste dammsuga. Ett tips är att be om hjälp. Kan du hjälpa mamma städa? Var ska denna vara? kan du visa? Bra, nu var du duktig. Och vad ska vi göra med alla bilarna? I lådan? Hjälper du mig? --- och så är jag övertygad om att duktigheten både tar paus och går över. Han blir väl tonåring han också 1
Carrot Skrevet 17. mars 2006 #38 Skrevet 17. mars 2006 Søkte kjapt på nett og fant noe spennende - legger ved linkene så dere kan lese mer selv men altså - Til trådstarter: Hvordan kan du forvente at et barn på to år som ikke har en virkelighetsoppfatning som nærmer seg forventningene skal skjønne hva du mener og at handling har konsekvens?? barn opp i 5-6års aldere sliter med dette... Jeg tror du skal lese litt om hva du faktisk kan ha håp om å nå frem med og så heller forsøke lære pjokken over tid ved hjelp av lek og moro og du vil nå mye lengre - men selvsagt må du ha masse tolmodighet.. du er tross alt den barnet er fullstendig avhengig av og som barnet trenger positiv respons fra i mye større grad enn avstraffelse og skjenn.. Se litt på linkene og se om du ikke får litt hjelp.... http://barnemix.no/Helse/tankevirksomhet.php - om måtem barn tenker: 1-2 år Intens orientering i rommet, klarere tolkning av sanseinntrykk. 2-3 år Overgang til visuell orientering, klarer hukommelsesbilder, handlingsserier er ikke samordnet. 3-4 år Større visuell evne, overblikk over hverdagsrutiner. 4-5 år Hørsel og syn utvikles raskt, handlingsserier samordnes. -------------------------------------------------------------------------------- 5-6 år Visuell orientering, bedre virkelighetsoppfatning og selvkritikk. 6-7 år Mer orientert mot omverdenen. 7-8 år Undersøker virkeligheten, realistiske spørsmål om liv og død, tilegner seg kunnskaper om årsak/virkning/sammenheng, mer realistisk syn på seg selv. 8-9 år Forstår sammenhenger, ser forskjeller og likheter, øker kunnskapsmengden, forstår andres resonnementer. 9-10 år Stiller store krav til realisme, systematiserer og katalogiserer, planlegger selv, er lærenemme og mottakelige. http://barnemix.no/Helse/sosial_utvikling.php Om barnas utvikling; 0-1 år Avhengig av voksne, mot slutten av året sosialt aktivt, andre barn betraktes som ting. 1-2 år Avhengighet av voksne, diffus jeg-følelse, parallell-lek, helst med samme lekemateriell. 2-3 år Lydighetsperiode går over i selvstendighetsperiode, større evne til å se andre som individer. 3-4 år Første jeg-utviklingsperiode avsluttet, større evne til å omgås andre barn. 4-5 år "Ensporet" i forhold til voksne, glede av gruppelek, gruppene sentrerte om lekemateriell. -------------------------------------------------------------------------------- 5-6 år Tilpasser seg lett voksne og andre barn, personlig valg av venner.
FrøkenHobart Skrevet 17. mars 2006 #39 Skrevet 17. mars 2006 Å rydde er som å sette ting inn i system. Å rydde etter seg er ganske krevende og ikke så enkelt som å adlyde en kommando fra en voksen. Barn er jo forskjellig, en toåring kan snakke rent og en annen bare babler. En kan sitte med perlig og en annen toåring bare løper kaotisk rundt i lek. Å rydde er ganske avansert tankevirksomhet. Kan faktisk hende "rydding" i barnehagen oppfattes som en kollektiv lek for din toåring i forskjell fra din kjefting (dine egne ord) Jeg ville ikke lagd noe problem ut av situasjonen. Min erfaring er at barna tar etter sine foreldre i om de er ryddige. Her hjemme ligger avisen fra i går på bordet enda, derfor tolerer jeg også at f.eks tegnesakene til jr. ligger framme siden i går.
Gjest Gjesta Skrevet 17. mars 2006 #40 Skrevet 17. mars 2006 Min erfaring er at det fungerer bra å rydde sammen med 2-åringen og å gjøre det til en lek. Dessuten vet han at etter at ryddinga er unnagjort så er det tid for å lese bok isammen. På den måten blir ryddinga lystbetont, men jeg syns ikke det er noe å stresse med dersom barnet iblant nekter å rydde. Da gjør jeg det bare selv etter at han har lagt seg. En 2-åring er for liten til at man kan kreve at han alltid rydder opp etter seg syns jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå