Modic Skrevet 24. februar 2009 #41 Skrevet 24. februar 2009 jeg husker ike de jeg er fader til selv, ikke fadder til mine barn heller Jeg ser at dette er veldig forskjellig fra person til person! Selv hadde jeg mine besteforeldre på begge sider som faddere. Jeg har hatt veldig god kontakt med dem hele veien, men nok mest fordi de var besteforeldre, ikke så mye fordi de var faddere. Noen forskjellsbehandling har jeg aldri merket noe til. Selv er jeg fadder (og gudmor, hvis det er det det kalles, når man bærer barnet til dåpen) til begge mine nieser. Synes det er et koselig og ærefullt oppdrag, og følger det opp så langt det lar seg gjøre - i tillegg til å være tante. Nå skal det sies at jeg har min kristne tro, men at jeg nok er den eneste i familien. Min samboer har to barn på 7 og 9 år. Han husker ikke hvem som er fadderne deres. Jeg vil tro at barnas mor vet det, men altså ikke min samboer (barnas far). Så dette er nok veldig forskjellig! Min bror hadde onkel / tante, samt et vennepar av våre foreldre, som faddere. Da det kom til konfirmasjonen, var onkel død, tante gift i utlandet, og venneparet forduftet. husker at min mor var fryktelig skuffet på min brors vegne, som ikke hadde faddere til stede i konfirmasjonen, og heller ikke fikk gaver fra dem.
Riona Skrevet 25. februar 2009 #42 Skrevet 25. februar 2009 What? -er ikke gudmor/gudfar og fadder det samme? Jeg er gudmor/fadder til tre stykker og har ikke bært noen av dem til dåpen. Dette har jeg aldri hørt om før. Uansett, 2 av mine 4 faddere hadde jeg ikke speielt god kontakt med. De var kun innom og ga gaver til jul og på bursdagen min. Sånn har jeg ikke lyst til å være selv. Mens de andre 2 fadderene mine var min onkel og tante så de har jeg aldri tenkt på som faddere.
Modic Skrevet 25. februar 2009 #43 Skrevet 25. februar 2009 (endret) What? -er ikke gudmor/gudfar og fadder det samme? Jeg er gudmor/fadder til tre stykker og har ikke bært noen av dem til dåpen. Dette har jeg aldri hørt om før. Uansett, 2 av mine 4 faddere hadde jeg ikke speielt god kontakt med. De var kun innom og ga gaver til jul og på bursdagen min. Sånn har jeg ikke lyst til å være selv. Mens de andre 2 fadderene mine var min onkel og tante så de har jeg aldri tenkt på som faddere. Jeg trodde en gudmor var den som bar barnet til dåpen, men ble i tvil fordi det tidligere i tråden ble diskutert om dette var to forskjellige ting, eller om det var det samme. Nå har jeg slått opp på ordnett.no, som er Kunnskapsforlagets Blå Ordbøker på nett, og der står det følgende om gudmor: gudmor [gu(d)-] kvinne i forholdet til den hun har båret til dåpen; kvinnelig fadder; kvinne som døper skip Etym.:1. ledd gud; ifølge g. oppfatning oppstod det et åndelig slektskap mellom den døpte og fadderne Slik jeg forstår det, er altså en gudmor den av fadderne som bærer barnet til dåpen. (Evt. gudfar, om det er en mann.) Men kanskje andre forstår det annerledes? Endret 25. februar 2009 av Modic
Malama Skrevet 25. februar 2009 #44 Skrevet 25. februar 2009 Ordboken sier at det er den som bærer til dåpen, eller betyr kvinnelig fadder. Det er litt forskjell fra ulike miljøer og geografiske tilknytninger og familier etc hva man legger i det. I min familie er gudmor/gudfar helt likestilt med fadder. Jeg bar selv min sønn til dåpen, men jeg er jo pr def ikke fadder på ham. Jeg anser meg derfor heller ikke på noen måte som hans gudmor, fordi det for meg altså betyr en kvinnelig fadder. Min bror er han gudfar, men tok ikke i ungen under selve dåpen. Svigermor er en av de andre faddrene (han har totalt fire) men hun anser seg som "bestemor og fadder". Vi lot dem rett og slett velge selv om de anser seg som "fadder" eller "gudmor/far", og her kom nok de familiære forskjeller tilsyne, de fra min familie er nemlkig gudmor og gudfar, mens de fra hans side er faddere... Men, det er helt i orden, for ordene kan brukes om hverandre, det viser jo også det ordboksitatet du kom med. Men det er også riktig å si at det er den som bar barnet til dåpen, begge betydninger eksisterer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå