AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:09 #61 Del Skrevet onsdag kl 06:09 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner du hva utestengt betyr? Hakkekylling? Vet du hva det gjør med mennesker? Anonymkode: a1147...f68 Skjønner du hva det betyr? Forstår du hva det gjør med mennesker? Ut i fra at du stiller disse spørsmålene så kan jeg tenke meg at du ikke har levd gjennom det og ikke har noe forståelse for å leve i det, ei heller at du ikke har forståelse for hva det gjør med mennesker og hvilke konsekvenser det får for mennesker i voksen alder. Anonymkode: 875d7...c5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:11 #62 Del Skrevet onsdag kl 06:11 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjære TS, først: Jeg slet med selvskading i tenårene. Siden da har jeg tatt høyere utdanning, bygget internasjonal karriere, giftet meg, og fått barn. Jeg har det veldig bra, både sett innenfra og utenfra. Det er håp for barnet ditt! 🌸 Det viktigste du gjør akkurat nå er å være tilgjengelig. Vis interesse for det hen er interessert i, spør om internettvennene som du ville om skolekamerater, inviter med på aktiviteter (sjekk ut gratis og/eller rimelige tilbud), snakk og legg konkrete planer for fremtiden selv om det er litt trangt akkurat nå (kan dere spare til noe spesifikt sammen?)…du har en tenåring, sannsynligheten er stor for at du får 30 gryntende «nei» før du får et halvhjertet «ja», men fortsett å spørre! For gang 31 er så viktig. Med mindre barnet eksplisitt ber om det, så ville jeg latt være å kontakte andre foreldre. Tenåringer er i en løsrivelsesprosess, og i verste fall gjør du det bare verre. Fokuser på tenåringen din. Anonymkode: 41e89...a89 Takk for konstruktivt svar! ⚘️ Vi jobber med en hel haug samtidig. Jeg er tilgjengelig og har fokus på ungdommen døgnet rundt. Og ja, jeg er like interessert i nettvennene. Vi kjører i timesvis til venner andre steder i landet (og faktisk utlandet) i helger og ferier. Problemet jeg ber om hjelp til er hverdagsvenner. Kiden er utpreget sosial, og blir syk av å ikke bli godkjent noen steder. Hen ønsker en god utdannelse, ønsker å gå på skole, men klarer ikke i det miljøet som er på skolen nå (derfor ny skole fra høsten) Anonymkode: a1147...f68 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:13 #63 Del Skrevet onsdag kl 06:13 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner du hva det betyr? Forstår du hva det gjør med mennesker? Ut i fra at du stiller disse spørsmålene så kan jeg tenke meg at du ikke har levd gjennom det og ikke har noe forståelse for å leve i det, ei heller at du ikke har forståelse for hva det gjør med mennesker og hvilke konsekvenser det får for mennesker i voksen alder. Anonymkode: 875d7...c5e Jeg vet alt om hva det betyr dessverre. Hvorfor svarer du folk på denne måten? Anonymkode: a1147...f68 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:13 #64 Del Skrevet onsdag kl 06:13 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): La meg gjette... du er fra boomer-generasjonen? 🙄 Anonymkode: 875d7...c5e Jeg er 43 år, med to ungdommer her hjemme. Så nei. Jeg er nok ikke det. Men jeg observerer rundt meg at veldig mange på min alder oppdrar noen egoistiske ungdommer, som lærer at verden skal kretse rundt dem (at alt rundt skal tilpasses dem, og ikke de som skal tilpasse seg verden), at de er det viktigste i universet og at de kun skal tenke på seg selv og ingen andre. Og det ser jeg jo også i denne tråden her dessverre. At har andre det vanskelig - da skal man kun tenke på seg selv og droppe de vennene. Anonymkode: 046d2...c71 3 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:15 #65 Del Skrevet onsdag kl 06:15 Når begynte selvskadingen? Var det før eller etter utestengingen? Det er bra med skolebytte,men hvorfor ikke nå? Eller for lengst? Det er da ingenting å vente på? Sommerferien er lang. Kan du få en oversikt over de nye i klassen,slik at barnet kan bli litt kjent før skolestart? Anonymkode: 83697...752 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:19 #66 Del Skrevet onsdag kl 06:19 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når begynte selvskadingen? Var det før eller etter utestengingen? Det er bra med skolebytte,men hvorfor ikke nå? Eller for lengst? Det er da ingenting å vente på? Sommerferien er lang. Kan du få en oversikt over de nye i klassen,slik at barnet kan bli litt kjent før skolestart? Anonymkode: 83697...752 Skadingen begynte for to år siden. Fant det ut for ett år siden. Ved skolestart i høst tok det helt av. Skolebytte til høsten fordi det er en skole man må søke på. Ekstra tilrettelagt. Få elever. Derfor viktig med venner i nærmiljøet, som jo viser seg vanskelig. Anonymkode: a1147...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:21 #67 Del Skrevet onsdag kl 06:21 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skadingen begynte for to år siden. Fant det ut for ett år siden. Ved skolestart i høst tok det helt av. Skolebytte til høsten fordi det er en skole man må søke på. Ekstra tilrettelagt. Få elever. Derfor viktig med venner i nærmiljøet, som jo viser seg vanskelig. Anonymkode: a1147...f68 Så hva er årsaken til selvskadingen? Anonymkode: 83697...752 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:26 #68 Del Skrevet onsdag kl 06:26 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så hva er årsaken til selvskadingen? Anonymkode: 83697...752 Det er litt uklart, men det er nok mer enn en årsak. Ønsker ikke å gå inn på barnets personlige ting i en offentlig tråd. Anonymkode: a1147...f68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:31 #69 Del Skrevet onsdag kl 06:31 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Psykisk helseteam i kommunen? Venner på nett? Sliter selv med min datter som går i 10 trinn, har ingen venner. Går hver dag på skolen, men det koster henne mye. Skal starte med BUP nå, var der før men hun ville ikke prate med de. Søkt pleiepenger? Får ikke gjort så mye annet enn å sende deg en klem. Anonymkode: 96971...13a Takk, det var snilt! ❤️ Har ikke søkt pleiepenger, men vurderer det faktisk Anonymkode: a1147...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet onsdag kl 06:32 #70 Del Skrevet onsdag kl 06:32 Jeg regner med at behandlingen er DBT med både gruppe- og individuell samtalebasert? Kanskje det er nok å fokusere på det for øyeblikket? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:33 #71 Del Skrevet onsdag kl 06:33 HMK skrev (Akkurat nå): Jeg regner med at behandlingen er DBT med både gruppe- og individuell samtalebasert? Kanskje det er nok å fokusere på det for øyeblikket? DBT ja. Og ja, det krever mye. Men hen trenger også å være med jevnaldrende, utpreget sosial. Anonymkode: a1147...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:35 #72 Del Skrevet onsdag kl 06:35 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er litt uklart, men det er nok mer enn en årsak. Ønsker ikke å gå inn på barnets personlige ting i en offentlig tråd. Anonymkode: a1147...f68 Kan skjønne det,men det er nok veldig relevant iforhold til venner i området. Det er jo en ganske destruktiv oppførsel som antageligvis gjør seg gjeldende på flere områder og som har foregått over mange år.Da blir det naturlig at de ungdommene som ikke sliter psykisk trekker seg unna. Det blir fort en nedadgående spiral. Det er jo sånn at mennesker må ha lyst til å henge sammen og man må ha felles interesser. Hva med å trene på treningsstudio? De fleste ungdommer begynner der etterhvert. Kan være en inngang til å nettes over noe sosialt? Anonymkode: 83697...752 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:38 #73 Del Skrevet onsdag kl 06:38 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi bor i et ressurssterkt område, men har dårlig råd selv akkurat nå. Har for tiden ikke råd til fritidsaktiviteter for ungdommen, så hen er mest hjemme. Blir en nedadgående spiral. Har ungdommen drevet med en idrett eller organisert aktivitet som dere ikke har råd til nå? Da ville jeg kontaktet organisasjonen for å høre om det mulig at dere ikke betaler i f.eks 6 mnd, eller at dere betaler halv pris. Om inntekten deres er tilstrekkelig lav kan hun kanskje også få et aktivitetskort som gir støtte til en rekke organisasjoner og aktiviteter. Det å kunne ha fri fra hodet sitt mens man holder på med en aktivitet er viktig! Anonymkode: 2db0d...eee 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:39 #74 Del Skrevet onsdag kl 06:39 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan skjønne det,men det er nok veldig relevant iforhold til venner i området. Det er jo en ganske destruktiv oppførsel som antageligvis gjør seg gjeldende på flere områder og som har foregått over mange år.Da blir det naturlig at de ungdommene som ikke sliter psykisk trekker seg unna. Det blir fort en nedadgående spiral. Det er jo sånn at mennesker må ha lyst til å henge sammen og man må ha felles interesser. Hva med å trene på treningsstudio? De fleste ungdommer begynner der etterhvert. Kan være en inngang til å nettes over noe sosialt? Anonymkode: 83697...752 Ja, det er en mulighet. Tendenser til spiseforstyrrelser for en tid tilbake, så litt usikker faktisk. Men fysisk aktivitet er jo bra. Takk for tanken! Anonymkode: a1147...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:41 #75 Del Skrevet onsdag kl 06:41 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har ungdommen drevet med en idrett eller organisert aktivitet som dere ikke har råd til nå? Da ville jeg kontaktet organisasjonen for å høre om det mulig at dere ikke betaler i f.eks 6 mnd, eller at dere betaler halv pris. Om inntekten deres er tilstrekkelig lav kan hun kanskje også få et aktivitetskort som gir støtte til en rekke organisasjoner og aktiviteter. Det å kunne ha fri fra hodet sitt mens man holder på med en aktivitet er viktig! Anonymkode: 2db0d...eee Har byttet mellom mange, men aldri helt landet på en. Anonymkode: a1147...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet onsdag kl 06:42 #76 Del Skrevet onsdag kl 06:42 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): DBT ja. Og ja, det krever mye. Men hen trenger også å være med jevnaldrende, utpreget sosial. Anonymkode: a1147...f68 Slik du beskriver henne høres det ut som atferden hennes per nå er det som hindrer henne i å ha venner. Både fordi foreldre ikke ønsker hennes påvirkning på sine barn, og sikkert også fordi andre ungdommer tar avstand fra hennes atferd. Ungdommer generelt ønsker jo nærmest å være en homogen gruppe der ingen skiller seg ut. Hun har, om jeg forstår deg rett, spilt seg ut overfor skolevenner/gamle venner. Og det høres ikke ut som dette er modent for reparasjon foreløpig. Så hvilke andre arenaer finnes i området? Det er ikke alt som koster penger. 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:48 #77 Del Skrevet onsdag kl 06:48 Så trist med ungdommen din, men jeg hadde nok også vært skeptisk til at min ungdom skulle henge med noen som selvskadet og skolevegret. Jeg hadde vært bekymret for hvordan dette ville påvirket mitt barn. Men ville selvsagt snakket med barnet mitt om at mobbing og kjipe kommentarer «på tull» ikke er greit og at det er viktig å ikke gjøre ting vanskeligere for andre. Det er lov til å passe på seg selv, men ikke lov til å trykke andre ned. Jeg ville nok gjort som deg å byttet skole og brukt tid og ressurser på å gi hen en ny start og fått bukt med selvskadingen. Håper hen får noen fine venner på den nye skolen. Hvorfor kan hen ikke starte med det samme, eventuelt etter påske? Krysser fingrene for at dere lykkes❤️ Anonymkode: f0ff6...0fc 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:51 #78 Del Skrevet onsdag kl 06:51 Du trenger profesjonell hjelp. Hva sier faren? Veldig synd hvis hun ikke får være med på noen fritidsaktiviteter. De fleste aktiviteter har jo en mulighet for redusert pris der foreldre sliter? Anonymkode: 9e787...e8a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:57 #79 Del Skrevet onsdag kl 06:57 HMK skrev (7 minutter siden): Slik du beskriver henne høres det ut som atferden hennes per nå er det som hindrer henne i å ha venner. Både fordi foreldre ikke ønsker hennes påvirkning på sine barn, og sikkert også fordi andre ungdommer tar avstand fra hennes atferd. Ungdommer generelt ønsker jo nærmest å være en homogen gruppe der ingen skiller seg ut. Hun har, om jeg forstår deg rett, spilt seg ut overfor skolevenner/gamle venner. Og det høres ikke ut som dette er modent for reparasjon foreløpig. Så hvilke andre arenaer finnes i området? Det er ikke alt som koster penger. Dette kunne jeg sikkert vært tydeligere på tidligere i tråden, men det er store problemer på dette trinnet på skolen generelt. Skolen er helt rådville. Så jeg er ikke helt med på at det er min ungdom spesifikt som peker seg ut. Hen har heller blitt utpekt som NPC. Mange der er mye drøyere i atferd. Min prøver mest å ikke synes. Vaping etc har ikke skjedd på skolen, men mange andre gjør det. Mange drikker også (som er drøyt første året imho). Men, hen skal på skolen i dag, og jeg er glad hver gang hen får det til : ) Anonymkode: a1147...f68 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:59 #80 Del Skrevet onsdag kl 06:59 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du trenger profesjonell hjelp. Hva sier faren? Veldig synd hvis hun ikke får være med på noen fritidsaktiviteter. De fleste aktiviteter har jo en mulighet for redusert pris der foreldre sliter? Anonymkode: 9e787...e8a Vi har heldigvis profesjonell hjelp. Trenger bare råd ift venner (og deres foreldre). : ) Anonymkode: a1147...f68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå