Gå til innhold

Ungdom utestengt av venner. Selvskading

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mine barn hadde heller ikke fått lov å henge med en som selvskader og vaper. Rett å slett fordi det vitner om utpreget psykiske utfordringer og jeg ville vært bekymret for at barnet mitt hadde havnet i ett dragsuget å blitt skadet av dette.

Mitt hensyn som mor går først å fremst til eget barn.

Anonymkode: c88d6...684

Helt enig! Jeg hadde lagt ned forbud kjapt som faen! 

Anonymkode: 2db9f...78f

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herlighet så fortvilende og vanskelig å stå i dette. 
Jeg syns du har fått en del spesielle svar. Ungdom som selvskader er fryktelig komplekst, og jeg ser dere allerede får hjelp med det. 

Du skriver at dere bor i et veldig ressurssterkt område, men at dere selv har så dårlig råd at ungdommen din ikke kan gå på fritidsaktiviteter. Hva med å flytte? 
Om ikke det er et alternativ - har du søkt støtte til aktiviteter? Flere kommuner støtter lavinntektsfamilier slik at ungdommen ikke skal falle utenfor. 

Sånn bort sett fra dette, så må du gjerne snakke med de andre foreldrene, men når de går på ungdomsskolen så er det vanskelig å styre hvem barna bruker tiden sin med. Det sagt, så kan jo gjerne foreldrene oppfordre barna sine til å faktisk bruke litt tid med kompisen sin som har det vanskelig. Jeg hadde hvertfall tatt en alvorlig samtale med med mine ungdommer om de bare kuttet ut kompisen. 

Anonymkode: 046d2...c71

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mine barn hadde heller ikke fått lov å henge med en som selvskader og vaper. Rett å slett fordi det vitner om utpreget psykiske utfordringer og jeg ville vært bekymret for at barnet mitt hadde havnet i ett dragsuget å blitt skadet av dette.

Hva hvis de som utestenger har enten tilsvarende eller verre utfordringer? Mange foreldre som har null peiling på hvordan avkommet oppfører seg når de ikke følger med....

TS

Anonymkode: a1147...f68

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig! Jeg hadde lagt ned forbud kjapt som faen! 

Oi. Du hadde lagt ned forbud mot at de kan henge med vennene sine pga vape. Hvor gammelt barn har du, som tror du får vite om vennene dems vaper.. 

og selvskading. 

så du lærer dine barn at om vennene dems får det vanskelig, da kutter vi dem ut. For et menneskesyn! 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Godt spørsmål egentlig. Jeg vet ikke. Hen er som sagt utadvendt, blid og sosial, og jeg har alltid fått gode tilbakemeldinger fra foreldre når hen har vært på besøk. Men når hen nå er utestengt fullstendig fra et trinn med 120 elever antar jeg nesten at det har blitt satt ut rykter som både elever foreldrene har fått høre.

Ska ikke se bort fra det… men man trenger jo ikke finne på så mye når det alt er skoleskulk og selvskading da, og litt røyk her og der.. nei glem de andre foreldrene! Bytt skole nå asp!! Men du må faktisk hoste opp kr til fritids aktiviteter hele året! Eller få kommunen til å sponse. Du har Bv også de kan sponse det også. Høres ut som Bv snart blir koblet på her om de ikke alt er. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva hvis de som utestenger har enten tilsvarende eller verre utfordringer? Mange foreldre som har null peiling på hvordan avkommet oppfører seg når de ikke følger med....

TS

Hahahah da er det jo desto viktigere å hindre de er sammen!! Gir enda mer mening! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Denne generasjonen kommer til å gå nedenom og hjem. Det er kun MEG MEG MEG, ikke snakk om at man heller lærer barna å støtte venner som har det vanskelig. 
Jeg er så glad for at vi i vår familie har så mye bedre verdier enn dette. Jeg lærer mine ungdommer at man skal bry seg om sine medmennesker. Men jeg ser jo at de finnes, de som er som deg. Trist og skremmende.

• Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Du hadde lagt ned forbud mot at de kan henge med vennene sine pga vape. Hvor gammelt barn har du, som tror du får vite om vennene dems vaper.. 

og selvskading. 

så du lærer dine barn at om vennene dems får det vanskelig, da kutter vi dem ut. For et menneskesyn! 

Ungdom er sårbare og mitt barn går alltids foran andres barn! Så ja helt klart! Men jeg har aldri hatt det problemet der, mine barn(voksene nå) hadde akkurat som ungene i historien her kutta vennskapet av seg selv. Hører ts har lyst at de andre barna ska slite like mye aom sitt eget gjør

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herlighet så fortvilende og vanskelig å stå i dette. 
Jeg syns du har fått en del spesielle svar. Ungdom som selvskader er fryktelig komplekst, og jeg ser dere allerede får hjelp med det. 

Du skriver at dere bor i et veldig ressurssterkt område, men at dere selv har så dårlig råd at ungdommen din ikke kan gå på fritidsaktiviteter. Hva med å flytte? 
Om ikke det er et alternativ - har du søkt støtte til aktiviteter? Flere kommuner støtter lavinntektsfamilier slik at ungdommen ikke skal falle utenfor. 

Sånn bort sett fra dette, så må du gjerne snakke med de andre foreldrene, men når de går på ungdomsskolen så er det vanskelig å styre hvem barna bruker tiden sin med. Det sagt, så kan jo gjerne foreldrene oppfordre barna sine til å faktisk bruke litt tid med kompisen sin som har det vanskelig. Jeg hadde hvertfall tatt en alvorlig samtale med med mine ungdommer om de bare kuttet ut kompisen. 

Tusen takk! ⚘️

På grunn av skole (den nye) og andre barn så er det ikke egentlig aktuelt å flytte de neste to årene. 

Terapiopplegget går over flere dager i uken og det tar mye tid og krefter for ungdommen. Så tanken /planen er å få til fritidsaktivitet fra høsten av. 

Takk igjen!

TS

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ska ikke se bort fra det… men man trenger jo ikke finne på så mye når det alt er skoleskulk og selvskading da, og litt røyk her og der.. nei glem de andre foreldrene! Bytt skole nå asp!! Men du må faktisk hoste opp kr til fritids aktiviteter hele året! Eller få kommunen til å sponse. Du har Bv også de kan sponse det også. Høres ut som Bv snart blir koblet på her om de ikke alt er. 

Halvparten av trinnet vaper, og som nevnt et annet sted over så er faktisk selvskading urovekkende utbredt. Så en hel haug av "utestengerne" er minst like ille som min. 

TS

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ungdom er sårbare og mitt barn går alltids foran andres barn! Så ja helt klart! Men jeg har aldri hatt det problemet der, mine barn(voksene nå) hadde akkurat som ungene i historien her kutta vennskapet av seg selv. Hører ts har lyst at de andre barna ska slite like mye aom sitt eget gjør

Ungdommer er sårbare ja, men om man oppdrar robuste ungdom, omsorgsfulle ungdom så tar de vare på vennene sine om de har det vanskelig. Men man blir ofte som sine foreldre. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Igjen, det er et omfattende terapiopplegg. 

Hvem mener du jeg skylder på? Og tror du ikke at jeg skylder på meg selv?

Det å be om hjelp til hvordan jeg kan hindre at ungen blir helt venneløs er vel ikke å skylde på noen?

TS 

Psykisk helseteam i kommunen? Venner på nett? Sliter selv med min datter som går i 10 trinn, har ingen venner.

Går hver dag på skolen, men det koster henne mye.

Skal starte med BUP nå, var der før men hun ville ikke prate med de.

Søkt pleiepenger?

Får ikke gjort så mye annet enn å sende deg en klem.

Anonymkode: 96971...13a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Barnet må først være i stand til og kunne tåle relasjoner, på godt og vondt. Tenårene er vanskelige og dersom barnet ikke er robust nok, har gode strategier, en god omsorgsbase hjemme, en sosial kompetanse og evne til relasjon som tåler både konflikt, brudd, påkobling og utfordringer (uten å ty til selvskading, skoleskulk - som er svært sterke virkemidler som vitner om mangel på andre verktøy) så bør dere først jobbe med helsen slik at ungdommen din vil tåle opp- og nedturer i relasjoner og vennskap. 

Dette er noe ungdommen må jobbe sammen med helse og sammen med dere som omsorgsgivere. Det er også nyttig at dere voksne ser på deres måte å løse utfordringer, hva er deres strategier etc. Ungene våre lærer av oss..... 

Anonymkode: f7b4b...684

Det jobbes på harde livet (!), det skal jeg love deg.

Og som sagt tidligere er ungdommen sosial og omgjengelig av natur. Det kan komme mye destruktivt ut av å bli behandlet som dritt (eller NPC som det heter nå til dags)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts, jeg skjønner at dette er vanskelig og forferdelig trist, men du kommer frem her i tråden som veldig i forsvar. Det er ikke en moralsk brist hos de andre barna og foreldrene som gjør at barnet ditt nå blir utestengt, det er dessverre slik at vi mennesker får ubehag og kan bli litt redde når noen sliter på en åpenbar måte. Selvskading, røyking osv er ikke så utbredt som du mener, det er barn og unge som virkelig sliter som gjør dette. Det er dessverre en helt naturlig respons på problemene barnet ditt har, at de trekker seg unna. Fokuset bør ligge på behandling og terapi for ditt barn, og at barnet selv lærer mestringsstrategier og sosialisering fremover. 

Anonymkode: 2b498...db2

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, jeg skjønner at dette er vanskelig og forferdelig trist, men du kommer frem her i tråden som veldig i forsvar. Det er ikke en moralsk brist hos de andre barna og foreldrene som gjør at barnet ditt nå blir utestengt, det er dessverre slik at vi mennesker får ubehag og kan bli litt redde når noen sliter på en åpenbar måte. Selvskading, røyking osv er ikke så utbredt som du mener, det er barn og unge som virkelig sliter som gjør dette. Det er dessverre en helt naturlig respons på problemene barnet ditt har, at de trekker seg unna. Fokuset bør ligge på behandling og terapi for ditt barn, og at barnet selv lærer mestringsstrategier og sosialisering fremover. 

Snakk for deg selv. Det er selvsagt ikke slik for de fleste. De fleste stiller opp, uten å føle hverken ubehag eller bli redde når venner sliter. 

og jo, selvskading er meget utbredt. Snakk med hvilken som helst helsesykepleier på barne/ungdomsskole.

Og vaping/røyking. lever du under en stein, eller har du ikke ungdom selv?

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsvarer barnet mitt ja. Ville ikke du gjort det? Jeg har heller ikke hevdet at noen andre har en moralsk brist.

Jeg ønsker at barnet mitt skal overleve. Så enkelt og så vanskelig 

TS

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Selvskading har økt blant unge i Norge de siste tiårene. I 2002 oppga 4 prosent at de skader seg selv. Andelen var økt til 16 prosent i 2017."

Fra forskning.no 

https://www.forskning.no/psykiske-lidelser-psykologi/ny-forenklet-terapi-kan-hjelpe-mot-selvskading/2269526

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I den europeiske skoleundersøkelsen ESPAD (The European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs), gjennomført i over 30 europeiske land, svarte 10 prosent av norske ungdommer i alderen 15 til 16 år at de hadde brukt e-sigaretter i løpet av de siste 30 dagene i 2019"

Kilde FHI

Gamle tall, så sikkert ikke mye bedre nå...

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

"Selvskading har økt blant unge i Norge de siste tiårene. I 2002 oppga 4 prosent at de skader seg selv. Andelen var økt til 16 prosent i 2017."

Fra forskning.no 

https://www.forskning.no/psykiske-lidelser-psykologi/ny-forenklet-terapi-kan-hjelpe-mot-selvskading/2269526

Og nå 8 år senere, har tallene økt betraktelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...