Gå til innhold

Smiths venner -skadelig for mitt barn?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt venninne i menigheten, hun var helt nydelig. Barna har venner og klassevenner i menigheten, absolutt ikke noe problem. Foreldrene er greie, inkluderende og står på. Stiller opp på dugnad, foreldremøte, fau etc. 

Anonymkode: 5c9d0...01f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var nedtrykkende å lese så mye fordommer og bastante meninger det var her. Det er noe eget med Norge, skepsis og negativt syn på andre. Helt greit å være uenig eller stille seg spørrende, men bli nå kjent med folk, for søren! Det er så mange grunner til at folk er i de miljøene de er i. Folk er forskjellige, også innenfor foreninger, menigheter og sekter. 

Er ikke fra BBC selv, men gått i klasse med flere og vært lærer for barn fra den menigheten. Hyggelige folk. Snille. Arbeidsomme. Og enkelte raringer innimellom.

Anonymkode: ee3cf...f07

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var nedtrykkende å lese så mye fordommer og bastante meninger det var her. Det er noe eget med Norge, skepsis og negativt syn på andre. Helt greit å være uenig eller stille seg spørrende, men bli nå kjent med folk, for søren! Det er så mange grunner til at folk er i de miljøene de er i. Folk er forskjellige, også innenfor foreninger, menigheter og sekter. 

Er ikke fra BBC selv, men gått i klasse med flere og vært lærer for barn fra den menigheten. Hyggelige folk. Snille. Arbeidsomme. Og enkelte raringer innimellom.

Kråkstad?

Anonymkode: 3289c...ef5

AnonymBruker
Skrevet

Smiths venner og andre sekter er skadelig for alle barn. Ikke bare ditt. 

Anonymkode: 801df...9bc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg kjenner MANGE fra BCC, dette er ikke fordommer! Dette er erfaringer! 

Anonymkode: fb80b...faf

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror det kan være greit å være bevisst på at vi mennesker generelt sett elsker å sette folk i bås. 

Man kan jo ikke si at folk fra «Smiths venner» eller BCC ER sånn og sånn. Folk er forskjellig. 

Jeg har også kjennskap til flere fra BCC.
Mange hyggelige og engasjerte mennesker, og andre igjen som er mer private og vanskeligere å «komme inn på». Slik er det også ellers i samfunnet. 

Anonymkode: 669e7...27d

AnonymBruker
Skrevet

Her er det ganske mange faktorer som spiller inn. Er selv vokst opp i BCC (aka smiths venner) og jeg opplever at det er stor forskjell på hvordan man som medlem tenker, bare utifra hvilken menighet/lokasjon man har og hvilken slekt man kommer fra.

Feks min familie taklet det greit den dagen jeg gikk ut og fikk samboer. Mens venner av mine foreldre har tydelig sagt at dems egne barn ikke ville fått kommet på besøk lengre. Altså - stor variasjon innenfor samme menighet. 

Men mtp din situasjon med barn i bhg og skole: du vil nok oppleve at barna leker sammen og kommer i bursdager osv, og at foreldre er normalt hyggelige. Noen er flinkere til å invitere hverandre hjem enn andre.

Det du nok vil merke mest, er når barna skal begynne med aktiviteter. BCC har egen fotballklubb, hockeyklubb, fritidsaktivitetklubb, musikk opplæring etc, alt etter hva behovet/interessene er. Og disse prioriteres i hovedsak før alt annet. Så om den lokale fotballtreningen havner samme dag som det BCC kaller «aktivitetsklubben/AK», vil det nok være få som blir med i den lokale fotballklubben. Og om halve klassen er smithiser, vil det også merkes for barnet ditt når disse barna snakker om det morsomme de gjorde i går på «AK» - men ditt barn vil aldri kunne bli på denne aktiviteten fordi de ikke er medlemmer av bcc. Eller at halve klassen har vært samme sted i sommerferien, med sommerstevne på Brunstad/Oslofjord. 

Når barna blir ungdommer, er det kun menighetsaktiviteter som gjelder for de aller fleste (med unntak).

Vil si det er stor forskjell på om man vokser opp i Harstad/Måløy/Hallingdal i nærheten av BCC-familier hvor miljøet er lite og man må delta mer i lokalsamfunnet, eller om man vokser opp i Kråkstad, Mjøndalen, Sande, Sotra osv. hvor de flokker seg sammen i ulike boligfelt😅 Tilogmed medlemmer av BCC snakker i blant om at det ikke er helt sunt.

Anonymkode: 31760...007

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her er det ganske mange faktorer som spiller inn. Er selv vokst opp i BCC (aka smiths venner) og jeg opplever at det er stor forskjell på hvordan man som medlem tenker, bare utifra hvilken menighet/lokasjon man har og hvilken slekt man kommer fra.

Feks min familie taklet det greit den dagen jeg gikk ut og fikk samboer. Mens venner av mine foreldre har tydelig sagt at dems egne barn ikke ville fått kommet på besøk lengre. Altså - stor variasjon innenfor samme menighet. 

Men mtp din situasjon med barn i bhg og skole: du vil nok oppleve at barna leker sammen og kommer i bursdager osv, og at foreldre er normalt hyggelige. Noen er flinkere til å invitere hverandre hjem enn andre.

Det du nok vil merke mest, er når barna skal begynne med aktiviteter. BCC har egen fotballklubb, hockeyklubb, fritidsaktivitetklubb, musikk opplæring etc, alt etter hva behovet/interessene er. Og disse prioriteres i hovedsak før alt annet. Så om den lokale fotballtreningen havner samme dag som det BCC kaller «aktivitetsklubben/AK», vil det nok være få som blir med i den lokale fotballklubben. Og om halve klassen er smithiser, vil det også merkes for barnet ditt når disse barna snakker om det morsomme de gjorde i går på «AK» - men ditt barn vil aldri kunne bli på denne aktiviteten fordi de ikke er medlemmer av bcc. Eller at halve klassen har vært samme sted i sommerferien, med sommerstevne på Brunstad/Oslofjord. 

Når barna blir ungdommer, er det kun menighetsaktiviteter som gjelder for de aller fleste (med unntak).

Vil si det er stor forskjell på om man vokser opp i Harstad/Måløy/Hallingdal i nærheten av BCC-familier hvor miljøet er lite og man må delta mer i lokalsamfunnet, eller om man vokser opp i Kråkstad, Mjøndalen, Sande, Sotra osv. hvor de flokker seg sammen i ulike boligfelt😅 Tilogmed medlemmer av BCC snakker i blant om at det ikke er helt sunt.

Dette er nøyaktig slik min oppfatning av BCC og medlemmene er. Kjenner meg veldig igjen - men jeg er ikke vokst opp i menigheten eller vokst opp med medlemmer rundt meg. Jeg har kun erfaring med BCC fra arbeidslivet, men dette ressonnerer veldig med mine erfaringer, og hvordan jeg har sett dette "utenfra"(men allikevel innenfra, på et vis). 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Smiths venner heter vel nå Brunstad Church? Barnet mitt hadde flere barn i klassen som var i menigheten. De hadde minimum 6-7 søsken, og mitt inntrykk er at det var lite oppfølging. De svarte aldri på bursdagsinvitasjoner eller invitasjon om andre sosiale sammenkomster. Noen ganger dukket barna opp, andre ganger ikke.

Foreldrene virket veldig uinteressert, og gav tydelig uttrykk for at de mente at blant annet vennegrupper var unødvendig, og at det hadde de ikke tid til. Kanskje ikke så rart med så mange barn. Etterhvert som barna ble større og nærmet seg tenårene, gav de uttrykk for ganske kjipe holdninger. Snakket svært nedsettende om homofile og transpersoner, også i sosiale medier. Vet ikke om dette var holdninger de fikk fra foreldrene, men jeg har mine tanker…

Anonymkode: 65c8d...87d

De er uinteresserte i å ha vennskap med folk som ikke er Smiths venner. Vi har hatt flere naboer og jeg har gått i klasse med flere. Barna selv lekte med oss, men de kom aldri i inviterte bursdager eller spilte fotball på vanlige lag (de hadde egne lag og egen idrettsarena). Ellers er de mye sammen med "sine egne" flere ganger i uken. Foreldrene skal helst jobbe mye, slik at alle skal bidra til fellessamfunnet deres. 

Vi hadde en nabo da jeg var barn som lot meg passe deres barn, men de gikk også ut av Smiths venner i den tiden, og foreldre og søsken kuttet kontakten tvert...

Anonymkode: 0b3d0...1af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jehovas er noe annet enn Smiths venner. Jeg tror de er verre. Men du sa Smiths venner i HI. Jeg tror jehovas holder seg mere for seg selv og de feirer ikke jul eller bursdag. Og de ekskludere de som bryter med sekten. Derfor får de ikke statsstøtte mere. Jehovas er de som kommer på døren din eller ringer for å spre ordet sitt.

Anonymkode: 0f152...839

Jehovas er enda verre. Jeg har slekt som har vært Jehovas. De var rimelig hjernevasket! Men Smiths venner hadde ting da jeg vokste opp. Jentene måtte gå med skjørt og ha langt hår, og de fikk ikke lov å ha TV hjemme. Vi hadde også naboer som kom inn til oss for å se tv. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke skjerme barnet for alt.

Anonymkode: f110c...c2f

Skrevet

Jar gått i klasse med Smiths venner både i grunnskolen og vgs. Flotte morsomme mennesker. Men med store familier og treff med menigheten, har de ikke mye tid til andre vennskap på fritiden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jehovas er enda verre. Jeg har slekt som har vært Jehovas. De var rimelig hjernevasket! Men Smiths venner hadde ting da jeg vokste opp. Jentene måtte gå med skjørt og ha langt hår, og de fikk ikke lov å ha TV hjemme. Vi hadde også naboer som kom inn til oss for å se tv. 

Alt dette endret seg rundt 2000-tallet så ikke helt relevant lengre 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil bare legge til at mitt inntrykk med Smiths venner, er at de er opptatt av å samarbeide med å lage egne samfunn, og det må jeg jo si; De får jo det til. Alle jeg kjenner har flotte hus og biler. Og kvinnene går ikke med skjørt lenger hvis de ikke vil. Mitt inntrykk av de jeg kjenner til nå, så er det ikke 7+ barn lenger heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye fordommer mot alt som lukter kristenmannsblod. Vår samfunn som er ateistisk i dag bygger på kristne verdier men kristendommen er fjernet fordi hedonismen har tatt over styrer over folket, etter elitenes ønske. I stedet kommer Islam inn og erstatter den kristne religion, men også de har også forbud mot homofili, rus, og grenseløshet men det bekymrer dere vel ikke, eller da er det lov ? Uansett. Ateismen står for fall med sin relativisme der det ikke finnes noen form for sannheter, verdier og moralske grenser fordi alt er like bra og du kan lage din egen sannhet selv om det er livs farlig og skader, forvirrer og dreper barn og ungdom som ikke klarer å finne noen meninger med livet sitt fordi det ikke finnes noen sannheter og en Gud de får lov å be til. Da møter man fordommer, hat og hets i stedet og må skjule at man tror på Gud. Noe muslimer ikke trenger å gjøre.

Anonymkode: e9fff...615

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her var det mye fordommer mot alt som lukter kristenmannsblod. Vår samfunn som er ateistisk i dag bygger på kristne verdier men kristendommen er fjernet fordi hedonismen har tatt over styrer over folket, etter elitenes ønske. I stedet kommer Islam inn og erstatter den kristne religion, men også de har også forbud mot homofili, rus, og grenseløshet men det bekymrer dere vel ikke, eller da er det lov ? Uansett. Ateismen står for fall med sin relativisme der det ikke finnes noen form for sannheter, verdier og moralske grenser fordi alt er like bra og du kan lage din egen sannhet selv om det er livs farlig og skader, forvirrer og dreper barn og ungdom som ikke klarer å finne noen meninger med livet sitt fordi det ikke finnes noen sannheter og en Gud de får lov å be til. Da møter man fordommer, hat og hets i stedet og må skjule at man tror på Gud. Noe muslimer ikke trenger å gjøre.

Anonymkode: e9fff...615

Herregud, det er ingen som har sagt noe som helst om troen deres, det er jo KULTUREN og SAMFUNNET som er det som diskuteres…… 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enda en som tror at barna deres faller død om når de hører noe kristent...

Anonymkode: ab4fc...08f

AnonymBruker
Skrevet

Lær heller ungene dine opp til å respektere andres religion.

Anonymkode: ab4fc...08f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Herregud, det er ingen som har sagt noe som helst om troen deres, det er jo KULTUREN og SAMFUNNET som er det som diskuteres…… 

Ja 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...