Gå til innhold

Syk i etterkant av influensa

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hadde influensa for 2 uker siden. Har aldri vært så syk noen gang. Totalt utslått, høy feber og vondt i hele kroppen. Nå er feber og smerter borte, men jeg føler meg helt ødelagt. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å gå på jobb på mandag om dette ikke snur. Det er flere dager siden feber og sykdomsfølelse forsvant. Blir så bekymret for at dette kan bli langvarig da jeg vanligvis har en aktiv livsstil, barn og en krevende jobb :( Er det noen som har lignende erfaring med influensa, og hvor lang tid tok det? Eventuelle tips tas imot med takk. 

Anonymkode: 4fbca...7a9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har hadde influensa for 2 uker siden. Har aldri vært så syk noen gang. Totalt utslått, høy feber og vondt i hele kroppen. Nå er feber og smerter borte, men jeg føler meg helt ødelagt. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å gå på jobb på mandag om dette ikke snur. Det er flere dager siden feber og sykdomsfølelse forsvant. Blir så bekymret for at dette kan bli langvarig da jeg vanligvis har en aktiv livsstil, barn og en krevende jobb :( Er det noen som har lignende erfaring med influensa, og hvor lang tid tok det? Eventuelle tips tas imot med takk. 

Er du sikker på at det ikke var covid du hadde?

Anonymkode: 2d433...8dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du sikker på at det ikke var covid du hadde?

Anonymkode: 2d433...8dc

Ja, jeg tok en «samletest» fra apoteket som testet for både korona, influensa A og B og RS virus. Jeg slo ut på influensa type A. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har du hatt en kraftig infeksjon, så kan du ikke forvente at kroppen din skal bli sitt gamle jeg igjen, over natta. Dette tar som med alt annet litt tid. Er du tilbake til normalen til påske så får du være fornøyd. 
Men du kan jo og ha fått «ettersykdommer» som bronkitt eller lungebetennelse, så du får følge med og ha lav terskel for å oppsøke lege. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg tok en «samletest» fra apoteket som testet for både korona, influensa A og B og RS virus. Jeg slo ut på influensa type A. 

Influensa type A, er tung å bli ferdig med. 

Anonymkode: 72509...a9c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tok gode 2.5 måneder her før jeg hadde lyst til å leve, var heilt dau. Begynte så smått å komme meg forrige uke, da greide jeg å sette på klesvasken uten å begynne å grine av utslitthet. 

Har vært helt ødelagt. 

Anonymkode: 8dece...222

• Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt hende du må ta det med ro ei uke til. Dette kan være langvarige greier.

Anonymkode: 8df9d...c83

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er likedan etter en skikkelig heftig runde med influensa 😅 Jeg er helt skutt. God bedring! 

Anonymkode: 2dd62...58e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt influena to ganger.

1. Gang i februar. Da var jeg blek, slapp og sliten til langt ut i sommerferien (var 11 år).

2. Gang var i slutten av desember og var da også slapp, sliten og svak til langt ut på sommeren (var voksen).

Etter covid (mildt forløp) hadde jeg long-covid plager i nesten et år etterpå.

En krsftig runde med virus setter sine spor på kroppen og det er "bare" å ta tålmodigheten til hjelp. Vær raus med deg selv og husk at du ikke velger å ha det slik. Det tar den tiden det tar❤️

Anonymkode: 24f59...c0c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange og fine svar, selv om det ikke akkurat var en motiverende lesning 🙈 Får vel bare ta tida til hjelp selv om jeg ikke er så god til akkurat det. 😅 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt normalt. Man hangler lenge etter å ha vært syk. Det blir bedre!

Anonymkode: 81677...dda

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tenkte på denne tråden da jeg leste denne: https://www.ba.no/nylig-fikk-jeg-oppleve-a-vare-pasient/o/5-8-2956897

Kanskje ts og bør ta en tur til legen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt! 

Anonymkode: cc184...8d1

AnonymBruker
Skrevet

2 uker etter influensa er ingenting, jrg følte meg ille i 2-3 måneder etter

Anonymkode: 2dfcd...00d

AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre ikke uvanlig å føle seg helt tappet etter en runde med influensa – særlig på denne tiden av året. Etter en lang vinter har de fleste i Norge veldig lave D-vitaminlagre, fordi sola har stått for lavt til at huden kan produsere noe som helst siden oktober.

Når du blir syk, skrur immunforsvaret opp farten og bruker store mengder D-vitamin til både å bekjempe virus og reparere vevsskader etter viruset herjinger. Det betyr at selv om du hadde litt på lager, kan det bli tømt i løpet av noen få dager med høy aktivitet på immuncellene.

Det er derfor mange føler seg 'ferdige med sykdommen', men likevel ikke får kroppen opp igjen – som om bensintanken er tom selv om motoren humper og går.

Hvis du hadde reist til Kanariøyene nå og solt deg litt hver dag i badetøy i to uker, ville kroppen din kunnet produsere like mye D-vitamin som den naturlig ville gjort i hele den norske sommeren. Det kan være en viktig del av hvorfor så mange føler seg som nye etter en uke eller to i syden-sola.

Ligger du en halvtime på standa på Kanariøyene, produserer vi mellom 10- og 20.000 IE D-vitamin i huden, som lagres i levra. På to uker ville du helt naturlig ha produsert mellom 150.000 og 300.000 IE D-vitamin, som ville ha gitt naturlig høyt D-vitaminnivå i blodet i minst to måneder. 

Anonymkode: 2fa51...47e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er dessverre ikke uvanlig å føle seg helt tappet etter en runde med influensa – særlig på denne tiden av året. Etter en lang vinter har de fleste i Norge veldig lave D-vitaminlagre, fordi sola har stått for lavt til at huden kan produsere noe som helst siden oktober.

Når du blir syk, skrur immunforsvaret opp farten og bruker store mengder D-vitamin til både å bekjempe virus og reparere vevsskader etter viruset herjinger. Det betyr at selv om du hadde litt på lager, kan det bli tømt i løpet av noen få dager med høy aktivitet på immuncellene.

Det er derfor mange føler seg 'ferdige med sykdommen', men likevel ikke får kroppen opp igjen – som om bensintanken er tom selv om motoren humper og går.

Hvis du hadde reist til Kanariøyene nå og solt deg litt hver dag i badetøy i to uker, ville kroppen din kunnet produsere like mye D-vitamin som den naturlig ville gjort i hele den norske sommeren. Det kan være en viktig del av hvorfor så mange føler seg som nye etter en uke eller to i syden-sola.

Ligger du en halvtime på standa på Kanariøyene, produserer vi mellom 10- og 20.000 IE D-vitamin i huden, som lagres i levra. På to uker ville du helt naturlig ha produsert mellom 150.000 og 300.000 IE D-vitamin, som ville ha gitt naturlig høyt D-vitaminnivå i blodet i minst to måneder. 

Dette. D vitamin, men også f.eks b12 er vitaminer som kan tappes når man er syk. Får man kraftige runder med virus og blir helt satt ut, så er vitaminer og mineraler noe av det første man bør se på. 

Anonymkode: 5fb36...40a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hadde løsningen vært så enkel, så hadde vel legene for lengst visst hva de skulle anbefale i slike tilfeller som hos ts? 
For ikke å snakke om legen i artikkelen i linken over? 

Den teorien din om D vit, hvor har du fått den fra? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette. D vitamin, men også f.eks b12 er vitaminer som kan tappes når man er syk. Får man kraftige runder med virus og blir helt satt ut, så er vitaminer og mineraler noe av det første man bør se på. 

Anonymkode: 5fb36...40a

Etter stressende perioder har jeg ofte endt opp med B-vitaminmangel på blodprøver, da spesifikt folat. Hadde definitivt sjekket for mangler på mineraler og vitaminer, TS, ikke hver gang du er syk, men minst én gang i året.

Anonymkode: 20d7b...7dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde løsningen vært så enkel, så hadde vel legene for lengst visst hva de skulle anbefale i slike tilfeller som hos ts? 
For ikke å snakke om legen i artikkelen i linken over? 

Den teorien din om D vit, hvor har du fått den fra? 

Det er helt rimelig å spørre hvor jeg har det fra. 

Teorien er ikke min. Det er helt grunnleggende biokjemi at immunforsvaret bruker opp D-vitamin når det er aktivt. Og det er målt i flere studier at nivåene i blodet kan falle betydelig under infeksjon, blant annet på grunn av økt intracellulært forbruk i immunceller og til vevsreparasjon. Dette er publisert i helt vanlige medisinske tidsskrifter.

“Serum 25(OH)D decreases during the acute phase response to infection or injury, likely due to increased conversion to 1,25(OH)₂D in immune cells.”

— Aranow C. (2011), Vitamin D and the immune system, J Investig Med.

https://doi.org/10.2310/JIM.0b013e31821b8755

Når det gjelder tur til sola i syden: Norske forskere har dokumentert at to uker på Gran Canaria i mars gir over 25 nmol/L økning i D-vitamin-nivå i blodet hos voksne kvinner. Det er ikke en teori – det er en observert effekt.

“Mean increase in serum 25(OH)D after 14 days in Canary Islands was 26.0 nmol/L in healthy Norwegian women.”

— Jorde R et al. (2010), Vitamin D status and sun exposure in Norwegian women, J Eur Acad Dermatol Venereol.

https://doi.org/10.1111/j.1468-3083.2009.03245.x

At ikke leger alltid gir slike råd, handler ikke nødvendigvis om at de er uenige, men kanskje om at det ikke finnes én godkjent behandlingsmanual for "føler meg tom etter influensa." Det betyr ikke at fysiologien er feil.

For mange handler dette mer om selvregulering og forståelse av kroppens behov enn om medisin og leger. Og det er det faktisk fullt mulig å snakke om – uten at det må være en mirakelkur.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 19.56):

Tok gode 2.5 måneder her før jeg hadde lyst til å leve, var heilt dau. Begynte så smått å komme meg forrige uke, da greide jeg å sette på klesvasken uten å begynne å grine av utslitthet. 

Har vært helt ødelagt. 

Anonymkode: 8dece...222

Sånn har jeg det også. Fikk dobbeltsidig lungebetennelse og har skader på ene lungen fortsatt etter to måneder. Håper jeg blir bra igjen, men dette var virkelig ille. Var dausjuk og måtte på sykehus for behandling. Ønsker å bli bra igjen nå. Er så lei!

Anonymkode: 289f9...e23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...