Gå til innhold

Overholdt ikke pappapermisjon

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt vilt hvordan politikere presser gjennom lenger permisjon til far og så er det faen ikke et krav at en må være hjemme med ungen en gang. Burde absolutt vært sett på som svindel 😳

Anonymkode: 2fd18...571

Det er jo ikke noe krav til mor heller, skal vi bare droppe betalt foreldrepermisjon da?

Vi hadde fortsatt permisjon igjen da yngste begynte i barnehagen, og da var det jeg som var hjemme. Brukte tiden på tilvenning i barnehagen og kortere dager en periode mens jeg styrte på med noen prosjekter vi hadde gående hjemme. Fikk betalt foreldrepenger uansett om barnet var hjemme eller i barnehage.

Anonymkode: ffbed...600

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo ikke noe krav til mor heller, skal vi bare droppe betalt foreldrepermisjon da?

Vi hadde fortsatt permisjon igjen da yngste begynte i barnehagen, og da var det jeg som var hjemme. Brukte tiden på tilvenning i barnehagen og kortere dager en periode mens jeg styrte på med noen prosjekter vi hadde gående hjemme. Fikk betalt foreldrepenger uansett om barnet var hjemme eller i barnehage.

Om man ikke trenger permisjon men bruker det som ferie burde faktisk rettigheten vært tatt bort. For eksempel: når barnet har barnehageplass eller har rett på barnehageplass men ikke søkte bør permisjonen avsluttes slik at ferie betaler man for selv.

Og kanskje bør det også være krav om at bare én person kan få foreldrepenger om gangen, og at det stilles krav om aktivitet for den andre foreldren? 

Permisjon er et gode som er der for barnas skyld. Det er ikke der for at de voksne skal drive oppussing mens ungen er i barnehage. Det er rett og slett for gode ordninger på dette når man kan gå hjemme og ta seg av prosjekter som du gjorde. Velferdsstaten som den ser ut nå er ikke liv laga. Å kutte i permisjonsrettigheter på en måte som ikke går ut over barna er jo egentlig bare bra for samfunnet. Og ja, så blir det kjipere regler for sånne som deg og for denne pappaen som regelrett driter i ungen sin og ikke forstår at foreldrepermisjon = tid med barnet.

Anonymkode: 00130...eaf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Om man ikke trenger permisjon men bruker det som ferie burde faktisk rettigheten vært tatt bort. For eksempel: når barnet har barnehageplass eller har rett på barnehageplass men ikke søkte bør permisjonen avsluttes slik at ferie betaler man for selv.

Og kanskje bør det også være krav om at bare én person kan få foreldrepenger om gangen, og at det stilles krav om aktivitet for den andre foreldren? 

Permisjon er et gode som er der for barnas skyld. Det er ikke der for at de voksne skal drive oppussing mens ungen er i barnehage. Det er rett og slett for gode ordninger på dette når man kan gå hjemme og ta seg av prosjekter som du gjorde. Velferdsstaten som den ser ut nå er ikke liv laga. Å kutte i permisjonsrettigheter på en måte som ikke går ut over barna er jo egentlig bare bra for samfunnet. Og ja, så blir det kjipere regler for sånne som deg og for denne pappaen som regelrett driter i ungen sin og ikke forstår at foreldrepermisjon = tid med barnet.

Den var for barnas skyld, men du har bare negative briller på.

Du skjønner, vi jobber fast 08-16 hver dag, og har ingen fleksibel arbeidsdag. Vi ønsket å bruke god tid på tilvenning for så å ha korte dager i barnehage. Jeg kunne selvsagt ha gradert den, men da hadde jeg vært låst til faste tider, og ikke vært tilgjengelig hvis det var noe.

Vi tok ikke permisjon FOR å drive med prosjekter, men drev med prosjekter for å fylle tiden barna var i barnehagen. På denne måten fikk barnet myk start, og startet ikke livet i barnehagen med å være der 8,5 time hver dag. Men du vet, jeg driter jo i de barna.

Jeg har to tette hvor jeg nesten gikk fra en permisjon til en annen, hadde ikke særlig med feriepenger og sparte til og med to uker permisjon til neste sommer slik at jeg kunne ta fire uker ferie/permisjon med familien min uten å tape for mye penger. Men du kjenner meg tross alt best, og far og jeg driter jo i ungene våre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skjønner, vi jobber fast 08-16 hver dag, og har ingen fleksibel arbeidsdag. Vi ønsket å bruke god tid på tilvenning for så å ha korte dager i barnehage. Jeg kunne selvsagt ha gradert den, men da hadde jeg vært låst til faste tider, og ikke vært tilgjengelig hvis det var noe.

Vi tok ikke permisjon FOR å drive med prosjekter, men drev med prosjekter for å fylle tiden barna var i barnehagen. På denne måten fikk barnet myk start, og startet ikke livet i barnehagen med å være der 8,5 time hver dag. Men du vet, jeg driter jo i de barna.

Jeg har to tette hvor jeg nesten gikk fra en permisjon til en annen, hadde ikke særlig med feriepenger og sparte til og med to uker permisjon til neste sommer slik at jeg kunne ta fire uker ferie/permisjon med familien min uten å tape for mye penger. Men du kjenner meg tross alt best, og far og jeg driter jo i ungene våre.

Nei, jeg har ikke sagt at du driter i barna dine, det var mannen til TS som gjorde det - men du trengte faktisk ikke permisjon for å drive med prosjekter hjemme. Da skaffer man (og betaler) for barnevakt. Det er vel ikke samfunnets oppgave å kjøpe deg fri fra jobb så du kan pusse opp mens ungen er i barnehagen? Og greit, kanskej man vil ha myk start, men skal du ta en barnehageplass i bruk 50 % bør du ikke få 100 % permisjon til det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nei, jeg har ikke sagt at du driter i barna dine, det var mannen til TS som gjorde det - men du trengte faktisk ikke permisjon for å drive med prosjekter hjemme. Da skaffer man (og betaler) for barnevakt. Det er vel ikke samfunnets oppgave å kjøpe deg fri fra jobb så du kan pusse opp mens ungen er i barnehagen? Og greit, kanskej man vil ha myk start, men skal du ta en barnehageplass i bruk 50 % bør du ikke få 100 % permisjon til det.

Aha, da misforstod jeg etter denne voldsomme bedømmingen din, og formuleringen "deg og for denne pappaen" regnet jeg da som meg og min samboer.

Nei, jeg trengte ikke permisjon FOR å drive med prosjekter hjemme, derfor tok vi heller ikke permisjon FOR å drive med prosjekter hjemme. Vi har like lang betalt foreldrepermisjon som alle andre, vi har ikke søkt og fått innvilget mer enn andre, så hvorfor det har noen betydning for andre hvordan man velger å gjennomføre den på slutten skjønner jeg ikke.

Mitt første barn er født 1. desember. Én dag for sent til å ha rett på plass fra hun var 1 år. Da måtte vi ha ulønnet permisjon, men jeg fødte heldigvis neste i mars da hun var 15 måneder gammel, så det ble ikke så lenge som det kunne ha blitt (fra desember til august). Siden vi var forberedt på det samme igjen så hadde vi avtalt gradert permisjon i en periode på høsten hvor jeg fikk hjemmekontor og hjelp av besteforeldre for å strekke betalt permisjon lengst mulig, slik at ulønnet ikke ble så lenge. Vi fikk plass fra februar for yngste, så jeg har absolutt ikke dårlig samvittighet for å få betalt for å være hjemme mens barna hadde en kort dag i barnehagen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mye bedre for en baby å være hjemme lenger og så starte «brått», enn å starte tidligere for å trappe opp over tid. Helt sykt at velferdsstaten skal betale for barnehageplass samtidig som den betaler for at foreldrene går hjemme og rydder.

Anonymkode: 0e590...c98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mye bedre for en baby å være hjemme lenger og så starte «brått», enn å starte tidligere for å trappe opp over tid. Helt sykt at velferdsstaten skal betale for barnehageplass samtidig som den betaler for at foreldrene går hjemme og rydder.

Nei? Det er jo ikke det. Det er anbefalt myk oppstart, og helt rimelig å bruke permisjonstid til barnehagetilvenning. 

Anonymkode: be7c3...d7b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei? Det er jo ikke det. Det er anbefalt myk oppstart, og helt rimelig å bruke permisjonstid til barnehagetilvenning. 

En myk start er kanskje en uke eller to - ikke månedsvis. Da har man gradert permisjon i stedet og delvis barnehageplass (for eksempel 50 %). Da kan man strekke permisjonen langt. Så får man betale selv om man ikke vil gå på jobb.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei, litt ekstra tid hjemme for så å ha dager lengre enn en arbeidsdag i barnehagen er ikke bedre enn å starte noen uker tidligere og få en myk start. Mulig det varierer fra barn til barn, men våre barn har absolutt hatt en fin og god start i barnehagen, og trives enda godt. Igjen, man har samme permisjonsrettigheter alle sammen. Kanskje dere tok all ferie samtidig, og vi tok den hver for oss det året for å strekke tiden. Bare spør hvis du lurer, ikke anta.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

En myk start er kanskje en uke eller to - ikke månedsvis. Da har man gradert permisjon i stedet og delvis barnehageplass (for eksempel 50 %). Da kan man strekke permisjonen langt. Så får man betale selv om man ikke vil gå på jobb.

Hvor har jeg skrevet "månedsvis"? Og hvor lang permisjon tror du man har, hvis man kan ha månedsvis til myk barnehagestart? 

Jeg skrev "en periode". Det var 5 dager til tilvenning, som er anbefalt i min kommune hvert fall, og da skal man være tilgjengelig hele tiden. Etter det hadde jeg to uker hjemme og to uker til gode som jeg brukte som "ferie" den sommerferien fordi det ikke er feriepenger på hele permisjonen.

Ikke alle barnehager har 50% plass forresten, men hvorfor er det et problem at man betaler for hele plassen selv om man har kortere dager?

Det har blitt en voldsom avsporing fordi jeg hadde noen uker utover barnehagestart. Hele poenget er at man kan ta ut den permisjonen man er tildelt som man vil frem til barnet er 3 år, eller til man får et nytt barn, og det er ingen krav om hvordan man skal løse det utover kvotene.

Jeg legger meg ikke borti hvordan andre gjør det, men jeg synes selvsagt det blir veldig feil i situasjoner som TS sin, hvor hun blir tvunget til å være hjemme uten lønn mens far får betalt for en foreldrepermisjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner det provoserer veldig med fedre som starter pappaperm med barnehagestart for så å drive dank hjemme. Kjenner til to stykker og jeg har mistet helt respekten for dem. Den ene satt bare og gamet mens ungen var 8+ timer i bhg HVER DAG i hele permisjonen. Mor hadde i tillegg tatt ulønnet permisjon før dette. Han andre hadde planer om å pusse opp, men endte opp med å bare drive dank han også. 

Synes folk skal få velge selv hvordan de fordeler foreldrepermisjonen. Det må jo staten tjene masse penger på i og med at kvinner som oftest tjener mye mindre enn menn, og kvinner kommer til å ta mesteparten uansett om de kunne. Menn kan heller ikke amme. 

Anonymkode: 9c5a9...44b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Helt vilt hvordan politikere presser gjennom lenger permisjon til far og så er det faen ikke et krav at en må være hjemme med ungen en gang. Burde absolutt vært sett på som svindel 😳

Man regner vel med at oppegående selvstendige mennesker som velger å få barn, og som i tillegg har krav på foreldrepenger skal klare å ordne hverdagen sin selv, og uten at staten må følge med på hva du driver med 😝 pappaperm er jo bare en mulighet ikke en lov man må følge

Anonymkode: 2a3a5...1ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her, 

Ser at noen kanskje ikke har fått med seg hva jeg skrev. Når vi gikk fra hverandre hadde han fortsatt 1,5 måned igjen av sin permisjon. 

Jeg har bevis på at vi hadde gått fra hverandre. Var også til mekling i den perioden uten at han møtte opp og jeg søkte også om seperasjon. 

Jeg har selvfølgelig søkt om bidrag, men har tatt alt via NAV/Skatteetaten og ikke fått en krone enda, på tross av at det nå har gått 7 måneder. 

Anonymkode: 6fd39...4aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts her, 

Ser at noen kanskje ikke har fått med seg hva jeg skrev. Når vi gikk fra hverandre hadde han fortsatt 1,5 måned igjen av sin permisjon. 

Jeg har bevis på at vi hadde gått fra hverandre. Var også til mekling i den perioden uten at han møtte opp og jeg søkte også om seperasjon. 

Jeg har selvfølgelig søkt om bidrag, men har tatt alt via NAV/Skatteetaten og ikke fått en krone enda, på tross av at det nå har gått 7 måneder. 

Joda, det skjønner jeg, men dette med permisjonen betyr ingenting.

At dere flyttet fra hverandre, og det kan dokumenteres, endrer ingenting. Så lenge permisjonen var påbegynt så hadde han krav på den, og skulle da hatt barnet på dagtid selv om dere ikke bodde sammen.

Siden det ikke er krav om å faktisk være hjemme med barnet i permisjonen så har det fortsatt ikke noe å si.

Det er kjempetrist at du står i det du står i, og det er utrolig at man ikke kan få bidrag på så lang til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts her, 

Og har du purret på det? Eller sjekket hvordan saksbehandlingen går? 

Anonymkode: 78721...1a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja myk oppstart er bra, men ikke på bekostning av lenger tid før barnehagestart! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 0.22):

Min eksmann hadde foreldrepermisjon sommer og høst 2024. Jeg var student og skulle søke ny jobb når han startet sin permisjon. Han brukte tiden på helt andre ting som gjorde at jeg måtte ta meg av barnet vårt i hans permisjon. Jeg gikk ifra han, da dette var dråpen som fikk begeret til å renne over for min del. Han hadde da fortsatt 1, 5 måned igjen av permisjonen da vi flyttet fra hverandre. Jeg tok meg av barnet vårt alene og han så ham knapt. Jeg kunne ikke begynne å jobbe før barnet startet i barnehagen. 

Sett I ettertid synes jeg det er så urimelig at jeg med redusert inntekt de månedene har forsørget både meg selv og barnet vårt alene, samtidig som han med 100% lønn kun sørget for seg selv og tok ferie. Jeg elsket tiden med barnet mitt, men har vurdert å varsle NAV om at jeg måtte ta hele pappapermisjonen da han ikke overholdt den. 

Noen som har opplevd lignende og som vet hva man har krav på i en sånn situasjon?

Du kommer nok neppe noen vei ved å varsle nav. Legg heller bitterheten bak deg og gå videre i livet.

Anonymkode: a5ccd...faa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 10.10):

Det er jo ikke krav andre veien heller. Jeg var 1 uke borte fra baby mens jeg var i permisjon. Ingen "straff" for det. (Og før noen kaller meg dårlig mor, jeg har flere barn og dette andre barnet trengte meg pga sykdom)

Anonymkode: d8155...5c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja myk oppstart er bra, men ikke på bekostning av lenger tid før barnehagestart! 

Et par uker fra eller til utgjør ikke så mye, spesielt ikke hvis man da får en mykere oppstart.

De fleste steder må man jo starte til en dato, vi måtte betale en hel måned i forveien også for å "holde av plassen", men etter den måneden måtte vi ha oppstart for å ikke miste plassen.

Skrevet

Du sier du var student, hadde du rett til foreldre penger eller tok du engangsbeløpet?

Hvis du gjorde det har ikke din eksmann rett til mer en 10 uker pappaperm med full støtte, kan det være grunnen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...