Gå til innhold

Sette b12 injeksjoner selv?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i mange år tatt b12 injeksjoner på mitt lokale legekontor. Det er litt styrete med å bestille tid å få dette gjort regelmessig. Jeg spurte om jeg kunne få opplæring i å gjøre dette selv hjemme. Men nei, det var ikke så enkelt å de visste ingen som gjorde dette selv. Så om jeg ikke var helsepersonell var ikke dette noe for meg. Jeg mener da å ha hørt og lest om folk som gjør dette selv hjemme? Kan vel ikke være så vanskelig med opplæring? 

Anonymkode: fe9cd...73e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet om flere som setter selv etter å ha fått opplæring. Men det er klart det er intramuskulært så det krever jo litt av deg å gjøre det selv, også med tanke på at den vel skal settes i setemuskelen?

Du har ikke noen sykepleiere i vennekretsen/familien som kunne ha fått en vinflaske for å gjøre jobben?

AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (24 minutter siden):

Jeg vet om flere som setter selv etter å ha fått opplæring. Men det er klart det er intramuskulært så det krever jo litt av deg å gjøre det selv, også med tanke på at den vel skal settes i setemuskelen?

Du har ikke noen sykepleiere i vennekretsen/familien som kunne ha fått en vinflaske for å gjøre jobben?

Den kan settes i låret også. Så jeg tenker at det praktiske ikke burde være noe problem. Men synes det var rart at ingen på legekontoret hadde hørt om noen som gjorde dette selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den kan settes i låret også. Så jeg tenker at det praktiske ikke burde være noe problem. Men synes det var rart at ingen på legekontoret hadde hørt om noen som gjorde dette selv.

Kan du ordne det så du har fast tid enten på vei til eller fra jobb? Jeg må ta blodprøver jevnlig og jeg har avtale om at jeg stikker innom ved åpningstid en dag det passer meg den uka jeg må ta prøven. Hvis de ikke vil gi deg opplæring i å klare det selv, må du nesten akseptere det, evt dobbeltsjekke med legen.

Anonymkode: 91018...4ad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar b12 sprøyter og ønsker ikke å sette disse selv pga risikoen hvis man setter den feil. Man er mer sårbar hvis man får anafylaktisk sjokk hjemme, enn hvis det skulle skje på legekontoret.

Sikkert flere som setter feil, men jeg syns det er en unødvendig risiko å ta. 

Anonymkode: 24ad3...95d

AnonymBruker
Skrevet

Dette skal du snakke med lege/sykepleier om. Ikke kg.

Anonymkode: c6333...77e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette skal du snakke med lege/sykepleier om. Ikke kg.

Jeg har snakket med sykepleier. Jeg synes det var rart at hun ikke hadde hørt om noen som satte disse sprøytene selv. Derfor spør jeg her. For å få klarhet i om jeg er helt på bærtur eller ikke.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har snakket med sykepleier. Jeg synes det var rart at hun ikke hadde hørt om noen som satte disse sprøytene selv. Derfor spør jeg her. For å få klarhet i om jeg er helt på bærtur eller ikke.

Du gjør det som sykepleieren anbefaler.

Gjest jegerrinne
Skrevet

Fikk her og beskjed det ikke var anbefalt å sette det selv.

Vennine setter de på apoteket, men er ikke alle apotek som har det tilbudet.

Selv har vi satt opp fast dato og klokkeslett 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har i mange år tatt b12 injeksjoner på mitt lokale legekontor. Det er litt styrete med å bestille tid å få dette gjort regelmessig. Jeg spurte om jeg kunne få opplæring i å gjøre dette selv hjemme. Men nei, det var ikke så enkelt å de visste ingen som gjorde dette selv. Så om jeg ikke var helsepersonell var ikke dette noe for meg. Jeg mener da å ha hørt og lest om folk som gjør dette selv hjemme? Kan vel ikke være så vanskelig med opplæring? 

En ting er å lære seg å stikke intramuskulært, noe helt annet er det dersom du får en kraftig allergisk reaksjon, etter å ha satt injeksjonen. Da er du død før ambulansen kommer frem. 
Så dette bør du slutte å vurdere. 

Anonymkode: 73599...d4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde de fleste legekontor hadde drop in på dette.

Er jo ikke bare å sette, du skal aspirere også.

Jeg setter på andre, men hadde ikke satt på meg selv.

Anonymkode: d2ee7...c5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Trodde de fleste legekontor hadde drop in på dette.

Er jo ikke bare å sette, du skal aspirere også.

Jeg setter på andre, men hadde ikke satt på meg selv.

Anonymkode: d2ee7...c5a

Drop in? Nei, man må bestille time hos lab i forkant. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Naboen, som ikke er helsepersonell, setter dem for meg. Jeg ordner subkutane sprøyter selv, men synes intramuskulært er litt guffent.

Anonymkode: d60bd...038

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Drop in? Nei, man må bestille time hos lab i forkant. 

Nei, det må man ikke alle steder. Jeg kommer innom når den skal settes. De tar meg inn når de har tid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man setter sprøyten feil, så kan man få anafylaksi. 

Aldri hørt om . Hvor har du det fra ? Kilder ?

Anonymkode: 5c25c...879

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for helseskadelige råd og anbefalinger, samt innlegg hvor det er oppgitt at bruker er helsepersonell. 

veronica<3, mod. 

Endret av veronica<3
Skrevet

Jeg får lov til å sette dem selv. Setter i venstre arm. 

AnonymBruker
Skrevet

Setter sprøyta selv i låret jeg også. Er ikke helsepersonell. Null problem. 

Anonymkode: d08e0...d17

AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter også selv, i låret.

Anonymkode: 65f9a...561

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...