Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva slags utdannelse har dere og hva tjener dere? Og hva slags arb.oppgaver har dere på arb.plassen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke sekretær nå . men har vært det før.....

Hadde ingen utdannelse som var relatert til det.....hadde 275 i året....

Oppgavene var bla:

sentralbord

brevskriving

oppdatering av aksjonærbøker og utsendelse av aksjonærbrev

bearbeiding av presentasjoner i powerpoint

lunsj servering

fiksing av møterom (les: lage kaffe og stelle istand)

masse kjipt som printing, makulering og annet piss

bestilling av reiser til de andre ansatte og bord til middager på restaranter etc

Kjeeeeeeeeeedelig og ikke meg i det hele tatt.....jobber ikke der mere...heldigvis.

Gjest Gjest
Skrevet

0 relevant utdannelse.

oppgaver:

- kundebehandling via telefon og personlig

- postsortering og journalføring av post

- brevskriving, skriving av møteprotokoller, innkallinger osv.

- ordne til møter(alt fra å koke kaffe til å gjøre klart datautstyr/prosjektor)

- forefallende kontorarbeid. Alt fra å overta oppgaver som "sjefene" ikke hadde tid til å bli ferdige med til masse kjedelig kopiering, makulering, postfrankering osv.

- oppdatering av firmaets webside

- datasupport. Dette var egentlig ikke en av mine oppgaver, men jeg ble alikevel brukt mye til dette fordi den "ordentlige" edb fyren var strukket til bristepunktet.

Lønn: Ca 130000 om jeg ikke husker feil(60% stilling)

Skrevet (endret)

Jeg jobber som teknisk sekretær.

Arbeidsoppgaver :

- kontroll av fakturaer

- dokumentstyring

- rapporter

- TQM

- timelister

Jeg jobber i 80% stilling og har ca. 300.000 i året + diverse goder som gratis treningsabb, bonus, gode lånebetingelser, gode rabatter osv.

Er veldig fornøyd med lønn og jobb, men det er ikke dette jeg vil jobbe med resten av livet for å si det sånn. Altfor lite utfordringer og altfor lite ansvar.

Har 4 års høyskoleutdanning, men ikke relevant for sekretærjobbing.

Tenker jeg bytter jobb om 2-3 år.

Endret av Snupsi79
Gjest Donna
Skrevet

På min arbeidsplass finnes det ikke sekretærer lengre ... det er kun direktøren som har sekretær. Alle andre ledere gjør skrivearbeid selv - de har en administraskonskonsulent til å hjelpe til med lettere saksbehandling, planlegging av møter og reiser, osv... brev, presentasjoner og reiseregninger fikser de selv. Så sekretærfunksjonen er mer blitt rollen som lederens "høyre hånd" - dvs en mer interessant stilling, som er bedre betalt .. og som også krever mer utdannelse enn en sekretærstilling gjør.

Gjest Gjest
Skrevet

260 000 i året.

22 år gammel

Ingen relevant utdanning

Jobber som kontormedarbeider i oljebransjen.

Masse varierte oppgaver

Og ei grei lønnsøkning til sommeren...jippi...

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Var ikke mye positivt her! Bortsett fra det siste innlegget. Om man ønsker sekretærjobb, er det bare tull å utdanne seg? Jeg har kontorfag minus praksis.... holder det?

Gjest Gjest
Skrevet
Var ikke mye positivt her! Bortsett fra det siste innlegget. Om man ønsker sekretærjobb, er det bare tull å utdanne seg? Jeg har kontorfag minus praksis.... holder det?

Du bør ha peiling på data.

Gjest x-trønder
Skrevet
På min arbeidsplass finnes det ikke sekretærer lengre ... det er kun direktøren som har sekretær. Alle andre ledere gjør skrivearbeid selv - de har en administraskonskonsulent til å hjelpe til med lettere saksbehandling, planlegging av møter og reiser, osv... brev, presentasjoner og reiseregninger fikser de selv. Så sekretærfunksjonen er mer blitt rollen som lederens "høyre hånd" - dvs en mer interessant stilling, som er bedre betalt .. og som også krever mer utdannelse enn en sekretærstilling gjør.

Og det er den veien det kommer til å gå med sekretæryrket så det lønner seg å ha det lille ekstra. Jeg er i ferd med å ta videreutdanning for å jobbe som administrasjonskonsulent, skal overta den stillingen med tid og stunder. Jeg ser også at det ikke er en selvfølge å ansette ny sekretær når en slutter lenger, de fleste saksbehandlere er i ferd med å bli mer selvgående.

Så jenter, tenk fremover.

Skrevet

Så hva slags utdanning bør en ha da?

Peiling på data har jeg. På kontorfag lærer man arkiv, administrasjon/saksbehandling og data selvfølgelig.

Skrevet (endret)

Kontorfaget burde ha vært modernisert for lenge siden spør du meg - trodde faktisk ikke det fantes lenger jeg? Er det en egen linje som f.eks allmenne fag? Det er ingen som ansetter sekretærer lenger, og her jeg jobber må man ha minst 3 års høyskoleutdannelse for å jobbe innen det jeg gjør. Ei jeg jobber med var sykepleier + tok ett år med it før hun begynte her. Men hun er ei rimelig oppegående dame da :) , så jeg tror ikke utdannelsen hennes var det utslagsgivende.

Du kunne ikke tenkt deg å jobbe innen saksbehandling da? Jeg vet at det finnes en linje i Oslo, som utdanner folk til f.eks trygdekontorer o.l.

Sekretæryrket kommer aldri til å bli slik det var før (heldigvis sier jeg), og om få år tror jeg benevnelsen kommer til å forsvinne.

Slik det er idag kommer man nesten ingen vei uten utdannelse, og kun videregående skole holder ikke i lengden. Dessuten lønner man de ansatte ofte etter hvor mange års utdannelse de har.

Bare tenk deg hvor mange som har kontorfaglig bakgrunn rundt omkring, som i tillegg kanskje har advokatsekretærutdannelse, saksbehandlingsutdannelse osv. som søker på de FÅ sekretærstillingene som står utlyst. Jeg kan garantere deg at det er de mest relevant erfaring/og eller utdannelse som kommer til intervju.

Endret av Snupsi79
Gjest Chica
Skrevet (endret)

Jeg fikk en sekretærstilling i det offentlige når jeg var ferdig med 3 år på høgskolen (øk/adm). I utgangspunktet var kravet 3-årig vgs, men med masse søkere med høyere utdanning valgte de å ansette meg. Jeg hadde ansvaret for resepsjon, sentralbord, postfordeling, møtereferater, avlaste de andre med enkle oppgaver, holde orden på møterom etc.

glemte å nevne lønn: fikk vel ca 220' i året i starten :forvirret:

Endret av Chica
Skrevet

Så man må gå 3 årig høyskole for å tjene ca 230 000 i året?? :forvirret:

Skrevet
Så man må gå 3 årig høyskole for å tjene ca 230 000 i året?? :forvirret:

De fleste jeg gikk på skolen med på BI begynte på rundt 200.000-230.000 i begynnerlønn (bor i Østfold).

Gjest Chica
Skrevet

Jeg fikk fort andre arbeidsoppgaver der jeg ble ansatt, og har nå en annen stilling og annen lønn ;)

Skrevet

min tittel er riktignok kundebehandler, men i praksis er jeg sekretær

ingen relevant utdanning

masse forskjellige oppgaver

325 000 i året

Skrevet

300 000 kunne jeg ha likt :) Har sett gjennom mange stillingsannonser nå og de aller fleste har vgs som krav. På en annen annonse stod det også "erfaring mer viktig enn utdannelse" og de fleste stedene vektlegger erfaring mer enn utdannelse

Gjest Elliane
Skrevet

Det sies her at sekretærene mer og mer blir en lederassistent etc.

I den forbindelse lurer jeg på; hvilken videre/tilleggsutdanning kan være aktuelt for å kvalifisere seg til andre oppgaver enn de klassiske sekretæroppgavene?

Er det mulig å plukke enkeltemner rundt omkring, f.eks, og hvilke emner/studier kan være aktuelle? Jeg kan også legge til at jeg ønsker å jobbe markedsrettet i framtiden.

• 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...