Gå til innhold

"Tanke-boka" mi.


Leonora

Anbefalte innlegg

Dagbok

Dagbok hvem er du ?

Spennende, kjedelig, hva vet jeg ?

Slutt å tull, dikter er jeg ikke. Fikk bare lyst til å notere ned noe. Jeg har tenkt på å lage en dagbok lenge. Skulle selvfølgelig gjort det for leeeeenge siden, men det er ikke forsent enda. Neida.....

Litt om meg. Mor til 1 gutt og 2 jenter, gift med en god, herlig, iderik "rotekopp" av en mann. Nå har jeg også fått bli "bestemor" til en liten jente.

De to eldste barna er ute av "rede" og klarer seg selv. Begynner å se hva slags mennesker de blir. Det ser veldig bra ut og det gleder meg veldig. Det har ikke sett like lyst ut hele tiden. Ungdomstiden kan være vanskelig for mange og det har vi fått merke. I lange perioder viste vi ikke hvordan ting ville ende, men merket (noen ganger) at "verdiene" vi prøvde å formidle lå laaaaagt inni sjela og gjemte seg.

Jeg hadde mange tanker og ønsker.. Tenk om jeg kunne se inn i fremtiden og se at det ble gode mennesker av dem. Da behøvde jeg ikke bekymre meg så mye. Jeg bekymrer meg nok mer enn det som er nødvendig, men det er heller ikke enkelt å kutte det ut. Jeg må bli flinkere til det og skal prøve hard. Lover meg selv det.......

Jeg har lyst til å dele en gledesene.... Snakket med en av ungene om tiden som har vært... Vi hadde en veldig god samtale. Jeg fortalte h*n at nå føler jeg at h*n er ærlig... og forteller meg det h*n ønsker jeg skal vite, uten å lure meg. Da sa h*n at det var den beste tillittserklæringen h*n kunne fått. Tårene rant hos oss begge.

---------

Nok om det....

Nå skinner solen og det er jo "Påskevær". Sitter fortsatt i morgenkåpe og surfer litt rundt på nettet.... Nå må jeg slutte for denne gang og ta med meg minstegullet komme oss ut.....

Har et mål med dagboken at den skal inneholde mere gleder enn frustrasjoner...

Kommer tilbake etter "utetiden"

Takk for nå dagbok, fint du tok vare på bokstavene mine.....

Endret av Leonora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med dagbok ! Det skal bli interessant og følge med fremover. Jeg har også store barn som har fløyet ut av rede/delvis har fløyet ut av rede. Og en liten minstemann som fremdeles bor hjemme. Det er jammen interessant og lærerikt å voksne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi oi så koselig med hilsen i boka mi.....

Tusen takk Illaba

Jeg kom meg ut på skia.... Det føles så godt nå etterpå. Litt stiv i "maska" etter masse sol. Spent på hvordan bena er i morgen. Ønske om en "trimmet" kropp er større enn viljen.... Lillegullet koser seg da mamma bruker lenger tid ned bakken. Ikke er de redd og ikke faller de heller.

I går flyttet den eldste i egen leilighet igjen. Har hatt jobb en stund men ikke noe sted å bo, men overnattet hos kjæresten. Vi kjøre flyttelass og fikk løftet tingene på plass. Det er for langt å kjøre 12 mil på jobb hver dag.

I morgen skal jeg på møte og der er det bare ukjente mennesker. Liker ikke det noe særlig. Må da velge å fortelle om mitt handicap eller la de tro jeg er litt "rar"

Skjulte handicap er ikke noe godt. Sitter man i rullestol ser alle at det er noe galt med bena. Er man blind og bruker stokk vet alle hvorfor. Hører man ikke syntes det ikke utenpå, hvis man ikke velger å klippe håret veldig kort slik at alle ser høreapparatene. Jeg hører noe, men det er alltid vanskelig hvis det er flere som prater samtidig. Folk er så positive og hensynsfulle bare jeg klarer å si fra om mitt problem, men det er ikke lett og jeg dropper ofte å fortelle om det.

Mannen ser og hører på TV. Jeg elsker å lese. Koser meg med KG og surfer rundt på nettet. Godt vi har daten i stua så er vi "sammen" med hvert vårt.

Nå er det på tide å finne "loppekassa" å få seg noen timers søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei drar deg opp på side en igjen jeg. Vet litt om det å ha et handicap som ikke vises jeg også og det kan være vondt. Selv har jeg hypothyreose og i perioder kan det være slitsomt å fungere på jobben, det blir for mye støy og mas i rundt meg. Men jeg biter sammen tennene og holder ut. :grine:

Er veldig heldig ellers har en samboer som jeg elsker og vi har det fint i lag og det er viktig. Ha en fin kveld, :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg igjen.

Koselig at illaba har ventet. :klem:

Har vært mange dager på tur rundt med bilen.

Først besøkt min datter på hennes hybel og overnattet. Det er så koselig å være bare oss to. Sitte med te og sludre utover kvelden. Vi tok oss også en tur på Ikea. Kjøpte litt nyttig og selvfølgelig noe unyttig også da.

Etter å ha kjørt henne på skolen, ringte jeg mitt tante barn som hadde blitt mamma. Det ble massssse baby kos.

Fortsatte videre til en venninde som jeg ikke hadde besøkt på over 3 år. Venninde-formiddags-sludre-kos men masse oppdateringer på smått og stort.

Var så på møte og der var det masse hyggelige mennesker. Hadde med meg mitt lille hjelpeapparat slik at jeg kunne høre det meste. Bare folk prater tydelig og ikke for fort går det ganske bra. Tror jeg fikk med meg det meste. Verst var det på kvelden da alle prater i munnen på hvernadre, og på kryss og tvers over bordet. Det er jo ofte disse samtalene som knytter relasjoner med folk. Jeg blir lei meg da jeg tenker over hva jeg har mistet, men jeg har blitt ganske god på munnavlesning og gjetting. Ja ja mange ganger blir det god dag man økseskaft.

Jeg klarte også å få meg en tur innom sønnen og hans butikk åpning før jeg kom hjem til masse :klem: med minste jenta.

Kjenner at det har blitt mye de siste dagene, men føler det godt som har fått gjort alt dette. Vet at det blir lenge til neste gang jeg kan ta flere dager borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får ei god og rolig helg etter all travelheten. Skal vaske litt til helgen det trengs. men først skal jg kose meg med litt pizza (uten kjøttdeig) :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg egentlig ganske tom... Merker godt da dagene blir fylt med masse prat og støy. Det tar på. Var i dag hos legen og han var så fornøyd med at blodtrykket nå er bra og medisinene virker godt.

Kjenner at kroppen har det bedre da ikke blodtrykket raser i hundre.

Nå er det tid for IDOL avstemming. Må bort i sofaen til resten av gjengen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg igjen ! Sitter og koser meg med cappucino yndlingsdrikken min for tiden. Har vært på trening både idag og i går, men det hjelper så lite for jeg er så glad i å kose meg med mat :sikle: Men kunne godt ha tenkt meg å tatt av noen kilo til sommeren. Karakterstyrke hvor er du ?............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Jeg ble litt sint da alt jeg hadde skrevet ble borte. Data er fint da alt fungerer..... :)

Sitter her alene, det føles godt. Huset er rolig og lillegullet sover. Det er bare oss to hjemme. Mannen er på "friertur" Ikke etter damer, men turister. Det blir spennende å høre fra han etterhvert. Han skal dra fisketurister til regionen vår. Det er første gangen han reiser ut på messe. De siste dagene har han stresset rundt for å ha alt klart. Gleder meg til å høre om hvordan de har det på messa. Flyet ble 3 timer forsinket så det blir ikke mange timer før han nå skal stå på stand og friste folk med ferieturer.

Jeg sitter nå og koser meg med en liten "jeger" og KG. Titter i noen dagbøker. Jeg har ikke vært flink til å legge igjen noen ord hos andre, men leser mye. Det er mange gode dagbøker her. Mange er veldig flinke til å få frem hva de føler, tenker og hva de vil.

Vi skal snart bygge nytt hus og i dag ringte representanten for husfirmaet vi mener å bruke. Kanskje han så at vi virkelig vil bygge. Han har tidligere ikke vært direkte interisert før vi kontaktet hovedkontoret. Da fant mannen ut at dette er vist noe å bruke tid på. Vi håper å være inn i nytt hus før vi skal feire JUL igjen.....

Nå skal vi ikke bygge stort hus. for vi er jo bare 3 hjemme til daglig og da trenger vi ikke all verden av plass. Nå skal vi bruke et firma som leverer alt fiks ferdig.

Nå er det vist natta og søvnen trenger seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg drar deg opp på første igjen jeg. :klem:

Har fridag, men skal være barnevakt så jeg sitter å venter på at mitt lille barnebarn som er snart 8 månder skal komme, og hun er bare herlig.

Deretter skal jeg på konferansetime på skolen til minstemann, så dagen er timet full. Prøver å gjøre unna litt husarbeid innimellom, men nå sitter jeg her. Håper du har det bra, det skal bli spennende¨å høre om husbygginga etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Koselig med en ny hilsen fra deg Illaba.

Håper du har kost deg masse med barnebarnet. Åtte mnd er en fin alder. Krabber litt og reiser seg etter alt. Da har du nok å gjøre den stunda.

Vi får vårt lille barnebarn på Påskebesøk og gleder oss veldig. Nå er hun 9 uker.

Nå er huset stille, de to eldste har vært hjemme i helgen. Den ene hadde kjæresten med. Det er så koselig med ungdommene i huset. Det blir alltid masse latter og røre.

Minste jenta har spilt teater. Jeg er dyktig imponert over hva unger klarer på senen. De er virkelig proffe. De tar på seg en rolle og legger sjenerthet og blyghet igjen i garderoben.

Nå er huset bestemt og papirene underskrevet. Det blir spennede å se hvor lang tid det tar. Vi vet ikke leveringsdato enda men håper det vil bli i god tid før JUL. Det skal bli godt å få seg sitt eget hus igjen. Vi leier et bra hus men vil helst ha mitt eget igjen. Vi har valgt et hus som kommer nesten ferdig fra fabrikk. Det tar ikke mange ukene fra huset kommer til vi kan flytte inn. Nå skal vi få tilsendt prøver på hva som vi kan velge på vegger og gulver. Det skal være masse å velge i så det blir sikkert vanskelig. Bare se på prøver å tenke på hvordan det vil virke på et helt rom. Blir vi ikke fornøyd så får vi bytte senere.

For å søke om byggetilatelse må vi ha fått svar på avkjøring fra fylkesvei. Dette er sendt men vi har ikke fått svar enda. Byråkrati tar lang tid.

Vi hadde noen dager med skikkelig vår vær. Det var Påskestemning ute og vannet rant. Nå har vi fått en ny vinter. Masse snø de siste døgnene. Hadde ikke tid til å måke så alt er bare kjørt ned med bilen.

Neste uke har jeg bestemt meg for at huset skal ryddes før Påske. Jeg skal ta minst et rom hver dag. Skjønner ikke hvor alt rotet kommer fra...... Hos noen ligger alt på rett plass med en gang. Noen ganger blir jeg flau hvis det kommer besøk. Skjønner ikke hvordan noen klarer å ha det strøkent bestandig. Før skylte jeg på små barn men det har jeg jo ikke lenger. Data/Internett har noe av skylda. Det er så lett og sette seg ved dataen istedefor å rydde :sjenert: men har jeg bestemt meg så bruker det å bli bra. Prøver å følge litt flylady og ta babyskritt. Den er virkelig bra. Bare litt hver dag.....

Får prøve å oppdatere litt i dagboka så forplikter det litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering.....

Komfyren har fått seg en real omgang med fille og skrubb....

Kjøkkengulvet vasket og rene tepper på.

Ryddet og kastet masse.

Mangler bare litt på lista mi....

Fortsetter hele uka slik blir det bra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen.

Nå begynner huset og skinne. Sjelden å se det så ryddig, snart er alt på sin rette plass.

Håper at det kan forbli slik noen dager. Jeg føler meg skikkelig flink. Lenge siden jeg har såpass energi.

Merker mer nå hvordan støy, prat og aktivitet tapper meg. Etter noen dagers hvile er jeg mer meg selv igjen. Jeg begynner å få tilbake noe av tidligere "virke trang" Jeg kunne ikke sitte rolig lenge om gangen, måtte alltid holde på med noe.

Jeg har sagt ja til å sitte i styret for lokallaget for hørselshemmede der jeg bor. Det er krevende å sitte på styremøter som tar flere timer. Tinnitus og hørselshemming er ingen god kombinasjon. Konsetrasjonen blir dårligere og da er det ikke lett og følge med i lange diskusjoner. Føler at jeg har fått tinnitusen "pippen" min mer under kontroll etterhvert, men blir jeg sliten piper det værre igjen. Jeg vet jeg må være mer ute i frisk luft og trene mer. Håper nå at jeg skal få til å trene hver dag. Har kjøpt meg gåstaver og har fine turmuligheter utenfor døra. Jeg trenger nok noen spark bak for å komme inn i nye gode rutiner. Bytte ut 1 time data med 1 time trim... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg igjen ! Du er kjempeflink. Jeg får også litt mer lyst til å gjøre noe hjemme når det begynner å bli vår; får lyst til å forny meg litt henge opp nye gardiner gjøre om litt og kanskje male litt. Vurderer å beise eller male en furukommode jeg har i gangen. :klø:

Håper på bra påaskevær slik at det går ann å være ute litt, idag er det litt surt og regner gjør det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg og lillegullet gått lang skitur. Det var litt varierende Påskevær med litt snøbyger men mest sol. Vi gikk 14 km og begge var slitne da vi kom hjem. Vi møtte mannen og en onkel av meg i løypa. Jeg blir så imponert av min onkel. Han er blind men går masse på ski. Noen ganger går han også alene hvis ingen kan bli med han.

Etter skituren måtte jeg slappe av litt men lillegullet som var sååå sliten hun føk ut igjen og leker. Utrulig hva små kropper orker. Nå har vi fylt ut distansekortet hennes på data og hun klarer nå gullmerke. Over 300 km denne vinteren. Nesten litt juks at de kan ta det på bare alpinkjøring. Men ute i all slags vær og vind er hun jo og blir glad i skiturer selv om hun helst bare vil ha nedoverbakker.

På tirsdag og onsdag kommer også ungdommene hjem med kjærester. Det blir fullt hus med flatsenger på gulvet noen av nettene.

Nå i Påsken håper jeg at alle kan bli med på trdisjonsturen over fjellet. Det er en tur ungdommene også trives med. Sekken full av pølser, termos med kaffe og kakao, appelsiner og noe smågodt "nødproviant" Da starter vi tidlig alle sammen, 1 eller 2 må kjøre bil rundt fjellet og gå resten i møte. Vi spiser og koser oss da alle er samlet. Stopper på setra og koser oss en stund der også. Vi bruker mange timer, men turen er bare på 17 km og det meste er nedoverbakker og flatmark.

Husprosjektet: Fått brev fra kommunen om at eier av tomta kan søke fradeling....og at Statens vegvesen tilater av og påskjøring. Nå er det jo bare 10 mnd siden vi startet med tomteprosjektet. Det går kjempefort :ler::klappe:

Jeg følger med på dagboka om lille Tille. Jeg er imponert over hvilken styrke han har og hvilke enestående foreldre han må ha. Tenk å være så posetive når livet er så krevende som det er for denne familien.

Hei illaba og God Påske :klem:

Finn deg en god stol ute og nyt solstrålende når de titter innom. Håper du får noe sol der du er. Hos oss skinner sola for det meste om dagene nå og jeg prøver å være en del ute. Resten av rydde og vaskeprosjektet blir utsatt til etter Påske. Greit og ikke bli arbeidsledig da også :ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er huset nesten tomt, bare 3 stk tilbake. Det har til tider vært ganske mange her. Barn, svigerbarn, barnebarn, niese og hennes barn. På det meste var vi 14 stk til mat. Kjempekoselig og masse latter i huset. Det har gått mye i spill da været ikke ble det aller beste. I år var det TP og "Vil du bli millionær" som vi spilte masser av. Vi fikk oppfrisket litt i hukomelsen og lært mye nytt. Det var ikke enkelt å nå helt til tops nei.

Vi fikk gått vår tradisjonelle Påsketur med grillpølser, sjokolade og kakao i sekken. Denne gangen ble vi bare 4 men koselig var det. Lillegullet gikk 15km og var bare blid hele veien. Hun elsker å synge så det gjorde hun stadig vekk. Hun og jeg dannet baktropp.

Barnevakt for barebarnet fikk vi mulighet til i 2 dager. Vi koste oss veldig. Tror også lilleknøttet koste seg. Alle var jo opptatt av henne. Gleder meg veldig til hun blir større og begynner å forlange mer enn mat, tørr bleie og søvn.

Snøen forsvinner fort nå. Det har blitt mange barflekker på noen dager. Vann, grus og leire er det masser av. Bilen ser ut som en gjørmehaug :ler:

Nå har vi begynt å titte etter tur ned til varmere strøk. Vi var i Egypt for 1 år siden og har lyst til å reise dit igjen. Håper vi kommer oss i vei i Mai. Kunne tenke oss å reise på all inklucive denne gangen. Det er greit å spise på hotellet. Vi slipper å lete etter steder som ser OK nok ut. Siden vi har vært der før så vet vi at det er veldig mange steder som ikke er OK å spise på. Det blir sol, sol, sol og snorkling hele dagen. (Håper vi) Denne gangen skal vi bare være på samme sted. Sist var vi også på cruise på Nilen. Det var en fin tur men da hadde vi 2 uker. :briller2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei

Dette har vært dagen for daffing, ikke gjort mye fornuftig i dag.

Sitter å leser på KG om barn som hjelper til hjemme.

Jeg prøver å lære mitt lillegull at alle må "jobbe" for å få penger. Noen uker er hun flink "eller er det kanskje jeg som er flink til å følge opp". :ler:

Hun smører skolematen sin selv hver dag. Hun vil også gjerne lage middagsmat. Vi prøver å få det til en gang i uka, men jeg vil gjerne være tilstede. Jeg liker ikke at hun steker eller koker da hun er alene. Hun har fast jobb med å ta ut oppvaskmaskina men dette glemmer hun stadig.

Til de store hadde vi arbeidsliste og det fungerte veldig bra. Tror jeg må innføre det igjen.

Har sittet på nettet og lett etter ferietur. Det ser ut til å bli mye billigere å bestille fly og hotell hver for seg. Har sendt noen forepørsler til noe hoteller vi kunne tenke oss. Venter spent på svar :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går så vi på hus bygget av samme firma som vi har valgt. Vi fikk noen tips av dem som vi må huske å få med neste gang vi snakker med selgeren.

Huske: Isolering i innervegger.

Skifte av vinuer til H-vinduer.

Avbestille gulvbelegg i stue.

Kolonialskuffer på kjøkken (Sjekke om vi har bestilt)

Andre Husbygger tips og linker

VVS:

http://www2.vvskupp.no/

http://ez.kvinneguiden.no/article/articleview/987/1//

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=188819

Vaskerom:

Husk benkeplate.

Høyskap

Store skittentøydunker fra Ikea.

Bygge opp vaskemaskin og tørketrommel med lite skap under.

Elektriske punkter i huset

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=189584

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=189583

Bygge garage

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=189118

Panel/panelplater:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=188937

Tips ang kontrakter håndtverkere

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=188230

Får fylle på mere her etterhvert...

Det er greit å ha et sted å samle linker og annet vi må huske på.

Endret av Leonora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Det var lenge siden oppdatering.

Bygging av hus tar tid.....

Utskilling av tomt har tatt myyyyye lengre tid enn vi regnet med.

Nå er tomta i vårt navn. Tegninger på huset er klart, skal bare ha noen små justeringer.

Da vi så at alt tok mer tid enn vi regnet med så har vi nå begynt å håpe på hus før julen 2007.......

Nabovarsel postet i går til byggefirmaet.

Vi har funnet noen som bygger likt hus som vi skal ha. Vi har vært og sett på de. Fortsatt noen små forandringer vi vil gjøre.

Nå er rørlegger, murer og graver i boks.

Husfirmaet har bestillingstid på 8 mnd fra byggetilatelse er gitt!!! men kontrakt og pris er nå ferdig behandlet og underskrevet så da er det bare å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...