Gå til innhold

Gamle svigerforeldre vil passe barnet

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine svigerforeldre er veldig gamle. 80 og 81 år, men friske og raske sånn sett. De fikk barn sent, og samboeren min (som er en del bedre enn meg fikk barn sent). 
Sønnen vår er 13 måneder og har startet barnehage nå i januar, og de maser veldig om å få hente han i barnehagen, og ha han hjemme hos de ettermiddagen. 
Jeg tørr ikke det. De sliter med å løfte han, og han har så vidt begynt å gå. Så han trenger mye hjelp og støtte. Jeg er livredd for at noe skal skje, og at de da ikke kan hjelpe. Hvis det skulle skje en ulykke, han setter noe i halsen, faller i trappene der eller hva som helst. Jeg stoler ikke på at de klarer å håndtere situasjonen. 

Jeg har klart å komme meg unna til nå (de har vært med å hentet, men sammen med oss), men de er nå veldig direkte og jeg føler meg presset. 

Hva gjør jeg her…. Det blir jo veldig dårlig stemning om jeg sier nei 

Anonymkode: ff95e...3dc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt du nevner kan skje i bhg og hjemme hos dere.

Jeg hadde nå latt de få lov. Tenk den gleden de vil ha. Og tid de aldri vil få seinere og plutselig er de borte da er det for seint

Anonymkode: 352c6...892

• Liker 24
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

"Etter barnehagen er xxx sliten og har behov for oss foreldre"

Anonymkode: 21496...05f

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må jo bare si det som det er da. Det er jo dessverre slik det ofte blir når folk får barn sent. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor ikke de får lov jeg da

Anonymkode: 6a7a4...d74

• Liker 22
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine svigerforeldre er 79 år og har hentet toåringen i barnehagen en gang i uka siden han startet der. De er spreke for alderen. Jeg er ikke redd for at de ikke klarer å håndtere han, mer redd for at de blir utslitt. Foreslår at du lar dem hente i bhg men bare levere barnet rett til deg når de kommer hjem. Så mye farlig kan vel ikke skje om ungen sitter i vogn på vei hjem?

Anonymkode: ffd4c...aa2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Er dere sammen? At dere brsøke de og de for lov å holde på med barnet?

Skader jo ok med noen timer 

Skrevet

Galt er det når svigerforeldre ikke hjelper til og passer ungene og nå er det også galt at de ønsker å gjøre det 🙄

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Galt om de er interessert og galt hvis de ikke er.

Anonymkode: 790d1...db7

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Min svigerfar er langt yngre enn dette men lider av demens. I starten av sykdomsforløpet ble min første født. Han spurte om han kunne passe baby ? Jeg svarte han rett ut at jeg ikke så det som forsvarlig. Svigermor og svigersøster ga meg blikk og støttet meg ikke husker jeg. Men i dag er han svært redusert. Sykdommen gikk fort. Angrer ikke et sekund på at jeg satt en klar grense! Og ikke minst at jeg sa det rett ut! 

Det er generelt mitt tips. Som jeg selv fikk av min mor.: som mor, er det helt nødvendig å være sterk og mer enn noen gang kjenne sine, og tør å stå i grensene sine. Det krever øvelse , men aldri be om unnskyldning for det grenser du ønsker å sette for dine barn, og følg magefølelse. 

jeg har forresten satt grense for min svigermor også. Det handlet mer om syn på barneoppdragelse; hun er av den gamle skolen og sa rett ut av hun tenkte å la barnet skrike hvis det våknet og hun var barnevakt. Jeg takket henne for at hun var ærlig og hun fikk aldri passe babyene våre på natt. Hun har likevel et veldig fint forhold til barna våre, og er et veldig fint menneske, bare så det er sagt

Anonymkode: 7644e...6f2

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Honey Dew skrev (4 minutter siden):

Galt er det når svigerforeldre ikke hjelper til og passer ungene og nå er det også galt at de ønsker å gjøre det 🙄

Nå er det jo faktisk ikke snakk om unge svigerforeldre i sin beste alder. Disse er på alder med mine besteforeldre altså mitt barns oldeforeldre og jeg tror nok ikke jeg hadde latt noen av oldeforeldrene til mitt barn passe barnet alene heller med tanke på formen demmes.

Anonymkode: 21d02...c50

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det jo faktisk ikke snakk om unge svigerforeldre i sin beste alder. Disse er på alder med mine besteforeldre altså mitt barns oldeforeldre og jeg tror nok ikke jeg hadde latt noen av oldeforeldrene til mitt barn passe barnet alene heller med tanke på formen demmes.

Anonymkode: 21d02...c50

Allikevel kan de fint passe barnebarn så sant de ikke er senile eller ikke kan gå.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om at vi ikke ønsker hjelp, og vi vil selvfølgelig at de skal være sammen med barnet vårt. Masse, de er herlige mennesker. Vi ser dem ukentlig og er mye der i helger osv.

Det handler om at de nesten ikke klarer å løfte han inn i bilen, eller ikke er i stand til å hjelpe hvis det skulle oppstå en situasjon hvor han trenger hjelp. 
Det er snakk om sikkerhet her, ikke at vi ikke ønsker at besteforeldrene skal være sammen med barnebarnet sitt 

TS

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

13 mnd. er en hektisk alder, og jeg hadde ikke gjort det om jeg visste at de ikke klarer å løpe etter barnet, eller løfte det etc. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det handler ikke om at vi ikke ønsker hjelp, og vi vil selvfølgelig at de skal være sammen med barnet vårt. Masse, de er herlige mennesker. Vi ser dem ukentlig og er mye der i helger osv.

Det handler om at de nesten ikke klarer å løfte han inn i bilen, eller ikke er i stand til å hjelpe hvis det skulle oppstå en situasjon hvor han trenger hjelp. 
Det er snakk om sikkerhet her, ikke at vi ikke ønsker at besteforeldrene skal være sammen med barnebarnet sitt 

TS

Man bidrar på det nivået man er skikket til tenker jeg 

kontakt og emosjonelle bånd med barnebarn kan man da definitivt få uten å ta et fullt ansvar (ikke alle er i stand til det som du sier)

Anonymkode: 7644e...6f2

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville latt de passe. Tenker at det er godt mulig de hadde taklet de situasjonene du nevner bedre enn deg. Dette er ting som kan skje hos dere også. Hva med å spør i helgen om de har mulighet å passe noen timer, så får dere gått tur, eller gjort noe bare dere to. Så er det en start, så kan dere ta det litt og litt. Tenker du overtenker og overdramatisk. Eller så vil du virkelig ikke at de skal passe og derfor finner på unnskyldninger. 

Anonymkode: c2dd8...fbe

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om du hadde sagt det samme om foreldrene var dine. De klarer fint å passe barn noen timer. De er gamle. Ikke halvdaue 

Anonymkode: f5b2b...3d9

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier mannen din da?

Anonymkode: b8d73...53f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Mine svigerforeldre er veldig gamle. 80 og 81 år, men friske og raske sånn sett. De fikk barn sent, og samboeren min (som er en del bedre enn meg fikk barn sent). 
Sønnen vår er 13 måneder og har startet barnehage nå i januar, og de maser veldig om å få hente han i barnehagen, og ha han hjemme hos de ettermiddagen. 
Jeg tørr ikke det. De sliter med å løfte han, og han har så vidt begynt å gå. Så han trenger mye hjelp og støtte. Jeg er livredd for at noe skal skje, og at de da ikke kan hjelpe. Hvis det skulle skje en ulykke, han setter noe i halsen, faller i trappene der eller hva som helst. Jeg stoler ikke på at de klarer å håndtere situasjonen. 

Jeg har klart å komme meg unna til nå (de har vært med å hentet, men sammen med oss), men de er nå veldig direkte og jeg føler meg presset. 

Hva gjør jeg her…. Det blir jo veldig dårlig stemning om jeg sier nei 

Tror du ikke de vil gjøre alt i sin makt for åpasse godt på ham? Regner med de har lengtet etter barnebarn. 

Mine besteforeldre var 79 da jeg ble født, de passet på meg. 

Anonymkode: bee8e...550

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

TS

Når våres var rundt 1 lærte vi de å klatre opp i settet selv, slik at vi slapp slike løft. Er e  grunn til flere bhg har trapp opp til stelle bord osv

Så er jo bare å begynne å lære barnet dette, de tar fort tegnet og ofte syns barna det er gøy å få lov å klatre opp i settet selv 

Anonymkode: 352c6...892

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...