Floja Felíz Skrevet 13. mars 2006 #21 Skrevet 13. mars 2006 Han oppfører seg helt merkelig når han er nyvasket. Løper rundt i sirkel og nekter å roe seg, og blir helt avvisende overfor oss. Han er nok fornærmet, stakkar. ← Hihihi, det er helt normalt!
Gjest Lupi ii. Skrevet 13. mars 2006 #23 Skrevet 13. mars 2006 Hunden er nå litt over fire måneder gammel, og vi har vel badet han like mange ganger. Første gang var den dagen vi fikk ham, på oppdrag fra (en altfor lat) oppdretter. Siste gang var i går, da jeg syntes han luktet litt vel mye hund. I går var det kun ørene (lange) og hodet som fikk shampo, resten av hunden ble bare skylt. Han oppfører seg helt merkelig når han er nyvasket. Løper rundt i sirkel og nekter å roe seg, og blir helt avvisende overfor oss. Han er nok fornærmet, stakkar. ← hihi, minn blir helt spinnvill. hun uler og fyker rundt og gnir seg i gulvet. så legger hun seg på magen på teppet og drar seg fremover med forbeina mens bakbeina bare henger etter. hun oppfører seg som en mongo, stakkar. jeg lurer på hva som skjer. vi må jo bade så ofte, så litt stress er det. tar så lang tid før den lange pelsen tørker også.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #24 Skrevet 13. mars 2006 har en hannhund, og han begynner å lukte surt etter ca 6 uker, pluss minus. så kan vel si at han blir vasket gjennomsnittlig hver sjette uke. han er korthåret, så lite pelsstell til vanlig. og han lukter mindre bra hvis han har løpt på myr f.eks, da må han i dusjen ja.
jordbær Skrevet 13. mars 2006 #25 Skrevet 13. mars 2006 Ene katten min bader aldri. Den holder seg ren selv. Den andre har av og til litt.. ehrm.. Rester i bakenden Den er litt stor.. så den får ikke vasket seg så bra selv.. Så den bader ved behov. Ildern blir badet når samboern er hjemme alene, for han er glad i å bade dyra våre av en eller annen grunn. Liker ikke å bade ildern(skal helst ikke bades), men sånn.. en gang annen hver måned, kanskje.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #26 Skrevet 13. mars 2006 har en hannhund, og han begynner å lukte surt etter ca 6 uker, pluss minus. så kan vel si at han blir vasket gjennomsnittlig hver sjette uke. han er korthåret, så lite pelsstell til vanlig. og han lukter mindre bra hvis han har løpt på myr f.eks, da må han i dusjen ja. ← og han er overlykkelig når han slipper ut fra badet, løper rundt og vil leke og peser og er bare glad.
Gjest Gjest_metoyou_* Skrevet 13. mars 2006 #27 Skrevet 13. mars 2006 "Gjest" Det kan hende at hunden lukter ekstra etter noen uker fordi den etter å ha blitt vasket produserer enda mer "mannelukt"...Dyr liker ikke shampoolukten og har en tendens til å overprodusere sine egne lukter etter et bad slik at de lukter ekstra illle...
Imax Skrevet 13. mars 2006 #28 Skrevet 13. mars 2006 Hver andre til tredje uke får hunden min overhaling med totalvask. Fatter ikke folk som ikke vasker bikkja si minst en gang i måneden, de stinker jo!
Freyja Skrevet 13. mars 2006 #29 Skrevet 13. mars 2006 Katten min bader jeg aldri. Hun vasker seg selv. Dessuten pleier hun å dusje sammen med meg. Hun kommer inn og sitter og maler. Dessuten "bader" hun mye i snøen nå om dagen - ingen bønn, må nok være ute noen timer, ja. *streng mor*
Gjest vimse Skrevet 13. mars 2006 #30 Skrevet 13. mars 2006 Hver andre til tredje uke får hunden min overhaling med totalvask. Fatter ikke folk som ikke vasker bikkja si minst en gang i måneden, de stinker jo! ← Og jeg kan ikke fatte at man skal vaske hundene ihjel heller...
Ugla Skrevet 14. mars 2006 #31 Skrevet 14. mars 2006 Fatter ikke folk som ikke vasker bikkja si minst en gang i måneden, de stinker jo! ← Nå er det ikke alle hunder som skal vaskes så ofte da. Det naturlige "fettet" i pelsen kan bli ødelagt, og hunder som er mye ute (vinterstid) kan jo fryse ihjel! Jeg bader ikke hunden min om vinteren, men en skikkelig "rengjøring" vår og høst, og så liker den godt å bade ute i elver og tjern om sommeren (ellers bare med "en vaskeklut" ved behov).
Gjest Lupi ii. Skrevet 14. mars 2006 #32 Skrevet 14. mars 2006 Jeg synes også det er rart at folk som har "vanlige" hunder vasker hundene sine så ofte Hunder har et naturlig fettlag i pelsen, og skal ikke vaskes for mye. min forrige hund var en golden retriever, hun badet vi 1-2 ganger i året og ikke en gang mer. Hunden jeg har nå er en portugisisk vannhund. denne hunderasen er allergivennlig, røyter ikke, har ikke fettlag og ikke underull. pelsen er mer som hår enn pels. denne skal vaskes flere ganger i mnd ellers blir ikke pelsen noe fin og helt forferdelig å børste.
Gjest vimse Skrevet 14. mars 2006 #33 Skrevet 14. mars 2006 Jeg synes også det er rart at folk som har "vanlige" hunder vasker hundene sine så ofte Hunder har et naturlig fettlag i pelsen, og skal ikke vaskes for mye. min forrige hund var en golden retriever, hun badet vi 1-2 ganger i året og ikke en gang mer. Hunden jeg har nå er en portugisisk vannhund. denne hunderasen er allergivennlig, røyter ikke, har ikke fettlag og ikke underull. pelsen er mer som hår enn pels. denne skal vaskes flere ganger i mnd ellers blir ikke pelsen noe fin og helt forferdelig å børste. ← Hvordan kan det ha seg den ikke har fettlag :klø:
Gjest Lupi ii. Skrevet 14. mars 2006 #34 Skrevet 14. mars 2006 Hvordan kan det ha seg den ikke har fettlag :klø: ← Jeg vet ikke helt men sånn er det. du blir ikke fettete av å gni fingrene inni huden på hunden selv om det et månedsvis siden sist du badet den, den lukter ikke hund og den fryser hvis det blir for kaldt. det er i hvert fall ikke noe fettlag å ødelegge, så her er det bare å bade i vei...
Adonia Skrevet 14. mars 2006 #35 Skrevet 14. mars 2006 jeg bader katten min når det er behov for det, men det blir vel ikke mer enn ca et par ganger i året. som regel er han flink til å vaske seg selv.
Jaya Skrevet 14. mars 2006 #36 Skrevet 14. mars 2006 (endret) Hver andre til tredje uke får hunden min overhaling med totalvask. Fatter ikke folk som ikke vasker bikkja si minst en gang i måneden, de stinker jo! ← Min hund stinker ikke, med mindre han har rullet seg i noe som stinker. Kommer vel litt an på rasen også når det gjelder hvor mye de lukter. Toller, som jeg har lukter ikke mye, bare deilig, mild hundelukt. Jeg bader min bare når han er så møkkete/lukter så ille at jeg ikke får ham ren bare ved hjelp av spyling med hageslangen, hittil har det skjedd to ganger (hunden er syv måneder gammel). Den ene gangen luktet det råttent av ham etter at han ramlet i en gjørmedam, den andre gangen rullet han seg i en bæsj. Kattene får seg vel en vask ca en gang i halvåret. Endret 15. mars 2006 av Jaya
Gjest vimse Skrevet 14. mars 2006 #37 Skrevet 14. mars 2006 Jeg vet ikke helt men sånn er det. du blir ikke fettete av å gni fingrene inni huden på hunden selv om det et månedsvis siden sist du badet den, den lukter ikke hund og den fryser hvis det blir for kaldt. det er i hvert fall ikke noe fettlag å ødelegge, så her er det bare å bade i vei... ← Bare synes det høres så rart ut at den ikke har fettlag, men litt har den nok, bare ikke merkbart, slik som de to utehundene mine vil jeg tro Jeg er bare nysjerrig, men hvis du lot være å bade den i et halvt år f.eks, ville den fryse mindre da?
Theka Skrevet 14. mars 2006 #38 Skrevet 14. mars 2006 Aldri. Men så har jo jeg ørkenrotter da. De får chinchillasand å bade i 3-4 ganger i uka.
jordbær Skrevet 14. mars 2006 #39 Skrevet 14. mars 2006 Aldri. Men så har jo jeg ørkenrotter da. De får chinchillasand å bade i 3-4 ganger i uka. ← Dem er så søte når dem bader i badesand.. *smelt* Og så de søte små fotsporene i sanden.. :grine2:
Gjest Lupi ii. Skrevet 14. mars 2006 #40 Skrevet 14. mars 2006 Bare synes det høres så rart ut at den ikke har fettlag, men litt har den nok, bare ikke merkbart, slik som de to utehundene mine vil jeg tro Jeg er bare nysjerrig, men hvis du lot være å bade den i et halvt år f.eks, ville den fryse mindre da? ← hm det vet jeg ikke :klø: man skal liksom bade de ofte da, ellers blir pelsen ekkel... men det kan nok være de fryser litt mindre ja, uten at jeg har hørt noe om det noen gang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå