Gå til innhold

Ungdom utestengt av venner. Selvskading

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Min sosiale og utadvendte ungdom har fått en særdeles dårlig start på ungdomsskolen. Ekstremt dårlig skolemiljø, og hen blir utestengt.

Hen selvskader og blir mobbet for dette. Ufrivillig skolevegring som resultat. Har begynt å røyke og vape (ikke fast), men prøver å slutte med dette nå.

Vi bor i et ressurssterkt område, men har dårlig råd selv akkurat nå. Har for tiden ikke råd til fritidsaktiviteter for ungdommen, så hen er mest hjemme. Blir en nedadgående spiral.

Har hatt en håndfull venner frem til nå nylig, men nå har de aller siste vennene forsvunnet, den siste i forrige uke. De tre siste fordi de ikke får lov av sine foreldre til å henge med min ungdom (men disse får henge med hverandre).

Har hatt dialog med et par av disse foreldrene, men det virker ikke som de skjønner alvoret dette innebærer for mitt barn.

Altså null venner igjen i nærmiljøet, kun nettvenner og et par perifere venner som bor laangt unna, samt en nettflørt som jeg er noe skeptisk til (i et annet land).

Redd for at selvskadingen eskalerer og i verste fall ender i selvmord som et resultat av alt dette.

Hen er allerede i et omfattende terapi/selvskadingsprogram hos Bup. 

Hva ville dere gjort?

😥

Anonymkode: a1147...f68

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det et alternative å bytte skole?

Kan jeg spørre om grunnen til at ungdommene ikke får lov av foreldrene sine å henge med ditt barn?

Har du sjekket opp gratis aktiviteter kommunen kanskje tilbyr?

Jeg tror kanskje at jeg hadde tatt meg permisjon fra jobb, pushet på helsetjenesten om at h*n virkelig trenger hjelp NÅ, samt søkt råd og støtte fra familie og nære venner du stoler på ♥️

Anonymkode: dfdf9...e4e

• Liker 12
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det et alternative å bytte skole?

Kan jeg spørre om grunnen til at ungdommene ikke får lov av foreldrene sine å henge med ditt barn?

Har du sjekket opp gratis aktiviteter kommunen kanskje tilbyr?

Jeg tror kanskje at jeg hadde tatt meg permisjon fra jobb, pushet på helsetjenesten om at h*n virkelig trenger hjelp NÅ, samt søkt råd og støtte fra familie og nære venner du stoler på ♥️

Anonymkode: dfdf9...e4e

TS her

Det blir skolebytte, men ikke før til høsten, og da en liten skole med ekstra ressurser for å ta igjen tapt skolegang. Så ikke store muligheter for venner der, men trygt miljø så det i hvert fall blir skole og forhåpentligvis også læring.

Vet ikke hvorfor de andre ikke får henge med hen, men der foreldrene sa nei sist var forklaringen at min ungdom visstnok oppmuntrer den andre til å skulke. Noe som er litt rart da min nesten aldri er på skolen, og når hen er det er det for å være med eleven som nå ikke får lov. Og det var denne andre eleven som introduserte min for røyk (stjal hjemmefra).

Vet ikke helt hvor langt jeg skal strekke strikken mtp å snakke med de andre foreldrene heller. De er jo alt for store for "lekeavtaler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres kanskje ut som du legger skylden for problemer på andre.

Selvskading og selvmord er ikke normal reaksjon på at et par venner ikke får lov å omgås din "utadvendte og sosiale" 12-13 åring.

Alle skifter venner når de begynner på ungdomsskolen.

Anonymkode: aabbe...be6

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvskading og selvmord er ikke normal reaksjon på at et par venner ikke får lov å omgås din "utadvendte og sosiale" 12-13 åring.

Takk. Sikkert akkurat det de andre foreldrene tenker om barnet mitt. Det hjalp veldig.

Det er forskjell på å skifte venner og å bli utestengt. 

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg sa heller ikke at hen selvskader på grunn av dette, men at hen blir mobbet for skadingen. Og ja mobbingen og utestenging gjør det verre. Sosiale mennesker trenger folk å omgås.

Vennligst les det du kommenterer på.

TS

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Drittkjerring! For et svar å gi til en fortvilet forelder!

TS, det er graverende at ungdommen din mobbes for selvskadingen. Gjelder dette også de tidligere vennene? I så fal ville jeg tatt en ytterligere prat med foreldrene til disse vennene.

Anonymkode: c763a...67e

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Drittkjerring! For et svar å gi til en fortvilet forelder!

TS, det er graverende at ungdommen din mobbes for selvskadingen. Gjelder dette også de tidligere vennene? I så fal ville jeg tatt en ytterligere prat med foreldrene til disse vennene.

Anonymkode: c763a...67e

Takk! ⚘️

Nei, det er ikke disse vennene som mobber. Vurderer en prat uansett  men er usikker på fremgangsmåte. Vil ikke gjøre ting enda verre.

Det skal legges til at jeg selv er i knestående etter et helt år der jeg kontinuerlig har vært livredd for å miste ungen min. Takler dårlig å se hen så full av kutt at hen ser ut som et Norgeskart. 

Mvh TS

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når et barn / ung ungdom har såpass lite hensiktsmessige strategier, som også går utover egen helse, bør dere oppsøke hjelp i helsevesen. Å legge alt dette på andre ungdommer er lite fruktbart og andre ungdommer kan heller ikke behandle ditt barn. her må fagfolk på banen slik at barnet ditt kan få hjelp

Anonymkode: f7b4b...684

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså du må slutte å legge alt ansvar over på andre, og se på din egen rolle i dette. Å nekte et barn å delta på fritidsaktiviteter sammen med andre i en så viktig overgang som barne/ungdomsskolen er, var jo en ekstremt dårlig avgjørelse. De fleste finner nye venner på ungdomsskolen, og her har du jo fjernt en viktig arena for at barnet skal finne nye venner og være en del av dette ritualet. Jeg forstår at det er vondt for deg å se venner forsvinne, men du kan ikke tvinge ungdommer til å være med hverandre. Du sier de andre ikke får lov å være med ditt barn og viser ingen forståelse for dette, samtidig som du har et barn som ikke kommer på skolen, selvskader og viper. Kan du virkelig ikke forstå at dette er noe andre foreldre ikke ønsker at bara deres skal bli introdusert for og inspirert av? Det er klart din unge kan oppfordre andre til å skulke når hun gjør det selv. Og det selvskadegreiene, nei det er virkelig ikke noe man vil at ens 13-åring skal måtte ta ansvar for ovenfor en venn. Slutt å skylde på andre, det hjelper ikke. Dere bør jo bytte skole nå hvis dere tenker på det, ikke vente til høsten. Men å tro skolebytte alene endrer noe er naivt. Dere må gi barnet hjelp så hun slutter med selvskadingen, arrene kan dekkes til med langermete klær så det ikke er synlig. Snakk med helsesøster og fastlege for videre hjelp. Så må dere gi henne mulighet for en sosial arena utenom skolen som fritidsaktiviteter faktisk er, hun må også få anledning til å skape nye vennskap og oppleve mestring.

Anonymkode: cadb2...143

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når et barn / ung ungdom har såpass lite hensiktsmessige strategier, som også går utover egen helse, bør dere oppsøke hjelp i helsevesen. Å legge alt dette på andre ungdommer er lite fruktbart og andre ungdommer kan heller ikke behandle ditt barn. her må fagfolk på banen slik at barnet ditt kan få hjelp

"Hen er allerede i et omfattende terapi/selvskadingsprogram hos Bup."

Sitat fra hovedinnlegget. Så hjelpen er på plass (det tok et halvt år med mye mas for å få det til hvis du lurte)

Så det var ikke det spørsmålet handlet om. Vær så snill og les hva folk skriver!

TS

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Altså du må slutte å legge alt ansvar over på andre, og se på din egen rolle i dette. Å nekte et barn å delta på fritidsaktiviteter sammen med andre i en så viktig overgang som barne/ungdomsskolen er, var jo en ekstremt dårlig avgjørelse. De fleste finner nye venner på ungdomsskolen, og her har du jo fjernt en viktig arena for at barnet skal finne nye venner og være en del av dette ritualet. Jeg forstår at det er vondt for deg å se venner forsvinne, men du kan ikke tvinge ungdommer til å være med hverandre. Du sier de andre ikke får lov å være med ditt barn og viser ingen forståelse for dette, samtidig som du har et barn som ikke kommer på skolen, selvskader og viper. Kan du virkelig ikke forstå at dette er noe andre foreldre ikke ønsker at bara deres skal bli introdusert for og inspirert av? Det er klart din unge kan oppfordre andre til å skulke når hun gjør det selv. Og det selvskadegreiene, nei det er virkelig ikke noe man vil at ens 13-åring skal måtte ta ansvar for ovenfor en venn. Slutt å skylde på andre, det hjelper ikke. Dere bør jo bytte skole nå hvis dere tenker på det, ikke vente til høsten. Men å tro skolebytte alene endrer noe er naivt. Dere må gi barnet hjelp så hun slutter med selvskadingen, arrene kan dekkes til med langermete klær så det ikke er synlig. Snakk med helsesøster og fastlege for videre hjelp. Så må dere gi henne mulighet for en sosial arena utenom skolen som fritidsaktiviteter faktisk er, hun må også få anledning til å skape nye vennskap og oppleve mestring.

Sitat fra hovedinnlegget. Så hjelpen er på plass (det tok et halvt år med mye mas for å få det til hvis du lurte)

Så det var ikke det spørsmålet handlet om. Vær så snill og les hva folk skriver!

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være en fryktelig fortvilende situasjon å stå i. Men du er ganske skarp i svarene du får her, det hjelper heller ikke. 

I mange kommuner er det mulig å få støtte til fritidsaktiviteter, har du undersøkt om dere kan være en kandidat der? For kanskje kunne din ungdom hatt godt av en sosial arena som ikke er skolerelatert. 

Jeg ville prøvd en ny samtale med foreldrene til de ungdommene som ikke får være sammen med din ungdom. Er det noe dere kan gjøre for å bistå slik at de får være sammen? 

Når det er sagt, er dog usikker på om jeg ville syntes det var greit at min ungdom brukte for mye tid med noen som skulker, røyker og selvskader. Det er noe med å la det kjæreste man har bruke tid sammen med noen som muligens kan være en dårlig påvirkning i en veldig sårbar alder. Derfor samtale med de andre foreldrene for å høre om det er noe dere kan gjøre for å tilrettelegge. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dessuten er det ikke skulk, men ufrivillig fravær. Vi har avtaler med skolen om noen timer pr uke. 

Hen blir heller ikke "nektet" aktiviteter. 

Og hvis du tror det bedrer situasjonen for en som skader seg å gå med lange ermer så forstår du såpass lite at du ikke er kvalifisert til å svare her. 

Litt empati skader mindre enn kniver, men slemme ord skader mer.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sitat fra hovedinnlegget. Så hjelpen er på plass (det tok et halvt år med mye mas for å få det til hvis du lurte)

TS

BUP er sjelden nok. Men jeg regner da med at BUP også veileder dere foreldre på at det er i omsorgen og i relasjon med omsorgsgivere den største reparasjonen skjer.

Spørsmålet ditt var forøvrig: "Hva ville dere gjort?"

Mitt svar: Helsehjelp (bedt om innleggelse - type SANKS). Slutte å skylde på andre. Jobbe med meg selv og min tilnærming til barnet/ungdommen. Jeg ville skjønt at andre barn og unge ikke kan behandle eller reparere mitt barn. Hjulpet barnet mitt til å endre / få nytt og mer hensiktsmessig repertoar. 

Mitt spørsmål til deg: Ønsker du svar på ditt spørsmål? Eller vil du at vi skal snakke deg etter munnen og skylde alt på de andre barna / ungdommene?

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I flere kommuner kan de hjelpe til med å betale fritidsaktiviteter. Ring og snakke med de! 

Er det noe du kan kutte ned på av utgifter?

Forstår at dette er fortvilende .

Anonymkode: a70ca...d32

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dessuten er det ikke skulk, men ufrivillig fravær. Vi har avtaler med skolen om noen timer pr uke. 

Hen blir heller ikke "nektet" aktiviteter. 

Og hvis du tror det bedrer situasjonen for en som skader seg å gå med lange ermer så forstår du såpass lite at du ikke er kvalifisert til å svare her. 

Litt empati skader mindre enn kniver, men slemme ord skader mer.

TS

Du skriver jo selv at barnet får ikke gå på aktiviteter fordi at dere ikke har råd, som igjen medfører at dere har tatt fra barnet en sosial arena og mestringsfølelse. 

Kall skulk hva du vil, men skulk er skulk. 

Jeg drev med selvskading selv på ungdomsskolen, og det er veldig tydelig for meg at du, som forelder, er en stor del av problemet her. AB ga et godt reflektert svar som du ignorerer fullstendig, fordi du er defensiv og i forsvarsposisjon. Du vil svar som stemmer overens med det du mener.. og det får meg til å stille spørsmålet om du faktisk lytter til ditt barn.. eller om du er skyld i at dette skjer?

Anonymkode: 875d7...c5e

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sinte-my skrev (3 minutter siden):

Det må være en fryktelig fortvilende situasjon å stå i. Men du er ganske skarp i svarene du får her, det hjelper heller ikke. 

I mange kommuner er det mulig å få støtte til fritidsaktiviteter, har du undersøkt om dere kan være en kandidat der? For kanskje kunne din ungdom hatt godt av en sosial arena som ikke er skolerelatert. 

Jeg ville prøvd en ny samtale med foreldrene til de ungdommene som ikke får være sammen med din ungdom. Er det noe dere kan gjøre for å bistå slik at de får være sammen? 

Når det er sagt, er dog usikker på om jeg ville syntes det var greit at min ungdom brukte for mye tid med noen som skulker, røyker og selvskader. Det er noe med å la det kjæreste man har bruke tid sammen med noen som muligens kan være en dårlig påvirkning i en veldig sårbar alder. Derfor samtale med de andre foreldrene for å høre om det er noe dere kan gjøre for å tilrettelegge. 

Takk! ⚘️

Ja, det er fortvilende. Jeg blir skarp når folk svarer uten å ha lest det jeg skrev. 

Og nå er det ikke nødvendigvis sånn at mitt barn er den som har startet skadingen eller vapingen. Det var syv stk på trinnet som gjorde det forrige skoleår (fun fact: 15% an ungdommerhar selvskadet, det er et sykt høyt tall). Den ene vennen som nå ikke får omgås startet røykingen/vapingen.

Det jeg prøver å unngå er å miste barnet mitt og jeg gjør alt jeg kan. Det er en 24/7 jobb.

Men ja, jeg snakker gjerne med de andre foreldrene igjen. Det jeg ba om var råd om hvordan. 

Igjen, takk for konstruktivt svar ⚘️

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

BUP er sjelden nok. Men jeg regner da med at BUP også veileder dere foreldre på at det er i omsorgen og i relasjon med omsorgsgivere den største reparasjonen skjer.

Spørsmålet ditt var forøvrig: "Hva ville dere gjort?"

Mitt svar: Helsehjelp (bedt om innleggelse - type SANKS). Slutte å skylde på andre. Jobbe med meg selv og min tilnærming til barnet/ungdommen. Jeg ville skjønt at andre barn og unge ikke kan behandle eller reparere mitt barn. Hjulpet barnet mitt til å endre / få nytt og mer hensiktsmessig repertoar. 

Mitt spørsmål til deg: Ønsker du svar på ditt spørsmål? Eller vil du at vi skal snakke deg etter munnen og skylde alt på de andre barna / ungdommene?

Igjen, det er et omfattende terapiopplegg. 

Hvem mener du jeg skylder på? Og tror du ikke at jeg skylder på meg selv?

Det å be om hjelp til hvordan jeg kan hindre at ungen blir helt venneløs er vel ikke å skylde på noen?

TS 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk! ⚘️

Ja, det er fortvilende. Jeg blir skarp når folk svarer uten å ha lest det jeg skrev. 

Og nå er det ikke nødvendigvis sånn at mitt barn er den som har startet skadingen eller vapingen. Det var syv stk på trinnet som gjorde det forrige skoleår (fun fact: 15% an ungdommerhar selvskadet, det er et sykt høyt tall). Den ene vennen som nå ikke får omgås startet røykingen/vapingen.

Det jeg prøver å unngå er å miste barnet mitt og jeg gjør alt jeg kan. Det er en 24/7 jobb.

Men ja, jeg snakker gjerne med de andre foreldrene igjen. Det jeg ba om var råd om hvordan. 

Igjen, takk for konstruktivt svar ⚘️

TS

Hva skal du snakke med dem om? 

At andre ungdommen røyker eller vaper er revnende likegyldig for dere. Du/dere må ta tak i ditt barns utfordringer. Å ha en unnsvikelsesstrategi med "jammen, de andre gjør jo også det" er svært umodent og fører sjelden noen sted.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...