Gå til innhold

Bleieskift på foreldre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hjulpet med toalettbesøk ja, men kunne jo ikke hatt ansvar for slikt på fast basis. Det er ikke noe man behøver diskutere eller ha noen prinsipper rundt på forhånd, det vil vise seg seg med tiden hvis/når det blir nødvendig, og da løser man det. Jeg kjenner ingen som ønsker seg den oppgaven selvfølgelig. Det er naturlig med annen hjelp når det kommer så langt at man bruker bleier og ikke kan håndtere det selv. Men ved unntakstilfeller og når det trengs, er jo alternativet så mye verre. Hjelp må man få. 

Anonymkode: da9c9...707

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg leser denne tråden så tenker jeg at vi er enormt langt unna der vi var for 100-200 år siden. Tidligere var det normalt å bistå de eldre, det var ikke akkurat noe hjemmesykepleier som kom innom 4-8 ganger om dagen. Hvis det fantes gamlehjem var det nok for de rikeste. 

Må legge til at jeg forstår at det ikke er like enkelt for alle å skulle stelle sine foreldre når det har vært vold, overgrep, psykisk vold, krenkelser, dårlig relasjon osv. Da er det viktig at folk kan få si nei❤️ 

Anonymkode: 2b73e...03c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tenker alle som sier at det er uaktuelt er heldig som ikke har opplevd å stå i en slik situasjon. Jeg har vært pårørende til en dement bestemor og mye av det jeg opplevde siste tiden, burde ikke barnebarn stå i. 

Hun hadde hjemmesykepleie innom fire ganger daglig og de skulle selvsagt ta alt stell. Men når man plutselig står der med bestemor som gråter for hun vil legge seg og synes det svir for bleien er full i tiss, da er det vanskelig å si "nei, du må vente noen timer". Så da blir det til at man hjelper, mens man håper at det snart dør et menneske så hun får plass på sykehjem.

Anonymkode: ff2bc...b5f

Akkurat det jeg tenker og! Når man står midt oppi det så er det ikke alltid noen er der og kan bistå og da gjør man det bare. 

Anonymkode: a9a37...2f3

• Liker 1
Skrevet

Må man så må man, er voksen og har jobbet innen hjemmesykepleie. Min far er død, og min mor har begynte å rote litt, og sta som hun er regner jeg med at det er mulig hun vil nekte.  Forfengelig... men hun har selv jobbet på et aldershjem når hun var ung, veldig ung. Vi hadde ikke bruk for særlig med bleier da jeg jobba i  hjemmesykepleien, og vi var godt  bemannet, I forhold til i dag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad min mor bor på et fantastisk sykehjem. Ferdig snakka. 

Anonymkode: 71a36...80f

AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg gjort med min far, og det gikk overraskende greit. Mulig jeg bare var veldig god til distansere meg selv og bytte rolle i akkurat den situasjonen som gjorde at det gikk greit (opplevd overgrep som barn, men ikke av familie, og distanserte meg da og).
Pappa var dessverre veldig syk, men nektet plent å bli flyttet på sykehjem da han var «ung» og ville dø hjemme. Han hadde hjemmesykepleie fler ganger om dagen, og ellers hjalp mamma til (hun er en del år yngre). Men innimellom sendte jeg mamma ut med søsteren sin eller venninner for at hun skulle få en pause, og ble hjemme med pappa (han turte ikke være alene), og da hendte det at det måtte stell til om vi ikke skulle vente på hjemmesykepleien. Pappa syntes ikke å plages av det heller, men tipper det bare kom av at han på det tidspunktet var altfor syk til å orke å plages med det i tillegg. 

Nå i dag skjønner jeg ikke at jeg orket, og at jeg ikke sitter igjen med en kjip følelse av å ha sett og vasket underlivet til min egen far. Og tanken på å skulle ev gjøre det for mamma og er helt feil per nå, men vet jo innerst inne at om det skulle bli til det, så fikser jeg det likevel. Og slik det ligger an til med tanke på eldrebølgen, så er det jo ikke helt utenkelig at det blir slik heller… 

Anonymkode: 96092...dc1

Skrevet

Jeg har vært i den situasjonen at begge foreldrene mine har vært demente og trengte hjelp med personlig hygiene, toalettbesøk og bleieskift. 

Da pappa ble pleietrengende, var mamma fortsatt frisk og oppegående, og tok det meste av arbeidet. I tillegg hjalp broren min til mye siden han bodde rett i nærheten av dem. Selv unngikk jeg å hjelpe pappa med toalettbesøk og vask nedentil. 

Han hadde forøvrig urinrør-kateter de siste årene hvor urinen samlet seg opp i en pose festet til låret. Det gjorde at han i mindre grad trengte hjelp på toalettet. Det gikk helt greit for meg å tømme posen. 

Da mamma fikk demens og ble pleietrengende, var situasjonen annerledes. Da falt mye av arbeidet på meg som nylig var blitt ufør . Jeg valgte å flytte slik at jeg kunne bo nært mamma og ta vare på henne så lenge hun bodde hjemme. Jeg har både skiftet bleie, hjulpet min mamma på toalettet og vasket henne mange ganger.  På grunn av covid-pandemien fikk vi en tid lite hjemmesykepleie, og arbeidet falt på de pårørende. 

Broren min unngikk bleieskift og vask nedentil hos mamma og det skjønner jeg godt. På samme måte som jeg unngikk å gjøre det på pappa. 

I tillegg til mamma, har jeg også hjulpet en tante med hygienen. Det går greit for meg å gjøre det på kvinner, men jeg vil unngå bleieskift og vask på menn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte alltid at det ville vært veldig vanskelig, helt til jeg sto i situasjonen. Det var svigerforelder da, men ser ikke forskjellen. Både skiftet bleier og badet osv, tenker at det var veldig vanskelig -for henne- første gangene, men gikk veldig naturlig veldig fort.

Anonymkode: 74ccb...567

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 20.30):

Jeg er så glad jeg har to søstre som er helsefagarbeidere. 😅

Bleieskift blir deres ansvar! 

Anonymkode: 28eb6...17b

Jeg er selv helsefagarbeider, men aldri om jeg  hadde skiftet "bleie" på mine egne foreldre. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg hadde byttet bleier på min mamma, hun har alltid vært en veldig god mamma for meg, en utrolig god mormor for mitt barn.

( det var hun som lærte han å svømme når jeg måtte på skole ) ( det var hun som lå med han på sykehus 1 natt slik at jeg fikk fullført eksamen )

Hun har virkelig stilt opp for meg, og er min beste venn.💞 Jeg gjør ALT for at hun skal ha det fint i livet, alt.

Bleier, bærsj og urin er en naturlig ting her i livet, konsekvensene av og ikke ha det er langt værre.;)

Anonymkode: cfc65...00b

• Hjerte 1
Skrevet

En ting er hva du synes er greit, noe annet hva de synes er greit. 

Det kan være de faktisk ikke ønsker at du skal være den som steller de eller bytter bleie på de. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...