Colargol Skrevet 12. mars 2006 #1 Skrevet 12. mars 2006 Tenkte jeg skulle spørre Hvor bra er forholdet mellom dere og gudforeldrene/fadderene deres egentlig? Og er det mange som har både gudforeldre og faddere sånn som meg? Virker som om det ikke er så vanlig lengre? Jeg har hatt et utrolig bra forhold og kjempe god kontakt med mine Gudforeldre! Nå er fadderene min tante og onkel da, men gudforeldrene er "bare" venner av familien(vi er vel i slekt langt ut) og nå når gudmor døde så er det et kjempesavn! De har liksom vært der hele oppveksten! Men flere av vennene mine sier at de ikke en gang vet hvem som er deres, og det synes jo jeg er rart! Er det så uvanlig da?
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #2 Skrevet 12. mars 2006 Hva er gudforeldre ? Jeg aner ikke hvem som er mine faddere - kan ikke se at det skal ha noen betydning for meg nå som voksen. Har ikke foreldre så jeg kan ikke spør om det heller. Selv er jeg fadder for ett par av mine nieser og nevøer - men disse blir ikke behandlet annerledes enn de andre niesene mine ... Jeg tror at fadder er noe man MÅ ha når man skal døpe barna ... Da mine barn ble døpt så valgte jeg besteforeldre og tanter/onkler som faddere - heldigvis så har ikke disse forskjellsbehandlet ungene mine .... det hadde i såfall vært noe jeg hadde reagert negativt på.
Gjest Emeldina Skrevet 12. mars 2006 #3 Skrevet 12. mars 2006 Jeg har to faddere. Jeg vet hvem begge er, men har ikke hatt noe nært forhold til noen av dem. Han ene bodde i samme by som meg, men jeg har aldri snakket med han. Han var nok en god venn av faren min da jeg ble født, men har ikke sett så mye til han likevel. Hun andre bodde et par timer unna, og har forsåvidt aldri blitt kjent med henne heller. Synes likevel hun gjorde en bra jobb som fadder; hun sendte bursdagsgave/julegave til meg hvert år helt til jeg ble konfirmert. Jeg er fadder til en liten jente selv, og jeg kunne nok gjort en bedre jobb. Jeg sender bursdagsgave/julegave til henne hvert år, men har sett veldig lite til henne de siste årene. Foreldrene er bekjente av mine foreldre, men ikke nære venner. De er katolske, og i landet de kommer fra er det vanlig å ha en ung jente og en ung gutt som faddere for barnet. Jeg er ganske sikker på at jeg ble valgt som fadder til jenta fordi de prøvde å koble meg med hennes eldre bror; blant annet fordi at jeg har hørt svært lite fra de etter at jeg ble sammen med samboeren min.
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #4 Skrevet 12. mars 2006 Tenkte jeg skulle spørre Hvor bra er forholdet mellom dere og gudforeldrene/fadderene deres egentlig? Og er det mange som har både gudforeldre og faddere sånn som meg? Virker som om det ikke er så vanlig lengre? Jeg har hatt et utrolig bra forhold og kjempe god kontakt med mine Gudforeldre! Nå er fadderene min tante og onkel da, men gudforeldrene er "bare" venner av familien(vi er vel i slekt langt ut) og nå når gudmor døde så er det et kjempesavn! De har liksom vært der hele oppveksten! Men flere av vennene mine sier at de ikke en gang vet hvem som er deres, og det synes jo jeg er rart! Er det så uvanlig da? ← Min gudmor er farmoren min (som jeg har veldig mye og god kontakt med), også har jeg to faddere, pappas eldste søster og hennes daværende mann. Hun er vel den av pappas søstre jeg har minst kontakt med, jeg snakker mest med den yngste og den midterste. Hadde mer kontakt før, men så fikk hun seg ny kjæreste De giftet seg i fjor, og jeg har ennå ikke møtt han, han sliter visst med sosial angst eller noe i den duren. Min onkel (som jeg fortsatt ser på som "rettmessing onkel", det er han som er far til kusinen og fetteren min, og jeg har jo ikke møtt han andre engang) har jeg i tiden etter skilsmissen hatt noe kontakt med, og det er jeg veldig glad for. Han har hjulpet meg med ting (han er politimann) og er alltid like god å snakke med. Den aller siste tiden har det vært mindre kontakt. Har selv to fadderbarn, min yngste søster og sønnen til en venninne. Søsteren min treffer jeg jo jevnlig, fadderbarnet mitt bor på en annen kant av landet. Snakker med han på telefonen (han prater som en foss på dialekt ), også får han selvsagt jule-og bursdagsgaver. Hvert år skriver jeg også et lite brev til han om året som har gått. Nå er det mulig de flytter tilbake hit til høsten og da gleder jeg meg til å se både han og foreldrene mye mer enn jeg gjør i dag
Gjest Maddy Skrevet 12. mars 2006 #5 Skrevet 12. mars 2006 Har godt forhold til både Gudforeldre og Faddere jeg. Prater ofte med dem og treffes sosialt ganske ofte
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #6 Skrevet 12. mars 2006 Gudmor / Gudfar er vel den som fysisk bar barnet til dåpen? Og de andre er faddere?
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #7 Skrevet 12. mars 2006 Gudmor / Gudfar er vel den som fysisk bar barnet til dåpen? Og de andre er faddere? ← Ja, er sånn jeg ser på det også
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #8 Skrevet 12. mars 2006 For i så fall har jeg god kontakt med mine barns Gudfar, som i begges tilfelle er morfar Min datters ene fadder er død, de andre har vi god kontakt med. To av min sønns faddere har vi ikke hatt kontakt med siden før han fyllte ett år, syns det er utrolig dårlig å si ja til å være fadder og så bare forsvinne i det stille. Men det var faren hans som på død og liv skulle ha dem så da så.......... Men de viktigste, mormor og tante, de har vi kontakt med
Arkana Skrevet 12. mars 2006 #9 Skrevet 12. mars 2006 Samboeren min vet ikke engang hvem sine gudforeldre eller faddere er. Synes kanskje det er litt rart, men familien hans er ikke religiøs og jeg tror nok dåpen var mest for tradisjons skyld, så sånn sett kan jeg jo skjønne hvorfor han ikke har interesse av å vite hvem de er. Sannsynligvis er det jo noen familiemedlemmer som han uansett har jevnlig kontakt med, så det er vel ikke så viktig. Og jeg har ingen, siden jeg ikke er døpt.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #10 Skrevet 12. mars 2006 Jeg står som fadder til mine tantebarn, og bar de også til dåpen, er jeg både fadder og gudmor da...? Kan man være begge deler :klø:
Colargol Skrevet 12. mars 2006 Forfatter #11 Skrevet 12. mars 2006 Tror det er slik at gudforeldrene er de som bærer barnet til døpefontenen og de som skal ha ansvar for barnet hvis det blir foreldreløst eller noe annet skjer,mens faddere er mer en ekstra "støtte"?! Men både faddere og gudforeldre blir vel skrevet inn i kirkeboka? Vet ikke om man kan være begge deler jeg?
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #12 Skrevet 12. mars 2006 Tror det er slik at gudforeldrene er de som bærer barnet til døpefontenen og de som skal ha ansvar for barnet hvis det blir foreldreløst eller noe annet skjer,mens faddere er mer en ekstra "støtte"?! Men både faddere og gudforeldre blir vel skrevet inn i kirkeboka? Vet ikke om man kan være begge deler jeg? ← Er det ikke slik at man skriver inn alle som faddere da, uavhengig av hvem som bærer? :klø: Men at man i familien senere refererer til den som bar som gudmor/far? Ingen regel som sier at gudforeldre skal ta over foreldreansvar dersom noe skulle skje, mulig det var slik før i tiden
Colargol Skrevet 12. mars 2006 Forfatter #13 Skrevet 12. mars 2006 Er det ikke slik at man skriver inn alle som faddere da, uavhengig av hvem som bærer? :klø: Men at man i familien senere refererer til den som bar som gudmor/far? Ingen regel som sier at gudforeldre skal ta over foreldreansvar dersom noe skulle skje, mulig det var slik før i tiden ← Det er godt mulig det er basert på tradisjoner alt sammen! Men tror "reglene" er sånn at faddere/gudforeldre skal være vitner og at de skal følge opp barnet hvis det blir mishandlet ol.! Men det er sikkert mye religiøst i dette også! Jeg synes det bare er kjempegreit å få vite litt hvordan andre har det og gjør det, har blitt fadder selv også! Hun er ei kjempesøt 4år gammel jente nå!
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #14 Skrevet 12. mars 2006 Den som er Gudmor eller Gudfar kan både være fadder og ikke være fadder.
Gjest Donna Skrevet 12. mars 2006 #15 Skrevet 12. mars 2006 Jeg bar mine egne barn til dåpen, jeg - så da er jeg vel både mor og gudmor Husker ikke hvem som var fadder til barna mine - tror det var halve slekten - for jeg husker vi måtte skrive opp ganske mange. Jeg vet heller ikke hvem som er fadder til meg ... og ikke vet mannen min hvem som er fadder til ham ... Så dette er visst litt av en familie
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #16 Skrevet 12. mars 2006 Jeg vet hvem mine faddere er,men har ikke noe spesielt nært forhold til de. Ikke nærmere enn med andre bekjente. De som er faddere til min vår sønn har vi jevnlig kontakt med. Jeg har også jevnlig kontakt med mine fadderbarn.Hadde ikke anelse om at fadder og gudforelder var to forskjellige ting. Alle de jeg er fadde på kaller meg Gudmor,foruten om to som jeg er tante til som da kaller meg tante.
koldbruna Skrevet 12. mars 2006 #17 Skrevet 12. mars 2006 Jeg har ikke Kontakt med mine faddere....ikke vet jeg hvem de er heller. Mine barns faddere har jeg mye kontakt med.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #18 Skrevet 12. mars 2006 Mine faddere var mine foreldre og mormor og morfar. Mormor og morfar er borte nå, og mine foreldre har jeg selvfølgelig fortsatt kontakt med. Mine barne gudforeldre/faddere har vi god kontakt med. Har valgt folk som vi ønsket skulle føleg barnet litt nærmere enn vanlig. F.eks venner av oss, og andre slektninger som ikke er tante/onkel. Disse fadderne får gaver fra våre unger til jul/bursdag, og mine unger får gaver fra dem til jul/bursdag Jeg er selv fadder på 3 stk. Min kusine som snart er voksen, og to tanbtebarn. De får alle litt mer oppmerksomhet enn de andre vi omgås/gir gaver til.
Malama Skrevet 13. mars 2006 #19 Skrevet 13. mars 2006 Gudmor eller Gudfar brukes om den som bærer barnet til dåpen ja, og fadder er "vintne" som ifølge den norske kirke skal være minst 2, maks 6 personer som er minst 15 år gamle og tilhører et kirkesamfunn som ikke er motstander av barnedåp. (altså det treger ikke være statkskrika, men kan ikke være f.eks pinsevenner, for de har voksendåp, og ikke "utmeldt" fordi en skal være kristen) Dette kontrolleres ikke kjempestrengt alle steder, så noen er nok faddere uten å bry seg døyten om kirka heller. Og det er ABSOLUTT INGEN juridisk kobling mellom hvem som skal ta seg av barna om foreldrene faller fra og vhem som er faddere enner gudmor/far. En fadder skal ifølge kirken ta ansvar forå hjelpe foreldrene med å gi barnt en kristen oppdragelse. Men skulle foreldrene falle fra på et eller annet vis vil barnas verger bli bestemt utfra et "barnets beste" hensyn der barnevernet kommer inn. Det er ikke hvem som er fadder som betyr noe der. Jeg vet utmerket godt hvem som er mine faddere, og hvem som er min brors faddere, og hvem mine foreldre er faddere på, etc. I min familie er det vanlig å vite dette, og med "spesialbehandling". I form av at jeg gir mine faddere bursdagsgave og julegave, men ikke til alle mine andre tanter og onkler. Jeg får fortsatt julegave fra mine faddere, det får ikke alle de andre (etter at vi har blitt voksne) og min gave er dyrere enn den andre får. Slik er det helt vanlig i min familie. Min samboer vet ikke hvem som er fadder på ham, og bryr seg ikke så mye om det heller, i hans familie er ikke dette så vanlig. Ingen av oss er fadder på noen enda, men jeg kommer til å viderebringe den tradisjonen jeg er vant til om vi får den ære og være fadder på noen en gang.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #20 Skrevet 13. mars 2006 Gudmor eller Gudfar brukes om den som bærer barnet til dåpen ja, og fadder er "vintne" som ifølge den norske kirke skal være minst 2, maks 6 personer som er minst 15 år gamle og tilhører et kirkesamfunn som ikke er motstander av barnedåp. (altså det treger ikke være statkskrika, men kan ikke være f.eks pinsevenner, for de har voksendåp, og ikke "utmeldt" fordi en skal være kristen) Dette kontrolleres ikke kjempestrengt alle steder, så noen er nok faddere uten å bry seg døyten om kirka heller. Og det er ABSOLUTT INGEN juridisk kobling mellom hvem som skal ta seg av barna om foreldrene faller fra og vhem som er faddere enner gudmor/far. En fadder skal ifølge kirken ta ansvar forå hjelpe foreldrene med å gi barnt en kristen oppdragelse. Men skulle foreldrene falle fra på et eller annet vis vil barnas verger bli bestemt utfra et "barnets beste" hensyn der barnevernet kommer inn. Det er ikke hvem som er fadder som betyr noe der. Det kan søkes dersom fadder/gudmor er under 15 år..... Jeg er gudmor til min kusine. Jeg var 13 år da hun ble døpt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå