Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en på 11 som er overvektig, og grunnen er nok så enkel som at han spiser enorme mengder mat. Lite godteri, men han elsker mat, og spiser utrolig mye. Vi har ikke et perfekt kosthold, men det er ikke Nugatti osv involvert her, vanlig mat. Han er aktiv på skolen og fritiden, og er utholden. Jeg ønsker tips til hvordan jeg kan redusere mengden mat pr måltid, han har ikke behov for å spise 4 brødskiver til kveldsmat f.eks., en holder. Vi drikker stort sett vann, en boks cola på lørdag og ved spesielle anledninger må være greit. Ingen juice f.eks.  jeg kan ikke si at «nå er du feit, så du får sulte» heller, men noe må gjøres. 
noen tips til å trene han i smug til å spise normal mengde mat?

Anonymkode: 66270...8c3

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn i denne alderen kan bli litt runde, de er i vekst og trenger mye mat. De fleste vokser det av seg i puberteten. Er vel det som fra gammelt av kaltes "hvalpefett"

Ha fokus på hva, ikke hvor mye. Og det virker det som du allerede har. Ville ikke vært for bekymret, men jeg er ingen ekspert. Du kan jo eventuelt lufte det med helsesykepleier på skolen?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Lur inn mer proteiner, så han holder seg lengre mett/blir mett fortere?

Lag proteinrundstykker selv, omelett/eggerøre, lapper av cottage cheese/linser, gresk yoghurt, frukt og grønt, havregrøt, avokado osv. Rett og slett mat som gir "riktig" næring istedenfor mer tomme kalorier som ikke varer lenge eller som det trengs mer av for å bli mett. Jo mindre blodsukkersvingninger han har, jo mindre sulten vil han også være sannsynligvis (brødskiver gir mer blodsukkersvingninger enn omelett, pasta/nudler gir mer enn kylling og grønnsaker, feks....

Anonymkode: d0cc0...f6a

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her gikk det også utover før det gikk oppover. Nå er han lang og helt normal. Ser mange som har vært slik, og de færreste er overvektige tenåringer.

Så lenge han er aktiv, utholden og ikke blir sittende mye i ro ville jeg ikke vært bekymret. Hvis han overspiser masse på en gang og spiser veldig fort ville jeg nok gjort noe med mengden og fått ham både til å tygge maten ordentlig og vente 10 min før han går for porsjon nr 2.

Anonymkode: 73c85...253

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre aktive sønner son nå er i slutten av tenåra/starten av 20-åra. De har fulgt samme "oppskrift" alle tre, og har vært en del rundere i perioden før, og i starten av, puberteten. Så har vekstspurten kommet, og de har blitt helt normale, sterke og slanke ungdommer. Det ligner egentlig litt på perioden før de begynte å gå, da var de på sitt rundeste som små. Så lenge gutten er aktiv og utholdende i det han driver med, og ikke er så stor at det hemmer han på noe vis, så ville jeg ikke ha fokusert på vekt. Sørg for sunn mat, og evt alternativer til brød. Å tulle med mat og selvfølelse i den alderen han er nå, kan få konsekvenser man ikke ønsker. Spiseforstyrrelser er vanlig blant gutter også. Å ha litt på kroppen før puberteten er helt vanlig, og er naturens måte å forberede seg på endringene som kommer. Som regel ordner det seg helt av seg selv.

Anonymkode: 6a41c...128

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Kartoffel skrev (2 timer siden):

Barn i denne alderen kan bli litt runde, de er i vekst og trenger mye mat. De fleste vokser det av seg i puberteten. Er vel det som fra gammelt av kaltes "hvalpefett"

Ha fokus på hva, ikke hvor mye. Og det virker det som du allerede har. Ville ikke vært for bekymret, men jeg er ingen ekspert. Du kan jo eventuelt lufte det med helsesykepleier på skolen?

Nå har ikke TS skrevet hvor overvektig barnet er, men det mange kaller «litt valpefett» er for mange barn fedme. Fedme skal ikke bagatelliseres, og bør tas tak i. Dersom det er fedme, så vokser ikke de fleste det av seg av seg selv, det må tas grep 

Anonymkode: 556bb...aef

• Liker 7
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har en på 11 som er overvektig, og grunnen er nok så enkel som at han spiser enorme mengder mat. Lite godteri, men han elsker mat, og spiser utrolig mye. Vi har ikke et perfekt kosthold, men det er ikke Nugatti osv involvert her, vanlig mat. Han er aktiv på skolen og fritiden, og er utholden. Jeg ønsker tips til hvordan jeg kan redusere mengden mat pr måltid, han har ikke behov for å spise 4 brødskiver til kveldsmat f.eks., en holder. Vi drikker stort sett vann, en boks cola på lørdag og ved spesielle anledninger må være greit. Ingen juice f.eks.  jeg kan ikke si at «nå er du feit, så du får sulte» heller, men noe må gjøres. 
noen tips til å trene han i smug til å spise normal mengde mat?

Bytte ut brød med knekkebrød med proteinrikt pålegg, rikelig med grønnsaker. Trenger ikke fire brødskiver, kan holde med et par knekkebrød f eks. 
Ikke sett kjeler på bordet til middag, bruk mindre tallerkner og legg opp en porsjon ferdig for barnet. Legg inn mer aktivitet.

kjempefint at du tar tak i dette og vil hjelpe barnet. 
Du kan også søke råd hos helsesykepleier 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Bytte ut brød med knekkebrød med proteinrikt pålegg, rikelig med grønnsaker. Trenger ikke fire brødskiver, kan holde med et par knekkebrød f eks. 
Ikke sett kjeler på bordet til middag, bruk mindre tallerkner og legg opp en porsjon ferdig for barnet. Legg inn mer aktivitet.

kjempefint at du tar tak i dette og vil hjelpe barnet. 
Du kan også søke råd hos helsesykepleier 

Legger allerede opp porsjoner, men han skal alltid ha mer.. og jeg sier alltid at barna ikke skal spise opp hvis de er mette, tar en pause før evt påfyll osv. han bare er så veldig glad i mat 🙈

Jeg vil jo ikke tilrettelegge for spiseforstyrrelser, hverken overspising eller ingen spising. Håper han begynner å vokse i høyden snart.. 2-3 ganger i uka har han med salat i stedet for brød på skolen, og klager aldri på at han er sulten på skolen. Prøver gjerne å få han til å spise en gulrot f.eks. mens jeg lager middag så han ikke er så sulten når middagen er ferdig, men det ser ikke ut til å hjelpe🤪

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nå har ikke TS skrevet hvor overvektig barnet er, men det mange kaller «litt valpefett» er for mange barn fedme. Fedme skal ikke bagatelliseres, og bør tas tak i. Dersom det er fedme, så vokser ikke de fleste det av seg av seg selv, det må tas grep 

Om det er fedme eller valpefett syns jeg uansett det er greit å være obs på spisevaner, enklere å ta tak i nå enn om 5 eller 10 år. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Regner med det kommer seg når han strekker seg. Men det går jo an å tenke på hva du lager til middag fisk, kylling, rent kjøtt og mye grønnsaker. Pålegg med protein som feks egg og kyllingskinke. 

Anonymkode: e1474...e1c

AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt å telle kalorier for hvor mye han faktisk får i seg? Hvis det er mye, så ville jeg sett på hvilke kaloriholdige matvarer du kan bytte ut med mer kalorifattige alternativer. Bytt ut ost med lettost, bacon med strandaskinke…

Trener han? Hvis nei, er det overvekten som stopper ham? Føler han på det selv? Manglende interesse kan i realiteten være at han føler seg stor selv.  Hvis ja, så kan det jo være et alternativ å kjøpe et apparat han kan bruke hjemme. Romaskin? 

Anonymkode: 0ce52...80b

• Liker 1
Skrevet

Vår gutt var også overvektig da han var 11. Vi kunne ikke gjøre så mye med godteinntaket siden det var ganske lavt, men som hos deg var det store mengder mat. Vi forsøkte å bare lage akkurat med middag, ikke ha godsaker i hus, (si fra til besta at hun ikke kunne ha med kanelknuter på besøk), jeg startet å lage matpakke til ham så jeg visste at han hadde sunn matpakke som gjorde ham mett over litt tid. Han begynte å dra i svømmehallen oftere og var med oss på tur i helgene..Det gjorde ikke de helt store forandringene. Det som tilslutt gjorde utslaget her var nok at han plutselig vokste masse og er nå en høy og slank 13-åring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her ble løsningen at kveldsmat kun besto av knekkebrød og et glass melk. Da begrenser det seg betraktelig. Ingen trenger å legge seg proppmett. 

Videre begrenser vi kalorier i matpakker ved å lesse på med grønnsaker for å fylle opp, istedenfor å fylle opp med mange brødskiver. 

KG, noen ganger må barn begrenses i matveien om de har lagt til seg en vane med å spise for mye. 

Anonymkode: 6c85a...b00

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi må ikke ha brød med bittelitt pålegg til frokost, lunsj og kvelds.

Bytt ut brødskivene med omelett, kylling/fisk og grønnsaker. Mindre brød og mer pålegg. Lag eventuelt egne rundstykker eller brød. 

Supper med grønnsaker, fisk eller kjøtt. Bruk stavmikser på grønnsakene, om han er kresen på det. Kan gjemme mye godt i en suppe.

Yoghurt naturell, med bær og nøtter.

Barn skal begrenses. De skal lære seg hva én normal porsjon er. De skal lære hva som er god mat for kroppen. De skal lære hvilke signaler kroppen gir dem angående sult og metthetsfølelse. For noen kommer det helt naturlig. For andre ikke. 

Anonymkode: 0de03...bbe

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn som var ganske chubby rundt i 11-13-årsalderen, men på konfirmasjonsbildet er han en helt normal og slank gutt. Ikke stress med dette, men kutt gjerne mengden brødskiver til kveldsmat, og prøv å få han med på en eller annen fysisk aktivitet på ettermiddag/ kveld?

Anonymkode: 5410a...846

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fokus på hva og ikke hvor mye, hva gjelder mat. Fire brødskiver sier du, er det butikkbakt, relativt fint brød? Jeg baker brød selv til familien og pøser oppi masse frø og kjerner, havregryn, kli og rugmel. Brødet blir velsmakende og med sprø skorpe og en holder seg kjempemett med to brødskiver. 

Som barn ble jeg mye «nekta» mat, jeg skulle begrenses. Har vokst opp med en mor som synes det er verre med folk som er feite enn slemme. Kostholdet var sånn passe, mye posesuppe, fiskepudding med kokt potet og gulrot og sånn. Kneippbrød med brunost. Jeg følte meg sjelden mett og var ofte ute etter noe mer å spise. 
Nå som voksen selv er jeg opptatt av matglede, skikkelig og mettende mat. Jeg har forståelse for at ungene kan være fysen, og prøver og alltid ha frukt, kvarg, nøtter, mulighet for smoothie, osv. Middag som er fullkornpasta med hjemmelaga pastasaus er mye bedre enn ei skive fiskepudding med en kokt potet. 
Mitt tips er altså å bake brød selv, evt lage havregrynsvafler, havre scones, osv. 

Anonymkode: 53610...238

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man må egentlig bare innse hvor lite mat som egentlig trengs. Jeg er selv 170 cm og 60 kg, og har ikke behov for mer enn 4 daglige brødskiver og en porsjon middagsmat for å opprettholde det. Når man ser at ungen vokser veldig i bredden, så ha stort fokus på sunn og mettende mat. Grovbrød med makrell i tomat, torsk, vann som tørstedrikk og oppskjærte grønnsaker som snacks på kvelden. Mens når de blir seigmenn/strekker seg så kjør på med kaloritett kost med laks, nøtter, helmelk, avokado osv. 

Som mor til 3 barn med svært ulike behov så er det ulike strategier som gjelder, men det viktigste er jo å få et ryddig og bevisst forhold til mat. Man trenger f eks ikke å hemmeligholde at man blir fet av å overspise. Man kan også fint informere om at man må begrense inntak av sukker og tomme kalorier. 

Anonymkode: c1cfe...c0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Legger allerede opp porsjoner, men han skal alltid ha mer.. og jeg sier alltid at barna ikke skal spise opp hvis de er mette, tar en pause før evt påfyll osv. han bare er så veldig glad i mat 🙈

Jeg vil jo ikke tilrettelegge for spiseforstyrrelser, hverken overspising eller ingen spising. Håper han begynner å vokse i høyden snart.. 2-3 ganger i uka har han med salat i stedet for brød på skolen, og klager aldri på at han er sulten på skolen. Prøver gjerne å få han til å spise en gulrot f.eks. mens jeg lager middag så han ikke er så sulten når middagen er ferdig, men det ser ikke ut til å hjelpe🤪

Men ikke gi han mer og heller tilby noe ptoteinrikt etter en stund, det tar tid å tilpasse seg reduserte mengder. Barnet kanskje spiser mer med øynene og følelsene og ikke lært seg at sult ikke er smerte og det kan ta tid å få metthetsfølelsen regulert.  Har vel kanskje mer sulthormon og mindre effektivt metthetshormon.  Da må mat begrenses.

Frukt og grønt kan noen ganger føre til mer sult fordi det ikke inneholder fett og proteiner.  Gi mye vann før måltidet, kanskje egg og litt nøtter heller enn gulrot eller litt smoothie. 

Anonymkode: 3c4dc...486

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje snakke med helsesøster? Kan jo være at han vokser litt i rykk og napp og at høyden snart tar igjen bredden. Men vet om noen  i 12-årsalderen som steker maten sin i mengder med fett, har mye smør og dressing på omtrent alt. Har bacon til frokost. Lager seg "middager" i voksenporsjon som mellommåltid flere ganger om dagen, og da tenker jeg at det ikke er naturlig en del av voksingen som kommer til å gå seg til. Da tenker jeg at barnet legger grunnlaget til et liv med fedme og usunne vaner (er en nevø, derfor jeg vet så mye. Foreldrene vil ikke ta i mot råd).

Anonymkode: f830b...f9d

AnonymBruker
Skrevet

Samme her, han på 11 er ganske rund og utrolig glad i mat. Det er lite søtt kliss og tomme kalorier her i huset som vi foreldre styrer, men han er rett og slett glad i mat og spiser mer enn de fleste voksne menn. Har snakket med både helsesykepleier og lege om det, og de var helt samstemte i at slanking ikke er et tema, og at det er lurt å lage mat med mye volum og ikke så mye kalorier, altså i praksis veldig mye grønnsaker til måltidene. Mat med fett og proteiner gir metthetsfølelse, mens f.eks. brødskiver gir nesten ingenting og det er mye lettere å overspise. Altså er det greit å være litt påpasselig med hva man spiser. Den største utfordringen nå er at han har blitt stor nok til at han kan stikke innom butikken på vei hjem fra jobb og kjøpe et eller annet han har lyst på, som for eksempel en pose med 5-6 boller eller en pakke kjeks som han spiser før middag og likevel har lyst på middagen. Det er litt vanskelig å finne gode argumenter ovenfor ham mot dette uten å trekke frem vekt, siden "da orker du ikke middag" ikke stemmer. 

Han er i fedme-kategorien på BMI, men er fysisk aktiv og vekten hindrer ham ikke fra noe han har lyst på. Så lenge han ikke blir større enn han er, går det greit. Han er heller ikke flau over egen kropp i svømmehall, på stranden og sånt.

Både sykepleier og lege sier at dette trolig går over når han strekker seg om et par-tre år. Om han da ender opp slank eller litt kraftig er ikke godt å si, men det er heller ikke det store problemet.

Uansett er det bedre at han er overvektig og har et greit forhold til mat enn at han har et problemfylt forhold til mat, vil jeg si.

Anonymkode: 25e83...ced

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...