Gå til innhold

2åring som ikke vil rydde!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har en liten pjokk på 2år som nekter å rydde for tiden....Det er veldig frustrerende :grine: Vi har prøvd både å forklare hvorfor han må rydde opp etter seg,ta fra ham leker, nekte å se barnetv osv som straff, men ingenting fungerer.Da han er såpass liten, vet jeg ikke hvor mye han forstår mtp. konsekvenser av det han gjør og syntes det er vanskelig å takle. Noen som har noen gode tips????

Mamma som er lei av å "kjefte" hele tida... :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest Enestående mor
Skrevet

Du forlanger ikke litt mye av din lille 2 åring da?

Det er helt ok at barna skal lære seg å rydde opp etter seg, men man kan da virkelig ikke ta det så høytidelig å være så streng med en toåring. Han er jo også altfor liten til å forstå konsekvensen av at han ikke rydder, selv om han får det forklart.

Etter min mening så må du nok slakke litt ned på kravene du har til din lille gutt.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Du forlanger ikke litt mye av din lille 2 åring da?

Det er helt ok at barna skal lære seg å rydde opp etter seg, men man kan da virkelig ikke ta det så høytidelig å være så streng med en toåring. Han er jo også altfor liten til å forstå konsekvensen av at han ikke rydder, selv om han får det forklart.

Etter min mening så må du nok slakke litt ned på kravene du har til din lille gutt.

Enig. Greit å forklare han og få han til å være med på rydding, men man straffer ikke en 2-åring som ikke rydder etter seg.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Syntes ikke vi forlanger for mye. Vil ikke ha en bortskjemt unge som bare blir værre og værre slik fler av venninnene mine har. Vi hjelper han alltid, men han skal lære å rydde etter seg, og ikke stå å se på at vi ryder for ham. I barnehagen og hos besteforeldre er han kjempe flink, og vi har prøvd samme metoder som de.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Kan du ikke gjøre en lek ut av det da? Førstemann ferdig, ved at du hjelper han litt.......

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Vi å sliter litt med dette. Men hva når vi forklarer og han fortsatt ikke vil?? Syntes ikke det er galt å straffe ham med ting han syntes er sårt at blir borte fra ham. Selvsagt med tanken på at han bare er 2 og ikke forstår alt!!!

Mamma som venter nr2 i juli :)

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet
Kan du ikke gjøre en lek ut av det da? Førstemann ferdig, ved at du hjelper han litt.......

har prøvd dette også. men vi kan jo prøve igjen og se om det hjelper nå :)

Gjest Gjest
Skrevet
Enig. Greit å forklare han og få han til å være med på rydding, men man straffer ikke en 2-åring som ikke rydder etter seg.

og hva anbefaler du når han fortsatt ikke vil rydde?? Hvis han ikke blir fratatt en gode vil han bare fortsette for da ser han jo at vi rydder og han slipper unna....

Gjest Enestående mor
Skrevet
Syntes ikke vi forlanger for mye. Vil ikke ha en bortskjemt unge som bare blir værre og værre slik fler av venninnene mine har. Vi hjelper han alltid, men han skal lære å rydde etter seg, og ikke stå å se på at vi ryder for ham. I barnehagen og hos besteforeldre er han kjempe flink, og vi har prøvd samme metoder som de.

Høres ut som en helt vanlig liten 2 åring, å eldre barn også for den saks skyld.

Mange barn synes det er mye mer stas å rydde andre steder enn hjemme.

Jeg synes nå fortsatt at gutten er for liten til å få straff, og leve opp til forventningene dere har til han.

Grøsser ved tanken på hvor store forventninger han må leve opp til når han blir større.

Uansett om dere ikke vil ha et bortskjemt barn som er som vennene dine har, så må dere ikke glemme at gutten bare er 2 år. Dere får plenty av tid til å lære han regler og konsekvenser, men det må gjøres på barnets nivå.

Gjest Gjest
Skrevet

Grøsser ved tanken på hvor store forventninger han må leve opp til når han blir større.

Det har ingenting med hva vi forventer av han senere i livet, så lenge han er lykkelig med det han gjør

er vi fornøyd!!!!

Uansett om dere ikke vil ha et bortskjemt barn som er som vennene dine har, så må dere ikke glemme at gutten bare er 2 år. Dere får plenty av tid til å lære han regler og konsekvenser, men det må gjøres på barnets nivå.

Gjest Enestående mor
Skrevet
Det har ingenting med hva vi forventer av han senere i livet, så lenge han er lykkelig med det han gjør

er vi fornøyd!!!!

På første innlegg så virka det ikke på meg som om du var fornøyd. Da var du både frustrert og :grine:

Det er jo nettopp det å finne en lur måte på barnets nivå jeg er yte etter....

Virker som om forventningene er skrudd høyere opp en hva man kan forvente av en på 2 år.

Gjest Gjest
Skrevet
Virker som om forventningene er skrudd høyere opp en hva man kan forvente av en på 2 år.

Da lurer jeg på hvordan dine barn vil vokse opp, uten regler og vanlige normer??? Du kan da ikke mene at å lære å rydde etter seg er høye forventninger???

• Liker 1
Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Man kan ikke forvente at en 2-åring skal rydde uten at det blir protester fra tid til annen. Hvis man vil lære et såpass lite barn å rydde, må man rydde sammen med det, gjerne gjøre en lek ut av det.

Det er ikke mye poeng i å f.eks ta fra ham leker når han nekter å rydde. Derimot er belønning noe som nesten alltid virker. Rydding skal selvfølgelig ikke belønnes med ting. Jeg pleier å f.eks love å lese fra en bok (han bestemmer hvilken), synge en ekstra nattasang eller la ham få "hjelpe til" å lage mat. Jeg sier aldri "hvis du rydder skal du få..." Jeg sier heller "hvis du er flink og rask å hjelpe til å rydde nå, så skal vi ...."

Han må oppmuntres under ryddingen "nei, så stor og flink du er" eller "i alle dager, har du ryddet så mye allerede?" eller "du er så rask at jeg nesten tror du blir fortere ferdig enn meg" Gjør det gjerne til en kapplek.

Det med oppmuntring er veldig viktig. Å oppmuntre positiv adferd har en enorm virkning, i motsetning til kjeft og straff...

Endret av Bodillen
Gjest Gjest
Skrevet
Man kan ikke forvente at en 2-åring skal rydde uten at det blir protester fra tid til annen. Hvis man vil lære et såpass lite barn å rydde, må man rydde sammen med det, gjerne gjøre en lek ut av det.

Det er ikke mye poeng i å f.eks ta fra ham leker når han nekter å rydde. Derimot er belønning noe som nesten alltid virker. Rydding skal selvfølgelig ikke belønnes med ting. Jeg pleier å f.eks love å lese fra en bok (han bestemmer hvilken), synge en ekstra nattasang eller la ham få "hjelpe til" å lage mat. Jeg sier aldri "hvis du rydder skal du få..." Jeg sier helelr "hvis du er flink og rask å hjelpe til å rydde nå, så skal vi ...."

Han må oppmuntres under ryddingen "nei, så stor og flink du er" eller "i alle dager, har du ryddet så mye allerede?" eller "du er så rask at jeg nesten tror du blir fortere ferdig enn meg" Gjør det gjerne til en kapplek.

Det med oppmuntring er veldig viktig. Å oppmuntere positiv adferd har en enorm virkning, i motsetning til kjeft og straff...

Takk for råd!!! Skal prøve det!! :)

Vi liker jo ikke å kjefte, men det hender desverre at det skjer da vi er slitne(ikke at det er noe undskyldning)når det er sengetid og skal ha ham i seng og legge lillesøster å!!

Gjest Bodillen
Skrevet
Takk for råd!!! Skal prøve det!! :)

Vi liker jo ikke å kjefte, men det hender desverre at det skjer da vi er slitne(ikke at det er noe undskyldning)når det er sengetid og skal ha ham i seng og legge lillesøster å!!

Vet godt hvordan det er... Og når man er sliten virker ungene enda mer umulige enn ellers, en har selv kort lunte, også er den onde sirkelen igang...

Lykke til med ryddingen :)

Gjest Gjest
Skrevet
Vet godt hvordan det er... Og når man er sliten virker ungene enda mer umulige enn ellers, en har selv kort lunte, også er den onde sirkelen igang...

Lykke til med ryddingen  :)

Takk!!! :)

Gjest Gjest
Skrevet
Da lurer jeg på hvordan dine barn vil vokse opp, uten regler og vanlige normer??? Du kan da ikke mene at å lære å rydde etter seg er høye forventninger???

Mine barn har vokst opp med regler. Å de er ikke bortskjemte som dine venners barn. Men å forvente at et barn på 2 år skal forstå konsekvensen av at han ikke rydder er for drøy.

Det var du som startet denne tråden og ba om andres meninger. Å du må tåle at ikke alle meninger er som dine.

Gjest Gjest
Skrevet
Mine barn har vokst opp med regler. Å de er ikke bortskjemte som dine venners barn. Men å forvente at et barn på 2 år skal forstå konsekvensen av at han ikke rydder er for drøy.

Det var du som startet denne tråden og ba om andres meninger. Å du må tåle at ikke alle meninger er som dine.

Har ikke problemer med at andres meninger ikke er som mine, og ja det var jeg som startet diskusjonen i håp om å få gode råd ikke bare kritikk, da visliter med å takle situasjonen!!!

Gjest Enestående mor
Skrevet
Har ikke problemer med at andres meninger ikke er som mine, og ja det var jeg som startet diskusjonen i håp om å få gode råd ikke bare kritikk, da visliter med å takle situasjonen!!!

Ja det er tydelig at du sliter.

Denne tråden handler om ditt barn og hva dere forventer av han. Å det å begynne å ta fram mine barns forståelse for regler og normer er drøyt. Hadde jeg derimot startet en tråd om problemer ang mine barn så måtte jeg forvente at de ble nevnt, men ikke nå.

Hold deg til temaet du har startet.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja det er tydelig at du sliter.

Denne tråden handler om ditt barn og hva dere forventer av han. Å det å begynne å ta fram mine barns forståelse for regler og normer er drøyt. Hadde jeg derimot startet en tråd om problemer ang mine barn så måtte jeg forvente at de ble nevnt, men ikke nå.

Hold deg til temaet du har startet.

Hadde ikke nevnt forventninger før du gjorde det!!! Det jeg startet var tips og råd hvordan jeg kunne håndtere situasjonen vi er i. Vet ikke hvem som skal holde seg til det som ble startet jeg??

Men nå skal jeg lage middag og kose meg med ungene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...