Gå til innhold

9-åring som er sint og hatefull non-stopp

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter på ni år... Hun er sint på meg hele tiden, og når jeg prøver å spørre vennlig hvorfor, så blir hun enda sintere. Jeg føler hun er håpløs å snakke med, begynner bare å rope og skrike og gjerne "hold kjeft".

Mandag morgen var det rope, hyle-konsert og hun ropte "Jeg gleder meg så mye til den dagen du dør. Det gjør jeg virkelig. Jeg håper du dør i dag". Jeg svarte "Okei, du får nok  ønske ditt oppfylt en dag". Så skrev hun unnskyld på en lapp som jeg fikk etter skolen. Hun klager mye på at hun kjeder seg etter skolen, men har null interesse av å spille spill, tegne, gå tur eller samme hva jeg foreslår. Alt som er gøy er å surfe på nettet og være sammen med venninner. 

Hun er også veldig frekk og forventer servering av drikke, mat og snaks hele tiden, og veldig sta. Kan sitte å rope og skrike at jeg skal hente drikke til henne i en time, før jeg eksploderer og henter det til henne for å få henne til å slutte å rope. Hun er som en 14-åring, men skjønner ikke sunn fornuft... Kan skrike og bli illsint fordi hun vil ha pizza, mens vi ikke har noe pizza i hus. Skrike i bilen fordi hun er tørst når vi kjører over et fjell uten drikke i bilen og noen kilometer igjen til neste butikk... 

Så vil hun ha ting hele tiden. Ting på spill som koster penger, klær som noen andre har i butikken og hudkremmer hun absolutt ikke trenger. Halvparten av klærne hun får, blir ikke brukt.  

Hvordan få en niåring mer samarbeidsvillig? 

Anonymkode: a1f62...3e5

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bevare meg vel... den lille terroristen der har deg jo godt plantet under skosålen sin! Du lystrer hennes minste vink og gir etter og dermed fortsetter hun jo bare!

Du må rett og slett ta en helomvending og gi henne krystallklar beskjed på forhånd at nå blir det endringer her. Slutt på å kommandere mamma rundt, slutt på å få viljen sin i ett og alt, heretter må man FORTjENE godene man får. For eksempel ved å gjøre litt husarbeid eller ærend. Og være snill og grei og adlyde mamma...

Du blir rett og slett nødt til å "grow some balls" her, for du lar deg virkelig hundses med av en niåring. Og verre vil det bli, jo større og sterkere barnet blir. Om få år er hun like sterk som deg. Så du må snu skuta nå.

Endret av Million
la til noe
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en datter på ni år... Hun er sint på meg hele tiden, og når jeg prøver å spørre vennlig hvorfor, så blir hun enda sintere. Jeg føler hun er håpløs å snakke med, begynner bare å rope og skrike og gjerne "hold kjeft".

Mandag morgen var det rope, hyle-konsert og hun ropte "Jeg gleder meg så mye til den dagen du dør. Det gjør jeg virkelig. Jeg håper du dør i dag". Jeg svarte "Okei, du får nok  ønske ditt oppfylt en dag". Så skrev hun unnskyld på en lapp som jeg fikk etter skolen. Hun klager mye på at hun kjeder seg etter skolen, men har null interesse av å spille spill, tegne, gå tur eller samme hva jeg foreslår. Alt som er gøy er å surfe på nettet og være sammen med venninner. 

Hun er også veldig frekk og forventer servering av drikke, mat og snaks hele tiden, og veldig sta. Kan sitte å rope og skrike at jeg skal hente drikke til henne i en time, før jeg eksploderer og henter det til henne for å få henne til å slutte å rope. Hun er som en 14-åring, men skjønner ikke sunn fornuft... Kan skrike og bli illsint fordi hun vil ha pizza, mens vi ikke har noe pizza i hus. Skrike i bilen fordi hun er tørst når vi kjører over et fjell uten drikke i bilen og noen kilometer igjen til neste butikk... 

Så vil hun ha ting hele tiden. Ting på spill som koster penger, klær som noen andre har i butikken og hudkremmer hun absolutt ikke trenger. Halvparten av klærne hun får, blir ikke brukt.  

Der har du noe av fasiten.  Har du bedt henne gjøre det selv, så må du tåle å stå det. 

Og hvorfor kjøper du masse klær om det ligger ubrukt i skapet? 

Har selv ei jente på 16, som var ei kruttønne når hun var yngre. På den alderen begynner det å komme en del hormoner som skaper kaos for dem. 
Vær raus i denne tiden. Selvsagt så skal man ikke la de snakke stygt til en, men jeg lot mye gå inn det ene øret og ut det andre. I dag er hun streit sett høffelig og hyggelig mot de fleste, meg inkludert.  

Ang det å ville ha ting hele tiden.. det er slik det er, og «alle andre» har det - men det er jo ikke sant. Hun er jo for ung for tiktok og sånt, men når de kommer det blir det et evig mas om hva de ser «alle andre» ha. 
Og på spill, så har de her fått en viss sum de kan bruke i uken. Er den brukt opp, så er den brukt opp. 

velg dine kamper, er mitt råd i tiden fremover. 
Og tål å stå i ubehaget ved å si nei., nå vet hun at om hun skriker høyt nok, lenge nok så får hun viljen sin. 

Anonymkode: 1ef13...ca4

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å gjør som hun sier allfall,,mat og drikke må hun faktisk hente selv, uansett hvor mye hun hyler eller banner... 

Og steng lommeboka så lenge hun ikke klarer å oppføre seg!!

"Premier" god oppførsel såklart 🥰

Høres ut som en bortskjemt drittunge😭😭

Har hun søsken? 🤔

Anonymkode: 2b25c...a49

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må sette på bremsen. Hun skriker etter noe å drikke i en time? Javel, da får hun da bare gjøre det da. Mas om klær? Du kjøper det hun trenger, og vil hun ha noe ekstra må det faktisk jobbes for. Du adlyder henne fordi hun blir så sint virker det som. 

Anonymkode: 6cbe7...145

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Kan sitte å rope og skrike at jeg skal hente drikke til henne i en time, før jeg eksploderer og henter det til henne for å få henne til å slutte å rope.

her er forklaring...

• Liker 15
  • Nyttig 9
Skrevet

Ørepropper. Seriøst. Om det trigger deg så mye at hun skriker at du til slutt kapitulerer, så gjør hva du kan for å holde ut lenger enn henne. For henne har det ingen betydning at du eksploderer før du endelig gir etter. Hun sitter bare igjen med at det nytter å skrike.

Hadde heller ikke gitt henne noe som helst hun forlanger. Rett tilbake til oppdragelse på barnehagenivå: "Det heter kan jeg få." Om det er ønsker hele tiden, ville jeg kanskje laget et budsjett for henne. Hun kan få klær/krem/ting til spill for så og så mye penger i måneden. Så må hun velge selv hva hun vil prioritere, og er pengene brukt opp, blir det ikke kjøpt mer.

Hatefulle ytringer hadde jeg ignorert fremfor å svare passiv-aggressivt. Her tror jeg rett og slett ingen reaksjon er den beste reaksjon. Den lappen du fikk med unnskyld var jo skjønn. Det viser at hun føler seg uvel med å si slikt, selv om hun ikke klarer å styre seg i situasjonen.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Fjern alt av skjermer til hun viser normal oppførsel. Så fort hun begynner å herse med deg igjen forsvinner skjermene. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slutt å gjør som hun sier allfall,,mat og drikke må hun faktisk hente selv, uansett hvor mye hun hyler eller banner... 

Har hun søsken? 🤔

Anonymkode: 2b25c...

Endret av Trinemor78
Skrevet (endret)
NatNat skrev (1 time siden):

her er 

Endret av Trinemor78
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har hun søsken? 🤔

Anonymkode: 2b25c...a49

Ja, høflig og snill og god bror. 

• Hjerte 1
Skrevet

Hvorfor må du bli når hun skaper seg? Gå din vei.

Etter at du selvsagt har vært rolig og tydelig på at du ikke vil ha noe skriking og at du ikke kommer til å fikse det for henne som hun kan fikse selv. "Skriker du, er du garantert at jeg ikke hjelper deg." Og så må du faktisk gjennomføre. Hver eneste gang.

Skriker hun i bilen, kjører du rolig inn til siden og parkerer. Så gir du henne beskjed om at dere ikke kjører videre før hun slutter å skrike. Deretter går du ut av bilen og venter på utsiden til hun skjønner at ingen ting skjer før hun oppfører deg som folk. Bedre for ørene dine, bedre for trafikksikkerheten og (om hun er et normalt barn med evne til å lære) mest effektivt for å hindre henne i å bruke den strategien i fremtiden. For det er ikke noe artig for henne å sitte der og skrike uten publikum.

Du kan sette grenser for hva du orker å være med på, og om det er slitsomt og høylydt har du lov til å gå. Hun er ikke 3 år, så hun er i stand til å skjønne det. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min første tanke er at hun kanskje sliter med noe...Har hun vært slik lenge eller startet det nå nylig? Har det skjedd noen endringer i tilværelsen i det siste?

Jeg har en 7-åring som også er endel sint og kan oppføre seg som en tenåring, men dette har sammenheng med sjalusi mot småsøsken, venninneproblemer og en mulig ADHD.diagnose (lærer vil vente 1/2 år for å se om det blir bedre). 

Anonymkode: 15213...3ae

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Be om foreldreveiledning. Skolehelsetjenesten har oversikt over aktuelle tilbud der dere bor. 

Anonymkode: 31d8b...28c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta fra henne mobilen og skru av internett til du får barnet ditt tilbake. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette var den jenta i nabolaget ingen orket være med i nabolaget vårt. Slike barn blir grusomme å være med, de greier ikke samarbeide eller ta hensyn og havner utenfor sosialt. Bare vit at du gjør barnet ditt en kjempe bjørnetjeneste. Blir helt matt, du er voksen og skal lære barnet ditt hos verdier og holdninger, du kan ikke holde på sånn som dette..

Anonymkode: a13cc...ef9

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ehh, du eksploderer og gir henne det hun roper på? Nei, du kapitulerer og skaper et større monster hver gang.

Neste gang hun hyler er det å ikke få noe, om hun fortsetter vil den tingen bli helt uaktuel over tid. Den tiden vokser i takt med hennes utagering. 

Konsekvenser er det kun du som kan lære henne, og hun har nå lært at brøling og det å være slem lønner seg. 

Det blir litt av en jobb å vende om på et så bortskjemt vesen, så lykke til.

Ps klær som ikke blir brukt blir selvfølgelig solgt og man kjøper ikke nytt før det er BEHOV, ikke ønsker..

Anonymkode: 8dad0...3ce

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne terroristen må på hjemlig bootcamp. Det blir tøft, men her er det bare å gro ballen store og runde. 

All dårlig oppførsel, og 1800-tallet kommer og banker på døra hennes og tar alle skjermer i 1 uke, etc. 

Hvorfor surfer en niåring på nettet?! 

Anonymkode: 8d5db...b86

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk Gud for at jeg ikke er skapt så sinnsykt tafatt som deg🙏

Anonymkode: 8d5db...b86

AnonymBruker
Skrevet

Skilsmissebarn? Og i tillegg fryktelig bortskjemt? Hun har det ikke godt med seg selv heller. Grenser er omsorg. 

Anonymkode: cf4f3...353

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...