Gå til innhold

Jobbintervju - svake sider?


Gjest Erle

Anbefalte innlegg

-konfliktsky, bruker lang tid på oppgaver/pirkete, redd for å ikke gjøre ting bra nok og maser om at noen må sjekke det du har gjort, blir lett lei deg om noe går feil og dårlig på å ta imot negativ kritik... Og likevel fikk du jobben...!? Dette er jo egentlig oppskriften på hva du ikke bør si....

Anonymous poster hash: a483d...7e5

Ærlig i det minste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ofte sagt at jeg er konfliktsky, men at det gjerne går på meg personlig. Om merker motstand i fra noen og det går på meg personlig kan jeg ofte svelge det istedenfor å ta konflikten. Har da også sagt at jeg i det siste har begynt å stå litt mer opp for meg selv, men merker også de negative konsekvensene av det. Da mange mennesker ikke tåler å høre sannheten, men at det ikke er mitt problem. 

Konflikter som er relatert til mine arbeidsoppgave er jeg ikke redd for, da det ikke går på meg personlig. 

 

Ikke nødvendigvis formulert akkurat slik på intervjuet, men omtrent. Fått kommentarer på at det var et meget godt svar. 

 

På intervjuet pleier jeg å finne roen med å tenke at det er en samtale, hvor jeg i sammen med arbeidsgiver skal finne ut om vi passer for hverandre. Det er ikke noe avhør av meg som jobbsøker hvor det bare går en vei. Det er like mye andre veien, du må også finne ut om du passer hos de! 

 

På spørsmål så stopp gjerne opp å tenk før du svarer, ikke noe galt i det. Trenger ikke komme som en ferdig skrevet tekst, men hvor du reflekterer og argumenterer deg frem til et svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig i det minste :)

Jo, men det hjelper lite når dette høres ut som en person man må passe på og følge opp, og i tillegg tar ting ille opp om man blir gitt kritikk. Hadde jeg vært leder ville jeg unngått lengst mulig å velge denne søkeren.

Anonymous poster hash: a483d...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det hjelper lite når dette høres ut som en person man må passe på og følge opp, og i tillegg tar ting ille opp om man blir gitt kritikk. Hadde jeg vært leder ville jeg unngått lengst mulig å velge denne søkeren.

Anonymous poster hash: a483d...7e5

Joda, jeg må si meg enig i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jo, men det hjelper lite når dette høres ut som en person man må passe på og følge opp, og i tillegg tar ting ille opp om man blir gitt kritikk. Hadde jeg vært leder ville jeg unngått lengst mulig å velge denne søkeren.

 

Kanskje det ikke er slikt man bør si, men det er sånn jeg er. Vi var 3 som startet samtidig (industriell produksjon), 1 av de laget ting i feil dimensjoner i flere dager før det ble oppdaget - dette kunne ikke brukes og alt arbeidet hans var dermed bortkastet. Jeg laget 1, spurte om det er riktig - og det var det.

 

De fleste nyansatte bør jo få litt opplæring og følges opp, så jeg synes ikke det er så ille at man ikke bør si det. Dersom jeg hadde vært den som hadde sløst med tid og ressurser i flere dager, og så fått kritikk for det hadde jeg blitt lei meg - bedriften burde hatt bedre opplæring. Kommer selvfølgelig an på type jobb også, jeg hadde aldri søkt jobb i butikk f.eks da jeg ikke passer til det. Know your limits :fnise:

Anonymous poster hash: 308a8...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er gammel, men det er likevel en relevant problemstilling. 

 

Jeg ville holdt meg til sannheten, men vinklet det så positivt som mulig. 

 

Mine svake sider som jeg nevner på jobbintervju er: 

 

Tar på meg for mye uten å innse hvor mye jeg faktisk rekker. Fordi jeg gjerne vil hjelpe alle som trenger det. 

Tar ikke all kritikk til meg med en gang. Jeg trenger litt tid (alt fra 10 sekunder til 1 dag) på å tenke gjennom om kritikken er berettiget.Kommer jeg frem til at den er det så innrømmer jeg det uforbeholdent og lærer av feilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

Her var det mange kreative og interessante råd jeg ikke ville fulgt. Noe av det verste du kan gjøre er å prøve å vri dette til noe positivt ved å legge frem en "svak side" som egentlig er positiv. Det skaper avstand til intervjueren og svekker din troverdighet. Alle har svake sider, hvis du ikke er villig til å innrømme dette på intervju fremstår det som du enten er totalt blottet for selvinnsikt eller at du prøver å skjule noe. Det vil ikke bidra til at du lander jobben. Tro meg, jeg har gjennomført hundrevis av intervjuer. Du vil ikke tro hvor frustrerende dette oppleves for intervjueren.

Jeg har skrevet en kort tekst om hvordan du kan svare ærlig på dette spørsmålet uten å diskvalifisere deg fra jobben: http://www.veientil.no/hvordan-svare-pa-sporsmal-om-svake-sider/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Karriererådgiveren said:

Her var det mange kreative og interessante råd jeg ikke ville fulgt. Noe av det verste du kan gjøre er å prøve å vri dette til noe positivt ved å legge frem en "svak side" som egentlig er positiv. Det skaper avstand til intervjueren og svekker din troverdighet. Alle har svake sider, hvis du ikke er villig til å innrømme dette på intervju fremstår det som du enten er totalt blottet for selvinnsikt eller at du prøver å skjule noe. Det vil ikke bidra til at du lander jobben. Tro meg, jeg har gjennomført hundrevis av intervjuer. Du vil ikke tro hvor frustrerende dette oppleves for intervjueren.

Jeg har skrevet en kort tekst om hvordan du kan svare ærlig på dette spørsmålet uten å diskvalifisere deg fra jobben: http://www.veientil.no/hvordan-svare-pa-sporsmal-om-svake-sider/

Hvorfor svarer du på en tråd som er tre år gammel?

Anonymkode: afb61...ce3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor svarer du på en tråd som er tre år gammel?

Anonymkode: afb61...ce3

Fordi jeg ønsker å hjelpe folk som har samme utfordring som trådstarter og kommer over denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...