Rosalilje84 Skrevet 11. april 2025 #41 Skrevet 11. april 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg må skifte dekkene på begge bilene, klippe gresset i hagen og andre typiske mannegreier. Gjør meg ingenting. Kona og hennes datter står for 95% av klesvasken i huset ettersom de skifter klær hver bidige dag, og de står for 90% av tette rør i dusjen pga langt hår. Kan kona kreve at jeg gjør 50% av dette arbeidet også? 😉 Anonymkode: 7633d...98b Skal vi se. Jeg er kvinne, og har bodd alene (helt uten nettverk) i flere år før jeg møtte mannen. Min eks sa også til meg at det blir sååå slitsomt å gjøre "dobbelt opp med oppgaver", og insinuerte at han brukte like mange timer på "manneoppgaver" som jeg gjorde på "kvinneoppgaver". Jeg ble positivt overrasket over at arbeidsmengden steg kanskje 10-15 prosent av det jeg hadde fra før. Skifte dekk på to biler: 5-6 timer PER ÅR. Klippe gresset: i Norge har vi vinter 10 måneder i året, så det blir bare et par måneder, kanskje 1 gang i uka. Det går også an å investere i robotgressklipper som klipper gress selv. Ellers er det en del forefallende oppgaver som plutselig oppstår (skifte lyspære, skru sammen et møbel osv). Noen timer i året. Kvinneoppgaver gjøres imidlertid hver dag/flere ganger i uka. Lage mat: hver dag. Tørke av kjøkkenbenken, rydde kjøkkenet, ta oppvaska: hver dag. Vaske klær når man har barn: hver dag. Vaske badet når man har gutter som tisser utenfor skåla: annenhver dag. Støvsuge: 2 ganger i uka. Vaske gulvene 1-2 ganger i uka. Skifte sengetøy: 1 gang i uka. 6
Rosalilje84 Skrevet 11. april 2025 #42 Skrevet 11. april 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor lang tid bruker du pr år på å skifte dekk? Si 4-5 timer? Her innebærer tiden også bære frem dekk, og utstyr og rydde det opp igjen. Hvor lang tid bruker kona di pr år på vaske klær pr år? Enig i at det brukes langt mer enn 4-5 timer på det eller? Fordi det er ikke bare vaskemaskinens tid det tar, men også alt rundt. Klippe gress og måke snø. Ganske væravhengig og åpenbart hvor stor hage/gårdsplass man har. Vaske huset er ikke veldig væravhengig, men avhengig av aktiviteten i huset og selvsagt størrelse og hvilken standard man ønsker. Kan sammenligne med mitt hus: vask av hele huset om alt gjøres på samme dag: 5 timer. 3 soverom, 1 bad, 1 toalettrom, 1 kjøkken, stue, spisestue, gang, yttergang, trapp. To vinduer må tas hver uke pga hund som liker å spionere på naboer. Måke snø: varierende pga mengde. Tatt et snitt basert på denne vinteren som har vært med ikke så mye snø, gårdsplass med 2 biler. Snitt pr uke: 2.5 time. Klippe gress: har selv robotgressklipper nå, så må egentlig bare kantklippe. 1 time pr uke. Før robotgressklipper: klippet omtrent 2 ganger i uken pluss kantklipp, til sammen 3 timer. Som du ser, så ville mannen her i huset sittet igjen med ganske mye mer fritid enn meg. om han da feks hadde blitt med på husarbeid et par timer i uka så hadde dette jevnet seg mye mer ut, slik at vi hadde hatt tilnærmet lik mengde fritid. Det er vel strengt tatt slik jeg ser det. Hvem som gjør hva er egentlig ikke relevant, her i heimen er det mannen som lager mat og jeg som kantklipper fordi jeg liker ikke lage mat. Men det betyr ikke at jeg ikke kan hjelpe til med opprydning etter middag. Eller om han rydder opp ett r middag, så kan jeg støvsuge eller bidra med noe annet slik at VI SAMMEN begge bidrar til et hyggelig hjem. Anonymkode: a314b...2a0 Nettopp. Robotgressklipper, til dekk kan man ha dekkhotell osv. 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2025 #43 Skrevet 11. april 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg må skifte dekkene på begge bilene, klippe gresset i hagen og andre typiske mannegreier. Gjør meg ingenting. Kona og hennes datter står for 95% av klesvasken i huset ettersom de skifter klær hver bidige dag, og de står for 90% av tette rør i dusjen pga langt hår. Kan kona kreve at jeg gjør 50% av dette arbeidet også? 😉 Anonymkode: 7633d...98b Hvem organiserer og steller i stand til ferier, helligdager og bursdager? Hvem finner ut hva din mor skal få i bursdagsgave? Hvem planlegger middagene? Jeg kunne aldri sett på at min partner driver med husarbeid og andre oppgaver hver dag året rundt,mens jeg tar noen skippertak kanskje 30 ganger i året. (30 ganger, da er det hjulskift 2 ganger, 20 plenklippinger og rom 8 andre ganger som kan fordeles litt utover). Anonymkode: 60ed2...81f 8
Rosalilje84 Skrevet 11. april 2025 #44 Skrevet 11. april 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja,vi kvinner er mer generisk egnet til omsorg og husarbeid. Menn er sterke og har mer teknisk innsikt og dermed mer egnet til ute- og handarbeid. Det genetiske kan ikke selv feminister forandre. Det er selvsagt unntak. Anonymkode: a0afa...a66 Det er ikke "genetisk". Menn som bor alene, klarer veldig fint å gjøre husarbeid. Kvinner som bor alene, klarer fint å skifte dekk og skru sammen møbler. Ikke alle menn er sterke, og ikke alle menn har mye teknisk innsikt. Dere ønsker bare oppgaver som er mer gøy, som ikke er egnet til å gjøre med barn løpende i hælene (mer ro, fred og kos) og som tar mindre tid. Luringer. Forresten: https://www.nettavisen.no/nyheter/rengjoringsmidler-skader-kvinners-lunger-like-mye-som-sigaretter/s/12-95-3423417448 Menn er altså mer egnet til å jobbe med rengjøringsmidler. I tillegg har mange kvinner bekkenplager etter graviditet og fødsel, noe som gjør at gulvvask og støvsuging er smertefullt. 3 7
Blåsippa Skrevet 11. april 2025 #45 Skrevet 11. april 2025 Hjemme hos oss har vi ikke mentale regnskapsark med debet og kredit. Vi vil hverandre vel og hjelper hverandre. Ser jeg at han er sliten, henger jeg opp treningstøyet hans til tørk. Når jeg er kaputt, tar han ansvar. Også sier vi takk til hverandre 🙂 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2025 #46 Skrevet 11. april 2025 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Litt spesielt å mene barn er født inn i oppgaver som noen har pålagt oss. Nei finnes ingen unntak for kvinner eller menn er ikke født inn i rollen til å vaske klær eller klippe gresset. Husarbeid har ingenting med omsorg å gjøre. Anonymkode: fc715...d02 Ja, men jeg lever fint med å være spesiell jeg. Det som er mer spesielt er at det plager folk at noen av oss er tradisjonelle. Anonymkode: a0afa...a66
AnonymBruker Skrevet 11. april 2025 #47 Skrevet 11. april 2025 Rosalilje84 skrev (18 minutter siden): Det er ikke "genetisk". Menn som bor alene, klarer veldig fint å gjøre husarbeid. Kvinner som bor alene, klarer fint å skifte dekk og skru sammen møbler. Ikke alle menn er sterke, og ikke alle menn har mye teknisk innsikt. Dere ønsker bare oppgaver som er mer gøy, som ikke er egnet til å gjøre med barn løpende i hælene (mer ro, fred og kos) og som tar mindre tid. Luringer. Forresten: https://www.nettavisen.no/nyheter/rengjoringsmidler-skader-kvinners-lunger-like-mye-som-sigaretter/s/12-95-3423417448 Menn er altså mer egnet til å jobbe med rengjøringsmidler. I tillegg har mange kvinner bekkenplager etter graviditet og fødsel, noe som gjør at gulvvask og støvsuging er smertefullt. Du leste at jeg skrev det finns unntak? Anonymkode: a0afa...a66
Rosalilje84 Skrevet 11. april 2025 #48 Skrevet 11. april 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du leste at jeg skrev det finns unntak? Anonymkode: a0afa...a66 Dette er hovedregel, ikke unntak. Kvinners lunger (altså, kvinner som gruppe) tåler vaskemidler dårligere enn menns lunger. 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2025 #49 Skrevet 11. april 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, men jeg lever fint med å være spesiell jeg. Det som er mer spesielt er at det plager folk at noen av oss er tradisjonelle. Anonymkode: a0afa...a66 Det plager meg ikke at du ønsker å leve slik. Det plager meg at du mener kvinner er født til å være husmødre, at det faller oss naturlig. Da snakker du ikke lenger for deg selv, men alle oss kvinner. I dag er unntakene de som ønsker å leve tradisjonelt som du kaller det. Ingen er født til egne kvinne og manneoppgaver. Vi er lært opp Anonymkode: fc715...d02 5 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2025 #50 Skrevet 11. april 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, men jeg lever fint med å være spesiell jeg. Det som er mer spesielt er at det plager folk at noen av oss er tradisjonelle. Anonymkode: a0afa...a66 Ingen plages av at noen velger tradisjonelle kjønnsrollemønstre. Folk plages av at du generaliserer kvinner og menn som en gruppe. Hele poenget med feminisme er jo at det er opp til familien og kvinnen selv hvordan man velger å organisere husstanden. Noen ønsker å være typiske husmødre, mens andre kvinner velger å være karrierekvinner. Begge deler er flotte valg, og det er jo akkurat dette som har vært kampsaken til feminister. Valgfrihet. Anonymkode: cff40...613 5 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2025 #51 Skrevet 11. april 2025 Rosalilje84 skrev (14 minutter siden): Dette er hovedregel, ikke unntak. Kvinners lunger (altså, kvinner som gruppe) tåler vaskemidler dårligere enn menns lunger. Når det gjelder akkurat det så er det ikke mye vaskemiddel vi trenger og idag kan man velge milde sorter. Anonymkode: a0afa...a66
Rosalilje84 Skrevet 11. april 2025 #52 Skrevet 11. april 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Når det gjelder akkurat det så er det ikke mye vaskemiddel vi trenger og idag kan man velge milde sorter. Anonymkode: a0afa...a66 Du fortsetter å kverulere, ser jeg. Ha en fin dag. 6
AnonymBruker Skrevet 11. april 2025 #53 Skrevet 11. april 2025 Er SÅ glad for at jeg byttet mannen med slike holdninger som ts i frihet og lykke. Og etter en stund fikk jeg tilmed en ny mann. Denne virker og bidrar hvor det trengs uansett oppgaver. Så da har jeg både frihet, lykke OG en fantastisk mann som drar lasset sammen med meg. Alt som krevdes var å bli kvitt det late, sutrete daukjøttet som mente han "måtte gjøre alt" når jeg påpekte at det var tid for dekkskift eller plenklipp. Han var hovedansvarlig for å slite ut sofaen da🤷♀️ Anonymkode: d26f1...e22 4
pia mater Skrevet 11. april 2025 #54 Skrevet 11. april 2025 Rosalilje84 skrev (58 minutter siden): Skal vi se. Jeg er kvinne, og har bodd alene (helt uten nettverk) i flere år før jeg møtte mannen. Min eks sa også til meg at det blir sååå slitsomt å gjøre "dobbelt opp med oppgaver", og insinuerte at han brukte like mange timer på "manneoppgaver" som jeg gjorde på "kvinneoppgaver". Jeg ble positivt overrasket over at arbeidsmengden steg kanskje 10-15 prosent av det jeg hadde fra før. Skifte dekk på to biler: 5-6 timer PER ÅR. Klippe gresset: i Norge har vi vinter 10 måneder i året, så det blir bare et par måneder, kanskje 1 gang i uka. Det går også an å investere i robotgressklipper som klipper gress selv. Ellers er det en del forefallende oppgaver som plutselig oppstår (skifte lyspære, skru sammen et møbel osv). Noen timer i året. Kvinneoppgaver gjøres imidlertid hver dag/flere ganger i uka. Lage mat: hver dag. Tørke av kjøkkenbenken, rydde kjøkkenet, ta oppvaska: hver dag. Vaske klær når man har barn: hver dag. Vaske badet når man har gutter som tisser utenfor skåla: annenhver dag. Støvsuge: 2 ganger i uka. Vaske gulvene 1-2 ganger i uka. Skifte sengetøy: 1 gang i uka. Dette! Etter eksen flyttet ut så vil jeg nesten påstå at min arbeidsmengde ble lavere. Ble en person mindre å rydde opp etter. Så nå har jeg lært, jeg er ferdig med mannfolk som ikke tar sin del av alle oppgaver. 4 4
Roci Skrevet 11. april 2025 #55 Skrevet 11. april 2025 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det plager meg ikke at du ønsker å leve slik. Det plager meg at du mener kvinner er født til å være husmødre, at det faller oss naturlig. Da snakker du ikke lenger for deg selv, men alle oss kvinner. I dag er unntakene de som ønsker å leve tradisjonelt som du kaller det. Ingen er født til egne kvinne og manneoppgaver. Vi er lært opp Anonymkode: fc715...d02 Dette. Både gutter og jenter blir fortsatt i stor grad sosialisert inn i mer eller mindre tradisjonelle kjønnsroller. Dette finnes det en hel del studier på og forskning om. Men du kan selvsagt velge å tro det du vil, uavhengig av relevant forskning på området. 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2025 #56 Skrevet 11. april 2025 Er ikke så opptatt av hva som er manneting og dameting 🙂 Men begge skal ha like mye fritid i uka. Dvs etter jobb og de vanlige tingene som må gjøres i en familie. Husvask, klesvask, skifte av sengetøy, handling, matlaging, snømåking, plenklipping osv. Anonymkode: dfd97...000 2 2
katties Skrevet 11. april 2025 #57 Skrevet 11. april 2025 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja,vi kvinner er mer generisk egnet til omsorg og husarbeid. Menn er sterke og har mer teknisk innsikt og dermed mer egnet til ute- og handarbeid. Det genetiske kan ikke selv feminister forandre. Det er selvsagt unntak. Anonymkode: a0afa...a66 Dekkskifte er ikke så tungt at kvinner ikke kaller det. Dekk veier kanskje 12 kg, bilen jekker man opp med jekk, skruene sitter ikke så stramt at man ikke får de av med hjulmutternøkkel. Jeg klarer fint å klippe trærne i hagen også, men ikke gresset pga hagen er så bratt, så det tar mannen, men med en flatere hage ville ikke dét vært vanskelig heller. Vi snakker ikke om å bygge hus her. Endret 11. april 2025 av katties 1 1
Gjest May B Skrevet 11. april 2025 #58 Skrevet 11. april 2025 Kan ikke du sette grenser for din arbeidsmengde? Hvis du føler det blir for mye, og hun føler det blir for mye, så er en samtale uten barna alltid et godt forslag.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2025 #59 Skrevet 11. april 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Herregud! Skjønner dere dere ikke at sånt som dette bare er trolling for å skape litt aggresjon på KG? Anonymkode: 1c33e...dea Jo. Men det er jo litt morsomt😊 Tror nok alle skjønner at innlegg som dette er ren trolling og tull, men det finnes faktisk en liten minoritet som faktisk hevder disse synene i fullt alvor, uansett hvor absurd det er. Anonymkode: 5b4b7...063 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2025 #60 Skrevet 11. april 2025 Roci skrev (2 timer siden): Dette. Både gutter og jenter blir fortsatt i stor grad sosialisert inn i mer eller mindre tradisjonelle kjønnsroller. Dette finnes det en hel del studier på og forskning om. Men du kan selvsagt velge å tro det du vil, uavhengig av relevant forskning på området. Takk! Snilt av deg. Anonymkode: a0afa...a66
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå