Gå til innhold

Jobbintervju - svake sider?


Gjest Erle

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Skal på jobbintervju, og både gruer og gleder meg til det.

Men hva i all verden skal jeg svare hvis de spør om svake sider av meg selv.

Man svarer da ikke oppriktig ærlig på dette spørsmålet. Håper virkelig de ikke spør om dette.

Vet liksom ikke om jeg har noen negative sider i jobbsammenheng jeg.

Noen som har noen erfaring på hva man svarer?

Skjønner jo at det ikke finnes noen fasitsvar, men jeg er helt blank.

Meh Erle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Det handler om selvinnsikt å se sine egne svake sider, så selvfølgelig svarer du oppriktig.

En av mine svake sider i jobbsammenheng er f.eks. at jeg kan virke sjenert i begynnelsen, selv om jeg ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at man er fullstendig uaktuell som kandidat hvis man ikke har selvinnsikt nok til å kjenne sine egne svake sider. Enhver styrke kan bli en svakhet hvis den får gå til ytterlighet.

Nøyaktig = pirkete, kontrollfrik= dårlig delegeringsevne, flink på detaljer= mangler oversikt, sosial og utadvendt=prater høl i hue på folk..... du skjønner hva jeg mener?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Helt enig med de som har skrevet før her. Å vite om sine svake sider handler om selvinnsikt og vilje til å endre seg. Jeg har feks problemer med at jeg lett kan bli stressa i jobbsammenheng siden jeg ønsker å prestere bra. Men siden jeg er bevisst på det, takler jeg situasjonene mye bedre nå enn tidligere.

Hvis du mener at du ikke har noen dårlige sider har du minst en: nemlig mangel på selvinnsikt.

men på intervjuet skal man ikke utbrodere om sitt dårlige selvbilde. Man sier ikke rett ut at man er ufyselig å jobbe sammen med (selv om enkelte arbeidstagere absolutt burde sagt det, så jeg slapp å få dem som kolleger :forvirret: )

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg bruker å skrive mye tull på nettet, for jeg storkoser meg når jeg ser folk hisse seg opp over småting- går det an? Men nå kjenner jeg at jeg blir provosert selv, for både skråsikkerheten, tonen, og kunnskapen bak de tidligere innleggene er så :frustrert::frustrert:

Det er aldri noen fordel å skravle om pillemisbruket ditt, nevroser og psykopatiske trekk ved et jobbintervju. Jobben deles ikke ut til den som kan sette ny rekord i utbrodering av negative egenskaper.

Hele cluet er at du må formidle ærlighet samtidig som du ljuger. En gammel taktikk er å fortelle om negative sider som ikke er negative, det vil si f.eks "av og til anstrenger jeg meg for mye" eller "jeg kan ha tendenser til å være over-achiever" eller "tidligere arbeidskollegaer mener jeg må ha noen store defekter fordi jeg er så ryddig"

Dessverre er dette litt for gjennomsiktig, så det er bedre å tenke seg ut på forhånd en svakhet som høres autentisk ut, lat som du tenker litt under intervjuet, og la gjerne feilen være slik at den høres sympatisk ut. Når du først har fått jobben er det jo et fett om det var sant eller ikke. Jo mer kontroversielle trekk du har, jo viktigere er dette. Dersom du er en veldig rund person, så kan du bruke dette som noe negativt: noen mener jeg viser litt for lite aggressivitet, at jeg er litt for diplomatisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Leste faktisk nettopp om dette i Kaleidoskopet, og der sto det at en f.eks. kunne legge det opp på følgende måte:

-en negativ egenskap en har lært seg å håndtere (f.eks. at en er veldig temperamentsfull)

-en betydningsløs bagatell (f.eks. at en er distre)

-en morsom og sjenerende egenskap, som er negativ men som egentlig ikke har noe å si for jobben sin del (f.eks. at en sjenert ovenfor det motsatte kjønn)

En blir jo ofte bedt om å nevne tre negative sider ved en selv, og jeg synes denne "malen" virker ganske fornuftig. En viser selvinnsikt nok til å trekke frem negative sider (det har vi jo alle), uten at en nødvendigvis trenger å gi dem så fryktelig mange gode argumenter for at ikke akkurat du skal få jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener jeg leste en greie på dinside.no en gang om akkurat dette. De har forøvrig endel gode tips til hvordan forberede deg til intervjuer o.l.

Anbefaler deg å ta en titt.

De anbefalte bl.a. å vri negative ting til positive. (Og hadde eksempler på hvordan man gjør det med vanlige negative sider.)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Skal på jobbintervju nå 8. august. Har tenkt å si at mine svaker sider er at jeg kan virke litt usikker, og forhører meg med kollegaer før en avgjørelse fordi jeg verdsetter deres mening. Jeg har litt vansker med å stole på egne talenter, men tidligere arbeidserfaringer har vist at jeg burde stole mer på mine ferdigheter. Dette er noe jeg jobber med.

Har også tenkt å si at jeg kan virke litt sjenert i begynnelsen, men dette legger seg ganske raskt når jeg har jobbet et par skift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du sliter med dette, jeg har alltid vært redd for å svare "feil" på dette spørsmålet.

På de to siste jobbene jeg har hatt(sommerjobber, er fortsatt student) så har jeg bare prøvd å være ærlig. Har sagt at ifra at jeg er ganske sjenert, men at det går over etterhvert. Også har jeg sagt at jeg kan være litt klønete eller surrete e.l. Mista ikke jobbene av den grunn :)

Anonym poster: 13f2080580cdd5eef14bf06332651ba0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som intervjuet meg så at jeg slet litt med dette spørsmålet, og omformulerte det:

"Hvis du kunne kjøpe egenskaper du ikke har fra før i en butikk, hva som helst, hvilke egenskaper ville du da kjøpt?"

Synes i grunn det var en fin måte å si det på, hjalp meg til å tenke nytt :)

Anonym poster: a84417bb342cd1b00d18500d539fb9de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babyfirefly91

jeg pleier alltid å snu mine negative sider til noe som er positivt (alså det er negativt men kan være positivt)

eks:

1#jeg er veldig nøyaktig og pirkete (høres negativt ut, men kan jo være bra for det viser du har gjør en god/grundig jobb)

2#når jeg først starter på noe har jeg vanskeligheter for å gi det videre til andre(tar kontroll og fullfører ting)

3#er ikke en person som liker konfrontasjoner, men kan ta opp viktige ting hvis jeg er helt sikker på at noe gjennomføres feil/er feil osv (krangler ikke med medarbeidere/sjefer, men sier ifra hvis noen ting er viktige)

4# kan være litt sta, men liker innspill fra medarbeidere på ting som skal gjennomføres.

hver gang jeg har vært på intervju har jeg fått jobben, så det har funket for meg (finner jo mange gode eksempler på nett som kanskje passer deg bedre)

LYKKE TIL!laugh.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det spørsmålet er ekstremt vanskelig selv :P Spesielt når jeg begynner å få litt erfaring fra litt diverse (mest sommerjobber og slikt da) og vet litt mer hva man skal gjøre og hvordan man skal oppføre seg i en jobb. De tingene jeg har lagt met merke til er negative sider ved meg da er at jeg er litt distre, jeg hører litt dårlig, og jeg er litt slurvete. Men har ikke peiling på om det er det arbeidsgiver vil høre. xP

Har prøvd meg på den om å vri det om til noe positivt, men da er det jo ikke en negativ egenskap lenger. fks jeg er distre, men passer alltid på å ha huskelapper og å spørre de andre hvis det er noe, og følge godt med under opplæringen, for jeg vet at hvis jeg ikke gjør det så kommer jeg til å drite meg ut.

Men da er det jo ikke noe problem lenger at jeg er distre egentlig.

Anonym poster: 737559a37fffffcf446cb99fe10f7694

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Annonse

Jeg skal på jobbintervju i morgen og begynner å bli ganske nervøs. Noen gode tips til hvordan man beholder roen underveis?



Anonymous poster hash: 1a9c9...e06
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er å være ærlig på negative sider PÅ JOBB. At man spiser for mye is eller drikker for mye øl irrelevant.

Videre er det viktig at man har en strategi for å håndtere sine svake sider

For eksempel at man ikke er så flink å jobbe langsiktig. Nei vel, men jeg setter kortsiktige delmål for å håndtere dette

Jeh blir sliten av for mange mennesker over lang tid - jeg legger inn pauser med alenetid i hverdagen der jeg samler tankene og skriver møtereferater og rapporter

Jeg har en rotete skrivepult - men har et unikt system som faktisk funker for meg etc etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på jobbintervju i morgen og begynner å bli ganske nervøs. Noen gode tips til hvordan man beholder roen underveis?

Anonymous poster hash: 1a9c9...e06

Tenk at intervjuet er der for å finne ut om du og arbeidsgiver vil trives sammen.

Om de ikke liker deg og din personlighet så vil ikke du ha det godt på jobben heller :-)

Vær deg selv. Trekk pusten godt og tenk deg godt om før du svarer - og for all del: smil og vær hyggelig og høflig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenk at intervjuet er der for å finne ut om du og arbeidsgiver vil trives sammen.

Om de ikke liker deg og din personlighet så vil ikke du ha det godt på jobben heller :-)

Vær deg selv. Trekk pusten godt og tenk deg godt om før du svarer - og for all del: smil og vær hyggelig og høflig.

 

Tusen takk!

Anonymous poster hash: 1a9c9...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær ærlig.

 

Jeg sa jeg er morgengretten, sjenert, konfliktsky, pirkete/bruker for lang tid på ting spesielt i starten, redd for å ikke gjøre ting bra nok så maser ofte om at noen skal sjekke det jeg har gjort, blir lett lei meg om noe blir feil, dårlig på å ta i mot negativ kritikk, ikke spesielt sosial/flink til å være med på "fredagspils" og teambuilding, litt sta og liker ting på min måte osv osv. Fikk jobben.

 

 



Anonymous poster hash: 308a8...a0d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle som sier at det viktigste er at man viser selvinnsikt og faktisk har et svar.
Jeg har begynt å variere spørsmålene en del når det gjelder dette med negative sider, så du kan være forberedt på å få andre varianter at det tradisjonelle "3 negative ting om deg selv"-spørsmålet.
Eks:

* Hvilke forbedringsområder har du og hvordan jobber du med disse?
* Kan du fortelle om en jobbrelatert situasjon der du tenkte i etterkant at du ikke taklet den saken så godt?
* Hvis jeg ringer referansene dine og ber dem om å fortelle noe negativt om deg, hva tror du de vil si?

 

 

Mine forbedringsområder er at jeg er veldig impulsiv og at jeg jobber med å telle til 5 før jeg svarer eller gjør noe overilt. Jeg jobber også med å "holde kjeft", altså lytte mer enn jeg snakker, da jeg har en tendens til å skravle av gårde og overkjøre alt og alle.

 

Endret av Angelheart2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær ærlig. Jeg sa jeg er morgengretten, sjenert, konfliktsky, pirkete/bruker for lang tid på ting spesielt i starten, redd for å ikke gjøre ting bra nok så maser ofte om at noen skal sjekke det jeg har gjort, blir lett lei meg om noe blir feil, dårlig på å ta i mot negativ kritikk, ikke spesielt sosial/flink til å være med på "fredagspils" og teambuilding, litt sta og liker ting på min måte osv osv. Fikk jobben.   Anonymous poster hash: 308a8...a0d

-konfliktsky, bruker lang tid på oppgaver/pirkete, redd for å ikke gjøre ting bra nok og maser om at noen må sjekke det du har gjort, blir lett lei deg om noe går feil og dårlig på å ta imot negativ kritik... Og likevel fikk du jobben...!? Dette er jo egentlig oppskriften på hva du ikke bør si....

Anonymous poster hash: a483d...7e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...