Grandidosa83 Skrevet onsdag kl 07:01 #81 Del Skrevet onsdag kl 07:01 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei. Min sosiale og utadvendte ungdom har fått en særdeles dårlig start på ungdomsskolen. Ekstremt dårlig skolemiljø, og hen blir utestengt. Hen selvskader og blir mobbet for dette. Ufrivillig skolevegring som resultat. Har begynt å røyke og vape (ikke fast), men prøver å slutte med dette nå. Vi bor i et ressurssterkt område, men har dårlig råd selv akkurat nå. Har for tiden ikke råd til fritidsaktiviteter for ungdommen, så hen er mest hjemme. Blir en nedadgående spiral. Har hatt en håndfull venner frem til nå nylig, men nå har de aller siste vennene forsvunnet, den siste i forrige uke. De tre siste fordi de ikke får lov av sine foreldre til å henge med min ungdom (men disse får henge med hverandre). Har hatt dialog med et par av disse foreldrene, men det virker ikke som de skjønner alvoret dette innebærer for mitt barn. Altså null venner igjen i nærmiljøet, kun nettvenner og et par perifere venner som bor laangt unna, samt en nettflørt som jeg er noe skeptisk til (i et annet land). Redd for at selvskadingen eskalerer og i verste fall ender i selvmord som et resultat av alt dette. Hen er allerede i et omfattende terapi/selvskadingsprogram hos Bup. Hva ville dere gjort? 😥 Anonymkode: a1147...f68 Har lest noen sider av tråden. Jeg ser det blir litt fram og tilbake her om din rolle osv, men for å gå rett på sak; Fritidsaktiviteter tenker jeg det må være en løsning på. Hør med idrettslaget(ene) og/eller kommunen om mulige løsninger. Det finnes det alltid en løsning. Ellers er det også rimelige aktiviteter som skyting eller lignende (ungdoms skyting her i Bergen koster 250,- i året). Mtp vennene og utestenging; hva om du du snakker med noen av foreldrene og spør direkte hva årsaken er? Har de samme inntrykk av situasjonen som du har? Her må du unngå å være 100% i forsvarsposisjon, men kanskje man kan finne løsninger hvis foreldrene får et inntrykk av at du tar deres synspunkt alvorlig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:01 #82 Del Skrevet onsdag kl 07:01 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så trist med ungdommen din, men jeg hadde nok også vært skeptisk til at min ungdom skulle henge med noen som selvskadet og skolevegret. Jeg hadde vært bekymret for hvordan dette ville påvirket mitt barn. Men ville selvsagt snakket med barnet mitt om at mobbing og kjipe kommentarer «på tull» ikke er greit og at det er viktig å ikke gjøre ting vanskeligere for andre. Det er lov til å passe på seg selv, men ikke lov til å trykke andre ned. Jeg ville nok gjort som deg å byttet skole og brukt tid og ressurser på å gi hen en ny start og fått bukt med selvskadingen. Håper hen får noen fine venner på den nye skolen. Hvorfor kan hen ikke starte med det samme, eventuelt etter påske? Krysser fingrene for at dere lykkes❤️ Anonymkode: f0ff6...0fc Kidsa på skolen er så slemme mot hverandre at du vil ikke tro det. Lærerne har gråtende ungdommer på kontoret omtrent daglig, så det er ikke bare min. Ny skole fra høsten fordi den må søkes på : ) Anonymkode: a1147...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:11 #83 Del Skrevet onsdag kl 07:11 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi bor i et ressurssterkt område, men har dårlig råd selv akkurat nå. Har for tiden ikke råd til fritidsaktiviteter for ungdommen, så hen er mest hjemme. Blir en nedadgående spiral. Hvis en fritidsaktivitet vil gjøre en forskjell finner dere alltids råd. Om det så betyr noen middager med brød eller suppeposer for å hente inn utgiften. Anonymkode: 8f918...0b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:14 #84 Del Skrevet onsdag kl 07:14 Grandidosa83 skrev (5 minutter siden): Har lest noen sider av tråden. Jeg ser det blir litt fram og tilbake her om din rolle osv, men for å gå rett på sak; Fritidsaktiviteter tenker jeg det må være en løsning på. Hør med idrettslaget(ene) og/eller kommunen om mulige løsninger. Det finnes det alltid en løsning. Ellers er det også rimelige aktiviteter som skyting eller lignende (ungdoms skyting her i Bergen koster 250,- i året). Mtp vennene og utestenging; hva om du du snakker med noen av foreldrene og spør direkte hva årsaken er? Har de samme inntrykk av situasjonen som du har? Her må du unngå å være 100% i forsvarsposisjon, men kanskje man kan finne løsninger hvis foreldrene får et inntrykk av at du tar deres synspunkt alvorlig? Ja. Nå er det 11 uker til sommerferien, så planen er å få til en aktivitet etter det. Morsomt tips om skyting, men hen er ganske sær på hva hen vil av sånt. Men jeg skal høre. Hadde en god samtale med faren til den siste vennen som forsvant. Vi ble enige om å snakkes igjen. Her er vi jo inne på det jeg egentlig lurte på, men som ble fire sider om alt mulig annet. 😉 Jeg er ikke uhøflig eller i forsvar altså, men fryktelig sliten etter ett år i full beredskap, så redd for å trå feil i sånne samtaler. Ble jo heller ikke så oppmuntret av at flere her kategorisk avviser at de ville latt sitt barn henge med mitt barn. Anonymkode: a1147...f68 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:16 #85 Del Skrevet onsdag kl 07:16 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis en fritidsaktivitet vil gjøre en forskjell finner dere alltids råd. Om det så betyr noen middager med brød eller suppeposer for å hente inn utgiften. Anonymkode: 8f918...0b8 Jeg kan ikke begynne å forklare hvorfor økonomien er som den er nå, men kjenner godt til suppeposer. 🙂 Anonymkode: a1147...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:17 #86 Del Skrevet onsdag kl 07:17 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vi har heldigvis profesjonell hjelp. Trenger bare råd ift venner (og deres foreldre). : ) Anonymkode: a1147...f68 Rådet er å la det ligge! Dere har spilt dere ut! Alle forsøk vil kun forværre situasjon for dere begge to. Gå vidre i livet og søk relasjoner andre steder Anonymkode: 2db9f...78f 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:18 #87 Del Skrevet onsdag kl 07:18 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja. Nå er det 11 uker til sommerferien, så planen er å få til en aktivitet etter det. Morsomt tips om skyting, men hen er ganske sær på hva hen vil av sånt. Men jeg skal høre. Hadde en god samtale med faren til den siste vennen som forsvant. Vi ble enige om å snakkes igjen. Her er vi jo inne på det jeg egentlig lurte på, men som ble fire sider om alt mulig annet. 😉 Jeg er ikke uhøflig eller i forsvar altså, men fryktelig sliten etter ett år i full beredskap, så redd for å trå feil i sånne samtaler. Ble jo heller ikke så oppmuntret av at flere her kategorisk avviser at de ville latt sitt barn henge med mitt barn. Anonymkode: a1147...f68 Du er ikke så dum at du er bekymret for ungen din skal overleve eller ikke og så lærer henne å skyte. Anonymkode: 2db9f...78f 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:18 #88 Del Skrevet onsdag kl 07:18 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Rådet er å la det ligge! Dere har spilt dere ut! Alle forsøk vil kun forværre situasjon for dere begge to. Gå vidre i livet og søk relasjoner andre steder Anonymkode: 2db9f...78f Spilt oss ut? Hvordan da? Anonymkode: a1147...f68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:20 #89 Del Skrevet onsdag kl 07:20 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er ikke så dum at du er bekymret for ungen din skal overleve eller ikke og så lærer henne å skyte. Anonymkode: 2db9f...78f Som sagt tror jeg ikke det ville vært av interesse. Men så er det heller ikke sånn det fungerer. Morbid Anonymkode: a1147...f68 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:20 #90 Del Skrevet onsdag kl 07:20 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når man snakker om 16-20 prosent, så er det ikke de færreste dessverre. Anonymkode: 046d2...c71 Vel… det vil si 80-84 prosent IKKE gjør det og da blir det nok en gang de færreste. Det er helt klart at ts er hovedårsaken til ungen sliter Anonymkode: 2db9f...78f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:21 #91 Del Skrevet onsdag kl 07:21 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vel… det vil si 80-84 prosent IKKE gjør det og da blir det nok en gang de færreste. Det er helt klart at ts er hovedårsaken til ungen sliter Anonymkode: 2db9f...78f Utdyp? Anonymkode: a1147...f68 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:37 #92 Del Skrevet onsdag kl 07:37 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er helt klart at ts er hovedårsaken til ungen sliter Anonymkode: 2db9f...78f Hvorfor sier du sånne ting? Jeg vet at det sies mye dritt på kg, men dette er lavmål. Er du forelder til en kid som oppfordrer medelever til å ta selvmord og så skryter av det etterpå? Ha en fin dag du også 🙂 TS Anonymkode: a1147...f68 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:46 #93 Del Skrevet onsdag kl 07:46 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Dette kunne jeg sikkert vært tydeligere på tidligere i tråden, men det er store problemer på dette trinnet på skolen generelt. Skolen er helt rådville. Så jeg er ikke helt med på at det er min ungdom spesifikt som peker seg ut. Hen har heller blitt utpekt som NPC. Mange der er mye drøyere i atferd. Min prøver mest å ikke synes. Vaping etc har ikke skjedd på skolen, men mange andre gjør det. Mange drikker også (som er drøyt første året imho). Men, hen skal på skolen i dag, og jeg er glad hver gang hen får det til : ) Anonymkode: a1147...f68 Jeg synes ikke vapingen er det verste. Det er det nok mange som gjør. Og drikker. Det er iallfall slik på den ungdomsskolen mitt barn skal begynne på til høsten. Krysser fingrene for at hen holder seg unna. Men sant å si er jeg mye mer bekymret for hasj, partypiller og kokain. Trist å høre at det er så store problemer på det trinnet. Da er det kanskje like så greit å bytte skole også av den grunn. Jeg håper av hele mitt hjerte at det blir bra for ungdommen din. Anonymkode: f0ff6...0fc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:48 #94 Del Skrevet onsdag kl 07:48 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor sier du sånne ting? Jeg vet at det sies mye dritt på kg, men dette er lavmål. Er du forelder til en kid som oppfordrer medelever til å ta selvmord og så skryter av det etterpå? Ha en fin dag du også 🙂 TS Anonymkode: a1147...f68 Ts! Selvsagt er det ikke din feil❤️ Anonymkode: f0ff6...0fc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet onsdag kl 07:49 #95 Del Skrevet onsdag kl 07:49 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Du er ikke så dum at du er bekymret for ungen din skal overleve eller ikke og så lærer henne å skyte. Anonymkode: 2db9f...78f Enhver idiot kan trekke av en avtrekker om man vil og har mulighet/tilgang. Min erfaring er at skyting gjennom skytterlag består av godt miljø, trygge rammer og en aktivitet hvor ungdommene fort blir engasjert. Men nå handler ikke denne tråden om dette.. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:50 #96 Del Skrevet onsdag kl 07:50 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes ikke vapingen er det verste. Det er det nok mange som gjør. Og drikker. Det er iallfall slik på den ungdomsskolen mitt barn skal begynne på til høsten. Krysser fingrene for at hen holder seg unna. Men sant å si er jeg mye mer bekymret for hasj, partypiller og kokain. Trist å høre at det er så store problemer på det trinnet. Da er det kanskje like så greit å bytte skole også av den grunn. Jeg håper av hele mitt hjerte at det blir bra for ungdommen din. Anonymkode: f0ff6...0fc Helt enig med deg. Mange ting som er verre (selv om vaping selvsagt ikke er kult) Takk for hyggelig kommentar, jeg tror den nye skolen blir bra! ❤️ TS Anonymkode: a1147...f68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:51 #97 Del Skrevet onsdag kl 07:51 Om barnet ditt er selvskader så skjønner jeg på en måte at ikke så mange andre klarer forholde seg til det. Det kan både være skummelt etc for andre. Og skjønner jo på en måte at foreldre ikke ønsker at sine barn skal "henge" med en som driver med selvskading, samme med vaper/røyker. Vårt ene barn hadde selv en selvskader i klassen, vedkommende ble ikke utestengt. og hadde noen få venner, men mange tok avstand fordi det var så stort fokus fra dette barnet på hva det drev med. Kuttet seg selv på skolen også og det ble voldstomt for de andre når det sto på. For meg så virker det også som du prøver få dette til å være andre sin skyld. Ditt barn ble med på det og fortsatte med det. Skjønner det er tøff situasjon å stå i. Når barna kommer på ungdomsskolen så hjelper det ikke ta dette med foreldrene, da er barna såpass store at de selv velger hvem de vi være med. Ikke sikkert det hjelper å flytte, nissen blir gjerne med på lasset. Jeg skjønner jo selv som voksen til en viss grad at barn ikke vil være med en som driver med selvskading. En ser gjerne sårene og arr, og skjønner jo det er et barn fullt av problemer. Så ta tak i dette, men ikke fordel skyld på andre, dette er deres barn sin skyld og deres barn selv som har startet med. De aller flesste starter ikke med selvskading fordi vennenne gjør det, samme med snus/røyk/vape Anonymkode: df5c3...2e3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:51 #98 Del Skrevet onsdag kl 07:51 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts! Selvsagt er det ikke din feil❤️ Anonymkode: f0ff6...0fc Takk! ❤️ Anonymkode: a1147...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:59 #99 Del Skrevet onsdag kl 07:59 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om barnet ditt er selvskader så skjønner jeg på en måte at ikke så mange andre klarer forholde seg til det. Det kan både være skummelt etc for andre. Og skjønner jo på en måte at foreldre ikke ønsker at sine barn skal "henge" med en som driver med selvskading, samme med vaper/røyker. Vårt ene barn hadde selv en selvskader i klassen, vedkommende ble ikke utestengt. og hadde noen få venner, men mange tok avstand fordi det var så stort fokus fra dette barnet på hva det drev med. Kuttet seg selv på skolen også og det ble voldstomt for de andre når det sto på. For meg så virker det også som du prøver få dette til å være andre sin skyld. Ditt barn ble med på det og fortsatte med det. Skjønner det er tøff situasjon å stå i. Når barna kommer på ungdomsskolen så hjelper det ikke ta dette med foreldrene, da er barna såpass store at de selv velger hvem de vi være med. Ikke sikkert det hjelper å flytte, nissen blir gjerne med på lasset. Jeg skjønner jo selv som voksen til en viss grad at barn ikke vil være med en som driver med selvskading. En ser gjerne sårene og arr, og skjønner jo det er et barn fullt av problemer. Så ta tak i dette, men ikke fordel skyld på andre, dette er deres barn sin skyld og deres barn selv som har startet med. De aller flesste starter ikke med selvskading fordi vennenne gjør det, samme med snus/røyk/vape Anonymkode: df5c3...2e3 Ok. Min kutter seg alene. Jeg sier ikke at det er andres skyld, jeg bare observerer at det er et utbredt problem. Når det kommer til snus, røyk og vape så jo, de gjør det av samme grunn som ungdommer gjorde det på 70, 80 og 90-tallet. Fordi de vil være like kule som vennene sine. Min også, jeg har da aldri sagt noe annet. Mye har forandret seg, men visse ting forblir de samme. Vis meg en ungdom som vaper alene for første gang... Anonymkode: a1147...f68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet onsdag kl 08:09 #100 Del Skrevet onsdag kl 08:09 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ja. Nå er det 11 uker til sommerferien, så planen er å få til en aktivitet etter det. Morsomt tips om skyting, men hen er ganske sær på hva hen vil av sånt. Men jeg skal høre. Hadde en god samtale med faren til den siste vennen som forsvant. Vi ble enige om å snakkes igjen. Her er vi jo inne på det jeg egentlig lurte på, men som ble fire sider om alt mulig annet. 😉 Jeg er ikke uhøflig eller i forsvar altså, men fryktelig sliten etter ett år i full beredskap, så redd for å trå feil i sånne samtaler. Ble jo heller ikke så oppmuntret av at flere her kategorisk avviser at de ville latt sitt barn henge med mitt barn. Anonymkode: a1147...f68 Jeg forstår deg, OG foreldrene som er bekymret. Dessverre smitter endel uhensiktsmessig atferd i denne alderen - og de er sikkert redde for det. De prøver skjerme egne unger fra å bruke samme strategier selv. Utfra det du forklarer så leser jeg mer alvorlig psykisk sykdom som går langt dypere enn skolesituasjon. MÅ dere bo i dette området? Jeg hadde nok ikke forventet at det sosiale retter seg godt opp på ny skole og at det ordner mye. For ungdommen din er jo nå alvorlig syk dessverre. Hva sier BUP og psykiatri? 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå