AnonymBruker Skrevet 27. april #21 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Når det kommer til folk på Østlandet, sier dere alle sj istedenfor kj. Jada, i følge dere gjør dere ikke det, men jeg klarer faktisk ikke å høre forskjell på dere som mener dere klarer å si kj-lyden, og de som sier sj. Antar du mener hun her sier kj lyden som i «kinnene». Jeg hører «shinnene». Dette mener jeg er kj-lyden: Ca.00:50 inn. Anonymkode: 5c3dc...9b8 Altså nå er østlandet rimelig stort, ingen jeg kjenner sier sjell,bor i Gudbrandsdalen. Så når resten av Norge kan lære seg at østlandet er mer enn Oslo, da kan jeg gidde diskutere. Forøvrig min venninne som kommer fra nordvestlandet sier noe nærmere Tjæll enn Kjell. Anonymkode: d587c...c8f 4
AnonymBruker Skrevet 27. april #22 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Altså nå er østlandet rimelig stort, ingen jeg kjenner sier sjell,bor i Gudbrandsdalen. Så når resten av Norge kan lære seg at østlandet er mer enn Oslo, da kan jeg gidde diskutere. Forøvrig min venninne som kommer fra nordvestlandet sier noe nærmere Tjæll enn Kjell. Anonymkode: d587c...c8f Jeg kommer fra Nordvestlandet,jeg sier Kjell rett fram som det skrives. Vet ikke om noen som sier Tjæll..Bergenser,kanskje? Anonymkode: 8fb06...c6a
Gjest Sur sitron Skrevet 27. april #23 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg kommer fra Nordvestlandet,jeg sier Kjell rett fram som det skrives. Vet ikke om noen som sier Tjæll..Bergenser,kanskje? Anonymkode: 8fb06...c6a Haugesundere (og deromkring) bruker ofte tj istedet for kj.
AnonymBruker Skrevet 28. april #24 Skrevet 28. april Sur sitron skrev (15 timer siden): Haugesundere (og deromkring) bruker ofte tj istedet for kj. På Sunnmøre blir kj ofte uttalt som tj (tkj) e.l. tror jeg? Anonymkode: 07cb1...c11
Gjest Sur sitron Skrevet 28. april #25 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På Sunnmøre blir kj ofte uttalt som tj (tkj) e.l. tror jeg? Anonymkode: 07cb1...c11 Ja, tror nok at de bruker dette flere steder i Norge.
Snok1 Skrevet 28. april #26 Skrevet 28. april Jeg liker de gamle norrøne navnene. Tommel opp fra meg. 1
Gjest Sur sitron Skrevet 28. april #27 Skrevet 28. april Snok1 skrev (Akkurat nå): Jeg liker de gamle norrøne navnene. Tommel opp fra meg. Enig 😀jeg håper virkelig at disse navnene tas i bruk igjen. Det er noe helnorsk over sånne navn.
Snok1 Skrevet 28. april #28 Skrevet 28. april Sur sitron skrev (Akkurat nå): Enig 😀jeg håper virkelig at disse navnene tas i bruk igjen. Det er noe helnorsk over sånne navn. Håkon, Sverre, Magnus, Gunnar, Espen, Egil, Bjørn, Harald…. 1
Gjest Sur sitron Skrevet 28. april #29 Skrevet 28. april Snok1 skrev (10 minutter siden): Håkon, Sverre, Magnus, Gunnar, Espen, Egil, Bjørn, Harald…. Ja, ikke sant ? 😀 Stødige, fine navn.
AnonymBruker Skrevet 28. april #30 Skrevet 28. april Snok1 skrev (5 timer siden): Håkon, Sverre, Magnus, Gunnar, Espen, Egil, Bjørn, Harald…. Magnus er ikke et helnorsk navn, det er fra latin Anonymkode: 07cb1...c11
Snok1 Skrevet 28. april #31 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Magnus er ikke et helnorsk navn, det er fra latin Anonymkode: 07cb1...c11 Det er et navn som har vært i kongerekka i tusen år, så jeg aksepterer det som norsk selv om det muligens har en annen opprinnelse. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #32 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 11.49): Ikke nødvendigvis. Hvis foreldrene gidder å lære barna å uttale kj-lyden riktig tror jeg nok de fleste klarer det. Men foreldrene må ta tak i det og ikke bare drite i det. Folk som sier sjell til Kjell, sjetil til Kjetil osv høres mindre intelligente ut. Anonymkode: a7c22...219 Det handler dessverre ikke så mye om hva foreldre lærer dem, men om hva jevnaldrende sier. Jeg er østlending, i slutten av 30-årene og har alltid sagt kj-lyden riktig, det gjør også alle jeg kjenner på min alder og eldre. Barna mine sier likevel sj-lyden i stedet for kj. Det er ikke fordi de ikke klarer å si kj - for det klarer de helt fint hvis jeg ber dem om å prøve. De sier sj fordi det er det alle vennene deres gjør, dessverre. Anonymkode: 36120...871 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #33 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 19.19): Ser for meg en lubben 40-åring med lite hår og T-skjørte. Anonymkode: 5231e...9bd Tror du skal slite med å finne mange på 40 år som heter Kjell nå i 2025. Anonymkode: e9fa2...a8c
AnonymBruker Skrevet 2. mai #34 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 11.49): Ikke nødvendigvis. Hvis foreldrene gidder å lære barna å uttale kj-lyden riktig tror jeg nok de fleste klarer det. Men foreldrene må ta tak i det og ikke bare drite i det. Folk som sier sjell til Kjell, sjetil til Kjetil osv høres mindre intelligente ut. Anonymkode: a7c22...219 Jeg kjenner ingen barn i barnehagealder som ellers snakker bra som ikke kan uttale dette riktig. Enkelte innvandrerbarn i barnehagen har generelt ekstremt dårlig språk, men kj er jevnt over ikke et problem her selv om nesten ingen av barna har foreldre som er oppvokst i Norge. Kebabnorsk er et valg, ikke en selvfølge. Anonymkode: c8306...2f6
AnonymBruker Skrevet 2. mai #35 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 10.03): Da håper jeg ungen vokser opp på Vestlandet eller andre plasser de klarer å si KJ. På Østlandet blir det bare Sjell. Anonymkode: 5c3dc...9b8 På Vestlandet kan det ende opp med Tjell, og det er bare hakket bedre enn Sjell. Men fortsatt bedre. Hilsen østlending som kan si Kjell. Anonymkode: 57b40...543
AnonymBruker Skrevet 2. mai #36 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 19.11): Når det kommer til folk på Østlandet, sier dere alle sj istedenfor kj. Jada, i følge dere gjør dere ikke det, men jeg klarer faktisk ikke å høre forskjell på dere som mener dere klarer å si kj-lyden, og de som sier sj. Antar du mener hun her sier kj lyden som i «kinnene». Jeg hører «shinnene». Dette mener jeg er kj-lyden: Ca.00:50 inn. Anonymkode: 5c3dc...9b8 100% feil. I siste klipp uttaler han TJ, ikke KJ. I første klipp uttaler hun KJ på "kinnene" og sj/sh på "skitur". Det er du som ikke har finjustert hørselen din. Anonymkode: 57b40...543 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #37 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 1.09): Flott navn. Men for meg blir det Sjell😅 Anonymkode: f9076...b77 Fordi du ikke kan snakke riktig? Anonymkode: 455ee...ddf
AnonymBruker Skrevet 3. mai #38 Skrevet 3. mai Folk på Østlandet klarer ikke å si kj-lyden? Si meg, har dere møtt noen fra Bergen i det siste? Anonymkode: 7e9f7...121 1
Million Skrevet 3. mai #39 Skrevet 3. mai Kjell er ikke mitt yndlingsnavn akkurat. Men smaken er som baken, det vet vi jo. Liker du det og har det som favoritt, så bruk det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå