AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:34 #41 Del Skrevet onsdag kl 05:34 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Barnet må først være i stand til og kunne tåle relasjoner, på godt og vondt. Tenårene er vanskelige og dersom barnet ikke er robust nok, har gode strategier, en god omsorgsbase hjemme, en sosial kompetanse og evne til relasjon som tåler både konflikt, brudd, påkobling og utfordringer (uten å ty til selvskading, skoleskulk - som er svært sterke virkemidler som vitner om mangel på andre verktøy) så bør dere først jobbe med helsen slik at ungdommen din vil tåle opp- og nedturer i relasjoner og vennskap. Dette er noe ungdommen må jobbe sammen med helse og sammen med dere som omsorgsgivere. Det er også nyttig at dere voksne ser på deres måte å løse utfordringer, hva er deres strategier etc. Ungene våre lærer av oss..... Anonymkode: f7b4b...684 Det jobbes på harde livet (!), det skal jeg love deg. Og som sagt tidligere er ungdommen sosial og omgjengelig av natur. Det kan komme mye destruktivt ut av å bli behandlet som dritt (eller NPC som det heter nå til dags) Anonymkode: a1147...f68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:35 #42 Del Skrevet onsdag kl 05:35 Ts, jeg skjønner at dette er vanskelig og forferdelig trist, men du kommer frem her i tråden som veldig i forsvar. Det er ikke en moralsk brist hos de andre barna og foreldrene som gjør at barnet ditt nå blir utestengt, det er dessverre slik at vi mennesker får ubehag og kan bli litt redde når noen sliter på en åpenbar måte. Selvskading, røyking osv er ikke så utbredt som du mener, det er barn og unge som virkelig sliter som gjør dette. Det er dessverre en helt naturlig respons på problemene barnet ditt har, at de trekker seg unna. Fokuset bør ligge på behandling og terapi for ditt barn, og at barnet selv lærer mestringsstrategier og sosialisering fremover. Anonymkode: 2b498...db2 3 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:36 #43 Del Skrevet onsdag kl 05:36 Kan moderator se over tråden? Det er mange stygge kommentarer her som ungdom med selvskadingsproblematikk bør få slippe å lese. Anonymkode: a1147...f68 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:39 #44 Del Skrevet onsdag kl 05:39 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts, jeg skjønner at dette er vanskelig og forferdelig trist, men du kommer frem her i tråden som veldig i forsvar. Det er ikke en moralsk brist hos de andre barna og foreldrene som gjør at barnet ditt nå blir utestengt, det er dessverre slik at vi mennesker får ubehag og kan bli litt redde når noen sliter på en åpenbar måte. Selvskading, røyking osv er ikke så utbredt som du mener, det er barn og unge som virkelig sliter som gjør dette. Det er dessverre en helt naturlig respons på problemene barnet ditt har, at de trekker seg unna. Fokuset bør ligge på behandling og terapi for ditt barn, og at barnet selv lærer mestringsstrategier og sosialisering fremover. Anonymkode: 2b498...db2 Snakk for deg selv. Det er selvsagt ikke slik for de fleste. De fleste stiller opp, uten å føle hverken ubehag eller bli redde når venner sliter. og jo, selvskading er meget utbredt. Snakk med hvilken som helst helsesykepleier på barne/ungdomsskole. Og vaping/røyking. lever du under en stein, eller har du ikke ungdom selv? Anonymkode: 046d2...c71 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:39 #45 Del Skrevet onsdag kl 05:39 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts, jeg skjønner at dette er vanskelig og forferdelig trist, men du kommer frem her i tråden som veldig i forsvar. Det er ikke en moralsk brist hos de andre barna og foreldrene som gjør at barnet ditt nå blir utestengt, det er dessverre slik at vi mennesker får ubehag og kan bli litt redde når noen sliter på en åpenbar måte. Selvskading, røyking osv er ikke så utbredt som du mener, det er barn og unge som virkelig sliter som gjør dette. Det er dessverre en helt naturlig respons på problemene barnet ditt har, at de trekker seg unna. Fokuset bør ligge på behandling og terapi for ditt barn, og at barnet selv lærer mestringsstrategier og sosialisering fremover. Anonymkode: 2b498...db2 Jeg forsvarer barnet mitt ja. Ville ikke du gjort det? Jeg har heller ikke hevdet at noen andre har en moralsk brist. Jeg ønsker at barnet mitt skal overleve. Så enkelt og så vanskelig TS Anonymkode: a1147...f68 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:42 #46 Del Skrevet onsdag kl 05:42 "Selvskading har økt blant unge i Norge de siste tiårene. I 2002 oppga 4 prosent at de skader seg selv. Andelen var økt til 16 prosent i 2017." Fra forskning.no https://www.forskning.no/psykiske-lidelser-psykologi/ny-forenklet-terapi-kan-hjelpe-mot-selvskading/2269526 Anonymkode: a1147...f68 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:46 #47 Del Skrevet onsdag kl 05:46 B Y T T skole før det et forsent. Anonymkode: c9ed1...1cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:47 #48 Del Skrevet onsdag kl 05:47 "I den europeiske skoleundersøkelsen ESPAD (The European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs), gjennomført i over 30 europeiske land, svarte 10 prosent av norske ungdommer i alderen 15 til 16 år at de hadde brukt e-sigaretter i løpet av de siste 30 dagene i 2019" Kilde FHI Gamle tall, så sikkert ikke mye bedre nå... Anonymkode: a1147...f68 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:49 #49 Del Skrevet onsdag kl 05:49 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): "Selvskading har økt blant unge i Norge de siste tiårene. I 2002 oppga 4 prosent at de skader seg selv. Andelen var økt til 16 prosent i 2017." Fra forskning.no https://www.forskning.no/psykiske-lidelser-psykologi/ny-forenklet-terapi-kan-hjelpe-mot-selvskading/2269526 Anonymkode: a1147...f68 Og nå 8 år senere, har tallene økt betraktelig. Anonymkode: 046d2...c71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:52 #50 Del Skrevet onsdag kl 05:52 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og nå 8 år senere, har tallene økt betraktelig. Anonymkode: 046d2...c71 Poenget er de færreste gjør det.. man ser tydelig på ungsomskolen hvem som klarer seg og hvem som ikke gjør Anonymkode: 2db9f...78f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:53 #51 Del Skrevet onsdag kl 05:53 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Poenget er de færreste gjør det.. man ser tydelig på ungsomskolen hvem som klarer seg og hvem som ikke gjør Anonymkode: 2db9f...78f Så det hadde vært for dumt å hjelpe dem det gjelder? Anonymkode: a1147...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:53 #52 Del Skrevet onsdag kl 05:53 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg forsvarer barnet mitt ja. Ville ikke du gjort det? Jeg har heller ikke hevdet at noen andre har en moralsk brist. Jeg ønsker at barnet mitt skal overleve. Så enkelt og så vanskelig TS Anonymkode: a1147...f68 God innstilling! Hvis du ønsker ungen din ska overleve må du ta ansvar og fokuserer på deg og ungene ikke søke utover og legge skylden og løsningen på andre Anonymkode: 2db9f...78f 2 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:53 #53 Del Skrevet onsdag kl 05:53 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Poenget er de færreste gjør det.. man ser tydelig på ungsomskolen hvem som klarer seg og hvem som ikke gjør Anonymkode: 2db9f...78f Når man snakker om 16-20 prosent, så er det ikke de færreste dessverre. Anonymkode: 046d2...c71 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:54 #54 Del Skrevet onsdag kl 05:54 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): God innstilling! Hvis du ønsker ungen din ska overleve må du ta ansvar og fokuserer på deg og ungene ikke søke utover og legge skylden og løsningen på andre Anonymkode: 2db9f...78f Hva får deg til å tro at jeg ikke tar ansvar? Anonymkode: a1147...f68 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:55 #55 Del Skrevet onsdag kl 05:55 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Denne generasjonen kommer til å gå nedenom og hjem. Det er kun MEG MEG MEG, ikke snakk om at man heller lærer barna å støtte venner som har det vanskelig. Jeg er så glad for at vi i vår familie har så mye bedre verdier enn dette. Jeg lærer mine ungdommer at man skal bry seg om sine medmennesker. Men jeg ser jo at de finnes, de som er som deg. Trist og skremmende. Anonymkode: 046d2...c71 Denne generasjonen er lagt mer støttende, omsorgsfull og kjærlig enn det tidligere generasjoner er. Det er mange, mange giftig og dårlig holdninger som kom med boomer-generasjonen og som nå er på vei til å forsvinne. Anonymkode: 875d7...c5e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:58 #56 Del Skrevet onsdag kl 05:58 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Denne generasjonen er lagt mer støttende, omsorgsfull og kjærlig enn det tidligere generasjoner er. Det er mange, mange giftig og dårlig holdninger som kom med boomer-generasjonen og som nå er på vei til å forsvinne. Anonymkode: 875d7...c5e Jeg mener denne generasjonen som nå oppdrar barna sine til å kun tenke på seg selv. Anonymkode: 046d2...c71 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:00 #57 Del Skrevet onsdag kl 06:00 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg forsvarer barnet mitt ja. Ville ikke du gjort det? Jeg har heller ikke hevdet at noen andre har en moralsk brist. Jeg ønsker at barnet mitt skal overleve. Så enkelt og så vanskelig TS Anonymkode: a1147...f68 Jeg får mer inntrykk av at du er interessert i å ha rett. Dessuten så er det forskjell på å forsvare barnet sitt og forsvare barnet sitt. Psykisk syke mennesker drar hverandre ned og gjør hverandre sykere. Hvis det er lagt ned forbud av disse foreldrene, fordi at deres barn allerede sliter, så er det bare fornuftig. Du burde ha fokus på å få ditt barn inn i gode relasjoner som kan bygge barnet opp. Anonymkode: 875d7...c5e 4 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:01 #58 Del Skrevet onsdag kl 06:01 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg mener denne generasjonen som nå oppdrar barna sine til å kun tenke på seg selv. Anonymkode: 046d2...c71 La meg gjette... du er fra boomer-generasjonen? 🙄 Anonymkode: 875d7...c5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:02 #59 Del Skrevet onsdag kl 06:02 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg får mer inntrykk av at du er interessert i å ha rett. Dessuten så er det forskjell på å forsvare barnet sitt og forsvare barnet sitt. Psykisk syke mennesker drar hverandre ned og gjør hverandre sykere. Hvis det er lagt ned forbud av disse foreldrene, fordi at deres barn allerede sliter, så er det bare fornuftig. Du burde ha fokus på å få ditt barn inn i gode relasjoner som kan bygge barnet opp. Anonymkode: 875d7...c5e Skjønner du hva utestengt betyr? Hakkekylling? Vet du hva det gjør med mennesker? Anonymkode: a1147...f68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:03 #60 Del Skrevet onsdag kl 06:03 Kjære TS, først: Jeg slet med selvskading i tenårene. Siden da har jeg tatt høyere utdanning, bygget internasjonal karriere, giftet meg, og fått barn. Jeg har det veldig bra, både sett innenfra og utenfra. Det er håp for barnet ditt! 🌸 Det viktigste du gjør akkurat nå er å være tilgjengelig. Vis interesse for det hen er interessert i, spør om internettvennene som du ville om skolekamerater, inviter med på aktiviteter (sjekk ut gratis og/eller rimelige tilbud), snakk og legg konkrete planer for fremtiden selv om det er litt trangt akkurat nå (kan dere spare til noe spesifikt sammen?)…du har en tenåring, sannsynligheten er stor for at du får 30 gryntende «nei» før du får et halvhjertet «ja», men fortsett å spørre! For gang 31 er så viktig. Med mindre barnet eksplisitt ber om det, så ville jeg latt være å kontakte andre foreldre. Tenåringer er i en løsrivelsesprosess, og i verste fall gjør du det bare verre. Fokuser på tenåringen din. Anonymkode: 41e89...a89 5 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå