Gå til innhold

Bleieskift på foreldre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en samtale med en venninne om pleie av eldre for et par dager siden. Vi snakket om vi hadde tatt vare på våre foreldre hjemme eller søkt om plass på sykehjem, om de i framtiden skulle bli pleietrengende. Jeg sa da at jeg ikke ville ha søkt om sykehjemsplass med en gang, at jeg ville ha prøvd å ta vare på mamma/pappa selv, fram til et visst punkt hvor det hadde blitt for vanskelig for meg. Da sa jeg også at dersom bleier hadde kommet inn i bildet så hadde jeg fått helsepersonell involvert med en gang, som fikk venninna mi til å stusse. Jeg har virkelig ikke lyst til å skifte bleie på et voksent menneske noen gang i mitt liv, spesielt ikke mine egne foreldre. Jeg forstår at det er nødvendig stell for mange eldre men jeg føler det hadde tatt fra mamma/pappa all verdigheten deres om jeg måtte ha gjort dette. Jeg synes ikke det er noe voksne barn burde styre med. Venninna mi var da uenig og mente at hun hadde gjort det om det hadde blitt nødvendig. Så, nå lurer jeg på hva andre her inne tenker om dette. Hadde dere skiftet bleie på deres eldre foreldre? 

Anonymkode: 6abf5...2e7

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette dilemmaet har jeg ikke noen gang tenkt på, før jeg leste det nå.

Jeg kunne nok klart å skifte tissebleie på mamma hvis jeg måtte, men der hadde det stoppet, og jeg hadde ikke klart å skifte bleie på min far.

Jeg er 56 år og mine foreldre er av den gamle skolen, og jeg er ganske sikker på at det hadde vært bedre for dem hvis en sykepleier/hjelpepleier som er utdannet til det hadde gjort det.

Anonymkode: f2d46...21a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette har jeg avklart med min mor for mange år siden. Jeg har lovet henne at jeg skal stå for besøk og sosialt samvær, og selvføoge annen type hjelp om nødvendlig, men denne type hjelp vil jeg ikke ta. Og min mor er helt enig, da hun heller ikke ønsker denne type hjelp fra meg. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv sykepleier, og tror ikke jeg ville gjort det på mine foreldre. Jeg gjør det med glede for alle andres foreldre, men det kan være litt vanskelig med «intim» hjelp for to mennesker som står hverandre så nær- både for den som mottar og for den som gir hjelp. Akkurat nedentilstell tror jeg er best at overlates til helsepersonell.

Anonymkode: dfb15...b98

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke klart overfor min 80 år gamle mor. Hun er av den gamle skolen og alltid vært stolt over å klare seg selv og hun ville følt seg svært nedverdiget og flau om jeg hadde gjort det. Det ønsker jeg verken meg selv eller for hennes del. 

Anonymkode: b95d5...66b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom de er demente og da ikke bryr seg eller forstår at jeg er barnet deres, så hadde jeg fint kunne gjort det. Kunne gjort det uansett, men de ønsker nok ikke det. 

Har opplevd demente som tror egne barn er deres foreldre. Da tenker jeg de kanskje opplever det tryggest å stelles av "mamma eller pappa"?

Anonymkode: 2b73e...03c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hjulpet pappa på toalettet, da var det helt krise og ikke noe jeg ønsker å gjenta.  Min far har aldri oppført seg det minste upassende mot meg, men hans far igjen utsatte meg for overgrep da jeg var barn.  Dessverre er min far sin far opp av dage, det trigget noen ubehagelige minner.

Mine foreldre vet ikke om overgrepene, og nå er de for gamle/syke/kognitivt svekket (far) til at det er forsvarlig å informere om dette.

Anonymkode: 6b9f1...877

• Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke hatt hjelp med bleieskift av mine barn selv om ett av de er sykepleier. Nei, det skal både jeg og de slippe.

Anonymkode: 83640...159

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så glad jeg har to søstre som er helsefagarbeidere. 😅

Bleieskift blir deres ansvar! 

Anonymkode: 28eb6...17b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg tror ikke pappa hadde tillatt oss å gjøre det. Han er ganske privat av seg og selvstendig, og tror ikke han hadde satt pris på at fremmede hadde gjort det heller. Han lot så vidt mamma å ta på han sokker etter en ryggoperasjon. Han krevde å gjøre det selv, selv med store smerter og problemer med å bøye seg. 

Mamma tror jeg hadde foretrukket at en av mine søstre hadde gjort det. Hun var helsefagarbeider selv. 

Anonymkode: 28eb6...17b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at der går grensen. Og hvis noen foreldre blir sur fordi barna deres ikke vil hjelpe med noe intimt, så er det de selv det er noe galt med. Det er rett og slett frekt og respektløst å forvente noe slikt. 

Hsy kan feks bistå. Eller en privat pleier om man vil betale for det. 

Men selvfølgelig, hadde vi ikke hatt mulighet til å få hjelp fra andre i Norge, så ville nok saken stilt seg litt annerledes. For da må man.

Anonymkode: db63c...94a

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke. Jeg jobber i hjemmesykepleien og min farfar er i tjenesten i mitt distrikt. På kveldsvaktene mine så hender det jeg kan få han på min liste, da skal han bare ha hjelp til å dryppe øyne, dosere medisiner, ta av støttestrømpe og smøre bena og lage litt kveldsmat. Dette er null stress da jeg syntes det er bare hyggelig. Og når jeg ser han i jobbsammenheng så får jeg i tillegg sett han oftere også. Men, på morgenvaktene når han skal ha hjelp til morgenstellet så får jeg aldri han på min liste. Samme med dusejdagene hans. Så jeg ser ikke for meg at jeg plutselig syntes disse situasjonene er ok når mine egne foreldre havner der. Det blir for intimt.

Anonymkode: a7fd5...83f

Skrevet

Jeg er sykepleier med mye erfaring fra både hjemmesykepleien og sykehjem. Aldri i verden om jeg skifter på mine søsken, foreldre og partner. Her får andre komme på banen for å bistå. 

Handler om at mine krefter som pårørende skal benyttes til vår faktiske relasjon, sosialt samvær og evt noe praktisk om det er overkommelig og ikke for tidkrevende. Alt annet vil ødelegge relasjonene våre til hverandre, maktforholdene oss i mellom blir skjevt og behov for hva som er privat bør man få lov til å få beholde privat. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat når det kommer til dette er jeg glad mine foreldre er døde og døde brått i en bilulykke før det ble snakk om at de måtte bytte bleie på, verken av meg eller av andre. Nei jeg hadde ikke klart det. 

Jeg jobbet på sykehjem i knappe en måned men måtte gi meg fordi jeg har opplevd seksuelle misbruk som barn (ikke av foreldre), og for meg var den stell situasjonen noe som gjorde meg lamslått av skrekk. Det var helt grusomt. Jeg grein mye før jeg skulle på jobb og var stiv av skrekk hele arbeidsdagen.

Det er selvsagt noe annet for nære relasjoner, det kunne vært enklere på en måte men desto vanskeligere på andre måter, jeg hadde nok aldri ønsket eller klart det nei 

Anonymkode: fa44f...ac2

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet som hjelpepleier til jeg ble ufør, å min mor mente at siden jeg jobbet i helsevesenet så kunne jeg hjelpe de som trengte det og som var hos henne. Jeg hjalp min bestemor å dusje en gang siden min mor ikke ville det. Hun har også bedt meg hjelpe besøkende hos henne med sårskift av kreftsår, men det har jeg sagt nei til, å at personen kan få hjelp til det av hjemmesykepleien - selv om personen ikke bor i kommunen. Det må bare meldes fra til hjemmesykepleien først.

Hvis min mor kommer dithen at hun trenger hjelp til bleier og personlig stell, så kommer jeg til å nekte og stå på at vi benytter oss av kommunale tjenester til det. 

Anonymkode: 5120d...8e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker alle som sier at det er uaktuelt er heldig som ikke har opplevd å stå i en slik situasjon. Jeg har vært pårørende til en dement bestemor og mye av det jeg opplevde siste tiden, burde ikke barnebarn stå i. 

Hun hadde hjemmesykepleie innom fire ganger daglig og de skulle selvsagt ta alt stell. Men når man plutselig står der med bestemor som gråter for hun vil legge seg og synes det svir for bleien er full i tiss, da er det vanskelig å si "nei, du må vente noen timer". Så da blir det til at man hjelper, mens man håper at det snart dør et menneske så hun får plass på sykehjem.

Anonymkode: ff2bc...b5f

• Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Min søster (ikke hel) tok seg av sin bestemor i over ett år før bestemoren fikk sykehjemsplass. Forelderen hadde ikke mindre enn åtte søsken, og de fleste bodde i området, inkludert helsepersonell, men nei ingen fikk hjelpe bestemor som var dement, og nektet særlig dusjing. Min søster klarte å få det til, kun 18 år gammel. Så hun dusjet henne fast. Jeg har alltid sett veldig opp til min søster for hvordan hun stod i den situasjonen. 
Familien var heldigvis fornuftige og forstod innsatsen, så når huset skulle tømmes fikk min søster gå først inn og ta hva enn hun ønsket (hun var og er ikke noen som tar seg til rette, og burde nok tatt mer). 

Godt over 20 år siden nå, og jeg hadde fint kunnet hjulpet både min mor og søster, men kunne selv kun hatt hjelp av min søster og kanskje svigerinne også, om hun hadde ønsket. Jeg hadde nok hjulpet hun også. Min mor eier ikke grenser så hun vil jeg holde på avstand selv. 

Jeg har selv jobbet på sykehjem, men det er noe med verdigheten og relasjonen. Jeg vet min mor ikke hadde brydd seg, så den er enkel, mens jeg er mer usikker på min stefar, og hadde ikke gått over den linjen om det ikke var krise. Veldig mye helsepersonell i familien, og flere har hjulpet eldre enten før de fikk hjemmetjenesten, eller som tillegg til hjemmetjenesten og det virker som det har vært helt naturlig og selvsagt for de involverte. 
Familien har til og med en fast «mater» som klarer å få i selv de mest småspiste mat, og har fast blitt satt på saken 🤣🫣 Nå er det den generasjonen vedkommende er i som er eldst, så usikker på hvem som tar over den rollen. Vi bor mer sprett også. 

En gjør ofte det en må, og for mange blir det mer naturlig når en faktisk står i det og det ikke er en tenkt situasjon. 

Anonymkode: d8951...ea2

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha pleiet min bestemor i 6 måneder uten noen annen hjelp enn av sykepleien 1 gang om dagen så er pleiehjem eller omsorgbolig noe hun nå skal til.

Jeg har aldri hvert så sliten både psykisk og fysisk 😮‍💨 Med jobb og egen familie er det faktisk ikke mulig å leve et verdig liv for noen av oss.

All ære til hjemmesykepleien 👏👏👏

Anonymkode: 7d1c2...22d

• Hjerte 5
Skrevet

Jeg hadde ikke klart å skifte bleier på mine foreldre, nei. Det måtte være i ytterste nødsfall bare unntaksvis, om hjemmehjelpen ikke kom en dag eller noe. Men håper inderlig det aldri kommer til et sånt punkt. Bleieskift må helsepersonell ta, en nøytral hjelpende part. Ikke voksne barn av gamle foreldre.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde aldri skiftet bleier på mine foreldre. Eller i det hele tatt villet tatt vare på dem i alderdommen. De behandlet meg som dritt i min oppvekst, nå får de høste som de har sådd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...