AnonymBruker Skrevet 27. mars #21 Del Skrevet 27. mars I teorien skal det være dyrere å være singel, men det kommer an på hvem man ev. deler utgifter med. Kjæresten min har dyrere vaner og er mer økonomisk slurvete enn jeg er, så hvis vi hadde bodd sammen, hadde nok mine husholdningsutgifter per person økt. Anonymkode: 578d6...3db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #22 Del Skrevet 27. mars For min del sparer jeg mye mer penger nå som singel på daglig forbruk. Min eks hadde høyt forbruk, så selv med to inntekter, sitter jeg igjen med mer nå. Men å sitte med et stort hus alene, med vedlikehold og alt, det er tøffere økonomisk. Anonymkode: 863c0...488 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RedFox81 Skrevet 27. mars #23 Del Skrevet 27. mars (endret) feilposting Endret 27. mars av RedFox81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #24 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (57 minutter siden): For min del sparer jeg mye mer penger nå som singel på daglig forbruk. Min eks hadde høyt forbruk, så selv med to inntekter, sitter jeg igjen med mer nå. Men å sitte med et stort hus alene, med vedlikehold og alt, det er tøffere økonomisk. Anonymkode: 863c0...488 Hele regnestykket må jo selvfølgelig tas med… Hvis ikke tar jo bare folk ut enkeltposter av økonomien og sier; har mye mer igjen nå! Så er det meste av økonomien unnlatt å tatt med. Anonymkode: a6807...bec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #25 Del Skrevet 27. mars Statistisk sentralbyrå, Forbruksundersøkelsen https://www.ssb.no/statbank/table/14152/ Anonymkode: 20ed6...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #26 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Statistisk sentralbyrå, Forbruksundersøkelsen https://www.ssb.no/statbank/table/14152/ Anonymkode: 20ed6...701 Kanskje for 2 personer som deler på husleie/lån, strøm og lignende har mer disponibelt forbruk? Jeg hadde absolutt dratt på flere konserter, ut for å spise, teater og lignende om jeg hadde hatt mer penger. Siden jeg betaler mer for å bo alene så har jeg ikke råd til det. Anonymkode: 5bf3f...f1f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #27 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Kanskje for 2 personer som deler på husleie/lån, strøm og lignende har mer disponibelt forbruk? Jeg hadde absolutt dratt på flere konserter, ut for å spise, teater og lignende om jeg hadde hatt mer penger. Siden jeg betaler mer for å bo alene så har jeg ikke råd til det. Anonymkode: 5bf3f...f1f Men da er vi igjen tilbake der vi startet nå, eller? Joda, det er dyrt å betale for egen bolig når du er alene - men så fort du blir et par, og etterpå en familie, så løper utgiftene løpsk. Ja, jeg har kjøpt en leilighet sammen med kjæresten, den var på 65 kvm, mens min single vennine kjøpte en leilighet alene, den var på 50 kvm. Begge leilighetene var i Oslo og ja, hun måtte betale mer enn meg, hun fikk mer kvadratmeter pr person. Hun bor i den leiligheten fortsatt, 16 år senere. Vi skal snart flytte i vår 4. bolig siden, enda større hus nå når vi har to barn. Vi kunne hatt en bolig mindre, da vi kunne gått den mer klassiske veien leilighet -> rekkehus -> enebolig, istedenfor gikk vi leilighet ->større leilighet ->rekkehus -> enebolig, da vi pusset opp hver gang for å opparbeide litt egenkapital. Og jeg sier ikke at vi lever dårlig, på ingenmåte. Men denne venninne klager hvor dyrt det er å være singel, mens hun bor fortsatt i den samme, for lenge siden nedbetalte leilighet. Mens jeg betaler nå for halvparten av et hus på over 200 kvm 😅 Så jeg nekter for at det er billigere å bo som par, neppe. Anonymkode: 20ed6...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 27. mars #28 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Mens jeg betaler nå for halvparten av et hus på over 200 kvm 😅 Så jeg nekter for at det er billigere å bo som par, neppe. Anonymkode: 20ed6...701 Men da er vi også tilbake til dette med livsvalg og prioriteringer. Du må ikke ha enebolig på over 200 kvadrat selv om du har barn, det er en økt utgift du velger å ta på deg (i likhet med å få barn i utgangspunktet, det en irrelevant faktor i enslig vs par). Du kunne i likhet med din venninne blitt boende i den første leiligheten dere kjøpte (folk har barn i leiligheter også...) og betalt ned den, og kunnet gjøre det mye raskere fordi dere var to om det. Å pådra seg en partner med elendig økonomisk sans eller å stadig måtte kaste mer mat fordi man fortsetter å lage middag til mannen som ikke gidder å komme hjem er heller ikke en naturlig og uunngåelig følge av å være et par, det handler om dårlige valg. 1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #29 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvis du viser til fakta og statistikk på dette må du også vise det frem. Dette er jo bare tull. Anonymkode: 2ebee...fad Jeg tror fint på dette jeg. Som introvert singel så er stemmer dette helt for meg. Og det er mange introvert single rundtomkring. Ikke så rart heller, for kommer man seg ikke ut og møter folk så øker jo sjansen for at man forblir alene om man er så lite proaktiv. Og som singel i 30-åra så er det noe helt annet enn da jeg var i 20-åra og vennene mine fortsatt var singel. Nå som min nærmeste krets nesten alle har fått barn treffer man ikke dem like ofte, de er ikke like spontane og de har nok med mitt liv. Derfor blir man fort sittende alene. Vil legge til at jeg ikke synest noe synd på meg selv, jeg foretrekker det slik faktisk som den typiske introverte jeg er. Man vil bare peke på at jeg kom meg mye mer ut i 20-åra da jeg hadde en vennekrets og vi fant på ting sammen. Vil legge til at når jeg først har planer og gjør ting så synest jeg det er koselig, men det bare det at jeg sjeldent kommer på det selv og da kommer jeg aldri så langt. Jeg liker mest egenaktiviteter innendørs jeg. Skjønner godt at dette ikke feks. gjelder for ekstroverte som fint klarer å lage planer for seg selv og komme seg ut, men jeg tror også at det er flere introverte som meg som er alene. Anonymkode: b631e...191 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #30 Del Skrevet 27. mars AnonymKvinne.. skrev (3 timer siden): Det som er sprøtt er at familiepakker av enkelte matvarer er billigere enn mindre pakker med mat, og at man har tre for to-tilbud som stimulerer til høyt matforbruk om ikke man ender opp med å kaste restene, noe som verken er økonomisk eller miljøvennlig. Det er ingenting i veien for at en singeltid/aleneboende kan kjøpe såkalte familiepakker av middag ol. Det er bare å ha det samme til middag noen dager på rad, eller holde seg til kun varm mat den dagen. Har man fryser kan man også kjøpe inn større mengder mat og dele opp. Anonymkode: eea73...9f3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #31 Del Skrevet 27. mars Ja det er billigere å være to.. det er en av fordelene med å være samboer eller gift. Det krever mye arbeid å holde sammen, men om man faktisk ønsker det så er det ingen problem. Så om man velger å være singel så er det mange fordeler med det.. men en av ulempene er at det er dyrere. Enkelt og greit. Anonymkode: 6e50c...a22 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #32 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Hele regnestykket må jo selvfølgelig tas med… Hvis ikke tar jo bare folk ut enkeltposter av økonomien og sier; har mye mer igjen nå! Så er det meste av økonomien unnlatt å tatt med. Anonymkode: a6807...bec Ja selvsagt, hele regnestykket må med, og selv med vedlikehold sitter jeg igjen med mer. Mente mer som at den delen er på et vis mer enn dobbelt så tøff når man er alene. (Men det er jo fordi man står alene om alle avgjørelser også) Jeg betaler ned dobbelt så mye på lånet nå som singel, enn vi gjorde som par. Anonymkode: 863c0...488 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #33 Del Skrevet 27. mars Nå har jeg barn og er alene, men jeg hadde definitivt mer penger da jeg bodde med pappaen til barnet, selv om jeg tjente mest og vi bodde i et rekkehus og jeg nå bor i en bitteliten leilighet. Anonymkode: c9d30...a37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #34 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Statistisk sentralbyrå, Forbruksundersøkelsen https://www.ssb.no/statbank/table/14152/ Anonymkode: 20ed6...701 Så folk som BOR med partner, uten barn, bruker i snitt 28.499 kr i året (56999/2). I snitt 3000 kr mer i året på fritid, sport og kultur enn de som bor alene er ikke så stor forskjell. Da snakker vi 1-3 middager ute ila et år i forskjell. Anonymkode: 2ebee...fad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #35 Del Skrevet 27. mars Lettere om dere skiller mellom eneboere og de som bor sammen. Singel eller i forhold har ingenting med økonomi å gjøre (vi er i 2025). Hos oss bor f.eks. kjæresten hos meg, og leier veldig billig, men leier samtidig ut sin egen leilighet som han eier. Med felles middager osv går jeg nok klart i minus sammenlignet med før (da jeg fint klarte meg med pasta og brødskiver), men samtidig er jeg mye mindre ute med venninner nå, på konserter osv. Alle situasjoner er ulike! Anonymkode: 2ebee...fad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #36 Del Skrevet 27. mars Det er en av grunnene til staten ønsker at folk holder seg i par.. Også homofile par er velkomne av staten, for de er likedan par. Det er fordi par bruker mer penger på forbruk, parets forbruk styrker økonomi. Folk i faste forhold lever også lenger - de vil altså bruke penger også lenger over tid. Anonymkode: 20ed6...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #37 Del Skrevet 27. mars Har vært motsatt for meg. Alltid hadde bedre råd alene. Selv om man deler på utgiftene så spiser først og fremst menn vanligvis mye mer. Når jeg har bodd alene har jeg sjelden spist middag og bruker mye mindre på mat. Mat som har blitt så sinnssykt dyrt gjør et stort innhugg i økonomien. Så når jeg selv verken røyker eller drikker, men har en kjæreste som røyker og bruker mye penger på det, da går det også utover egen økonomi. Anonymkode: 23e2d...b47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #38 Del Skrevet 27. mars Slipper jo dyre bursdags- og julegaver til partneren. Som singel står man fritt til å flytte i den bolig man vil - og det kan gjøres billig. Ellers slipper man utgifter i reisetransport til svigers. Som singel har man også mer tid til å bruke på seg selv, og kan ta en ekstra jobb. Trenger aldri reise på ferie noen steder, det bestemmer man helt selv. Anonymkode: 28642...18d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #39 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men da er vi igjen tilbake der vi startet nå, eller? Joda, det er dyrt å betale for egen bolig når du er alene - men så fort du blir et par, og etterpå en familie, så løper utgiftene løpsk. Ja, jeg har kjøpt en leilighet sammen med kjæresten, den var på 65 kvm, mens min single vennine kjøpte en leilighet alene, den var på 50 kvm. Begge leilighetene var i Oslo og ja, hun måtte betale mer enn meg, hun fikk mer kvadratmeter pr person. Hun bor i den leiligheten fortsatt, 16 år senere. Vi skal snart flytte i vår 4. bolig siden, enda større hus nå når vi har to barn. Vi kunne hatt en bolig mindre, da vi kunne gått den mer klassiske veien leilighet -> rekkehus -> enebolig, istedenfor gikk vi leilighet ->større leilighet ->rekkehus -> enebolig, da vi pusset opp hver gang for å opparbeide litt egenkapital. Og jeg sier ikke at vi lever dårlig, på ingenmåte. Men denne venninne klager hvor dyrt det er å være singel, mens hun bor fortsatt i den samme, for lenge siden nedbetalte leilighet. Mens jeg betaler nå for halvparten av et hus på over 200 kvm 😅 Så jeg nekter for at det er billigere å bo som par, neppe. Anonymkode: 20ed6...701 Håper du selv så hvor idiotisk dette innlegget ble etter du leste det høyt. Livsstilsinflasjon og valg om bolig har fint lite med å bo alene eller i par å gjøre. Anonymkode: 2ebee...fad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå