AnonymBruker Skrevet 11. april 2025 #61 Skrevet 11. april 2025 Rosalilje84 skrev (6 timer siden): Skal vi se. Jeg er kvinne, og har bodd alene (helt uten nettverk) i flere år før jeg møtte mannen. Min eks sa også til meg at det blir sååå slitsomt å gjøre "dobbelt opp med oppgaver", og insinuerte at han brukte like mange timer på "manneoppgaver" som jeg gjorde på "kvinneoppgaver". Jeg ble positivt overrasket over at arbeidsmengden steg kanskje 10-15 prosent av det jeg hadde fra før. Skifte dekk på to biler: 5-6 timer PER ÅR. Klippe gresset: i Norge har vi vinter 10 måneder i året, så det blir bare et par måneder, kanskje 1 gang i uka. Det går også an å investere i robotgressklipper som klipper gress selv. Ellers er det en del forefallende oppgaver som plutselig oppstår (skifte lyspære, skru sammen et møbel osv). Noen timer i året. Kvinneoppgaver gjøres imidlertid hver dag/flere ganger i uka. Lage mat: hver dag. Tørke av kjøkkenbenken, rydde kjøkkenet, ta oppvaska: hver dag. Vaske klær når man har barn: hver dag. Vaske badet når man har gutter som tisser utenfor skåla: annenhver dag. Støvsuge: 2 ganger i uka. Vaske gulvene 1-2 ganger i uka. Skifte sengetøy: 1 gang i uka. Det spørs vel om man bor i en lettestelt leilighet eller har enebolig med stor hage. Om jeg legger fjoråret til grunn. Faste oppgaver: Klippe plen, klippe hekk, etterfylle med bark, rydde snø, rense takrenner, skifte dekk på 2 biler, vaske polere og vedlikehold av begge biler, rense tette sluk, maling og vedlikehold innvendig, maling og vedlikehold utvendig, demontering og rens av stekeovn, rens av støvsugere, skifte lyspærer/trafoer, slippsette båt, bunnsmøring av båt, rense utestein, fjerne mose, etterfylle med steinsand for å hindre ny vekst, vasking av viduer utvendig, utvendig husvask, jevnlig spyling av utkjørsel, vedlikeholde ungdommens moped, vedlikeholde, gressklipper, snøfreser, kantklipper, motorsag, montere/demontere trampoline, rense akvarium, rengjøre peis, henge opp/ta ned julelys, tar min del av matlaging. Utenom: Laget nytt bad fra grunnen av, pusset opp 2 andre rom fra grunnen av, anla ny plen, byttet ut tak i et rom, satt opp skyvedørsgarderobe, malte ene husveggen (Estimert til 350 timer) Hun: Klesvask og generellt huarbeid (Og jeg er fornøyd med det, og har aldri klaget) Anonymkode: b81a6...f69 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2025 #62 Skrevet 11. april 2025 Slutt å se på oppgavene alene, bruk heller tid og hvor mye krefter som må til som faktor for å måle hva som er rettferdig fordeling mellom dere. Bytt på oppgavene i en periode. Eks. Samboer klagde for ti år siden at jeg ikke bidro til pakking til bobilferie. Mitt forslag var at jeg kunne pakke for oss begge så kunne hun kjøre 600 mil. Ikke en gang har hun klagd over at hun må pakke til ferien etter det. Anonymkode: 46cef...653 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2025 #63 Skrevet 11. april 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg må skifte dekkene på begge bilene, klippe gresset i hagen og andre typiske mannegreier. Gjør meg ingenting. Kona og hennes datter står for 95% av klesvasken i huset ettersom de skifter klær hver bidige dag, og de står for 90% av tette rør i dusjen pga langt hår. Kan kona kreve at jeg gjør 50% av dette arbeidet også? 😉 Anonymkode: 7633d...98b Tror dette er en kvinne som utgir seg for å være mann, en mann vill aldri skrevet det på en slik måte 😉 Anonymkode: b81a6...f69 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2025 #64 Skrevet 11. april 2025 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Tror dette er en kvinne som utgir seg for å være mann, en mann vill aldri skrevet det på en slik måte 😉 Anonymkode: b81a6...f69 Dette er realiteten for 95% av menn. Og resten kan ikke kalle seg for menn Anonymkode: 7633d...98b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2025 #65 Skrevet 12. april 2025 Oppi alt dette så må du vel bruke penger på de to - konen og hennes avkom. hadde skilt meg. Tror livet ditt hadde blitt bedre uten de to som medbringer merarbeid og dyrere strømutgifter på deg Anonymkode: 69f5e...31e
AnonymBruker Skrevet 12. april 2025 #66 Skrevet 12. april 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tror dette er en kvinne som utgir seg for å være mann, en mann vill aldri skrevet det på en slik måte 😉 Anonymkode: b81a6...f69 Det slo meg også. Hva er greia med å trekke frem dekkskift som omtrent den eneste "mannejobben"? Det er mye greier når man har gammelt hus, to biler og hytte. Hver ting er ikke stor, men det er noe hele tiden. Det er mye husarbeid også, inkludert mye ekstra styr rundt bursdager, klasseturer, dugnad og alt man ikke engang kommer på. Men så deler man vel på begge deler? Spørsmålet er hvem som har mest egentid. Hvem sitter mest i sofaen eller er ute med venner/ trening mens den andre jobber? Anonymkode: 1236c...564 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2025 #67 Skrevet 12. april 2025 Menn som må nevne "skifte dekk" som en oppgave er noe av det mest latterlige jeg leser i denne typen tråder. Det tar null tid i forhold til alt annet som må gjøres i et hus. Lista over ting jeg gjør som tar lengre tid enn det i løpet av et år, må være på 100+ punkter. Anonymkode: 4d44d...216 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2025 #68 Skrevet 12. april 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det spørs vel om man bor i en lettestelt leilighet eller har enebolig med stor hage. Om jeg legger fjoråret til grunn. Faste oppgaver: Klippe plen, klippe hekk, etterfylle med bark, rydde snø, rense takrenner, skifte dekk på 2 biler, vaske polere og vedlikehold av begge biler, rense tette sluk, maling og vedlikehold innvendig, maling og vedlikehold utvendig, demontering og rens av stekeovn, rens av støvsugere, skifte lyspærer/trafoer, slippsette båt, bunnsmøring av båt, rense utestein, fjerne mose, etterfylle med steinsand for å hindre ny vekst, vasking av viduer utvendig, utvendig husvask, jevnlig spyling av utkjørsel, vedlikeholde ungdommens moped, vedlikeholde, gressklipper, snøfreser, kantklipper, motorsag, montere/demontere trampoline, rense akvarium, rengjøre peis, henge opp/ta ned julelys, tar min del av matlaging. Utenom: Laget nytt bad fra grunnen av, pusset opp 2 andre rom fra grunnen av, anla ny plen, byttet ut tak i et rom, satt opp skyvedørsgarderobe, malte ene husveggen (Estimert til 350 timer) Hun: Klesvask og generellt huarbeid (Og jeg er fornøyd med det, og har aldri klaget) Anonymkode: b81a6...f69 Vi er mange som har slike uteoppgaver og enda flere, men det er det mange som ikke forstår. Dette er mitt normale. Anonymkode: a0afa...a66 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2025 #69 Skrevet 12. april 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi er mange som har slike uteoppgaver og enda flere, men det er det mange som ikke forstår. Dette er mitt normale. Anonymkode: a0afa...a66 Men, med noen få unntak, det er en lang liste av latterlige småoppgaver som man gjør 1-2 ganger i året... Hadde kona hatt tilsvarende lav terskel for hvilke oppgaver som var verdt å nevne, ville lista vært ti ganger så lang. For det er noe absolutt hele tiden. Bare i dag har det så langt tatt meg en time å lage handleliste og matplan for påsken, noen mail om et salg på Finn, bestilt et hotellopphold, satt et brød til heving, pakket inn en bursdagsgave og satt den klar i gangen, gått gjennom ryggsekker og lagt matbokser til vask samt lagt bort klær og andre ting, dekket frokostbord, redd seng, fått på første maskin med klær, vasket over servanten på badet, renset rundt kattedoen, byttet vann i drikkeskåler, ryddet litt på kjøkkenet, rask rens av kaffemaskin, fikset to frisyrer og rask vask av ansikt + tannpuss, funnet frem antrekk, tatt en telefon til venninne om logistikk.... Samlet har vel det tatt omtrent like mye tid som de to dekkskiftene du tar i året, og det før kl 10 en lørdag. Og vet du hva? Det meste av dette må gjøres nesten hver eneste dag/uke. Det er hva enkelte menn ikke evner å se. Anonymkode: 4d44d...216 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2025 #70 Skrevet 12. april 2025 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Men, med noen få unntak, det er en lang liste av latterlige småoppgaver som man gjør 1-2 ganger i året... Hadde kona hatt tilsvarende lav terskel for hvilke oppgaver som var verdt å nevne, ville lista vært ti ganger så lang. For det er noe absolutt hele tiden. Bare i dag har det så langt tatt meg en time å lage handleliste og matplan for påsken, noen mail om et salg på Finn, bestilt et hotellopphold, satt et brød til heving, pakket inn en bursdagsgave og satt den klar i gangen, gått gjennom ryggsekker og lagt matbokser til vask samt lagt bort klær og andre ting, dekket frokostbord, redd seng, fått på første maskin med klær, vasket over servanten på badet, renset rundt kattedoen, byttet vann i drikkeskåler, ryddet litt på kjøkkenet, rask rens av kaffemaskin, fikset to frisyrer og rask vask av ansikt + tannpuss, funnet frem antrekk, tatt en telefon til venninne om logistikk.... Samlet har vel det tatt omtrent like mye tid som de to dekkskiftene du tar i året, og det før kl 10 en lørdag. Og vet du hva? Det meste av dette må gjøres nesten hver eneste dag/uke. Det er hva enkelte menn ikke evner å se. Anonymkode: 4d44d...216 Det er bortkastet å prøve å ramse opp for å regne hvem som gjør mest. Man må se på hvem som faktisk jobber fra dag til dag, uke til uke. Hvem jobber mens den andre sitter i sofaen? I vårt liv er summen av hus, hage, hytte, to biler og oppfølging av barnas fritidsaktiviteter mye. Det er ofte at jeg holder på langt utover kvelden mens hun ser på reality TV eller trener. Flere ganger denne uken. "Manne-arbeidet" er ikke like mye som husarbeidet, men hun gjør jo langt fra alt husarbeid alene. Anonymkode: 1236c...564 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2025 #71 Skrevet 12. april 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det spørs vel om man bor i en lettestelt leilighet eller har enebolig med stor hage. Om jeg legger fjoråret til grunn. Faste oppgaver: Klippe plen, klippe hekk, etterfylle med bark, rydde snø, rense takrenner, skifte dekk på 2 biler, vaske polere og vedlikehold av begge biler, rense tette sluk, maling og vedlikehold innvendig, maling og vedlikehold utvendig, demontering og rens av stekeovn, rens av støvsugere, skifte lyspærer/trafoer, slippsette båt, bunnsmøring av båt, rense utestein, fjerne mose, etterfylle med steinsand for å hindre ny vekst, vasking av viduer utvendig, utvendig husvask, jevnlig spyling av utkjørsel, vedlikeholde ungdommens moped, vedlikeholde, gressklipper, snøfreser, kantklipper, motorsag, montere/demontere trampoline, rense akvarium, rengjøre peis, henge opp/ta ned julelys, tar min del av matlaging. Utenom: Laget nytt bad fra grunnen av, pusset opp 2 andre rom fra grunnen av, anla ny plen, byttet ut tak i et rom, satt opp skyvedørsgarderobe, malte ene husveggen (Estimert til 350 timer) Hun: Klesvask og generellt huarbeid (Og jeg er fornøyd med det, og har aldri klaget) Anonymkode: b81a6...f69 Mange av oppgavene du nevner, gjøres kun i sesong eller enda sjeldnere. Det er jo ikke sånn at klesvasken kun gjøres om våren og husvask kun om høsten. Anonymkode: 9bfe2...56b 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2025 #72 Skrevet 12. april 2025 Du bruker 4 timer per kalenderår på å skifte bildekk. Og du bruker 20 timer per kalenderår på å klippe gress. Derfor mener du at kona skal ta seg av 3 timer daglig husarbeid alene? Du høres jo ut som et kupp 🤣 Anonymkode: 63093...825 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2025 #73 Skrevet 12. april 2025 AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 9.44): Jeg må skifte dekkene på begge bilene, klippe gresset i hagen og andre typiske mannegreier. Gjør meg ingenting. Kona og hennes datter står for 95% av klesvasken i huset ettersom de skifter klær hver bidige dag, og de står for 90% av tette rør i dusjen pga langt hår. Kan kona kreve at jeg gjør 50% av dette arbeidet også? 😉 Anonymkode: 7633d...98b Vi tar det rettferdig, i time-fordelig. Hvor lang tid bruker du på å klippe gress og skifte dekk? Dekk - 20 minutter pr bil, to ganger i året Klippe gress - 30 minutter hver 8. uker i 2-3 måneder i året. Totalt utgjør det 2 timer husarbeid pr år. Hvis kona di bruker en halvtime HVER DAG på husarbeid, slår du hele ditt års bidrag på 2 dager. Så ja, jeg mener det sier litt at du må ta mer arbeid. Man kan gjøre det så enkelt som så - hver gang din kone bruker en halvtime på husarbeid, gjør det samme. Tar hun oppvask - gå og støvsug trappen. Tar hun klesvask - gå og vask over doene og vaskene, osv. Det blir rettferdig. Anonymkode: 4e20f...cc8 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2025 #74 Skrevet 12. april 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er bortkastet å prøve å ramse opp for å regne hvem som gjør mest. Man må se på hvem som faktisk jobber fra dag til dag, uke til uke. Hvem jobber mens den andre sitter i sofaen? I vårt liv er summen av hus, hage, hytte, to biler og oppfølging av barnas fritidsaktiviteter mye. Det er ofte at jeg holder på langt utover kvelden mens hun ser på reality TV eller trener. Flere ganger denne uken. "Manne-arbeidet" er ikke like mye som husarbeidet, men hun gjør jo langt fra alt husarbeid alene. Anonymkode: 1236c...564 Her hjemme jobber vi til det ikke er noe å jobbe med. Ingen av oss setter oss ned på sofaen før alt er gjort, uansett hva oppgaven er. Jeg viste til menn som deg, som alltid starter slike oppsummeringer av alt du gjør med "skifte dekk på bilen". Anonymkode: 4d44d...216 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2025 #75 Skrevet 12. april 2025 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det spørs vel om man bor i en lettestelt leilighet eller har enebolig med stor hage. Om jeg legger fjoråret til grunn. Faste oppgaver: Klippe plen, klippe hekk, etterfylle med bark, rydde snø, rense takrenner, skifte dekk på 2 biler, vaske polere og vedlikehold av begge biler, rense tette sluk, maling og vedlikehold innvendig, maling og vedlikehold utvendig, demontering og rens av stekeovn, rens av støvsugere, skifte lyspærer/trafoer, slippsette båt, bunnsmøring av båt, rense utestein, fjerne mose, etterfylle med steinsand for å hindre ny vekst, vasking av viduer utvendig, utvendig husvask, jevnlig spyling av utkjørsel, vedlikeholde ungdommens moped, vedlikeholde, gressklipper, snøfreser, kantklipper, motorsag, montere/demontere trampoline, rense akvarium, rengjøre peis, henge opp/ta ned julelys, tar min del av matlaging. Utenom: Laget nytt bad fra grunnen av, pusset opp 2 andre rom fra grunnen av, anla ny plen, byttet ut tak i et rom, satt opp skyvedørsgarderobe, malte ene husveggen (Estimert til 350 timer) Hun: Klesvask og generellt huarbeid (Og jeg er fornøyd med det, og har aldri klaget) Anonymkode: b81a6...f69 Hehe...artig hvordan du forteller om dine arbeidsoppgaver ned til minste mikrodetalj, mens hennes oppgaver reduseres til et enkelt "klesvask og generelt husarbeid" 😁 Klesvask og generelt husarbeid kan gjerne bestå av: vaske klærne, henge dem opp til tørk, brette klærne sammen og legge dem i skap og skuffer. Støvsuge alle rom, tørke støv fra hyller og andre møbler. Holde vinduskarmer rene, evt. vedlikehold av stueplanter. Vaske kopper, glass og bestikk. Vaske skap, skuffer og hyller hvor kopper, glass og bestikk plasseres. Matlaging, handling. Bytte og vaske sengetøy. Sørge for at barn alltid har det de trenger av rene klær, og holde orden på hvilke nye klær som må kjøpes inn til dem hvis de vokser fra dem eller klærne blir slitt. Sørge for at barna har alt av skoleutstyr, matpakker osv. Holde orden på at huset alltid har alt man trenger av rengjøringsartikler og hygieneprodukter. Holde styring på diverse barneselskaper, hva barna trenger om de blir bedt i selskap, osv. Vaske toaletter, vask, bad/dusj og speil. Rengjøring av puter/tepper. Og evt. mye mer avhengig av boligen, alder på barna, og evt. husdyr i husholdningen. Mye "generelt husarbeid" er jo gjerne arbeid som må gjøres daglig/ukentlig. Mye av dine faste oppgaver er jo gjerne ting som gjøres kun når det er sesong eller noen få ganger i året... Anonymkode: 9e2f2...c67 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2025 #76 Skrevet 12. april 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mange av oppgavene du nevner, gjøres kun i sesong eller enda sjeldnere. Det er jo ikke sånn at klesvasken kun gjøres om våren og husvask kun om høsten. Anonymkode: 9bfe2...56b Ikke meg du svarer men det er jo ikke slik at alle oppgavene gjøres hver dag. Men noe er det året rundt. Tror du folk bare dikter opp og lyver? Hvorfor er det så viktig å snakke ned uteoppgaver? Anonymkode: a0afa...a66
AnonymBruker Skrevet 12. april 2025 #77 Skrevet 12. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hehe...artig hvordan du forteller om dine arbeidsoppgaver ned til minste mikrodetalj, mens hennes oppgaver reduseres til et enkelt "klesvask og generelt husarbeid" 😁 Klesvask og generelt husarbeid kan gjerne bestå av: vaske klærne, henge dem opp til tørk, brette klærne sammen og legge dem i skap og skuffer. Støvsuge alle rom, tørke støv fra hyller og andre møbler. Holde vinduskarmer rene, evt. vedlikehold av stueplanter. Vaske kopper, glass og bestikk. Vaske skap, skuffer og hyller hvor kopper, glass og bestikk plasseres. Matlaging, handling. Bytte og vaske sengetøy. Sørge for at barn alltid har det de trenger av rene klær, og holde orden på hvilke nye klær som må kjøpes inn til dem hvis de vokser fra dem eller klærne blir slitt. Sørge for at barna har alt av skoleutstyr, matpakker osv. Holde orden på at huset alltid har alt man trenger av rengjøringsartikler og hygieneprodukter. Holde styring på diverse barneselskaper, hva barna trenger om de blir bedt i selskap, osv. Vaske toaletter, vask, bad/dusj og speil. Rengjøring av puter/tepper. Og evt. mye mer avhengig av boligen, alder på barna, og evt. husdyr i husholdningen. Mye "generelt husarbeid" er jo gjerne arbeid som må gjøres daglig/ukentlig. Mye av dine faste oppgaver er jo gjerne ting som gjøres kun når det er sesong eller noen få ganger i året... Anonymkode: 9e2f2...c67 Hehe, morsomt hvordan du ikke klarer å forstå at poenget er at man til syvende og sist bidrar på forskjellige områder i husholdningen. Som du ser så skriver jeg til slutt, at jeg klager ikke og er fornøyd (selv om jeg utfører vesentlig flere timer enn samboer), må vel kanskje også legge til at hun også er fornøyd. Så det var egentlig poenget mitt. For listen min kunne blitt uendlig mye lengre, og faktisk så gjør jeg husarbeid også, men ikke i samme grad som samboer. Og når tid ble det sesongarbeid og pusse opp, og den biten prøver du å bagatellisere. Jeg nevnte 350 timer, som er et konservativt anslag, men den biten alene tilsvarer den gjennomsnittlige tiden som brukes på husarbeid iløpet av et år ifølge tall fra SSB (Matlaging inkludert) Igjen, poenget mitt er man bidrar der man kan bidra mest og finner den arbeidsfordelingen hvor husstanden kommer best ut totalt sett. Min samboer har null interesse for mine oppgaver, så derfor er hun også fornøyd. Anonymkode: b81a6...f69
knooters Skrevet 13. april 2025 #78 Skrevet 13. april 2025 Latterlig tråd. Hvis noen gjør en "drittjobb" og du er glad i vedkommende, så hjelper du til. Ikke av plikt, men fordi du syns det er ugreit at hen skal gjøre jobben alene. I det minste gjør du noe annet nyttig parallellt. Og selvsagt bør folk klare å finne noen som har omtrent samme krav til ryddighet og renslighet som dem selv, så en slipper de situasjonene hvor den ene må vaske og rydde og den andre syns det er unødvendig og derfor ikke engasjerer seg. 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2025 #79 Skrevet 13. april 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ikke meg du svarer men det er jo ikke slik at alle oppgavene gjøres hver dag. Men noe er det året rundt. Tror du folk bare dikter opp og lyver? Hvorfor er det så viktig å snakke ned uteoppgaver? Anonymkode: a0afa...a66 Tja. Som sagt, man måker snø når det snør og planter i hagen om våren. Men oppvask og klesvask er det hver bidige dag og uke. Tror ikke folk lyver, men mange overdriver litt . Alle skjønner at å drive med storstilt oppussing ikke skjer hvert år det heller. Anonymkode: 9bfe2...56b 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2025 #80 Skrevet 13. april 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvorfor er det så viktig å snakke ned uteoppgaver? Anonymkode: a0afa...a66 Noen har på ekte omfattende uteoppgaver. Da snakket vi vedhogst på store områder, hyppige fisketur, prep av skogsvei, såing og sanking; kort sagt bondeliv. Om man legger en platting blir den liggende, og huset males jo ikke ofte om man gjør det rett. De fleste har rett og slett ikke nok areal ute til å gjøre ting der hyppig etter de første årene. Har drevet med båtstell, hagearbeid, stell av bil mm selv (i tillegg til innearbeid). Hogde ned trær i går, det var slitsomt selv om vi var flere - men trærne har stått i 60 år så det vil ikke skje ofte... Kanting av heller og trimming av busker har jeg brukt tid på enkelte år, men nå gror det som jeg vil og er bare enkelt å vedlikeholde videre. Mye sånt har innsats for å sette standard, så går det av seg selv. De fleste har ikke hage på størrelse med en park. Anonymkode: 9bfe2...56b 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå