Gå til innhold

Brukt til barn - ikke kult?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at du er den med høyest utdanning av alle mødre i barnehagen?😅

Her har vi besteforeldre som kjøper mye av ytterklær til barna (på eget ønske) + en del klær. Lillesøster har arvet alt fra storesøster. Mest nytt til storesøster da jeg vet det går i arv + mye gaver som sagt.

Kjøper noe brukt! Da mest regntøy og har vel vært et par dresser

Anonymkode: 263f5...24a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det tror jeg du har helt rett i. Vi tjener meget godt, og står stadig på diverse skattelister i avisene. Barna har omtrent kun hatt brukt i bhg og de første årene på skolen. Og det har nok hendt at klærne har hatt et lite hull eller vært falmet. 😅Vi tenker nesten at vi har et ansvar ved å vise at det er greit med brukt, siden «alle» vet at vi utmerket godt kunne ha kjøpt nytt. 

Nå når største har begynt på ungdomsskolen er brukt fremdeles kult. Hun syr om og bytter klær med andre. Tipp topp 👍

Klærne har ofte vært brukt til både 5 og 6 barn, og går på rundgang i storfamilien. Helt topp!! Kunne ikke ha brydd oss mindre om hva noen kunne finne på å tenke om oss. 

Anonymkode: 9e3f5...669

Dere har vel arvet pengene da? For jeg tjener veldig mye fordi jeg også jobber veldig mye og har dermed ikke har tid til å lete frem, kjøpe, hente og reparere gammelt tøy fra Finn. 

Mange som er selvgode på dette forumet og bare ser svart og hvitt. 

Anonymkode: 7151a...84f

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nyinnflyttet til Stavanger for over førti år siden og fortalte gledesstrålende til de andre hjemmeværende mødrene i «miniklubben» vi gikk i om mine bruktkupp til min ettåring og selv etter fire tiår husker jeg de misbilligende blikkene de sendte meg. 

Anonymkode: eaa95...efa

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor bor du, TS? I vår barnehage (villaområde Oslo Øst) er det heldigvis mange familier med 2-3 barn. Småbrødre arver rosa klær, klær gis videre til andre i barnehagen når de er for små og mange handler på finn. I blant dukker også barna opp i klær som definitivt ikke er deres - ermer for korte eller for store bukser 😅 Det er heldigvis også sånn at barna selv får bestemme hvilke klær de vil gå i - og det er noen ganger veldig særpreget 😊

Vi har selv 3 barn, og jeg pleier å ha arvedress som ekstra dress og kjøpe ny «hoveddress», særlig for vinteren. De blir slitt opp og er ikke veldig vanntette etter en sesong. Det som har holdt best av ytterklær er goretexbukser fra HM. Tredje barnet nå, verste herjealderen (str 110) og fortsatt vanntette 🤩 Det blir også en del nye bukser, mens gensere lettere kan arves.

Anonymkode: ee348...53f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere har vel arvet pengene da? For jeg tjener veldig mye fordi jeg også jobber veldig mye og har dermed ikke har tid til å lete frem, kjøpe, hente og reparere gammelt tøy fra Finn. 

Mange som er selvgode på dette forumet og bare ser svart og hvitt. 

Har ikke arvet penger nei. Tar kortere tid å kjøpe brukt da man gjerne kjøper i posesalg+ at vi arver tøy som jeg skrev. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor ikke? Hva skal jeg med masse barneklær når det ikke passer lenger? Enten selger jeg i klespakker eller så gir jeg videre bort til venninner. Jeg har de minste barna i vår familie og det er jo ikke akkurat som søskene mine ønsker klærne tilbake..

Anonymkode: c90d3...52e

Man gir det vekk enten til venner og bekjente eller til veldedige organisasjoner

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fordi du har fått det, da kan du gi de bort videre etterpå

Anonymkode: 60a75...e09

Helt enig ellers er man en gniarpeist

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

«Ungen» min er nå 17. 

Når hun er med den gjengen er brukt kult, og når hun er med den andre gjengen er brukt ukult.

Jeg kjøper gjerne brukt. Loppis er gode ting. Jeg er ganske grønn, og miljøvennlig. 

Er bare så tydelig med jentungen min, hun bryr seg ikke selv, hun er mer på å passe inn. Det er nok mange som meg og deg, som liker gjenbruk. De finnes. 

Anonymkode: 68364...b54

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har ikke arvet penger nei. Tar kortere tid å kjøpe brukt da man gjerne kjøper i posesalg+ at vi arver tøy som jeg skrev. 

Da har du mye tid på hendene til å gå på posesalg. Jeg ber heller ikke andre om arveklær til barna fordi jeg heller ønsker at de som har dårligere råd enn meg skal få klær gratis. Men jeg gir alt jeg har kjøpt videre i arv. Kanskje du skal tenke på det også?

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (8 minutter siden):

Helt enig ellers er man en gniarpeist

Fru Uperfekt skrev (9 minutter siden):

Man gir det vekk enten til venner og bekjente eller til veldedige organisasjoner

Da er jeg en gniarpeist da 🤗 Som jeg skrev så har jeg gitt bort klær til venninner. Jeg har også gitt bort annet babyutstyr. Men om jeg skal selge en klespakke i strl 74 og jeg har arvet to bodyer i den strl, så putter jeg de oppi sammen med resten av klærne jeg skal selge 😂 Er trossalt en gniarpeist! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da er jeg en gniarpeist da 🤗 Som jeg skrev så har jeg gitt bort klær til venninner. Jeg har også gitt bort annet babyutstyr. Men om jeg skal selge en klespakke i strl 74 og jeg har arvet to bodyer i den strl, så putter jeg de oppi sammen med resten av klærne jeg skal selge 😂 Er trossalt en gniarpeist! 

Og jeg gir det videre til en av de org i min by som gir det gratis videre til trengende.

Og ja jeg har roen på hva jeg har kjøpt, gaver og arv. 

AnonymBruker
Skrevet

Her kjøper jeg det meste brukt til sønnen på 9. Er så mye pene klespakke på finn. Har ikke råd til å kjøpe nytt. Alt er helt og pent og ser nytt ut. Han bryr seg heldigvis ikke om klær,men elsker hettegensere og joggebukser. Han får selvsagt nye sko og noe nytt innimellom.

Anonymkode: 62dfe...093

AnonymBruker
Skrevet
shakini skrev (På 27.3.2025 den 15.23):

Vi har et barn som går første året i barnehagen og jeg er skikkelig overrasket over hvor freshe alle de andre barna er. De har nye dresser, sko, klær, matbokser, sekker - alt er nytt og gjerne også ganske dyrt. Vi har vært heldige og har arvet mye, men det virker som at vi er de eneste som har et barn som går rundt i brukt tøy? Mye av det hun går i er også ganske godt brukt, det er fremdeles «mye bruk igjen», men man kan se at buksene er litt slitt på knærne, fargene er falmet, osv. Jeg har tenkt at det ikke gjør så mye, så lenge det fungerer. Hun er jo så liten at hun ikke forstår noe av det der uansett. Når vi trenger noe, så kjøper jeg selvfølgelig det, men da prøver jeg å kjøpe brukt. Jeg føler at vi er de eneste! Hva skjer med folk? Har ikke brukt blitt kult? Vi bor ikke på et sted med masse rike mennesker, de andre foreldrene i barnehagen har helt vanlige jobber. Jeg er en av de høyest utdanna mødrene på vår avdeling. 

Brukt og slitt tøy kan brukes til hjemmetøy. 
Synes ikke barnet ditt alt ved barnehagestart skal falle utenfor. 
Barn noterer seg mye mer enn vi tror. 

Anonymkode: d5a85...533

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I vår barnehage kjøper de aller fleste brukte klær og utstyr eller man har arvet. Tror ingen har alt nytt. Vi bor i et vanlig boligområde, med ganske gjennomsnittlig inntekt. Tror litt over halvparten av foreldrene har høyere utdanning (om det har noe å si).

Anonymkode: e40c4...e3a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de som kjøper mye klær til barna. Kvalitet , nok skift fra innerst til ytterst, klær for alt vær og føre, dobbelt opp av yttertøy , sko osv.

Men jeg kjøper brukt eller på salg… Nå kjøpte jeg nettopp yttertøy til guttungen.

Nypris rundt 7500,- .. jeg betalte ca 2000,- og ingenting av det ser brukt ut. Det handler om å planlegge litt hva de trenger, følge med og kjøpe når man får det billig. Parkdressen til jentungen fikk jeg tak i for lenge siden, den kjøpe jeg på 60% 

Ellers får barna mye klær til bursdag, jul osv. Leker har de mer enn nok av… 

Anonymkode: 48f1b...9d2

AnonymBruker
Skrevet

Lenge siden jeg hadde barnehagebarn, men kjøpt aldri brukt. Dvs eldste fikk alt nytt , og som deretter gikk i arv til yngre søsken. I forhold til vinterdresser, fikk vel yngre søsken ny dress en gang hver. Regntøy gikk også i arv, de fikk vel kanskje noen nye bukser. I tillegg arvet de fra søskenbarn (de klærne var veldig lite slitt). Og det som var igjen fra oss, ble arvet videre. Tipper at noen klær da var i bruk til mellom fem og åtte barn.   

Så her ble det kjøpt nytt, men brukt av mange barn. Alternativet hadde vært å kjøpe brukt "mange" ganger, fremfor å kjøpe nytt en gang. I barnehagen la jeg vekt på at klærne skulle være praktiske, og så lenge de måtte ha hjelp til å få på klær - lette å få på/ta av for de ansatte etc 

Jeg aner ikke hva andre barnehageforeldre la merke til, men mener å huske at det var helt naturlig å arve mellom søsken. 

Anonymkode: 18ee7...009

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
shakini skrev (På 27.3.2025 den 15.23):

Vi har et barn som går første året i barnehagen og jeg er skikkelig overrasket over hvor freshe alle de andre barna er. De har nye dresser, sko, klær, matbokser, sekker - alt er nytt og gjerne også ganske dyrt. Vi har vært heldige og har arvet mye, men det virker som at vi er de eneste som har et barn som går rundt i brukt tøy? Mye av det hun går i er også ganske godt brukt, det er fremdeles «mye bruk igjen», men man kan se at buksene er litt slitt på knærne, fargene er falmet, osv. Jeg har tenkt at det ikke gjør så mye, så lenge det fungerer. Hun er jo så liten at hun ikke forstår noe av det der uansett. Når vi trenger noe, så kjøper jeg selvfølgelig det, men da prøver jeg å kjøpe brukt. Jeg føler at vi er de eneste! Hva skjer med folk? Har ikke brukt blitt kult? Vi bor ikke på et sted med masse rike mennesker, de andre foreldrene i barnehagen har helt vanlige jobber. Jeg er en av de høyest utdanna mødrene på vår avdeling. 

Hvilken relevans har ditt utdanningsnivå, egentlig? 

Lurer veldig på hvordan du kan vite hvem som har nye klær og nytt utstyr, og hvem som har brukt?

Endret av Me0987
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 15.32):

Ikke sikkert brukt er kult, men jeg er ikke så jævlig kul jeg heller, så her blir det kjøpt mye brukt. Nå er jeg gravid da, og baby har ikke kommet enda, men har kjøpt 90% av klærne brukt. De resterende 10% er gaver 😅 Og kommer til å fortsette å handle mest brukt, unntatt sko som jeg har skjønt bør være nye pr barn. Og tenker hvertfall til barnehagen, der blir klærne slitt uansett. 

Anonymkode: c39d5...6e3

Å klare å overbevise alle om sko bør være nye er et glimrende salgstriks fra de som tjener penger på å selge sko ;) 

Anonymkode: f118c...4b3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 21.57):

Jeg har inntrykk av at mange som streber oppover er mer opptatt av nytt til de minste. De som er trygge i seg selv, finansene sine og status i verden kan fint la barna gå med hullete klær i barnehagen. 

Anonymkode: 1c944...626

Dette! Da jeg hadde bedre råd var jeg like redd for å kjøpe brukt, men nå som jeg sliter mer økonomisk er jeg av en eller annen grunn mer skeptisk og er redd folk skal tro vi er fattige om jeg kjøper brukt til ungene 

Anonymkode: 3b054...c1a

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (12 timer siden):

Hvorfor? Om man selger store pakker er det vel det samme hvor de kommer fra? De fleste av oss trenger de ekstra kronene vi kan få for tida. Dessverre 

Anonymkode: 3b054...c1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...