Gå til innhold

Smiths venner -skadelig for mitt barn?

OlgaY34

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt som går i barnehage hvor det er mange foreldre fra smiths venner. Halvparten av kullet hans er barn av smiths venner, og det er generelt en del fra sekten i området der vi bor. Det som bekymrer meg er hvordan ting blir på barneskolen og ungdomsskolen.. kan foreldrene være homofober og be barna sine ta avstand fra barnet mitt om han skulle vise seg å ha en annen legning? Vil de bli bedt om å ikke leke med sønnen min fordi foreldrene er synlige ateister. Far er en heavy rocker med mye tatoveringer og piercinger… Han hører på metall. Etter egen erfaring er jeg redd mobbing og utestengning og gjør hva som helst for at han ikke skal være utenfor… vurderer litt å flytte bare pga dette, uten at jeg har opplevd noe enda. Noen som har erfaringer med smiths venner? Vært i lik situasjon? 

Håper noen kan svare :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Smiths venner heter vel nå Brunstad Church? Barnet mitt hadde flere barn i klassen som var i menigheten. De hadde minimum 6-7 søsken, og mitt inntrykk er at det var lite oppfølging. De svarte aldri på bursdagsinvitasjoner eller invitasjon om andre sosiale sammenkomster. Noen ganger dukket barna opp, andre ganger ikke.

Foreldrene virket veldig uinteressert, og gav tydelig uttrykk for at de mente at blant annet vennegrupper var unødvendig, og at det hadde de ikke tid til. Kanskje ikke så rart med så mange barn. Etterhvert som barna ble større og nærmet seg tenårene, gav de uttrykk for ganske kjipe holdninger. Snakket svært nedsettende om homofile og transpersoner, også i sosiale medier. Vet ikke om dette var holdninger de fikk fra foreldrene, men jeg har mine tanker…

Anonymkode: 65c8d...87d

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

BCC er mest opptatt av seg selv og sitt, og det er bare til ungdomstiden BCC-barn få være med andre enn sektmedlemmer. Etter det er det no go… 

Bor du i Hokksund? 

Bare å holde seg unna…

Anonymkode: fb80b...faf

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde vurdert å bytte bhg eller flyttet. Vi har ett barn som er jehovas vitne i bhg til mine barn, og de kommer aldri i bursdager eller andre feiringer som handler om høytider. Mitt barn ble veldig lei seg da barnet ikke ville komme i bursdagen hennes, og var vanskelig å forklare hvorfor, hvis det hadde vær 10 andre barn som var av samme tro så hadde det blitt veldig trist ved bursdagen og ellers, de vil jo ikke være med på noe sosialt utenom bhg heller. 

Anonymkode: ea692...7f4

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skal mye til for at de kristne skal kunne mobbe normale barn, og bli tatt på alvor.

De holder seg gjerne for seg selv.

Så lenge du holder barna unna de voksne sekt medlemmene burde de ikke ta skade, hverken fysisk eller psykisk.

Anonymkode: 779aa...f3a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vestfossen?? 😂 Møllefossen? Det var hvert fall verdens beste barnehage for noen år siden😍🥰

Gift med en mann som er oppvokst i menigheten.. Alle søskene er også gått ut for 20 år siden, og ingen av de er verken
Og mitt inntrykk er at alle er ganske rause uansett.. 
vi er ikke med i menigheten, men det har aldri vært en tema med hverken for oss voksne eller barna.. Men mannen min er jo vokst opp med de fleste da..

Anonymkode: 6817d...b51

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tror ikke du trenger å bekymre deg. De er ikke så opptatte av andre rundt seg og barna blir stort sett oppmuntret til å være høflige med skolekamerater, men ikke utvikle vennskap på fritiden feks. Foreldrene er selvsagt livredde for at ungene skal se at det finnes andre måter å leve på 😬 

Foreldrene kommer til å være høflige og distanserte, holder avstand. Men tviler på at det blir noe drama. Ville dog ikke forventet at barna kommer i bursdager eller forvente invitasjon til bursdager. 

Anonymkode: 5bc2f...efc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og min beste venninne som barn (barneskolen) pleide ofte å være med en jente som var Smits venner. De har ikke lov til å se på tv så vi så på barnetv hos meg. Det jeg husker fra henne var at hun ofte var bekymret for om foreldrene ville bli sint for helt uskyldige ting. En gang fikk hun en rift i jakken pga noe vi hadde gjort. Men foreldrene så jeg aldri noe til. Hun hadde ikke forbud med å være med oss. Når vi vokste opp så var alle "inni skapet" så om de hadde hatt et problem med annen legning vet jeg ikke.

Anonymkode: 0f152...839

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så mange svar. Jehovas vet jeg er strenge med bursdager men her kommer de alle i bursdager. Har også et treff utenom barnehage for alle barna der alle dukket opp. De ser på samme serier for barn og kler seg som alle andre.. Er som sagt ingen varsellamper enda, er bare så redd jeg legger tilrette for en skolegang med utestenging. 😕 Så vanskelig. Han trives kjempegodt i barnehagen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må forstå at de ser på de utenfor menigheten til å være mindre verdt. 

De er aldri slemme med deg, de bare… bryr seg ikke. De bryr seg om menigheten, og de bryr seg om hverandre. Og thats it.

Etter ungdomstiden får de som sagt ikke være noe særlig med andre "utenfor".

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
OlgaY34 skrev (4 minutter siden):

Takk for så mange svar. Jehovas vet jeg er strenge med bursdager men her kommer de alle i bursdager. Har også et treff utenom barnehage for alle barna der alle dukket opp. De ser på samme serier for barn og kler seg som alle andre.. Er som sagt ingen varsellamper enda, er bare så redd jeg legger tilrette for en skolegang med utestenging. 😕 Så vanskelig. Han trives kjempegodt i barnehagen 

Jehovas er noe annet enn Smiths venner. Jeg tror de er verre. Men du sa Smiths venner i HI. Jeg tror jehovas holder seg mere for seg selv og de feirer ikke jul eller bursdag. Og de ekskludere de som bryter med sekten. Derfor får de ikke statsstøtte mere. Jehovas er de som kommer på døren din eller ringer for å spre ordet sitt.

Anonymkode: 0f152...839

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen problem at halve barnehagen er smiths venner, ihvertfall ikke mht mobbing. Jeg har selv vokst opp der, og har mange venner derfra. De er som alle andre, og mye har forandret seg siden vi var barn. De går i bursdager og ser på tv som andre. Det ikke like vanlig med mange barn lenger. Barna blir oppdratt til å være medmennesker og bry seg om andre, så mobbing fra dem trenger du ikke være redd for. Det eneste kan være at det er naturlig at flokken fra samme miljø holder seg med hverandre. Det er mye som skjer i menigheten på fritiden, så de vil ikke være like tilgjengelige 

Anonymkode: dbcda...8f4

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ingen problem at halve barnehagen er smiths venner, ihvertfall ikke mht mobbing. Jeg har selv vokst opp der, og har mange venner derfra. De er som alle andre, og mye har forandret seg siden vi var barn. De går i bursdager og ser på tv som andre. Det ikke like vanlig med mange barn lenger. Barna blir oppdratt til å være medmennesker og bry seg om andre, så mobbing fra dem trenger du ikke være redd for. Det eneste kan være at det er naturlig at flokken fra samme miljø holder seg med hverandre. Det er mye som skjer i menigheten på fritiden, så de vil ikke være like tilgjengelige 

Det var godt å lese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OlgaY34 skrev (3 timer siden):

Jeg har en gutt som går i barnehage hvor det er mange foreldre fra smiths venner. Halvparten av kullet hans er barn av smiths venner, og det er generelt en del fra sekten i området der vi bor. Det som bekymrer meg er hvordan ting blir på barneskolen og ungdomsskolen.. kan foreldrene være homofober og be barna sine ta avstand fra barnet mitt om han skulle vise seg å ha en annen legning? Vil de bli bedt om å ikke leke med sønnen min fordi foreldrene er synlige ateister. Far er en heavy rocker med mye tatoveringer og piercinger… Han hører på metall. Etter egen erfaring er jeg redd mobbing og utestengning og gjør hva som helst for at han ikke skal være utenfor… vurderer litt å flytte bare pga dette, uten at jeg har opplevd noe enda. Noen som har erfaringer med smiths venner? Vært i lik situasjon? 

Håper noen kan svare :) 

Ja selvfølgelig. Dette er jo ikke mennesker som lever i den virkelige verden. Smiths venner er en vaskekte Norsk sekt som har stålkontroll over medlemmene sine.
https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt-guds-utvalde/sesong/1/episode/MDDP11000620

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
K.B. skrev (3 minutter siden):

Ja selvfølgelig. Dette er jo ikke mennesker som lever i den virkelige verden. Smiths venner er en vaskekte Norsk sekt som har stålkontroll over medlemmene sine.
https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt-guds-utvalde/sesong/1/episode/MDDP11000620

De heter ikke Smiths venner lenger, men BCC - Brunstad Christian Church. 

Man kan i det minste kalle dem for det de heter. Jeg er ingen fan jeg heller, har jobbet med mange medlemmer. På overfladisk nivå artige og vanlige mennesker. Men gurimalla når man vet mer… ikke bra. 

Skulle gjerne sendt Finanstilsynet på nakken deres, de har nok en del å svare på økonomisk…

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg - ateist - er gift med en mann som er vokst opp i SV. 

For å si det slik - min egen såkalte "fornuftige" familie er rasshøl i forhold til svigerfamilien min. De er fantastisk varme og gode mennesker som har tatt meg imot fra dag 1

Anonymkode: e5e6e...7eb

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har du møtt en, kjenner du kun en. De er like ulike som alle andre mennesker. Jeg har har/hatt flere vennskap med medlemmer av SV. Flere av de har jeg vokst opp sammen med, fantastisk flotte mennesker. Selv er jeg et produkt av en ganske dysfunksjonell familie. Nabofamilien med 12 barn, hadde ingen problemer med å innlemme meg i sin familie, døren var alltid åpen og det var alltid der var det alltid litt mat og gode veiledere.  Jeg har aldri opplevd at de prakket på meg sin tro, eller hadde forventninger til meg i den retning. Andre venner jeg møtte på vgs, som var oppvokst hos SV kan skildre en helt annen oppvekst. 

Anonymkode: a01bb...859

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde vurdert å bytte bhg eller flyttet. Vi har ett barn som er jehovas vitne i bhg til mine barn, og de kommer aldri i bursdager eller andre feiringer som handler om høytider. Mitt barn ble veldig lei seg da barnet ikke ville komme i bursdagen hennes, og var vanskelig å forklare hvorfor, hvis det hadde vær 10 andre barn som var av samme tro så hadde det blitt veldig trist ved bursdagen og ellers, de vil jo ikke være med på noe sosialt utenom bhg heller. 

Anonymkode: ea692...7f4

Seriøst? Du lager storm i vannglass

Anonymkode: b9d1c...396

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En av de som mobbet mitt barn verst var medlem av en slik sekt. Foreldrene gikk det ikke an å snakke med, full fornektelse. Så joda, de kan både mobbe og være ufyselige de som alle andre. 

Anonymkode: 65c8d...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har selv gått i klasse med flere, både på ungdomsskole og videregående, og har aldri opplevd noe negativt, heller tvert imot. Disse har vært svært inkluderende, tar mye initiativ, følger opp sine egne søsken når det er fritidsaktiviteter, kakebaking osv. Men vi bor i nord, mulig «kulturen» er annerledes her, jeg vet ikke. Men i mine øyne, kjempefolk!

Anonymkode: 5d808...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...