Amanlis Skrevet 12. mars 2006 #21 Skrevet 12. mars 2006 Jeg har ingen problemer med å dusje før svømming. Jeg vasker kropp og hår, men jeg står da ikke å vasker mine mer intime kroppsdeler foran andre. Det som irriterer meg med slike garderober er alle de relativt store ungene som står målløse og regelrett glaner på nakne kropper. Jeg blir irritert over at foreldrene deres ikke kan prikke dem litt på skuldra og si at vi glor ikke på nakne mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #22 Skrevet 12. mars 2006 Har tatt meg en tur i svømmehallen flere ganger etter jeg har fått frikort igjennom jobben. Men nå må jeg kanskje slutte med det Har fått eksem som klør og røde utslett av kloren der. Har også lagt merke til at flere spesiellt mange barn "jukser" i dusjen. Dem dusjer med badetøy på, ikke rart at bassenget er full av klor Det står faktisk skilt at man skal dusje uten badetøy(naken), og vaske seg godt i skritt, under armer o.l. Men hva hjelper det? ← Ikke rart bassenget er fullt av klor? hva mener du? skyldes det bruken av badetøy i dusjen+ det er klor i basenget av helt andre grunner. Slik vårt basseng/dusjområde er, så dusjer jeg selv med tøy på. Det er utrolig tangt i garderobe og åpne dusjanlegg. mange kan ha problemer med det. jeg dusjer hver morgen hjemme. badetøyet jeg har på er nyvasket da jeg kommer dit. Si hva du vil, men jeg kommer til å fortsette med dette. har selv hørt folk kommentere dette,men det er de samme folkene som ikke bruker noe på hodet i bassenget. Noe som er påkrvet her og som jeg bruker.
nallemaja Skrevet 12. mars 2006 #23 Skrevet 12. mars 2006 Jeg synes det er skikkelig ubehagelig å dusje i fellesdusjer, særlig i garderober som her, der de som sitter i omkledningsrommet ser rett inn i dusj-rommet. Hatet å dusje "offentlig" når jeg var liten også, og hadde alltid badedrakten på. Etter badingen dusjet jeg leeeeenge med badedrakten på til det var nesten ingen igjen i dusjen før jeg kledde fort av meg og skylte resten av kroppen. Jeg syns det er ekstra ekkelt å dusje der det er masse barn i garderoben som glor, og noen av dem som kommer med kommentarer som "mamma, hun hadde stor mage" etc. Jeg må svømme for å holde meg i form, men dusjer ikke naken foran andre mer enn nødvendig. Jeg har aldri vært vant til nakenhet i hjemmet, og har aldri likt å vise frem kroppen min til andre jeg ikke kjenner eller jeg ikke stoler på.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #24 Skrevet 13. mars 2006 Nå er det sikkert ti år siden jeg var i noe basseng, men jeg mener å huske at vi lærte å dusje med badetøyet på før vi gikk i bassenget, jeg, for at badetøyet skulle være ---vått? Reint? Ikke vet jeg. Det er jo ellers logisk å vaske seg naken, men man har jo uansett ikke noen garanti for at vannet ikke trenger (like mye) klor; noen tisser med vilje, andre har urinlekkasjer, utflod etc, og musehår kan løsne selv om man har vaska seg. Iiih. Ikke rart jeg ikke bader slike steder. Tåler ikke klor noe særlig heller. Kanskje trådstarter ville blitt overfølsom for kloren uansett mengde over tid?
Gjest Bodillen Skrevet 13. mars 2006 #25 Skrevet 13. mars 2006 Jeg har aldri vært særlig begeistret for å bade i offentlige svømmehaller, og etter å ha lest denne tråden har jeg i hvert fall fått skikkelig avsmak....
Nella Skrevet 13. mars 2006 #26 Skrevet 13. mars 2006 http://www.aftenposten.no/helse/article997145.ece Ser ut som det er ganske likt overalt. Aldri likt svømmehaller og tror ikke jeg har vært der siden ungdomsskolen...
Gjest Gjesta Skrevet 13. mars 2006 #27 Skrevet 13. mars 2006 Jeg er i svømmehallen 3 ganger i uka, 2 ganger alene og 1 gang med 2-åringen. Når jeg drar alene, dusjer jeg rett før jeg drar hjemmefra. Derfor tar jeg bare en veldig kjapp dusj med badedrakten på før jeg går i bassenget. Når jeg er med 2-åringen, pleier vi begge å dusje skikkelig før badetøyet tas på. Jeg har lagt merke til at mange ikke dusjer før de går i bassenget, men jeg vet ingenting om hvordan deres personlige hygiene er og hvor lenge siden det er de har dusjet, så det velger jeg å ikke henge meg opp i.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #28 Skrevet 13. mars 2006 Vil også påpeke at mange velger å dusje hjemme p.g.a hensynet til andre! Det er utrolig mange som reagerer med avsky på mennesker med stomi, eller med manglende bryst, skjemmende arr osv. Har opplevd å få både sure blikk, krasse kommentarer og direkte drittkjeft fordi jeg en gang måtte dusje offentlig med stomi. (handikapdusjen var ute av drift) Det fristet ikke til gjentakelse, så etter dette valgte jeg å dusje før jeg gikk hjemmefra!
Gjest *-*Pinky*-* Skrevet 13. mars 2006 #29 Skrevet 13. mars 2006 Jeg tror at flere hadde dusjet visst det hadde vært båser man kunne dusje i... F.eks. her jeg bor er der en bås, men den er det KUN læreren som får dusje i... Hvorfor skal lærerene få dusje i en bås????
Gjest Elfrida Skrevet 13. mars 2006 #30 Skrevet 13. mars 2006 Skal det bli helt engelske tilstander her også, hvor alle skifter i eget avlukke, og ingen noen gang ser andre mennesker uten tøy på? At folk med stomi etc ikke ønsker å dusje i fellesdusj skjønne jeg utmerket godt, men de aller fleste har ikke det, og er vel vant til å være nakne rundt andre mennesker i dusjen fra gym i skolen eller andre idrettsaktiviteter i ungdommen?
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #31 Skrevet 13. mars 2006 Har også lagt merke til at flere spesiellt mange barn "jukser" i dusjen. Dem dusjer med badetøy på, ikke rart at bassenget er full av klor ← Nå tror jeg du er en smule feilinformert, min venn. Bassenget blir ikke fullt av klor av at folk slurver med dusjen - snarere tvert imot. Klor binder seg til urenheter på kroppen. Det vil si at de som er "skitne" når de går i bassenget, har en god del klor på kroppen når de går opp av bassenget. Dermed blir det mindre klor i vannet, noe som er en ulempe, fordi klor jo har en rensende effekt på vannet. Dessuten er det en ulempe for de som bærer kloren på seg, for den virker uttørrende og irriterende på huden.
Gjest Elfrida Skrevet 13. mars 2006 #32 Skrevet 13. mars 2006 (endret) Men de må klore mer når det er mye bakterier i vannet. Eller? Endret 13. mars 2006 av Elfrida
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #33 Skrevet 13. mars 2006 Jeg dusjer, men med badedrakt. Av samme grunn som en annen nevnte; det er jo nesten umulig å få på seg badedrakten når huden er våt. Men hva med håret? Dere sier at dere vasker håret etter svømminga? Tror det gjemmer seg mer i håret enn på en vanlig kropp som vaskes regelmessig.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #34 Skrevet 13. mars 2006 Slik jeg har forstått det, tar de prøver av vannet daglig, både manuelt og med automatiske følere, og så blir klormengden avpasset etter vannkvaliteten. Så dersom folk ikke vasker seg, må de klore mer. Hentet fra www.pirbadet.no: Hvorfor er det så mye klor? Det er ikke mye klor i bassengene, men enkelte kan reagere sterkere enn andre, med tanke på røde øyne. Det er ikke alltid kloren som gjør at det svir på øynene, det kan også skyldes små variasjoner i ph-verdien. Vi befinner oss alltid innom de ph- grensene som er tillatt, det samme gjelder også klorverdiene. I idrettsbassenget og familiebassengene er det faktisk 1/3 sjøvann og dermed ikke de samme klormengdene som et rent ferskvannsbasseng. Jo varmere bassengene er, dess mere desinfeksjonsmiddel (klor) er det i bassengene. Hvorfor bruker dere klor i vannet? Bassengvannet skal desinfiseres ved hjelp av desinfiksjonsmidler, i dette tilfelle klor som er det mest anvendte middelet i bad. Kloren skal ha en varig desinfiserende virkning, slik at vannet desinfiser både ved innløp og utløp fra bassenget. Følere ligger kontinuerlig og overvåker vannets behov for desinfiksjonsmiddel.. Jo flere som dusjer/vasker seg skikkelig før de hopper i bassengene, jo mindre behov for klor. Hvor ofte tester dere badevannet? Vi har kontinuerlig dataovervåkning av vannverdiene. Ved avvik fra disse går det alarm til vaktbua. I tillegg til dette tas det manuelle vannprøver av samtlige systemer tre ganger daglig. En gang pr. måned får vi badevannet analysert hos Næringsmiddelkontrollen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå