AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:29 #101 Del Skrevet onsdag kl 08:29 AprilLudgate skrev (2 minutter siden): Jeg forstår deg, OG foreldrene som er bekymret. Dessverre smitter endel uhensiktsmessig atferd i denne alderen - og de er sikkert redde for det. De prøver skjerme egne unger fra å bruke samme strategier selv. Utfra det du forklarer så leser jeg mer alvorlig psykisk sykdom som går langt dypere enn skolesituasjon. MÅ dere bo i dette området? Jeg hadde nok ikke forventet at det sosiale retter seg godt opp på ny skole og at det ordner mye. For ungdommen din er jo nå alvorlig syk dessverre. Hva sier BUP og psykiatri? Enig i at det kan være "smittsomt". Som nevnt et annet sted over her var det 7 stk på trinnet på barneskolen som skadet seg (som jeg vet om). Ikke godt å si hvem som var først ute, og heller ikke om de hadde det fra hverandre eller fra andre steder. Jeg vet ikke om alle foreldrene vet om det heller. Vi må bo her i to år til pga skoler (søsken også). Tilrettelegging vi mest sannsynlig ikke får andre steder. Og ja, hen er syk, men får nå (endelig) god behandling som vi håper og tror vil hjelpe. Når det er sagt så har det vært en kamp å få den behandlingen. Alle skriker om at man må søke hjelp, men jeg kan skrive under på at selv om man slår full alarm så skjer det fint lite. Det tok et halvt år der jeg sto på telefonen til minst seks instanser før det endelig skjedde noe. Og i mellomtiden hadde det eskalert. Så det er en lang vei å gå. Men veien er brattere uten venner. Tror mange her har fått inntrykk av at barnet mitt er en helt vill og ukontrollert bølle som har superdårlig innvirkning på andre. Trist hvis det er sånn det leses for hen er høflig, blid, sosial og ekstremt lojal. Rett og slett en god venn. TS Anonymkode: a1147...f68 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:25 #102 Del Skrevet onsdag kl 09:25 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om barnet ditt er selvskader så skjønner jeg på en måte at ikke så mange andre klarer forholde seg til det. Det kan både være skummelt etc for andre. Og skjønner jo på en måte at foreldre ikke ønsker at sine barn skal "henge" med en som driver med selvskading, samme med vaper/røyker. Vårt ene barn hadde selv en selvskader i klassen, vedkommende ble ikke utestengt. og hadde noen få venner, men mange tok avstand fordi det var så stort fokus fra dette barnet på hva det drev med. Kuttet seg selv på skolen også og det ble voldstomt for de andre når det sto på. For meg så virker det også som du prøver få dette til å være andre sin skyld. Ditt barn ble med på det og fortsatte med det. Skjønner det er tøff situasjon å stå i. Når barna kommer på ungdomsskolen så hjelper det ikke ta dette med foreldrene, da er barna såpass store at de selv velger hvem de vi være med. Ikke sikkert det hjelper å flytte, nissen blir gjerne med på lasset. Jeg skjønner jo selv som voksen til en viss grad at barn ikke vil være med en som driver med selvskading. En ser gjerne sårene og arr, og skjønner jo det er et barn fullt av problemer. Så ta tak i dette, men ikke fordel skyld på andre, dette er deres barn sin skyld og deres barn selv som har startet med. De aller flesste starter ikke med selvskading fordi vennenne gjør det, samme med snus/røyk/vape Anonymkode: df5c3...2e3 Dette! Prøv å ta det til det ts! Måten du unnviker og går i forsvar på sier sååå mye om hvorfor ungen din sliter og er psykisk syk.. Anonymkode: 2db9f...78f 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:27 #103 Del Skrevet onsdag kl 09:27 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Enig i at det kan være "smittsomt". Som nevnt et annet sted over her var det 7 stk på trinnet på barneskolen som skadet seg (som jeg vet om). Ikke godt å si hvem som var først ute, og heller ikke om de hadde det fra hverandre eller fra andre steder. Jeg vet ikke om alle foreldrene vet om det heller. Vi må bo her i to år til pga skoler (søsken også). Tilrettelegging vi mest sannsynlig ikke får andre steder. Og ja, hen er syk, men får nå (endelig) god behandling som vi håper og tror vil hjelpe. Når det er sagt så har det vært en kamp å få den behandlingen. Alle skriker om at man må søke hjelp, men jeg kan skrive under på at selv om man slår full alarm så skjer det fint lite. Det tok et halvt år der jeg sto på telefonen til minst seks instanser før det endelig skjedde noe. Og i mellomtiden hadde det eskalert. Så det er en lang vei å gå. Men veien er brattere uten venner. Tror mange her har fått inntrykk av at barnet mitt er en helt vill og ukontrollert bølle som har superdårlig innvirkning på andre. Trist hvis det er sånn det leses for hen er høflig, blid, sosial og ekstremt lojal. Rett og slett en god venn. TS Anonymkode: a1147...f68 Og ekstremt psykisk ustabil og syk, mao ikke noe andre foreldre ønsker som påvirkning på sine barn! Pluss ungdom gidder heller ikke det der, er en alt for stor byrde å skulle være «venn» og ta seg av en jevnaldrende som er så psykisk syk Anonymkode: 2db9f...78f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:28 #104 Del Skrevet onsdag kl 09:28 «Har ikke råd til fritidsaktiviteter» faen for noe bs. Det koster typ 2000 i halvåret. Det klarer du om du prioriterer rett Anonymkode: f11e7...de1 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:31 #105 Del Skrevet onsdag kl 09:31 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): «Har ikke råd til fritidsaktiviteter» faen for noe bs. Det koster typ 2000 i halvåret. Det klarer du om du prioriterer rett Anonymkode: f11e7...de1 Nei ts er mest opptatt av å kaste ansvaret over på andre og ha sutreklubb Anonymkode: 2db9f...78f 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:38 #106 Del Skrevet onsdag kl 09:38 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dessuten er det ikke skulk, men ufrivillig fravær. Vi har avtaler med skolen om noen timer pr uke. Hen blir heller ikke "nektet" aktiviteter. Og hvis du tror det bedrer situasjonen for en som skader seg å gå med lange ermer så forstår du såpass lite at du ikke er kvalifisert til å svare her. Litt empati skader mindre enn kniver, men slemme ord skader mer. TS Anonymkode: a1147...f68 Jeg forstår at dette er innmari tøft. Men du går veldig i forsvarsposisjon, og din tilnærming er lite konstruktiv. Hvis din ungdom har mistet alle vennene sine, ville jeg vurdert å skifte skole/miljø. Det er ofte lettere å bygge seg opp et nytt sted, der man ikke er "stemplet". Men det virker som både barnet og du også trenger hjelp for diverse underliggende problemer. Skolebytte uten å også jobbe med hvordan dere har det, og hvordan dere møter andre, vil nok ikke hjelpe. Anonymkode: 2c3f1...e93 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:04 #107 Del Skrevet onsdag kl 10:04 Jeg forstår hvorfor ungdom og foreldre tar avstand. Barnet er alvorlig psykisk syk, det er vanskelig og ubehagelig for andre å være vitne til. Dette er rett og slett sånn mennesker er lagd. Smitteeffekten av selvskading er stor. Hvis ungdommen velger å blottlegge sår og arr, er det større sjanse for at folk tar avstand. Noe jeg faktisk forstår. Det er lett å bruke opp vennene sine når man er psykisk syk. Jeg skjønner godt andre foreldre som skjermer barna sine, for alt vi vet kan det være barna sitt ønske om avstand, ikke foreldrene. Det er lett for barn å inntre i en pleierolle fremfor vennskapsrolle. Vi vet heller ikke hva fokuset har vært i vennskapet, er det mye snakk om psykisk sykdom så snur folk ryggen. Det er alt oppslukende for den det gjelder, men samtidig for mye for andre. Psykisk syke kan være svært egoistiske. Å få tilbake de gamle vennene er tilnærmet håpløst, her ville jeg heller ha utvidet horisonten. Sjekket andre arenaer for venner. Nettvenner? Siden budsjettet for fritidsaktiviteter ikke er mulig, hva har dere av tilnærmet gratis aktiviteter i kommunen? Her vet jeg de har flere arrangementer i uka. Det innen hobby, vitenskap, se film osv. jeg forstår ts og barnet, men samtid ser jeg andre foreldre og barn sin side av saken. Ingen vil at barnet sitt skal bli alvorlig psykisk syk. Selvskading er ett alvorlig tegn på at noe er galt. Ingen ønsker det for sitt barn. Det er kompleks. Og man kan ikke tvinge folk til å være venner. I denne saken går det dessverre verst utover ts sitt barn. før jeg får kommentaren om at jeg ikke vet noe som helst om psykisk sykdom og selvskading, så kan jeg si jo. Jeg vet absolutt mer enn de fleste. For min del så har jeg levd på flaks, det er ren flaks at jeg har alle kroppsdeler i behold. Jeg har det heldigvis mye bedre i dag. Men jeg har det i mot ødelagt mange fine vennskap. Anonymkode: 5cd13...e2a 4 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sussih Skrevet onsdag kl 10:08 #108 Del Skrevet onsdag kl 10:08 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei. Min sosiale og utadvendte ungdom har fått en særdeles dårlig start på ungdomsskolen. Ekstremt dårlig skolemiljø, og hen blir utestengt. Hen selvskader og blir mobbet for dette. Ufrivillig skolevegring som resultat. Har begynt å røyke og vape (ikke fast), men prøver å slutte med dette nå. Vi bor i et ressurssterkt område, men har dårlig råd selv akkurat nå. Har for tiden ikke råd til fritidsaktiviteter for ungdommen, så hen er mest hjemme. Blir en nedadgående spiral. Har hatt en håndfull venner frem til nå nylig, men nå har de aller siste vennene forsvunnet, den siste i forrige uke. De tre siste fordi de ikke får lov av sine foreldre til å henge med min ungdom (men disse får henge med hverandre). Har hatt dialog med et par av disse foreldrene, men det virker ikke som de skjønner alvoret dette innebærer for mitt barn. Altså null venner igjen i nærmiljøet, kun nettvenner og et par perifere venner som bor laangt unna, samt en nettflørt som jeg er noe skeptisk til (i et annet land). Redd for at selvskadingen eskalerer og i verste fall ender i selvmord som et resultat av alt dette. Hen er allerede i et omfattende terapi/selvskadingsprogram hos Bup. Hva ville dere gjort? 😥 Anonymkode: a1147...f68 PRAT MED FORELDRENE IGJEN TIL DE SKJØNNER ALVORET!!! IKKE RISIKETER DITT BARNS LIV! EVT. BYTT SKOLE!!!!!!ELLER HA HJEMMESKOLE 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:12 #109 Del Skrevet onsdag kl 10:12 Sussih skrev (3 minutter siden): PRAT MED FORELDRENE IGJEN TIL DE SKJØNNER ALVORET!!! IKKE RISIKETER DITT BARNS LIV! EVT. BYTT SKOLE!!!!!!ELLER HA HJEMMESKOLE De andre foreldrene har ikke noe med det her å gjøre! Men ellers meget enig i hjemmeskole frem til ny skoleplass står klar Anonymkode: 2db9f...78f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:09 #110 Del Skrevet onsdag kl 11:09 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor sier du sånne ting? Jeg vet at det sies mye dritt på kg, men dette er lavmål. Er du forelder til en kid som oppfordrer medelever til å ta selvmord og så skryter av det etterpå? Ha en fin dag du også 🙂 TS Anonymkode: a1147...f68 Det er ihvertfall ikke voksent og kalle barna for KId og Kidsa, umodent. Og du trenger jo ikke gå til angrep på kommentaren om å la barnet vurdere gå å på skyting med det angrepet. Vedkommende har jo et poeng. Da skjønner en jo nesten hvordan du tilnærmer deg folk og problemer som sier litt imot Anonymkode: df5c3...2e3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:15 #111 Del Skrevet onsdag kl 11:15 AnonymBruker skrev (1 time siden): «Har ikke råd til fritidsaktiviteter» faen for noe bs. Det koster typ 2000 i halvåret. Det klarer du om du prioriterer rett Anonymkode: f11e7...de1 2000kr i halvåret? Hvordan aktivitet er det? AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår at dette er innmari tøft. Men du går veldig i forsvarsposisjon, og din tilnærming er lite konstruktiv. Hvis din ungdom har mistet alle vennene sine, ville jeg vurdert å skifte skole/miljø. Det er ofte lettere å bygge seg opp et nytt sted, der man ikke er "stemplet". Men det virker som både barnet og du også trenger hjelp for diverse underliggende problemer. Skolebytte uten å også jobbe med hvordan dere har det, og hvordan dere møter andre, vil nok ikke hjelpe. Anonymkode: 2c3f1...e93 Når man omtrent blir angrepet, og får så til de grader kommentarer som er så lavmål som en ikke engang skulle tro forekom på KG, da er det ikke rart man går litt i forsvarsposisjon. Fælt å si det, men jeg håper dere får oppleve hvordan det er så stå i dette som en forelder selv. Da skal du se at det var kanskje litt dumt at alle de andre foreldrene ba barna holde seg unna ditt barn. Anonymkode: 046d2...c71 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:16 #112 Del Skrevet onsdag kl 11:16 Bytter barnet skole så vil det ihvertfall mest sannsynlig ikke ha noe vennemiljø der dere bor. Om dette er en skole for tilpasning for barn som sliter i tillegg. Da ville jeg heller vurdert å flytte. Ungdommer på ungdomsskolen henger ofte sammen med barn i nærmiljøene. Vi bor selv i et pengesterkt miljø hvor "alle" har mye penger. Vi har det selv, og ser jo de som ikke har råd til å være med på omtrent noenting , de faller jo ofte utenfor. Fordi ungdom er med på aktiviteter, kino, bowling etc. Og det er tøft for dem det gjelder, det ser vi jo. Da skjønner jeg faktisk ikke at folk bor der de bor når barna faller så til de grader utenfor det vanlge miljøet. Mener ikke penger er alt og at ingen skal utestenges, men det blir ofte slik uansett. Og om ungdommen sliter i tillegg så er det dødfødt og lista er lagt Anonymkode: df5c3...2e3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:31 #113 Del Skrevet onsdag kl 12:31 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De andre foreldrene har ikke noe med det her å gjøre! Men ellers meget enig i hjemmeskole frem til ny skoleplass står klar Anonymkode: 2db9f...78f Jo foreldre kan indirekte påvirke sine ungdommer til å være med hverandre mer! Du kan ikke si slik!! Vi må BRY OSS MER! Anonymkode: a6cf0...026 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:29 #114 Del Skrevet onsdag kl 13:29 Siden du spør hva jeg hadde en gjort: Jeg hadde hatt fokus på rotårsak og tatt grep på ting som jeg kan kontrollere, i stedet for å forsøke å kontrollere omverdenen. - helsehjelp og andre som kan hjelpe - gå igjennom budsjett, se på inntektsmuligheter, innhentet info om støtteordninger, og sørget for et godt fritidstilbud til barnet. Både idrett, kunst eller musikk, og annet som barnet har interesse for. - vurdert flytting til billigere bolig og/eller billigere område dersom det kan bedre situasjonen - planlagt gratis familieaktiviteter i helger og ferier slik at barnet får positivt innhold ilivet - sett på hva familie og venner kan bidra med. Kan de ta barnet med på noe, har barnet søskenbarn som det kan være med. Kan besteforeldre ta med på tur. - vurdert om dere kan søke om støttekontakt - vurdert om barnet kunne ha nytte av å delta i en støttegruppe eller ungdomsorganisasjon for psykisk helse - vurdert skolesituasjon og om en annen skole kunne passer bedre - gått i meg selv og sett på hva jeg kan gjøre for å bli en best mulig rollemodell Anonymkode: 4cc30...ef5 1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:48 #115 Del Skrevet onsdag kl 14:48 Dette er en vanskelig problemstilling. Både selvskading og skolevegring kan ha en viss smitteeffekt. Det er nok derfor noen foreldre reserverer seg. Jeg kan forstå det. Jeg ville forsøkt å få tak i hva slags rykter som går rundt barnet, siden de andre ungdommene ikke får være sammen med den. Det er jo ett eller annet å ta tak i her, som dere ikke har helt klart. Jeg ville ikke snakket med de andre foreldrene, uten samtykke fra egen ungdom. Det kan føles invaderende og gjøre vondt verre. Hva sier skolen. Har de fanget opp noe? Jeg ville startet der. Fritidsaktiviteter er viktig, har dere ikke råd til det, ville jeg tatt kontakt med NAV eventuelt barnevernet for å få hjelp til å få dette dekket. Ungdommen trenger en sosial arena som ikke er skolen, siden det ikke fungerer. Vet ikke om det er et tilbud hos dere, men min ungdom hadde aktivitetstilbud igjennom BUP for noen år tilbake. De samlet seg en gang i uken og gjorde hyggelige ting. Dette var alle ungdommer som hadde vanskelig for å finne plassen sin i ordinær ungdomsgruppe. Eventuelt kan det hende at helsestasjon for ungdom har noe liknende. Ungdomsskolen er en vanskelig periode for veldig mange. Det er ikke så lett å speile ungdommer på hva andre trenger, da de er i en selvsentrert periode, hvor de forsøker å finne sin egen identitet. Det går ofte på bekostning av andre og er ikke nødvendigvis utestengelse. Det gjør det ikke noe mindre vanskelig for ditt barn, men det kan være en annerkjennelse til barnet, om at dette er vanskelig. For mange blir det heldigvis bedre når de kommer på videregående. Anonymkode: d6c4d...8d4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:12 #116 Del Skrevet onsdag kl 15:12 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 2000kr i halvåret? Hvordan aktivitet er det? Når man omtrent blir angrepet, og får så til de grader kommentarer som er så lavmål som en ikke engang skulle tro forekom på KG, da er det ikke rart man går litt i forsvarsposisjon. Fælt å si det, men jeg håper dere får oppleve hvordan det er så stå i dette som en forelder selv. Da skal du se at det var kanskje litt dumt at alle de andre foreldrene ba barna holde seg unna ditt barn. Anonymkode: 046d2...c71 Ikke sant.. og du lurer på hvorfor du og ungen sliter? Ta tak i deg selv og slutt å dyrt ansvaret over på andre! Det er kun deg selv du kan Kontrollere! Anonymkode: 2db9f...78f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:20 #117 Del Skrevet onsdag kl 16:20 Jeg ville ha gått innpå kommunen sine hjemmesider for å undersøke om det finnes fritidstilbud eller organisasjoner. En del av disse er gratis. Se også om det finnes noen former for støtteordninger. Å vente til høsten kan oppleves som veldig lenge, og jeg tenker at kiden må ha noe å gjøre nå. Et lyspunkt i hverdagen. Anonymkode: 51160...d2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:35 #118 Del Skrevet onsdag kl 17:35 Fy fader, så mye ekle svar til Ts her inne! For noen slemme, uempstiske og ekle mennesker dere har! Jævlig skremmende at dere har barn!! Anonymkode: ffd1e...8eb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monky Skrevet onsdag kl 17:39 #119 Del Skrevet onsdag kl 17:39 AnonymBruker skrev (6 timer siden): 2000kr i halvåret? Hvordan aktivitet er det? Når man omtrent blir angrepet, og får så til de grader kommentarer som er så lavmål som en ikke engang skulle tro forekom på KG, da er det ikke rart man går litt i forsvarsposisjon. Fælt å si det, men jeg håper dere får oppleve hvordan det er så stå i dette som en forelder selv. Da skal du se at det var kanskje litt dumt at alle de andre foreldrene ba barna holde seg unna ditt barn. Anonymkode: 046d2...c71 👏👏 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monky Skrevet onsdag kl 17:45 #120 Del Skrevet onsdag kl 17:45 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Og ekstremt psykisk ustabil og syk, mao ikke noe andre foreldre ønsker som påvirkning på sine barn! Pluss ungdom gidder heller ikke det der, er en alt for stor byrde å skulle være «venn» og ta seg av en jevnaldrende som er så psykisk syk Anonymkode: 2db9f...78f Du kan ikke være et voksent menneske - men en ungdom som har forvillet seg inn her for å trolle! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå