AnonymBruker Skrevet 21. april 2025 #41 Skrevet 21. april 2025 Hvis staten skal finansiere en dating app, så må det være for å ivvareta brukeres interesse opp mot den nye samtykke loven; gjerne i form av noe slikt som en har i Danmark Print-selv samtykkeerklæring: Husk samtykkeerklæringen, når du skal i byen | Information Å få økte muligheter til å vite andres preferanse, er egentlig noe en burde ha i en slik app - som ledd i å forhindre overgrep, samt forhindre å føre mennesker som ønsker sex i en slags blindgate. Anonymkode: 2fe1b...165 1
Enda en tulling Skrevet 21. april 2025 #42 Skrevet 21. april 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis staten skal finansiere en dating app, så må det være for å ivvareta brukeres interesse opp mot den nye samtykke loven; gjerne i form av noe slikt som en har i Danmark Print-selv samtykkeerklæring: Husk samtykkeerklæringen, når du skal i byen | Information Anonymkode: 2fe1b...165 Er dette en satireside?? 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2025 #43 Skrevet 21. april 2025 Enda en tulling skrev (2 minutter siden): Er dette en satireside?? Vet ikke Anonymkode: 2fe1b...165
AnonymBruker Skrevet 21. april 2025 #44 Skrevet 21. april 2025 Å finansiere at stygge og dårlig mennesker finner stygge og dårlige partnere som igjen får stygge og dårlige barn er en dårlig plan. Da viderefører man jo problemet. Bedre at de som ikke når opp forblir single. Anonymkode: 0ce26...29f
Roci Skrevet 21. april 2025 #45 Skrevet 21. april 2025 Flintis skrev (20 timer siden): Og du dater uten app? Mange er ikke sosiale i hverdagslige settinger, og da blir det ikke kontakt som kan lede til vennskap eller kjæresterier. Når det gjelder utgangspunktet i skolen er også dette ulikt kjønnene imellom. Ute blandt venner er de nok i dag også, men det er voksne organisatorer tilstede i settingen. Skjermverdenen er kanskje mindre organisert og folk er nok sosiale der også. Hvordan tenker du at man skal klare å fungere i en relasjon om man ikke er i stand til å sosialisere med andre mennesker annet enn digitalt? 2 3
Nettinettet Skrevet 21. april 2025 #46 Skrevet 21. april 2025 Flintis skrev (5 timer siden): Hvordan foregikk matchingen, satte du dem sammen etter kriterier, tok de kontakt selv, valgte kvinnene? 16 % suksess er vel ikke så verst det, drev du på i mange år? Kvinner kontaktet oss for å bli matchet med de kriteriene de hadde og så lette vi blant mennene som hadde registrert seg eller kontaktet menn i nettverkene våre som vi tenkte kunne matche på bakgrunn av kriteriene. viktig å påpeke at hos oss var det viktig å fremheve helheten av relasjonen ikke bare personen, altså vi så at disse to kunne skape et fint liv sammen, og satt det høyere enn en del av kriteriene. Vi introduserte de digitalt og begge gv en tilbakemelding via skjema og ut i fra det så vi om de ville gå på en date i virkeligheten eller ikke. Jeg har jobbet som matchmaker siden 2012 og jobber fortsatt som det i dag men i en mye mindre grad enn før. Min lidenskap nå er å skape forskjellige datingkonsepter og jobber for bedre verktøy for single. Konseptet jeg snakker om her eksisterer fortsatt i dag, men nå betaler begge. Alternativt har de et annet konsept hvor det er gratis for begge. Jeg vil ikke si noe navn eller noe, fordi da blir det tatt for reklame og jeg blir utestengt - selv om jeg selv ikke jobber der lenger. Men googler du matchmaking i Norge kommer både det konseptet og mange andre konsepter opp. 1
Flintis Skrevet 21. april 2025 #47 Skrevet 21. april 2025 Roci skrev (5 timer siden): Hvordan tenker du at man skal klare å fungere i en relasjon om man ikke er i stand til å sosialisere med andre mennesker annet enn digitalt? Det tenker jeg ikke. Å finne noen uten digitale hjelpemidler krever mer enn vanlig sosialisering en til en og en må jo uansett møtes før det blir en relasjon. At en da får utviklet ferdighetene så en tør åpne en samtale og ikke tar helt av om en får en henvendelse. Eller faktisk våger å stole på at en kan få signaler om suksess, (det er mye fokus på det motsatte), er viktig om det skal føre frem.
Doolittle Skrevet 22. april 2025 #48 Skrevet 22. april 2025 Nettinettet skrev (På 15.4.2025 den 7.09): Skjønner hva du mener – det er lett å tenke at «dette må folk ordne selv». Men om man ser litt bakover i tid, så har faktisk staten ofte gått inn og lagt til rette for at folk skal kunne møtes og danne relasjoner. Tidligere gjorde man det gjennom sosiale møteplasser, organisert ungdomsarbeid, boligpolitikk osv. I dag har mye av det flyttet seg over til digitale arenaer – som stort sett er styrt av kommersielle interesser. Problemet er at de ikke nødvendigvis er laget for å hjelpe folk å finne noen, men for å tjene penger på at folk ikke gjør det. Når man vet hvor mye ensomhet og relasjonelle problemer koster samfunnet – både menneskelig og økonomisk – er det egentlig ikke så rart å tenke at staten kan bidra her også. Ikke med tvang, så klart, men som et supplement. En alternativ vei for de som ønsker noe annet enn dagens swipe-kultur. Så det handler ikke om at staten skal finne kjæreste til folk – men at den kan bidra til at vi har sunne og reelle alternativer i en arena som i dag styres av algoritmer med helt andre mål. Jeg kom egentlig inn i tråden og var hundre prosent overbevist om nei, dette er ikke statens oppgave, men du overbeviste meg. Jeg er enig med deg! Staten kan helt fint legge til rette for en bedre og sunnere datingkultur. 1
Rosalilje84 Skrevet 22. april 2025 #49 Skrevet 22. april 2025 Kålrota skrev (På 15.4.2025 den 7.02): Heh? Det får da være grenser for hva staten (=oss) skal ha ansvar for? På en måte forstår jeg det TS sier. Staten sier at vi må føde flere barn. Nå har jeg født over gjennomsnittet antall barn, så jeg har gjort "min plikt". Men over 1 million nordmenn er single. Så jo, en måte å få flere til å etablere familie på, ville ha vært i statens interesse. Om det er gjennomførbart, er jeg derimot svært usikker på. 1
Rosalilje84 Skrevet 22. april 2025 #50 Skrevet 22. april 2025 Roci skrev (På 21.4.2025 den 11.00): Hvordan tenker du at man skal klare å fungere i en relasjon om man ikke er i stand til å sosialisere med andre mennesker annet enn digitalt? Vel. For min del var det ikke annet valg enn app da jeg var singel og alene med barn. Jeg drikker ikke alkohol, så pub og lignende utgår. Jeg har få venner, og de jeg har, er gift og har gift/samboende omgangskrets. På jobben er det kun folk som er mye eldre, mye yngre eller gift. Det passer seg heller ikke å sjekke opp pappaer på barnas idrett, det er bare kleint og rart. Så jo, for mange av oss er det kun det digitale som gir resultater, samtidig som vi fungerer kjempebra i en relasjon. 1
Roci Skrevet 22. april 2025 #51 Skrevet 22. april 2025 Rosalilje84 skrev (2 timer siden): Vel. For min del var det ikke annet valg enn app da jeg var singel og alene med barn. Jeg drikker ikke alkohol, så pub og lignende utgår. Jeg har få venner, og de jeg har, er gift og har gift/samboende omgangskrets. På jobben er det kun folk som er mye eldre, mye yngre eller gift. Det passer seg heller ikke å sjekke opp pappaer på barnas idrett, det er bare kleint og rart. Så jo, for mange av oss er det kun det digitale som gir resultater, samtidig som vi fungerer kjempebra i en relasjon. Det var en direkte kommentar til det @Flintis skrev om at mange ikke er sosiale i hverdagslige settinger, slik at det ikke blr kontakt som kan lede til vennskap eller kjæresteforhold. Jeg kan ha feiltolket det han skrev, men jeg tenker jo at en viss evne til å sosialisere og kommunisere med andre mennesker ansikt til ansikt, er en forutsetning for å kunne fungere i en relasjon. Om man ikke er sosial i hverdagslige settinger, så tenker jeg at man risikerer å miste evnen til å omgås andre mennesker, helt uavhengig om man treffer hverandre gjennom en app eller ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2025 #52 Skrevet 22. april 2025 AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 7.00): Resultatet hadde vel blitt mye av det samme, utvalget blir jo ikke noe annerledes bare fordi det er staten som står bak. Det er jo de samme folkene som bruker datingapps uansett hvem som har utviklet den. Anonymkode: 7f626...eac Det er de samme folkene ja, men insentivet til den som står bak appen er annerledes, og det vil forhåpentligvis føre til bedre algoritmer. Som jeg sa i åpningsinnlegget så har ikke kommersielle dating apps noe interesse av at deres kunder bare finner seg en livspartner fort også forlater appen for resten av livet. Det tjener man jo ikke noe særlig penger på. Mens for staten er insentivet stikk motsatt: Staten vil ha flere som føder barn for å motvirke problemene med eldrebølgen, og staten vil minimere kostnadene ensomhet påfører helsevesenet. Det vil forhåpentlig føre til at appen staten lager har algoritmer som er bedre til å føre folk sammen mens de kommersielle appene lager algoritmer med fokus på å holde folk i appen lengst mulig, og betale for mest mulig tilleggstjenester. Anonymkode: 6bb65...c4b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå