Gå til innhold

Arbeidsfordeling mellom kvinner og menn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  Grønnastar skrev (På 11.4.2025 den 8.25):

Tuller du nå?

Ekspander  

Kreve er direkte. 

Forvente er å indirekte kreve. For om man forventer, og den andre ikke gjør det, så skaper du drama, og begynner derfor å kreve.

Anonymkode: 7633d...98b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 7.44):

Jeg må skifte dekkene på begge bilene, klippe gresset i hagen og andre typiske mannegreier. Gjør meg ingenting.

Kona og hennes datter står for 95% av klesvasken i huset ettersom de skifter klær hver bidige dag, og de står for 90% av tette rør i dusjen pga langt hår. Kan kona kreve at jeg gjør 50% av dette arbeidet også? 😉

Ekspander  

Konen din kan ikke kreve noe som helst. Om man ikke naturlig tar del i oppgaver, så vil det å bli mast på kun virke destruktivt. Det et slitsomt for den som blir mast på og samtidig er det ingen som ønsker å være mammaen (eller pappaen) til partneren sin. Man ønsker en likeverdig voksen som naturlig tar sin del med en viss likevekt.

Om jeg skulle klippet plen og skiftet dekk og min kone tatt resten, så hadde jeg ikke kunne levd med meg selv og samtidig hatt god samvittighet.

Jeg skifter dekk 2 ganger i året. 30-40 minutter årlig jobb. Jeg slår plenen 3-5 ganger i året. Totalt ca 1 times jobb. Annet forefallende er minimalt i den store sammenheng.

Matpakker til barn, frokost til barn, oppfølging av lekser, foreldremøter, utviklingssamtaler, følge opp fritidsaktiviteter, handling, lage middag, vaske klær, vaske gulv/rengjøring i 3 etasjer, lufte hund, påse at at alt er klart til 17 mai, jul, bursdager osv er oppgaver som de fleste voksne tar lik del i naturlig. Det handler ikke om kjønn. Det handler om å være voksen.

Som et eksperiment har jeg lyst til å si til min kone at jeg står for «manneoppgavene» som å skifte dekk+slå plen. Så får hun stå for resten. Først vil hun le til hun mister pusten, for deretter med en bekymret mine spørre om det går bra med meg. Men mest sannsynlig klarer jeg ikke å si dette uten å begynne å le.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 8.26):

Ja,vi kvinner er mer generisk egnet til omsorg og husarbeid. Menn er sterke og har mer teknisk innsikt og dermed mer egnet til ute- og handarbeid. Det genetiske kan ikke selv feminister forandre. 

Det er selvsagt unntak. 

Anonymkode: a0afa...a66

Ekspander  

Trenger man omsorgsevner for å vaske klær eller trapp? Og hvor teknisk må en mann være for å klippe gress? 
Og dette er tull, nei menn har ikke mer  teknisk innsikt enn kvinner.

Forskjell på menn og kvinner ja, men det har ingenting med arbeidsoppgaver å gjøre. 
Men er fysisk sterkere, kvinner tar omsorgsoppgaver lettere. Dette har ingenting med hus innvendig eller utvendige oppgaver. Dette er noe du innbiller deg selv for å rettferdiggjøre at du ikke gjør en dritt i huset. 

Anonymkode: fc715...d02

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De lange hårene mine tetter ikke vår dusj. De ligger pent oppå sluket, når jeg er ferdig å dusje. Superenkelt å ta opp.

Hvem sitt kroppshår tetter vårt sluk? Det er mannen min sine krøllete brysthår, legghår og rumpehår. 

Vi deler på husarbeid 50%. Noen oppgaver faller mer naturlig på meg, og omvendt. Gjør meg ingenting å rense sluket. Det er somregel jeg som kommer på det. Mannen dreper og kaster de halvdøde musene katten vår drar med inn i gangen. Vi tar begge ansvar for drittjobbene som kommer med hus, familie og dyr.

Anonymkode: 16152...964

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 8.36):

Trenger man omsorgsevner for å vaske klær eller trapp? Og hvor teknisk må en mann være for å klippe gress? 
Og dette er tull, nei menn har ikke mer  teknisk innsikt enn kvinner.

Forskjell på menn og kvinner ja, men det har ingenting med arbeidsoppgaver å gjøre. 
Men er fysisk sterkere, kvinner tar omsorgsoppgaver lettere. Dette har ingenting med hus innvendig eller utvendige oppgaver. Dette er noe du innbiller deg selv for å rettferdiggjøre at du ikke gjør en dritt i huset. 

Ekspander  

Hvor står det at jeg ikke gjør "en dritt"i huset? Jeg er kvinne og gjør alt i huset og det er mitt eget valg. 

sicario skrev (På 11.4.2025 den 8.36):

Konen din kan ikke kreve noe som helst. Om man ikke naturlig tar del i oppgaver, så vil det å bli mast på kun virke destruktivt. Det et slitsomt for den som blir mast på og samtidig er det ingen som ønsker å være mammaen (eller pappaen) til partneren sin. Man ønsker en likeverdig voksen som naturlig tar sin del med en viss likevekt.

Om jeg skulle klippet plen og skiftet dekk og min kone tatt resten, så hadde jeg ikke kunne levd med meg selv og samtidig hatt god samvittighet.

Jeg skifter dekk 2 ganger i året. 30-40 minutter årlig jobb. Jeg slår plenen 3-5 ganger i året. Totalt ca 1 times jobb

Annet forefallende er minimalt i den store sammenheng.

Matpakker til barn, frokost til barn, oppfølging av lekser, foreldremøter, utviklingssamtaler, følge opp fritidsaktiviteter, handling, lage middag, vaske klær, vaske gulv/rengjøring i 3 etasjer, lufte hund, påse at at alt er klart til 17 mai, jul, bursdager osv er oppgaver som de fleste voksne tar lik del i naturlig. Det handler ikke om kjønn. Det handler om å være voksen.

Som et eksperiment har jeg lyst til å si til min kone at jeg står for «manneoppgavene» som å skifte dekk+slå plen. Så får hun stå for resten. Først vil hun le til hun mister pusten, for deretter med en bekymret mine spørre om det går bra med meg. Men mest sannsynlig klarer jeg ikke å si dette uten å begynne å le.

Ekspander  

Hva slags plen har du som bare klippes 3-5 ganger i året? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 8.54):

Hvor står det at jeg ikke gjør "en dritt"i huset? Jeg er kvinne og gjør alt i huset og det er mitt eget valg. 

Hva slags plen har du som bare klippes 3-5 ganger i året? 

Ekspander  

Da velger du det, ikke fortell oss andre kvinner at dette er kvinne oppgaver for det faller oss mer naturlig fordi vi er kvinner. 
Det er ikke sant, det er kjønnsroller vi har blitt tvunget inn i. 
Kjenner mange menn som verken er handy eller tekniske, kjenner også mange kvinner (inkludert) meg selv der hus oppgaver ikke faller oss naturlig. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tilnærmingen din blir litt for nøyeregnende for meg, HI. Jeg ville syntes det var smålig og uromantisk, og kanskje avsluttet forholdet av den grunn.

Hos oss gjør både mannen og jeg så godt vi kan med husarbeid (det blir ikke perfekt). Ingen skiller veldig på dine og mine oppgaver eller regner nøye på hva mer den andre bør gjøre. Det er tross alt andre ting som er viktigere I livet (og kjærlighetslivet). 

What goes around comes around. Hvis du er smålig, retthaversk og nøyeregnende, vil familien din bli smålig, retthaversk og nøyeregnende mot deg.

Anonymkode: 84862...5ce

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,vi kvinner er mer generisk egnet til omsorg og husarbeid. Menn er sterke og har mer teknisk innsikt og dermed mer egnet til ute- og handarbeid. Det genetiske kan ikke selv feminister forandre. 

Det er selvsagt unntak. 

Ekspander  

Husarbeid har da vitterlig ingen ting med "genetisk egnethet" å gjøre!  Jeg kan virkelig ikke fordra husarbeid, men det er jo et nødvendig onde. Foretrekker å holde på utendørs med hage og husvedlikehold. Snekring og maling er mye morsommere enn støvsuging og klesvask!

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må skifte dekkene på begge bilene, klippe gresset i hagen og andre typiske mannegreier. Gjør meg ingenting.

Kona og hennes datter står for 95% av klesvasken i huset ettersom de skifter klær hver bidige dag, og de står for 90% av tette rør i dusjen pga langt hår. Kan kona kreve at jeg gjør 50% av dette arbeidet også? 😉

Ekspander  

Slukene i huset tar mannen min seg av, siden han er tilhenger av at jeg skal ha langt hår ;) Klager han, sier jeg bare at jeg klipper meg kort da. 

Vi gjør det vi føler passer oss, fordeling har vi aldri brydd oss om. Skifter hjul på bilen selv, jeg er bilgal og gjør sånt med glede. 

Gjør alt i hagen også, mens mannen min gjør fint lite utenom å rense sluk. Han er så bra på alle andre måter og har en helt annen arbeidstid enn meg, like greit at jeg gjør det i stedet for at han skal bruke kveldene på ting jeg kan gjøre dagtid. 

Vi drar uansett lasset sammen. 

Anonymkode: 131c2...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

Det kan hun, men da bør du kreve at hun tar halvparten av det du gjør ute. Og det hadde jeg ikke gitt meg på.

Anonymkode: 34b4a...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er selvsagt unntak. 

Ekspander  

Man behøver ikke teknisk innsikt hverken for å klippe gress eller male. Vil påstå de fleste vaskemaskiner er mer teknisk avanserte enn standard gressklippere, så i følge dine argumenter burde det være en mannejobb å bruke den.

Anonymkode: 5094a...741

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 9.02):

Da velger du det, ikke fortell oss andre kvinner at dette er kvinne oppgaver for det faller oss mer naturlig fordi vi er kvinner. 
Det er ikke sant, det er kjønnsroller vi har blitt tvunget inn i. 
Kjenner mange menn som verken er handy eller tekniske, kjenner også mange kvinner (inkludert) meg selv der hus oppgaver ikke faller oss naturlig. 

Ekspander  

Jeg tror på genetikk. Andre får tro hva de vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 11.01):

Jeg tror på genetikk. Andre får tro hva de vil. 

Ekspander  

Så når vi får jente barn så kommer de ut som ferdig husmødre? De trenger ikke å bli lært opp til de oppgavene som forventes av de? Jentebarn kan vaske tøy, ta oppvask, vaske trapp osv fra de er små barn? 
Og gutter er født med kunnskapene om å bytte dekk, måke, glippe gress og male? 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 11.08):

Så når vi får jente barn så kommer de ut som ferdig husmødre? De trenger ikke å bli lært opp til de oppgavene som forventes av de? Jentebarn kan vaske tøy, ta oppvask, vaske trapp osv fra de er små barn? 
Og gutter er født med kunnskapene om å bytte dekk, måke, glippe gress og male? 

Ekspander  

Jeg mener de har det i seg naturlig ja. Og som jeg sa : unntak finns selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud! 

Skjønner dere dere ikke at sånt som dette bare er trolling for å skape litt aggresjon på KG? 

Anonymkode: 1c33e...dea

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk praktisk arbeidsoppgaver som å klippe plen, bytte dek på bilen, male hus osv kan gjørs av begge kjønn, samtidig som husarbeid som vasking og klesvask osv kan gjøres av samme kjønn.

Det er ingenting av disse tingene som har en fysisk begrensning til et av kjønnen, men merke at samfunnet er ofte litt slik at kvinnene ofte tar husarbeidet mens mannen ofte tar de praktiske tingene(leve vi litt i gamle dager ennå kanskje?)

Uansett så bør arbeidsoppgaver totalt sett fordeles likt mellom mann og kone, så får vært enkelt par bestemme hvordan fordelingen av hvem som skal gjør hva er. Ialfall min mening

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 11.13):

Jeg mener de har det i seg naturlig ja. Og som jeg sa : unntak finns selvsagt. 

Ekspander  

Litt spesielt å mene barn er født inn i oppgaver som noen har pålagt oss. 
Nei finnes ingen unntak for kvinner eller menn er ikke født inn i rollen til å vaske klær eller klippe gresset. 
Husarbeid har ingenting med omsorg å gjøre. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 7.52):

Hun bør bytte deg med ut med en mann som fungerer ;) 

Anonymkode: d3e8d...c63

Ekspander  

Går det på garantien, eller må man skaffe ny på egenhånd?

Anonymkode: 879be...5c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsdelingen mellom mennesker i samme husstand bør/må ikke kjønnsdeles, men bør deles etter mengde arbeid, hva som er praktisk, hva individene foretrekker/misliker, og hvilken kapasitet de har. Det spørs om dere anser det som deres fellesoppgaver som skal deles på, og tidsbruken det tar er vesentlig. Å klippe gress er ikke en manneoppgave, ei heller å skifte dekk på bil (det gjør snapdrive). Vaske klær og vaske bad er jo alle voksnes oppgave, slik som gressklipping, én kan jo ha hovedansvaret for det, eller annenhver gang, eller annen fordeling, men én kan jo ønske å fordele oppgavene annerledes enn det du ønsker. Tidsbruk er jo en mye viktigere aspekt her enn kjønn.  
Din samboer kan kreve hva hun vil, du kan kreve andre ting, dere to må jo fordele. 

Anonymkode: 13f67...c3e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker det viktigste er jo at man bruker cirka like mye tid hver dag på husarbeid. Matlaging, rydding, klesvask og slik må gjøres daglig. Dekkskift og gressklipping er ikke noe man gjør daglig.

Ingen kan kreve noe av hverandre, men dersom begge jobber og deler barn, bør man jo bruke cirka like mye tid hver dag eller hver uke på husarbeid.

Hvem det er som foretar seg hva er jo revnenede likegyldig, så lenge begge legger inn den samme tiden.

Anonymkode: cff40...613

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...