Amossa Skrevet 27. april 2025 #41 Skrevet 27. april 2025 AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 8.02): Nå snakker du vel mer om 60-70 tallet. Fikk selv barn på slutten av 80 tallet og på 90 tallet. Jobbet fullt hele tiden. Det gjorde også de fleste jeg kjente. Anonymkode: a5bde...142 Det var ikke sånn på 70-tallet heller. Jeg fikk barn midt på 70-tallet, og både jeg og alle jeg kjente var i full jobb.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2025 #42 Skrevet 27. april 2025 Det stilles mye større krav til foreldre nå enn tidligere, dermed har dagens foreldre mye mindre «naturlig» egentid. Arbeidslivet her også blitt mye tøffere, med nedskjæringer og effektivitetskrav. Anonymkode: 40659...fdc
Amossa Skrevet 27. april 2025 #43 Skrevet 27. april 2025 AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 7.50): Tror det handler mye om at før så var mor lengre hjemme, barnehage var ikke like normalt. Man kunne fint leve på en lønning over en periode. Men nå MÅ mor ut i jobb for at man skal kunne leve greit. nå ser jeg ofte folk bruke egentid på å gjøre husarbeid og viktige gjøre mål. For å få familie livet til å gå rundt. De får ikke slappet av eller dyrket egen hobby som kan være viktig for en vær. Anonymkode: dbf11...5b9 Jeg ble mor midt på 70-tallet. Jeg og alle kvinner jeg kjente var i jobb. Vi hadde 3 mnd svangerskapspermisjon den gangen. De færreste fikk barnehageplass, for politikerne (mest menn), mente at mødre burde være hjemme å ta seg av familien. Derfor brukte de fleste dagmamma. Nei, det gikk ikke å klare seg på èn lønning. Vi hadde bygd hus, og jeg husker at den ene lønnen vår gikk til huslånet. Du må helt tilbake til den som var mødre på 50-60.tallet. Det er kvinner som i dag er ca. 90 år du snakker om.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2025 #44 Skrevet 27. april 2025 Mine foreldre hadde masse egentid, uten at de kalte det det. De hadde familie som stilte opp rundt dem. Og hadde derfor tid til alt de ønsket. I dag er det mange som ikke har familie som stiller opp. Samtidig som foreldre er mye tettere på ungene og fritidsaktiviteter. På godt og vondt. Det flommer over av tips og råd, og er det noe man leser tidlig, så er det hvor viktig det er med egentid og partid. Fordi familie ikke er like involverte, og fordi man selv er så involvert, blir det kanskje viktig å sette av konkret egentid. Og så er jo folk forskjellige. Noen har null problem med å bare være med familien sin hele tiden. Andre går på veggen av det, og blir en bedre versjon av seg selv ut av bobla. Anonymkode: ab0e9...3ef 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå